[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maggie_Eddy

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 00:50

Super! Fijn om te merken dat de behandelingen aangeslagen zijn of niet?

Vario gaat met zijn spatpootje prima, maar als ie nou eens keer niet zo lomp zou zijn met zichzelf... := Hij heeft zich anderhalve week terug voor zijn eigen benen geschopt, de sufferd :+ Zijn voorbenen dan wel, maar goed, wel een dikke zwelling dus en kreupel... Hij's fijn :7 Ging het rijden eindelijk goed, weer uit de running... Vandaag weer voor het eerst los gelaten in de wei, knetterleip natuurlijk, maar ik had 'm goed ingepakt. Die gaat dus écht niet meer los zonder peesjes o.i.d. :n Maar met alleen stappen werd ie er ook niet gezelliger op zeg maar.. En ik merkte dat zijn spatpootje wel wat stijf werd van het weinige doen. Hij mankt nog iets.. Dus nog even doorgaan met koelen en hopelijk weer iets makkelijker stappen nu..

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:06

Maggie_Eddy schreef:
Super! Fijn om te merken dat de behandelingen aangeslagen zijn of niet?

Vario gaat met zijn spatpootje prima, maar als ie nou eens keer niet zo lomp zou zijn met zichzelf... := Hij heeft zich anderhalve week terug voor zijn eigen benen geschopt, de sufferd :+ Zijn voorbenen dan wel, maar goed, wel een dikke zwelling dus en kreupel... Hij's fijn :7 Ging het rijden eindelijk goed, weer uit de running... Vandaag weer voor het eerst los gelaten in de wei, knetterleip natuurlijk, maar ik had 'm goed ingepakt. Die gaat dus écht niet meer los zonder peesjes o.i.d. :n Maar met alleen stappen werd ie er ook niet gezelliger op zeg maar.. En ik merkte dat zijn spatpootje wel wat stijf werd van het weinige doen. Hij mankt nog iets.. Dus nog even doorgaan met koelen en hopelijk weer iets makkelijker stappen nu..

Fijn dat het goed gaat :) . Dat is altijd zo, kun je net rijden en dan heb je zelf weer iets of je paard ...

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:02

svdijk wat super zeg, dat is lekker :D

Maggie_Eddy sommige paarden zijn ook niet zuinig met hun zelf, gelukkig dat het nu weer goed gaat :)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:53

nou, vandaag ging het even niet zo lekker :S
spec begon fijn, maar halverwege begon hij weer met "schrikken" en eigenlijk weet ik dan al dat ik beter kan stoppen.
vandaag heb ik even doorgereden, en helaas ging meneer weer in de stak en vies overeind, tot 3x toe.
heb hem nog even gelongeerd(hij loopt fantastisch) en daarna nog een rondje gestapt....
zit er over te denken om er morgen iemand op te zetten die hem even door het steigeren heen durft te rijden, maar anderzijds ben ik bang dat ik vandaag gewoon teveel heb gevraagd(althans, dat spec meer aanbood dan hij aankan...)
moeilijk hoor.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:41

en vandaag helaas weer een paar passen kreupel....verdomme

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:45

Het zit je niet echt mee... :(:)

--
Vandaag wedstrijd gehad, maar het pakte niet zo goed uit :') 153 en 157 .. Alles was eng en heb geen normale proef kunnen rijden zoals jullie kunnen zien aan m'n punten :')

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:16

wat zonde enniee!
was het al een tijdje geleden dat je op concours was geweest?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:38

svdijk wat rot zeg, dat zo allemaal.

Ik ben trouwens helemaal vergeten te vertellen dat ik vorige week en eergisteren weer L2 Paarden had gestart en weer allebei de wedstrijden 2 winst had (4 winst) had met mijn powny nog 2 en dan zijn we M1 startgerechtigd ;)
Mijn kleine toppertje :+:

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:31

svdijk schreef:
wat zonde enniee!
was het al een tijdje geleden dat je op concours was geweest?

Nou twee jaar geleden was ik 1 x l1 gestart met 175 punten dus mocht niet meer B doen, jamer genoeg.. En nu is het dus voor de 4de keer , en dit is wel het dieptepunt der punten :+

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:32

Zamero schreef:
svdijk wat rot zeg, dat zo allemaal.

Ik ben trouwens helemaal vergeten te vertellen dat ik vorige week en eergisteren weer L2 Paarden had gestart en weer allebei de wedstrijden 2 winst had (4 winst) had met mijn powny nog 2 en dan zijn we M1 startgerechtigd ;)
Mijn kleine toppertje :+:

Toppie! *\o/*

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:12

svdijk schreef:
nou, vandaag ging het even niet zo lekker :S
spec begon fijn, maar halverwege begon hij weer met "schrikken" en eigenlijk weet ik dan al dat ik beter kan stoppen.
vandaag heb ik even doorgereden, en helaas ging meneer weer in de stak en vies overeind, tot 3x toe.
heb hem nog even gelongeerd(hij loopt fantastisch) en daarna nog een rondje gestapt....
zit er over te denken om er morgen iemand op te zetten die hem even door het steigeren heen durft te rijden, maar anderzijds ben ik bang dat ik vandaag gewoon teveel heb gevraagd(althans, dat spec meer aanbood dan hij aankan...)
moeilijk hoor.

Kan het verzet ook duiden op problemen die samen hangen met verkeerd gebruik lijf door de spat?
De merrie die hier staat, werd door de vorige eigenaar wel gewoon gereden. Wel veel verzet tegen teugel en galop op rijbaan ging niet echt (werden helaas redenen voor gegeven die dus niet bleken te kloppen)

Ze heeft hier ff stil gestaan omdat ze moeilijk deed met het zadel en ik daar de schuld aan gaf totdat ze problemen bleek te hebben.
Ze loopt niet echt kreupel momenteel (ook niet 100% zuiver) maar ik zou er niet graag op gaan zitten. Denk dat ze mij vermorzeld.

Lijkt alsof die weerzin van haar tegen rijden pas echt is ontstaan nadat we gingen dokteren en duidelijk werd dat er iets aan de hand was (en na rust)

Misschien speelt dat met jou paard ook? ongemakken in het lijf en eenmaal begonnen met verzet omdat het niet goed voelt?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:08

Dat klinkt wel heel logisch liljebo ;)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:46

liljebo schreef:
Kan het verzet ook duiden op problemen die samen hangen met verkeerd gebruik lijf door de spat?
De merrie die hier staat, werd door de vorige eigenaar wel gewoon gereden. Wel veel verzet tegen teugel en galop op rijbaan ging niet echt (werden helaas redenen voor gegeven die dus niet bleken te kloppen)

Ze heeft hier ff stil gestaan omdat ze moeilijk deed met het zadel en ik daar de schuld aan gaf totdat ze problemen bleek te hebben.
Ze loopt niet echt kreupel momenteel (ook niet 100% zuiver) maar ik zou er niet graag op gaan zitten. Denk dat ze mij vermorzeld.

Lijkt alsof die weerzin van haar tegen rijden pas echt is ontstaan nadat we gingen dokteren en duidelijk werd dat er iets aan de hand was (en na rust)

Misschien speelt dat met jou paard ook? ongemakken in het lijf en eenmaal begonnen met verzet omdat het niet goed voelt?

dat zou uiteraard goed kunnen, maar waarom liep hij dan de eerste 3 keer na de diagnose wel braaf?
ik probeer er alles aan te doen om het hem zo makkelijk mogelijk te maken, ik laat hem geruime tijd stappen, vervolgens longeer ik hem waarbij hij lang en laag moet lopen.(dit is hij gewend, zo reed ik hem ook altijd los, en aan de longe loopt hij dan onbelast, hij loopt ook niet op een klein rondje want we mogen de binnenbaan gebruiken)
en daarna ga ik er even op zitten.
de laatste keer dat ik erop zat, ben ik ook gaan doorzitten, en daarop is hij weer gaan staken.
de keren ervoor heb ik lichtgereden en in verlichte zit gegalopeerd, en toen was er niets aan de hand.
ik denk dat hij, door mijn doorzitten, weer teveel is gaan doen en dat trekt hij gewoon(nog?) niet.
maar goed, de angst dat hij weer overeind gaat als ik erop ga zitten, zit er nu wel in helaas.
en ik was juist zo opgelucht dat hij dat nu niet meer deed.
de dag ernaar liep hij weer een paar passen onregelmatig, dus heb ik hem niet te lang laten lopen.
hij is 1,5 week geleden ook uitgebreid gemasseerd, en dit deed hem zichtbaar goed.
de masseuze vond hem juist heel mooi en correct gespierd, en dat was voor mij voorheen een groot vraagteken daar hij zo smal en lang is en dus echt zijn spieren nodig heeft om iemand te kunnen dragen.
maar goed, we hebben nog een tandartsbezoek in de planning over 2 weken, en de osteopaat zou ook nog langs willen/kunnen komen.
we zijn totaal nog niet aan het einde van onze rit, maar door dit soort akkefietjes ga ik wel sterker eraan denken om hem met vervroegd pensioen te doen.
máár, dan gaat hij weer heel veel luchtzuigen, want het is wel een paard die veel aandacht en werk nodig heeft en ook wil hebben.

kleine aanvulling: 4 jaar geleden liep hij op z'n top, geen oefening te moeilijk en alles pakte hij aan.
toen raakte hij geblesseerd, wat zich ook uitte in kreupelen en staken.
toen zijn we het hele traject ingegaan van veeartsen, waarbij overal aan gedacht werd behalve aan het spronggewricht.
nu is het duidelijk spat, en is hij ingespoten.
maar als hij na 2 weken niet goed liep, moest ik terug naar de kliniek.
echter, hij liep wel goed en was weer braaf(op de 14e dag zelfs)
en na die 2 weken is het gestaak weer begonnen.
dus is het dan wel de spat waar hij vervelend op doet, of zit er iets anders?
maar áls het iets anders is, waarom liep hij dan wel 2 weken goed?

zo, een heel verhaal, ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat ik op al je vragen/adviezen heb geantwoord.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 08:26

Tja, weten doe ik ook niets. Maar het verhaal lichtrijden/doorzitten en de problemen met opstappen doet me toch denken aan rugproblemen. Nu gaan rugproblemen hand in hand met spat, dus dat is niet zo denkbeeldig. Vaak lopen paarden lang rond met spat, voordat de diagnose wordt gesteld. paarden laten pijn niet gemakkelijk zien (logisch instinct voor prooidier) en gaat daarom compenseren in het lijf en andere gewrichten/lichaamsdelen overbelasten. Mijn paard laat dus problemen zien in de knieen achter, aanhechting nek en rug. Nauwelijks in het been met vergroeiing.
Een gevolg van jarenlange compensatie van een been wat minder goed werkte.

En waarom nu pas...
Is het wel nu pas?
Gaf hij met opstappen niet al aan dat er een probleem was? En met zadeldwang?
Protest begint meestal met kleine signalen.
Worden die gemist (of niets mee gedaan) dan komen de grote, niet te missen, signalen. Zoals gevaarlijk gedrag.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:35

ik hoop dat het niet een al te lang verhaal gaat worden, maar ik zal even Special z'n levensloop beschrijven.
in het jaar 2000 of 2001(dat weet ik dus helaas niet meer) werd me gevraagd door mede pensionklanten om mee te gaan kijken naar een 3 jarige d/e pony.
de pony was super braaf en al gereden.
aangekomen bij desbetreffende verkoper, vielen ons een aantal dingen op: de pony was nogal iel, een erg korte staart en erg sloom.
de pony had al een zadel op, dus een rondje door het weiland gestapt en inderdaad, hij was super braaf.
eenmaal thuis gekomen is de veearts erbij geweest, ivm controleren leeftijd en zijn algehele conditie.

de veearts concludeerde dat de pony niet 3 jaar was, maar 1.5 jaar.(ik had wel in z'n mond gekeken en dacht dit ook, maar ik ben geen geleerde natuurlijk)
tevens werd er een fikse worm-infectie(o.a bloedworm) geconstateerd.
de pony kreeg een jaar rust, en is toen verhuisd.
alles wat ik daarvan weet is via via, dus pin me daar niet op vast.
anyway, op de nieuwe stal werd Special opnieuw ingereden, wat niet helemaal vlekkeloos verliep.
hij heeft toen best flink moeten werken, liep ook weleens manegelessen mee etc etc.
vervolgens is Special weer verhuisd, en kreeg een bijrijder die er vrij goed mee overweg kon.
de eigenaren hadden weinig interesse meer.

Vervolgens kwam Special in de verkoop, de bijrijder had inmiddels zelf een paard gekocht en Special stond voornamelijk te staan in z'n box of op de wei.
ik ben eerst met een vriendin wezen kijken die er misschien wel interesse in had, ivm handel.
zij durfde het echter niet aan, hij was ongespierd en smal, leek een beetje op een jaarling maar was inmiddels al 6.
toen mijn eigen paard overleed, en ik alleen nog maar in bed kon liggen, kwam m'n moeder met het idee om Special te kopen, zodat ik iig weer iets te doen had.
zo gezegd, zo gedaan, voor een klein prijsje hebben we hem meegenomen en naar een andere stal gebracht waar ik altijd had gestaan.
Special kon lekker de hele dag op de wei, kreeg wat longeerwerk en goed voer.
in de eerste week haalde ik hem stokkreupel uit de wei, echt bijna op 3 benen.
enkele dagen boxrust en toen was hij wel weer oke, en daarna ben ik hem wat gaan rijden.
dit pakte hij super op!
wel was hij enorm slap, stond wat week in de koten en was zo snal dat ik, als ik erop zat, mijn tenen onder z'n buik aan kon raken....
Special werd breder en voller, en uiteindelijk ben ik hem eens gaan starten in het M1.
wel was hij altijd wat scheef in het begin, maar goed ik had daarvoor op een dressuurstal gewerkt en daar waren ook scheve paarden die prix st george liepen.
ik maakte me er niet zo druk om, hij had me weinig gekost en was verder braaf.

totdat ik een keer ging rijden, en merkte dat hij niet alleen wat scheef was, maar ook nog lichtelijk kreupel.
omstanders zagen het niet, maar ik voelde het wel degelijk.
wat navraag gedaan, en Special bleek onderuit te zijn gegaan op straat.
toch maar even naar de veearts en daar constateerden ze verrekte kniebanden.
2 weken stappen en dan weer aan het werk.
de kreupelheid was inderdaad weg, maar de scheefheid bleef.
dus toen maar weer naar de veearts, waar per toeval bloed in de kogel werd ontdekt.
4 weken stappen, daarna weer rustig aan het werk.

Special probeert iedereen uit, en zo dus ook mij na die 4 weken stappen.
toen had ik nog lef, en heb hem goed duidelijk gemaakt dat ik dat niet pik.
daarna was hij EN recht, EN super braaf.
een klein jaar later reden we zeer verdienstelijk Z1, en stroomden zo door naar het Z2.
iedereen die hem van vroeger kende, waren verbaasd dat hij het zo goed deed en zo in zijn voordeel was veranderd.

toen het wel erg goed ging, ben ik weer gaan lessen om hem klaar te maken voor het ZZ-L.
de eerste les ging super, kreeg niets anders dan complimenten over hoe fijn ik hewm had afgericht en wat een goed actief achterbeen hij wel niet had.
wat er in de tussentijd is gebeurd weet ik niet, maar de 2e les was een drama.
niets anders dan omhoog komen en door m'n teugel springen.
hij zweet vrijwel nooit, maar toen droop het zweet van hem af.
vervolgens was hij thuis ook niet fijn te rijden, heel erg zoekerig en helaas ook kreupel.
alle problemen die hij heeft gehad vanaf het begin, was allemaal rechtsachter.
daar Special een erg goed paard bleek te zijn, en ik zowieso niet wil dat hij pijn heeft, ben ik meerder dierenartsen afgegaan.

helaas is daar toen niets concreets uit gekomen, en heb ik hem een tijd met rust gelaten.
de ene dag liep hij vrij goed, de andere dag was hij kreupel.
ik kon er geen lijn in ontdekken vwb werk/kou of warmte etc.
daar hij al zo'n 2 jaar wisselend was, toch maar besloten om hem licht te gaan werken.
ik was toen zwanger, en heb er iemand anders op laten rijden.
dat was een heel licht meisje die echt lekker kon sturen.
zij heeft 2 dagen moeten stoeien met Special, daar hij als een gek door de bak ging alsof hij nog niet zadelmak was.
daarna kon ze er mee lezen en schrijven.
helaas bleef hij ook toen wisselend kreupel en dan weer goed.

toen heb ik Special geadverteerd om een jaar in bruikleen te geven, en is hij 6 weken naar mindfields gegaan.
helaas kon zij er ook niets mee, vanwege het wisselende gedrag en kreupelheid van Special.
vervolgens heb ik besloten om hem een zomer op de wei te zetten, daar had ik al eerder goede ervaringen mee in de zin van fris in het koppie, lichaam geneest beter.
inmiddels was mijn kindje geboren, en moest ik een beslissing maken hoe en wat met Special.
de manege waar hij op de wei stond, had er interesse in als leerpaard voor de vergevorderde ruiters.
dus zo gezegd, zo gedaan en Special verkocht aan de manege.
helaas zijn er zo'n 5 mensen afgevlogen, en werd hij alleen nog bereden door een stalmedewerkster.
een jaar later kreeg ik de mogelijkheid Special terug te kopen, en ben ik hem weer gaan rijden.
hij ging erg goed, al merkte ik wel dat rechtsachter gewoon minder kracht had dan linksachter.
maar goed, ik had hem iig terug en kon er lekker mee rijden, basiswerk.

echter ging Special weer zo goed, dat ik hem heb verhuisd naar een stal met meer mogelijkheden in de winter.
en voila, weer kreupel en staken.
toen heb ik Special naar de bosdreef gebracht, waar de spat werd geconstateerd.
en de rest heb ik al beschreven hier.

ik weet van Special dat hi jextreem gevoelig is op zijn lijf, als het zadel maar een centimeter teveel naar achter ligt blijft hij bokken totdat ik afstap en het goed leg.
als er een haartje onder z'n sjabrak ligt, zelfde verhaal.
ik weet dat Special na een lange rustperiode als het ware opnieuw zadelmak gemaakt moet worden.
echter ging het nu, na de spat-diagnose vrij aardig.
ik heb 2 keer hulp nodig gehad met het opstappen, maar dat is bekend bij Special.
de 2 keer erna ben ik zonder hulp opgestapt en was hij super braaf.
juist vanwege het feit dat paarden gaan compenseren heb ik hem laten masseren, maar er kwam niets heftigs uit wat ik wel verwacht had.
Special is juist super lenig in zijn gehele lijf, ik heb er ooit een fysio bij gehad en die noemde het bijna "hypermobiel" .
juist omdat Special zo'n lang en iel lichaam heeft, ben ik veel bezig met de bespiering.
ik heb wel besloten dat ik er donderdag iemand anders op laat rijden, want Special mag best aangeven last te hebben van zijn lijf, maar dat steigeren vind ik echt niet leuk en dat mag hij gewoonweg niet!
verder staat er ook een afspraak met de tandarts gepland, omdat Special al zo gevoelig is, ook in zijn mond.
tevens ben ik aan het rondkijken voor een nieuw zadel, wil weer terug naar een grand gilbert ivm de kussens.
heb nu een zadel met keilkussens, omdat hij zo lang is leek me dit fijner voor hem, maar ik heb gemerkt dat dat niet het geval is.

poeh, echt een mega lang verhaal weer.....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:57

tja... moeilijk te zeggen natuurlijk, maar dat heel jong ingereden, toch ook veel meegemaakt kan zeker zijn steentje hebben bijgedragen tot de lichamelijke problemen, die er, als ik je verhaal lees, al heel erg lang zijn.

Je beschrijft zijn gedrag als wisselvallig, maar is het niet gewoon zo dat hij aangeeft dat hij ergens last van heeft en de mond houdt als hij daardoorheen wordt gereden
(klinkt misschien negatief, maar dat is niet mijn bedoeling. Het maken van een juiste inschatting bij verzet is niet alleen moeilijk, maar het ene paard vaart toch wel bij beweging ondanks pijn, net als mensen, en het andere paard niet)

Hypermobiliteit levert overigens ook problemen op met gewrichten pezen en spieren en kan ook voor pijn zorgen. Dus op zich is dat niet altijd goed.

Het is allemaal moeilijk in te schatten, maar je verhaal lezend, denk ik toch aan verzet door pijn. Nu en de voorgaande keren. Maar ik kan er naast zitten

Heb momenteel soortgelijk probleem met een merrie. Hevig verzet met werk (ik rij haar al lang niet meer) en de vraag of het slechter of beter wordt zonder werken (ze staat wel altijd in de wei met soortgenoten)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:41

je hebt helemaal gelijk hoor, hij verzet zich alleen als hij ergens pijn heeft.
ik probeer altijd eventjes door te rijden, maar na 2 of 3 keer verzet ben ik er klaar mee.
tot nu toe heb ik altijd gelijk gehad vwb verzet-iets mankeren, hoewel de halve wereld riep dat hij me in de maling nam.
maar waar komt het verzet nu dan ineens weer vandaan?
omdat hij wel even goed heeft gelopen na het inspuiten, en ik kan me niet indenken dat die spuiten maar 2 weken helpen, en de 3e week ineens niet meer....?
het is een enorm werkpaard, dat heeft hij ook zeker wel bewezen naar mij toe.
in principe hoeft hij van mij ook niet meer te werken, en mag hij met pensioen, maar daar word hij ook niet gelukkig van helaas, want dat heb ik wel gezien al die keren dat hij op rust moest of die zomer in de wei.
hij gaat dan meer luchtzuigen, eet slecht en word mager(na de wei-periode is hij zo mager geweest dat ik hem naar een kliniek heb moeten brengen met een slokdarmverstopping.in de wei at hij amper en hing alleen maar aan het hek, en eenmaal binnen propte hij zich vol...)
en met buitenrijden doe ik hem ook absoluut geen plezier helaas, anders zou ik dat wel gaan doen met hem.
dus nu is de vraag: waar komt de pijn nu weer vandaan?
hij voelt wel recht onder het zadel, en over de benen is hij ook veel rechter geworden, maar toch afentoe weer een paar passen niet goed.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:28

Eigenlijk geef je zelf het antwoord al in het laatste deel van je laatste zin.
Ik weet hoe moeilijk zoiets is, maar ik denk dat je zelf heel erg goed voelt wat er is. Je wil het alleen niet he... Heel begrijpelijk.

Je vertelt dat hij in de wei gaat luchtzuigen ed. Ongeacht bij welke paarden hij loopt?
Zo sneu voor hem.

Hoe zit het met wandelen? Steppen? Vrijheidsdressuur?

Ik noem maar wat hoor... ik zit zelf met hetzelfde probleem. Mijn merrie wordt ook wat sjaggie van het niets doen. Heb met haar geluk dat ze met twee vertrouwde paarden op een flinke lap grond staat, maar het is eigenlijk ook een werkpaard. Aan de andere kant loop ik ook bij haar tegen verzet en wantrouwen aan bij werk.
Ik laat het nu maar eens rusten en wellicht kan ik er later mee gaan wandelen of iets dergelijks. Ik weet het ook nog niet hoor.
Zij is ook niet slecht, maar ook niet helemaal goed. Verzet en boosheid is ook bij haar het grootste probleem.
Misschien raakt een paard net als de mens gewoon verschrikkelijk gefrustreerd dat het wel wil, maar niet kan. Ik weet het ook niet.

__Joy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:04

Wat een verhaal svdijk. En op 1,5 jarige leeftijd al ingereden, dat doet beslist niet veel goeds.
Wel knap dat ie na zoveel meegemaakt te hebben toch nog Z2 samen met jou heeft kunnen lopen.
Het is wel lastig als je merkt dat ie ergens pijn heeft maar dat je eigenlijk niet echt weet waar het vandaan komt.
Maar omdat je al aangeeft dat het steeds allemaal uit rechtachter komt zou het waarsch toch met de spat te maken hebben lijkt mij. Maar kan er naast zitten natuurlijk.

Ik moet morgen weer met mijn paardje naar de kliniek. Ben ernorm zenuwachtig! Heb haar gister even laten draven op het harde. Eerst 's middags nadat ze lekker buiten had gestaan. Toen leek het niet zo raar, heb met nog iemand gekeken en die zag er ook niet veel aan. Het klonk ook regelmatig. Toen heb ik 's avonds nog even met een paar mensen gekeken(want ik fixeer me altijd op dat been en zie dan altijd wel wat) en toen kwam ze koud van stal. Ze liep slechter dan 's middags,verdorie. Toch nog paar keer zien voor de zekerheid en eigenlijk werd het steeds beter. Weet nou niet echt wat ik ervan moet denken: Is ze nou echt nog niet goed of is het ook de stijfheid die meespeelt omdat ze 's avonds na een paar keer steeds beter werd, en het 's middags nadat ze buiten had gestaan niet verkeerd leek.. En zou het wanneer we weer mogen beginnen beter worden...
We zullen het morgen wel horen maar vind het toch altijd voor me zelf wel fijn een idee te hebben wat ik kan verwachten..
Wat denken jullie?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:14

waarschijnlijk liep ze 's avonds inderdaad slechter omdat ze koud van stal kwam.
als het na een paar keer beter ging, vind ik dat wel positief eigenlijk.
want dat betekend dat opwarmen haar helpt om beter te lopen.
heel benieuwd hoe het morgen gaat op de kliniek!

wat betreft Special: ja, het is inderdaad een heel verhaal, en ik vind het verbazingwekkend dat hij verder wel helemaal heel is!(foto's van voorvoeten/kogels en knieeën en zelfs de rug waren allemaal goed!)
en vanwege zijn achtergrond, en dan toch nog simpel het Z2 inlopen zou ik hem nu zijn pensioen zeker gunnen, maar hij word er niet gelukkiger van.
hij speelt wel met andere paarden in de groep, maar na enkele weken alleen maar weidegang gaat hij zich toch weer vervelen.
momenteel ziet hij er super uit, komt weer mooi in de spieren en glimt weer.
maar ja, van een mooi bord kun je niet eten he? ;)
wat ik ook vreemd vind aan het hele verhaal van Special, is dat hij dagen goed kan lopen en ineens weer slecht.
maar het kan ook op de dag zelf verschillen, dat hij goed begint en dan halverwege gaat kreupelen.
en dat vond de veearts ook vreemd, want dat hoort eigenlijk weer niet bij het spat-verhaal.
konden ze maar praten :S
hij kan trouwens ontzettend genieten van het solarium, hij loopt daar uit zichzelf al onder dus na het werk mag hij altijd even zonnebanken.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:52

@SvDijk misschien moet je eens naar 2e lijnskliniek gaan en daar verdere onderzoeken laten uitvoeren. Wellicht is er meer aan de hand dan alleen spat wat de overige symptomen zou verklaren.
Ik ben het met Liljebo eens dat verzet voor 99% een uiting is van een ongenoegen. Ik geloof beslist niet in 'hij heeft dr vandaag geen zin in'.
De meeste 'luchtzuigers' doen dat juist niet in de wei. Zijn de paarden bij wie hij inloopt ook echt kameraadjes van hem of slechts soortgenoten.

Wat betitel jij als verveling na een aantal weken? Mijn ervaring is dat als een paard voldoende soortgenoten om zich heen heeft (moet wel spannennd blijven) en zn natje en droogje heeft, hij beslist geen mensen nodig heeft. Ja, en da's dan ook weer natuur.
Vaak is het teveel gefocust zijn op mensen dat ze te weinig direct contact met soortgenoten hebben of stierlijk verwend zijn door allerlei snoepjes en hapjes

Dan nog even over het inrijden. Natuurlijk is 1.5 jaar een belachelijke leeftijd, maar bedenk je wel dat het in de draf- & rensport heel normaal is. Ik kan me gerust voorstellen dat wanneer er veel van hem gevraagd is, dit beslist niet positief zal zijn geweest.
Het ontstaan van spat kent een aantal oorzaken: 1. erfelijkheid (dwz de stand van het achterbeen kan een verhoogde kans geven op)2. trauma (val / ongeluk / etc) 3. overbelasting (waardoor het botvlies is beschadigd er een onsteking ontstaat en de rest weten we allemaal helaas wel).

Als jij het zou kunnen dan zou ik zeggen 'gooi hem van de zomer maar eens het land op en haal hem er pas in november weer uit. Kijk dan wat de tijd voor helende werking heeft gehad.
Het blijft moeilijk wat te doen

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:00

Jullie geven allemaal adviezen, en ik weet er helemaal niks over.. dus ik hou me maar een beetje stil in dit topic :+
--
Mijn pony loopt rechtsvoor niet helemaal lekker op de rechterhand.. Waarschijnlijk heb ik haar niet goed rechtlopen.. Maar ik kan het niet verhelpen, ben er lang mee bezig geweest.. en op les doet ze het niet, dan loopt ze helemaal rad, en mijn instructrice legt het dan heel goed uit , dan ben ik thuis en dan lukt niks meer... Voel me dan altijd een kluns :=

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:15

Alani schreef:
@SvDijk misschien moet je eens naar 2e lijnskliniek gaan en daar verdere onderzoeken laten uitvoeren. Wellicht is er meer aan de hand dan alleen spat wat de overige symptomen zou verklaren.
Ik ben het met Liljebo eens dat verzet voor 99% een uiting is van een ongenoegen. Ik geloof beslist niet in 'hij heeft dr vandaag geen zin in'.
De meeste 'luchtzuigers' doen dat juist niet in de wei. Zijn de paarden bij wie hij inloopt ook echt kameraadjes van hem of slechts soortgenoten.

een 2e lijnskliniek?ik denk dat er inderdaad meer aan de hand is dan enkel spat, zeker omdat hij al 4 jaar scheef is, wisselend kreupel etc.
ik ken mijn paard door en door, en tot nu toe is mijn gevoel altijd goed geweest, ook wat betreft het staken.
hij heeft zeker pijn!
vandaag heeft hij ook de staleigenaresse gebeten, en dat doet hij werkelijk nooit!
tevens is hij zuur met het opdoen van z'n dekens, en ook dat ken ik niet van hem.
helaas is hij een typische luchtzuiger, en als hij enkele uren op de wei staat doet hij het niet, maar als hij dag en nacht op de wei staat doet hij het wel.

Wat betitel jij als verveling na een aantal weken? Mijn ervaring is dat als een paard voldoende soortgenoten om zich heen heeft (moet wel spannennd blijven) en zn natje en droogje heeft, hij beslist geen mensen nodig heeft. Ja, en da's dan ook weer natuur.
Vaak is het teveel gefocust zijn op mensen dat ze te weinig direct contact met soortgenoten hebben of stierlijk verwend zijn door allerlei snoepjes en hapjes

wat ik als verveling zie, is dat Special een hele zomer dag en nacht in de wei heeft gelopen, met ongeveer 20 andere paarden.hij had dus gras, water en vriendjes.
echter, zodra hij een mens zag, kwam hij naar het hek ongeacht of er iets te "snoepen" viel of niet.
hij is zowieso niet gefixeerd op eten, daarom krijg ik hem ook nooit echt dik.
als je dan even met hem bezig was, een borstel er overheen of gewoon even kroelen dan was het goed, maar ging je weg dan hing hij aan het hek.
dit kon hij uren volhouden, helaas.
met als gevolg ernstige vermagering en uiteindelijk slokdarmverstopping.
hiervoor heeft hij 5 dagen op de kliniek in emmeloord gestaan.
nu staat hij zo'n 6u per dag op de wei, en zuigt hij beduidend minder lucht.

Dan nog even over het inrijden. Natuurlijk is 1.5 jaar een belachelijke leeftijd, maar bedenk je wel dat het in de draf- & rensport heel normaal is. Ik kan me gerust voorstellen dat wanneer er veel van hem gevraagd is, dit beslist niet positief zal zijn geweest.
Het ontstaan van spat kent een aantal oorzaken: 1. erfelijkheid (dwz de stand van het achterbeen kan een verhoogde kans geven op)2. trauma (val / ongeluk / etc) 3. overbelasting (waardoor het botvlies is beschadigd er een onsteking ontstaat en de rest weten we allemaal helaas wel).

ik weet dat het in de draf- en rensport vrij normaal is om zo jong gereden danwel voor de sulky te staan.
echter is van Special niet bekend waar hij voor is gefokt, en heeft dan ook geen training gehad in degelijke richting.
Special is als jong paard zeker overbelast, daarnaast stond hij iets week in de koten en heeft een steil spronggewricht.
het verbaasde me dan ook niets dat hij spat heeft, echter verbaasde het me wel dat hij het in 1 achterbeen heeft.
dit is zeer waarschijnlijk door overbelasting of door trauma gekomen, en Special is een aantal jaar geleden flink onderuit gegaan op straat.
daar heeft ie een kogel blessure aan overgehouden, en toen dat was opgelost liep hij als een trein.
een jaar later begon de scheefheid weer, het staken en het wisselende kreupelen.
dit is 4 jaar geleden, toen is hij door de medische molen gehaald en niemand dacht aan zijn spronggewricht.
vervolgens heeft hij dus ruim een half jaar op de wei gestaan.

Als jij het zou kunnen dan zou ik zeggen 'gooi hem van de zomer maar eens het land op en haal hem er pas in november weer uit. Kijk dan wat de tijd voor helende werking heeft gehad.
Het blijft moeilijk wat te doen

ik heb er vandaag even iemand anders op gezet, en hij loopt echt niet goed, maakt afentoe een soort huppeltje rechtsachter.
ik kan het helaas niet kreupel noemen, meer een bepaald soort stijfheid/blijven hangen ergens.
in stap en draf blijft hij afwachtend, maar staakt niet.
zodra je aangalopeerd doet hij 2 sprongen redelijk braaf maar ook afwachtend, en binnen een halve seconde staat hij stil, trekt z'n hoofd naar beneden en komt echt vies steil overeind.
hij bolt daarbij ook z'n rug/schoft en slaat met z'n voorbenen uit.
hierdoor heb je het gevoel(en zo ziet het er ook uit) dat je achterover gaat.
degene die er opzat heeft hem wel even aangepakt hierop, geheel terecht want het is niet de bedoeling dat je ermee verongelukt.
daarna heeft hij nog even gedraafd om het goed af te sluiten.
ik ben zeer geschrokken van de felheid waarmee hij steigerd, en ik vind dat echt geen leuk "geintje".
ongenoegen uitten, prima, maar dit is echt gemeen.
aan de longe heeft hij dat soort streken totaal niet, dus ik ben bang dat er in de schoft/rug/lendenen wat zit.
toen hij gemasseerd was, voelde hij zich topfit, maar dat is helaas maar een week zo gebleven.
dus ja, wat nu?
m'n geldboom gaat ook slijtageplekken vertonen....
Special heeft voor mij zoveel goede dingen gedaan, en als ik hem echt blij kan maken met rust in de wei, dan zou ik hem dat absoluut gunnen.
maar dat heb ik geprobeerd, met als resultaat een doodongelukkig, zwaar vermagerd paard.
dus tja, wat zijn dan nog de optie's?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 08:39

svdijk schreef:
[q
Special heeft voor mij zoveel goede dingen gedaan, en als ik hem echt blij kan maken met rust in de wei, dan zou ik hem dat absoluut gunnen.
maar dat heb ik geprobeerd, met als resultaat een doodongelukkig, zwaar vermagerd paard.
dus tja, wat zijn dan nog de optie's?

Lange teugel werk? Wandelen? Steppen? Vrijheidsdressuur (houdt heel wat meer in dan alleen kunstjes)? Agility?

Ik zou hem iig voor de zomer in de wei gooien met paarden waar hij goed met overweg kan en over een tijdje wellicht onbelaste dingen met hem doen (als eerder genoemd?)

Ik weet hoe het voelt. Ik heb nl hetzelfde probleem. Ook mijn paard geeft zeer duidelijk aan niet bereden te willen worden en ik geloof dan niet in 'doorpakken' etc. Paard heeft nl een reden om niet bereden te willen worden en stevig aanpakken kan het slechts kort verhelpen, totdat het flink mis gaat.

Hier heb ik mij allang verenigt met de wetenschap dat het met rijden niets meer wordt. en dan te bedenken dat ik haar pas ruim een half jaar geleden heb gekocht... duidelijk voor veel te veel geld) Ik laat paard met rust (er ligt hier nog sneeuw en ijs, dus kost het haar genoeg moeite om in de wei rond te struinen) met vaste soortgenoten (lekker hecht clubje) en in de zomer ga ik eens voorzichtig kijken welk van de bovenstaande zaken haalbaar zijn.
Tenzij ze terug gaat naar de fokker. Daar is overleg over geweest en zij kan ook in de winter het paard onbelast laten bewegen omdat ze een binnenbak heeft. Ik kan dat hier niet, dus dat betekent elke winter stilstaan en geen kans om ff de benen te strekken op een goede ondergrond.
En ook dit is een echt werkpaard.

Maar goed... ik heb wel de wei aan huis en het voer voor een paard meer of minder is goed op te brengen.
Maar ik denk wel dat ik met het dokteren stop. Paard geeft zelf aan dat het echt niet werkt zo.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 08:42

__Joy__ schreef:
Ik moet morgen weer met mijn paardje naar de kliniek. Ben ernorm zenuwachtig! Heb haar gister even laten draven op het harde. Eerst 's middags nadat ze lekker buiten had gestaan. Toen leek het niet zo raar, heb met nog iemand gekeken en die zag er ook niet veel aan. Het klonk ook regelmatig. Toen heb ik 's avonds nog even met een paar mensen gekeken(want ik fixeer me altijd op dat been en zie dan altijd wel wat) en toen kwam ze koud van stal. Ze liep slechter dan 's middags,verdorie. Toch nog paar keer zien voor de zekerheid en eigenlijk werd het steeds beter. Weet nou niet echt wat ik ervan moet denken: Is ze nou echt nog niet goed of is het ook de stijfheid die meespeelt omdat ze 's avonds na een paar keer steeds beter werd, en het 's middags nadat ze buiten had gestaan niet verkeerd leek.. En zou het wanneer we weer mogen beginnen beter worden...
We zullen het morgen wel horen maar vind het toch altijd voor me zelf wel fijn een idee te hebben wat ik kan verwachten..
Wat denken jullie?

Sterkte vandaag. Kan idd met stijfheid te maken, maar dat hoor je vandaag wel, denk ik
Klinkt als een artroseverhaal iig