Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:06

Annetje schreef:
Ik wilde hetzelfde vragen. Waarom heb je het dier beslagen?
Op de foto's van ná het bekappen, maar zonder beslag, vind ik het eruit zien alsof er nog veel meer van de hoefwand had gekund.

In een ander topic heb ik deze foto's ook gezien en daar verteld ze dat ze veel buitenritten wil maken en daarom ijzers heeft.

In mijn optie had er ook nog een mooie mustangroll in gekund maar dat gaat niet samen met ijzers ;)

Ik heb van de week na bijna 4 jr. ijzerloos besloten (na lang piekeren) dat die van mij voor weer op ijzers gaat. Smid is vanmorgen geweest en heeft er Equilibrium onder gezet.
Vind het doodeng, ook in verband met zijn artrose, maar ik hoop dat hij op het harde nu beter kan gaan lopen. Heb 4 jr. met hoefschoenen gedaan maar de gevoeligheid/korte passen blijft, terwijl hij op het 'zachte' prima blootvoets loopt.
Het is afwachten. Gaat het niet dan zijn ze er zo weer onderuit. Ik hoop dat de ijzers minder gevoel geven (minder hoefmechanisme) in de hoef en dat hij daardoor beter gaat lopen.
Smid vond het wel jammer dat ik de hoefwand zo rond had weggevijld want dat stond niet zo mooi op het ijzer :roll:

Schrok me trouwens ook dood van de prijzen voor het beslaan. Is in 4 jr. tijd behoorlijk duurder geworden!

Zo zagen de voeten er uit toen hij in 2007 van de ijzers ging en 2 wk. zonder ijzers liep http://www.mijnalbum.nl/Album=3SHOSUKN

Eén jaar later in 2008 http://www.mijnalbum.nl/Album=NBUQ3CHI

En deze zijn van afgelopen week. Heb alleen geen foto van de onderkant van de voorhoeven.
http://www.mijnalbum.nl/Album=4E366SRY

Van vandaag met ijzers http://www.mijnalbum.nl/Album=6TFXOTHO

lailapri

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:10

Hoe zit dat dan precies met ijzers en atrose?
Als ik erover nadenk lijkt mij dat ijzers voor minder schok absorbsie zorgen en daardoor paard gevoeliger kan worden? Misschien niet in de hoef zelf maar in de gewrichten?
Heb er hier een staan met atrose in bekken dus zit ook af en toe te piekeren.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:52

lailapri schreef:
Als ik erover nadenk lijkt mij dat ijzers voor minder schok absorbsie zorgen en daardoor paard gevoeliger kan worden? Misschien niet in de hoef zelf maar in de gewrichten?

mijn paard is gisteren geopereerd aan en chip in het kogel gewricht en hij heeft daar ook artrose
mijn paard moet op voorijzers om de stand van het gewricht recht te houden
hij is wat o-gaan lopen om de pijn te omzeilen
en hij is van mening dat ijzers niet slecht zijn voor het gewricht.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:42

lailapri schreef:

Een blote voet is de beste schokdemper dus voor artrose is het ook beter dat er geen ijzers onder zitten. Dat ben ik mij heel erg bewust. Dat was voor mij 4 jr. geleden ook de reden om de ijzers er af te halen. Hij was toen rondom beslagen.

Ik heb in de 4 jr. dat hij blootvoets was erg weinig met hem kunnen doen omdat hij niet lekker liep. Door te weinig beweging is hij te zwaar geworden.
Afvallen kan bij hem alleen door veel bewegen en dat ging gewoon niet. Het is een paard van 21 jr. dat heel graag wil lopen. Ik had eigenlijk 2 opties.
Of hem blootvoets laten en doorgaan zoals het de laatste 4 jr. is gegaan of toch nog een poging wagen met voorijzers.
Als het zo is dat hij daardoor beter en meer kan bewegen dan denk ik dat ik daar beter aan doe. Ook al zou ik daardoor zijn leven verkorten omdat hij eerder last krijgt van zijn artrose of de artrose erger wordt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:43

mirgino schreef:
lailapri schreef:

mijn paard is gisteren geopereerd aan en chip in het kogel gewricht en hij heeft daar ook artrose
mijn paard moet op voorijzers om de stand van het gewricht recht te houden
hij is wat o-gaan lopen om de pijn te omzeilen
en hij is van mening dat ijzers niet slecht zijn voor het gewricht.

Heb jij er ook nog leer tussen zitten ofzo?
Is het goed gegaan met de operatie?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 08:15

oke,
Mijn pony (geloof alleen dat ze 1,60 is kwam ik laatst achter) is nu minimaal 20 jaar. Ze is de laatste tijd weer slechter gaan lopen en staat echt met pensioen. Ze is echt opgebruikt in haar leven en mag nu de jonge dieren opvoeden tot ze niet meer op kan staan.
Ondanks alles wordt ze alleen maar vrolijker (toen ze kwam dacht ik dat ze elk moment van de brug kon springen) en komt bij mij dan de vraag kan ik niet iets doen wat betaalbaar is maar haar toch wat helpt met haar haar lijf.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 08:40

de operatie is super verlopen,er zijn 2 stukken bot die op elkaar lagen goed weg gehaald
[ was ong 8 mm groot]
kraakbeen is minimaal beschadigd en de artrose is wel fors maar niet hinderlijk
vrij geopereerd en zaterdag op gehaald *\o/*
hij staat nu in zijn eigen stal
en niks te vroeg, hij had niet gegeten,stond te trillen,maar was nog niet zoals vorig jaar op weg om bevangen te worden

en hij krijgt normale ijzers aankomende week,hij is scheef gaan lopen en moet nu recht blijven voor het gewricht.
over 6 weken terug en dan word hij ingespoten en mag dan de wei op.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:40

lailapri schreef:
oke,
Mijn pony (geloof alleen dat ze 1,60 is kwam ik laatst achter) is nu minimaal 20 jaar. Ze is de laatste tijd weer slechter gaan lopen en staat echt met pensioen. Ze is echt opgebruikt in haar leven en mag nu de jonge dieren opvoeden tot ze niet meer op kan staan.
Ondanks alles wordt ze alleen maar vrolijker (toen ze kwam dacht ik dat ze elk moment van de brug kon springen) en komt bij mij dan de vraag kan ik niet iets doen wat betaalbaar is maar haar toch wat helpt met haar haar lijf.

Als het artrose/artritis is wat haar 'slechter lopen' veroorzaakt zou je haar glucosamine speciaal van de Groene Os kunnen geven met trias-omega olie.
Na 3 tot 6 wk. zou je dan verschil moeten zien.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:41

mirgino schreef:
de operatie is super verlopen,er zijn 2 stukken bot die op elkaar lagen goed weg gehaald
[ was ong 8 mm groot]
kraakbeen is minimaal beschadigd en de artrose is wel fors maar niet hinderlijk
vrij geopereerd en zaterdag op gehaald *\o/*
hij staat nu in zijn eigen stal
en niks te vroeg, hij had niet gegeten,stond te trillen,maar was nog niet zoals vorig jaar op weg om bevangen te worden

en hij krijgt normale ijzers aankomende week,hij is scheef gaan lopen en moet nu recht blijven voor het gewricht.
over 6 weken terug en dan word hij ingespoten en mag dan de wei op.

Fijn dat de operatie goed is gegaan!
Waar wordt hij mee ingespoten?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:53

Ik zoek mensen die zijn/haar paard de voeten wil opmeten voor en na het bekappen. Ik moet nog 5 paarden voor mijn opdracht, maar heb geen paarden meer die ik nog kan opmeten. Ras, leeftijd, etc, maakt niet uit. Enige eis is, dat de paarden op blote voeten lopen.

Wie wil dit voor mij doen? Stuur dan even een PBtje, alvast bedankt!! :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:10

@singasong

geen idee hoe het heet maar het is voor gewrichts vloeistof aan te vullen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:22

is dat niet synovia?
Ik wil best hoeven meten, pb maar hoe en wat.

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:27

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over een van mijn pony's hoeven.
Het is een bijna 7 jarige haflinger die 24/7 buiten loopt, onbeslagen.

Haar hoeven scheuren ontzettend snel, ook als we de hoeven zo rond mogelijk hebben gevijlt. Op advies van een hoefsmid, zetten we kepen met de vijl op het einde van de scheur, maar ik heb het idee dat ze erdoor alleen maar meer en verder scheuren?
Ook heeft ze een horizontale soort scheur, wat iets verdikt is. Bij het bekappen was dit duidelijk te zien, doordat de witte rand daar zwart is. Ze heeft dit vorig jaar ook gehad en is eruit gegroeit.
Ik wil wel graag weten wat dit is, want heb het nog nooit eerder gezien :?

Bij intresse kan ik straks wel foto's maken?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:33

misschien kun je kijken of ze misschien gezonder kan worden van binnenuit? Dan bedoel ik niet biotine bijvoeren maar bijvoorbeeld een reinigingskuur oid.

Mijn merrie had vorig jaar horizontale scheur, kwam door een hoefzweer bij haar.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:44

lailapri schreef:
is dat niet synovia?
Ik wil best hoeven meten, pb maar hoe en wat.

Synovia 'smeert' idd de gewrichten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:02

is omega olie goed opneembaar? ik bedoel zit daar emulgator bij? In lijnzaad zelf bijvoorbeeld zit dat wel, maar in lijnzaad olie niet.
Weet niet precies hoe het zal maar paard heeft geen galblaas dus kan geen gal voorraad opslaan en daarom maar beperkt olie verteren ofzo.

Mijn hengst werd iig niet dikker van olie en kreeg er ook niet meer energie van, maar wel van de omega 3/6/9 van subli, dat is vette poeder van volgens miij lijnzaad, maïs en smaakt beetje naar munt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:06

lailapri schreef:
is omega olie goed opneembaar? ik bedoel zit daar emulgator bij? In lijnzaad zelf bijvoorbeeld zit dat wel, maar in lijnzaad olie niet.
Weet niet precies hoe het zal maar paard heeft geen galblaas dus kan geen gal voorraad opslaan en daarom maar beperkt olie verteren ofzo.

Mijn hengst werd iig niet dikker van olie en kreeg er ook niet meer energie van, maar wel van de omega 3/6/9 van subli, dat is vette poeder van volgens miij lijnzaad, maïs en smaakt beetje naar munt.

Ik heb al jaren die van de Groene Os en bevalt mij erg goed. Hij krijgt 1 eetlepel bij zijn glucosamine speciaal. Dit is voor een betere opname van de glucosamine.
http://www.triasomegaolie.nl/
Laatst bijgewerkt door singasong op 25-04-11 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:08

Sieppus schreef:
Ik zoek nog naar een goede natuurlijke bekapper in twente, voor mijn fries en voor mijn merrie die ataxie heeft.

Marco Krul zou je kunnen vragen. Heb ik een paar jaar gehad maar heeft helaas zijn werkgebied kleiner gemaakt. Denk dat hij wel bij jou komt.
http://www.marcokrul.nl/voorwoord.html

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 13:19

Ik heb een tip gekregen dat Dhr Krul niet zo'n al te beste smit is.
Ik heb al een paard dat niet al te best loopt, dus deze sla ik even over. Nog meer bekappers in Twente waar goede ervaringen mee is??? Mag oo pb :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 08:14

Sieppus schreef:
Ik heb een tip gekregen dat Dhr Krul niet zo'n al te beste smit is.
Ik heb al een paard dat niet al te best loopt, dus deze sla ik even over. Nog meer bekappers in Twente waar goede ervaringen mee is??? Mag oo pb :D

Over iedere bekapper/smid zijn negatieve verhalen. Ik was heel tevreden over hem! Hij heeft mijn paard super begeleid toen hij van de ijzers kwam.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 08:24

Singasong, waarom heb jij geen zooltje tussen het ijzer en de voet? Als je weet dat t met een ijzer veel minder dempt en je paard al artrose heeft?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 08:34

Needje schreef:
Singasong, waarom heb jij geen zooltje tussen het ijzer en de voet? Als je weet dat t met een ijzer veel minder dempt en je paard al artrose heeft?

Eerst maar kijken hoe hij het er nu mee doet. Zooltje kan altijd nog.
Artrose is niet de reden dat hij niet goed liep voordat ik hem op ijzers heb laten zetten. Dat heb ik uitgebreid laten onderzoeken.
Als dat zo was geweest hadden de ijzers er niet eens onder gegaan.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:41

Wat vinden jullie van de hoeven van mijn merrie, een 14 jarige KWPN/Hongaarse. ze is een maand geleden gekapt.

Ze heeft in de zomer altijd last van droge en brokkelende hoeven maar dit jaar komen er nu al snel scheuren in. Rechts voor werd de scheur erg groot, hier een dwarssnede gemaakt en sindsdien onwikkeld de scheur zich niet verder gelukkig. achter zijn er sinds een week vele kleine oppervlakkige scheurtjes te zien die van boven en onder beginnen.

Ik veil ze zelf oppervlakkig bij, meer om te voorkomen dat het gaat uitsteken en dan ergens achter blijven haken waardoor het erger word. Sinds een week doe ik alle hoeven ongeveer een minuut in een emmer met water zodat het water kan opnemen. Een modderbadje heb ik de gehele winter gehad in de paddock, nu is de grond (leemgrond) zo droog dat ik er eerst tig emmers neer moet gooien voordat het een beetje modderig word en dannog is het binnen een uur weer weg, dus heeft nu helaas niet zoveel zin. zit zelf nu heel erg op een flinke regenbui te hopen!

Ik rij haar regelmatig maar alleen op gras en leemgrond, ze is altijd al blootvoets geweest.

Afbeelding

Links voor
Afbeelding

rechts voor
Afbeelding

rechts voor onder
Afbeelding

links achter
Afbeelding

links achter onder
Afbeelding

rechts achter
Afbeelding

Rechts achter onder
Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:45

Mijn merrie heeft vandaag een heel stuk wand weggeslagen :oo Opeens hing er een hele hap uit de hoef. Is een stuk buitenwand, maar ben een beetje bang dat het problemen gaat geven. Zal straks even fotos maken. Ik was er al bang voor, omdat de hoef daar wat is 'uitgehold' en de wand dus best wat uitstak. Korter maken hebben we gekozen niet te doen, omdat ze al gevoelig is EN daar een hoefzweer heeft gehad, en dan helemaal gevoelig zou lopen waarschijnlijk. Maar achteraf hadden we het maar wel gedaan, dan was er niet zo'n brokje uitgegaan.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:47

ben benieuwd naar de foto's tancreda

@odilia ik zie je foto;s alleen erg klein, kan er weinig van opmaken, heeft RV nou een scheur in het toongedeelte?