Vario gaat met zijn spatpootje prima, maar als ie nou eens keer niet zo lomp zou zijn met zichzelf...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maggie_Eddy schreef:Super! Fijn om te merken dat de behandelingen aangeslagen zijn of niet?
Vario gaat met zijn spatpootje prima, maar als ie nou eens keer niet zo lomp zou zijn met zichzelf...Hij heeft zich anderhalve week terug voor zijn eigen benen geschopt, de sufferd
Zijn voorbenen dan wel, maar goed, wel een dikke zwelling dus en kreupel... Hij's fijn
Ging het rijden eindelijk goed, weer uit de running... Vandaag weer voor het eerst los gelaten in de wei, knetterleip natuurlijk, maar ik had 'm goed ingepakt. Die gaat dus écht niet meer los zonder peesjes o.i.d.
Maar met alleen stappen werd ie er ook niet gezelliger op zeg maar.. En ik merkte dat zijn spatpootje wel wat stijf werd van het weinige doen. Hij mankt nog iets.. Dus nog even doorgaan met koelen en hopelijk weer iets makkelijker stappen nu..
Zamero schreef:svdijk wat rot zeg, dat zo allemaal.
Ik ben trouwens helemaal vergeten te vertellen dat ik vorige week en eergisteren weer L2 Paarden had gestart en weer allebei de wedstrijden 2 winst had (4 winst) had met mijn powny nog 2 en dan zijn we M1 startgerechtigd
Mijn kleine toppertje
svdijk schreef:nou, vandaag ging het even niet zo lekker :S
spec begon fijn, maar halverwege begon hij weer met "schrikken" en eigenlijk weet ik dan al dat ik beter kan stoppen.
vandaag heb ik even doorgereden, en helaas ging meneer weer in de stak en vies overeind, tot 3x toe.
heb hem nog even gelongeerd(hij loopt fantastisch) en daarna nog een rondje gestapt....
zit er over te denken om er morgen iemand op te zetten die hem even door het steigeren heen durft te rijden, maar anderzijds ben ik bang dat ik vandaag gewoon teveel heb gevraagd(althans, dat spec meer aanbood dan hij aankan...)
moeilijk hoor.
liljebo schreef:Kan het verzet ook duiden op problemen die samen hangen met verkeerd gebruik lijf door de spat?
De merrie die hier staat, werd door de vorige eigenaar wel gewoon gereden. Wel veel verzet tegen teugel en galop op rijbaan ging niet echt (werden helaas redenen voor gegeven die dus niet bleken te kloppen)
Ze heeft hier ff stil gestaan omdat ze moeilijk deed met het zadel en ik daar de schuld aan gaf totdat ze problemen bleek te hebben.
Ze loopt niet echt kreupel momenteel (ook niet 100% zuiver) maar ik zou er niet graag op gaan zitten. Denk dat ze mij vermorzeld.
Lijkt alsof die weerzin van haar tegen rijden pas echt is ontstaan nadat we gingen dokteren en duidelijk werd dat er iets aan de hand was (en na rust)
Misschien speelt dat met jou paard ook? ongemakken in het lijf en eenmaal begonnen met verzet omdat het niet goed voelt?
Alani schreef:@SvDijk misschien moet je eens naar 2e lijnskliniek gaan en daar verdere onderzoeken laten uitvoeren. Wellicht is er meer aan de hand dan alleen spat wat de overige symptomen zou verklaren.
Ik ben het met Liljebo eens dat verzet voor 99% een uiting is van een ongenoegen. Ik geloof beslist niet in 'hij heeft dr vandaag geen zin in'.
De meeste 'luchtzuigers' doen dat juist niet in de wei. Zijn de paarden bij wie hij inloopt ook echt kameraadjes van hem of slechts soortgenoten.
een 2e lijnskliniek?ik denk dat er inderdaad meer aan de hand is dan enkel spat, zeker omdat hij al 4 jaar scheef is, wisselend kreupel etc.
ik ken mijn paard door en door, en tot nu toe is mijn gevoel altijd goed geweest, ook wat betreft het staken.
hij heeft zeker pijn!
vandaag heeft hij ook de staleigenaresse gebeten, en dat doet hij werkelijk nooit!
tevens is hij zuur met het opdoen van z'n dekens, en ook dat ken ik niet van hem.
helaas is hij een typische luchtzuiger, en als hij enkele uren op de wei staat doet hij het niet, maar als hij dag en nacht op de wei staat doet hij het wel.
Wat betitel jij als verveling na een aantal weken? Mijn ervaring is dat als een paard voldoende soortgenoten om zich heen heeft (moet wel spannennd blijven) en zn natje en droogje heeft, hij beslist geen mensen nodig heeft. Ja, en da's dan ook weer natuur.
Vaak is het teveel gefocust zijn op mensen dat ze te weinig direct contact met soortgenoten hebben of stierlijk verwend zijn door allerlei snoepjes en hapjes
wat ik als verveling zie, is dat Special een hele zomer dag en nacht in de wei heeft gelopen, met ongeveer 20 andere paarden.hij had dus gras, water en vriendjes.
echter, zodra hij een mens zag, kwam hij naar het hek ongeacht of er iets te "snoepen" viel of niet.
hij is zowieso niet gefixeerd op eten, daarom krijg ik hem ook nooit echt dik.
als je dan even met hem bezig was, een borstel er overheen of gewoon even kroelen dan was het goed, maar ging je weg dan hing hij aan het hek.
dit kon hij uren volhouden, helaas.
met als gevolg ernstige vermagering en uiteindelijk slokdarmverstopping.
hiervoor heeft hij 5 dagen op de kliniek in emmeloord gestaan.
nu staat hij zo'n 6u per dag op de wei, en zuigt hij beduidend minder lucht.
Dan nog even over het inrijden. Natuurlijk is 1.5 jaar een belachelijke leeftijd, maar bedenk je wel dat het in de draf- & rensport heel normaal is. Ik kan me gerust voorstellen dat wanneer er veel van hem gevraagd is, dit beslist niet positief zal zijn geweest.
Het ontstaan van spat kent een aantal oorzaken: 1. erfelijkheid (dwz de stand van het achterbeen kan een verhoogde kans geven op)2. trauma (val / ongeluk / etc) 3. overbelasting (waardoor het botvlies is beschadigd er een onsteking ontstaat en de rest weten we allemaal helaas wel).
ik weet dat het in de draf- en rensport vrij normaal is om zo jong gereden danwel voor de sulky te staan.
echter is van Special niet bekend waar hij voor is gefokt, en heeft dan ook geen training gehad in degelijke richting.
Special is als jong paard zeker overbelast, daarnaast stond hij iets week in de koten en heeft een steil spronggewricht.
het verbaasde me dan ook niets dat hij spat heeft, echter verbaasde het me wel dat hij het in 1 achterbeen heeft.
dit is zeer waarschijnlijk door overbelasting of door trauma gekomen, en Special is een aantal jaar geleden flink onderuit gegaan op straat.
daar heeft ie een kogel blessure aan overgehouden, en toen dat was opgelost liep hij als een trein.
een jaar later begon de scheefheid weer, het staken en het wisselende kreupelen.
dit is 4 jaar geleden, toen is hij door de medische molen gehaald en niemand dacht aan zijn spronggewricht.
vervolgens heeft hij dus ruim een half jaar op de wei gestaan.
Als jij het zou kunnen dan zou ik zeggen 'gooi hem van de zomer maar eens het land op en haal hem er pas in november weer uit. Kijk dan wat de tijd voor helende werking heeft gehad.
Het blijft moeilijk wat te doen
svdijk schreef:[q
Special heeft voor mij zoveel goede dingen gedaan, en als ik hem echt blij kan maken met rust in de wei, dan zou ik hem dat absoluut gunnen.
maar dat heb ik geprobeerd, met als resultaat een doodongelukkig, zwaar vermagerd paard.
dus tja, wat zijn dan nog de optie's?
__Joy__ schreef:Ik moet morgen weer met mijn paardje naar de kliniek. Ben ernorm zenuwachtig! Heb haar gister even laten draven op het harde. Eerst 's middags nadat ze lekker buiten had gestaan. Toen leek het niet zo raar, heb met nog iemand gekeken en die zag er ook niet veel aan. Het klonk ook regelmatig. Toen heb ik 's avonds nog even met een paar mensen gekeken(want ik fixeer me altijd op dat been en zie dan altijd wel wat) en toen kwam ze koud van stal. Ze liep slechter dan 's middags,verdorie. Toch nog paar keer zien voor de zekerheid en eigenlijk werd het steeds beter. Weet nou niet echt wat ik ervan moet denken: Is ze nou echt nog niet goed of is het ook de stijfheid die meespeelt omdat ze 's avonds na een paar keer steeds beter werd, en het 's middags nadat ze buiten had gestaan niet verkeerd leek.. En zou het wanneer we weer mogen beginnen beter worden...
We zullen het morgen wel horen maar vind het toch altijd voor me zelf wel fijn een idee te hebben wat ik kan verwachten..
Wat denken jullie?