[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:04

geerke schreef:
Afbeelding

Afbeelding

jeetje wat een gedoe,ik ben wel erg blond hoor....

pablo's voeten en pablo zelf,het valt niet mee om in al die pagina's je foto's terug te vinden.....
pablo word traditioneel gedaan,ik heb geprobeert om hem zonder ijzers te laten lopen(5 jaar terug ofzo...)maar dat ging niet,gewoon stokkreupel....dus na twee weken de ijzers er maar weer onder,het is niet anders...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:07

rhythem@mooie paardjes heb je!!!ik vind ventje niet te dik,gewoon mooi!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:11

Bonita wordt ook traditioneel bekapt, zonder ijzers en die hebben er ook nooit onder gezeten. Mijn oudje heeft het van Nassau beslag gehad waar ik heel erg tevreden over was, over het beslag dan. De natuurlijk bekapper kon niet geloven dat Bonita nog kon lopen, hij dacht dat ze altijd hoefbevangen stond en dus niet meer bevangen kon raken. Maar als ik haar een dagje op de vette wei zet zonder korf, geheid dat ze vastgeroest staat aan de grond. Dus ja, deze pony loopt nog.

De jouwe heeft het ook flink gehad Geerke, hij loopt nu wel weer goed? Fieke, zal zo even in je profiel kijken!

Bonita met haar roze graaskorf. Tong uitsteken
Afbeelding

Hoef, helaas een beetje onduidelijk want hij bewoog omdat ze stond te grazen
Afbeelding

Hoef van voren
Afbeelding

Achterhoef
Afbeelding

En nog even mijn opvang zwanen. Haha!
Afbeelding

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:14

Nee van zijn gewicht kan het niet geweest zijn... Ziet er goed uit!
Lees nu dat Pasja verkocht is en dat Vosne ingeslapen is, jeetje.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:41

Als je de hoeven van een chronische bevangen pony verwaarloosd, zullen de hoeven uiteindelijk helemaal misvormen zoals gebeurd is bij de shetlander op onderstaande foto:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb deze shetlander in het echt gezien en schrok enorm van wat ik zag. Gelukkig heeft geen van onze paarden of pony's zulke extreem vergroeide hoeven.

Niettemin Isabella haar hoeven zagen er vorig jaar ook niet al te florisant uit. Maar na goed bekappen (met dank aan Bram) is haar hoefje al weer vrij snel keurig in model gekomen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:25

Ja... vreselijk.
Of ze groeien zo lang dat ze omkrullen en terug groeien.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:00

Yellowfish schreef:
Isapaardje ; oei! slechte fout zeg, dat een veel lager percentage aan jou wordt doorgegeven en het uiteindelijk toch hoger blijkt te zijn!

Nog even terugkomend hierop.
Dat de fout in de folder staat is nog tot daar aan toe. Typefout is snel gemaakt en ik kan me ook wel enigszins indenken dat je dan eerst je oude voorraad folders op wilt maken.
Echter dat degene die het voer staat te "verkopen" op zo'n evenement daar dan niets vanaf weet vind ik dus wel een slechte zaak. Zeker omdat ik er specifiek naar vroeg. En niet alleen dat; toen hij mij het voer liet zien met al die granen, vroeg ik hem ook of hij wel zeker wist dat het klopte omdat veel granen in mijn ogen automatisch veel zetmeel betekent. Hij zei toen dat het "ander" zetmeel was doordat de granen anders waren bewerkt was het beter verteerbaar voor een paard (iets wat Pavo ook zegt dmv granen poffen). Ik begon die man bijna te geloven Bloos

Dus zo zie je maar dat je beter even kunt doorvragen als je voer wordt aangeraden. Dit is niet de eerste keer dat een van ons zoiets overkomt.

Waarschijnlijk zijn daarmee de hier ooit eerder genoemde voeders, dan ook op dit moment echt de enige veilige paardenvoeders op het moment dat je iets bij wilt geven (al is dat dan maar een handje).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:02

Over Bonita:
Zo te zien heeft ze ook geen mooi strak-aflopend-kontje. Klopt dat?
(ik doel daarmee op "bulten" op haar achterhand boven de staart)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:03

Ik heb even jullie advies nodig over de voeding van Indiana.
Indiana's veulen is nu 6 weken oud en is al een hele flinke kerel. Brokjes eten doet hij nog nauwelijks wel eet hij wat hooi, maar hij doet het voornamelijk met de moedermelk.
Nou wordt Indiana toch wel heel slank. Gisteravond zag ik de botten van de kont (tussen lendenen en staart zeg maar) als een 3hoekje omhoog steken. 'k Heb toch nooit geweten dat zij die botten heeft.
Ze krijgt te eten: Veel hooi van 1 jaar oud, 3 tot 4 uur gras op een dag (gras is niet hoog meer, maar er staat nog genoeg), Spillers Happy Hoof, ca. 1 kilo per dag en ca. 1 kilo per dag Lucerne van Subli met een compleet voedingssupllement vitaminen en mineralen.
Haar hoeven zien er echt perfect uit. De hoefsmid is net maandag weer geweest en de witte lijn is niks aan te zien.

Wat kan ik Indiana geven zo dat ze weer wat gaat groeien, zonder dat haar insuline resistentie in gevaar komt? Of kan ik ervan uitgaan dat ze, nu ze slank is, niet meer insuline resistent is en haar gaan voeren als een fokmerrie?
Of zeggen jullie zo houden, beter iets te slank dan te dik, als het veulen eraf is groeit ze wel weer?

Ik realiseer me dat dit eigenlijk niet in dit topic hoort, maar gezien Indiana's voorgeschiedenis denk ik hier de beste kansen op antwoorden te krijgen.

Even off topic: ik ben van Romeo gevallen, ribben gekneusd.
We krijgen achterhuis een zwembad (mijn man gaat trainen voor de olympische spelen 2012 Knipoog en Aarnoud stond dus in het zwembad. Ik zat op Romeo en liet hem even kijken naar die gek daar in het water. Spettert hij voor de grap even met water. Hup Romeo gaat op zijn hakken om en ik stuiter er af.
Leuk zo'n hobby!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:45

Rhythem84 schreef:
Heb mijn profiel geupdate.Staan nu weer foto's in haha.
Ventje is dus degene die bevangen heeft gestaan.Foto's zijn een paar dagen na die diagnose gemaakt.Hij staat toch niet te dik????

Even offtopic.. wat een mooi paard!!! Kwijl

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:50

Indra schreef:
Bonita met haar roze graaskorf. Tong uitsteken
Afbeelding

Ooh en op deze ben ik ook verliefd, zou echt iets voor m'n dochtertje zijn Lachen.

Ik ga morgen trouwens m'n graaskorf afhalen, die besteld was.
De eerste nacht op korte wei ging prima, gisteren ochtend koude voetjes, maar deze morgen had ze toch lauwe voetjes hoor Boos! . Even terug naar af.

Het mooiste bewijs dus dat die lange uitgeschoten wei toch minder kwaad kan dan het korte vette gras.
Want iedere nacht in het lange gras, gaf geen problemen.. *Zucht*

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:01

's Nachts zit het minst fructaan in het gras.
Onder invloed van zonlicht wordt fructaan aangemaakt. Dus naarmate de dag vordert zal er meer fructaan aanwezig zijn in de plant. Echter als de omstandigheden goed zijn zal het gras het fructaan gelijk gebruiken om te groeien. Als dat laatste niet lukt, slaat de plant het op. Zodra de zon onder is, neemt het fructaan weer heel snel af. In de nacht en hele vroege ochtend zit er daarom dus nauwelijks fructaan in (ook beste tijd om je hooi te maaien).

@Romeorowan:
Ai, niet leuk zo'n valpartij. Beterschap.
Wat Indiana betreft kan ik je niet direct op antwoorden. Ik zal eens bij mijn vriendin navragen. Die heeft vorig jaar een veulen gehad bij haar voor suikers gevoelige paard. Ik meen dat zij in die periode wel een voer van Hippolyt bijvoerde en extra lucerne (maar dan wel uit een geperste baal; onbewerkte lucerne). En onbeperkt hooi, maar geen weidegang.
Ik weet niet hoeveel hooi Indiana krijgt (wat is veel?). Een veulen opvoeden is ook topsport en ze zal dus wel wat afvallen. Ik zou er zelf echter niet zomaar vanuit gaan dat nu Indiana slank is haar insulineresistentieprobleem over is. Dan liever wat te slank als straks mooi slank met zere hoeven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:02

romeorowan schreef:
Ik heb even jullie advies nodig over de voeding van Indiana.
Indiana's veulen is nu 6 weken oud en is al een hele flinke kerel. Brokjes eten doet hij nog nauwelijks wel eet hij wat hooi, maar hij doet het voornamelijk met de moedermelk.
Nou wordt Indiana toch wel heel slank. Gisteravond zag ik de botten van de kont (tussen lendenen en staart zeg maar) als een 3hoekje omhoog steken. 'k Heb toch nooit geweten dat zij die botten heeft.
Ze krijgt te eten: Veel hooi van 1 jaar oud, 3 tot 4 uur gras op een dag (gras is niet hoog meer, maar er staat nog genoeg), Spillers Happy Hoof, ca. 1 kilo per dag en ca. 1 kilo per dag Lucerne van Subli met een compleet voedingssupllement vitaminen en mineralen.
Haar hoeven zien er echt perfect uit. De hoefsmid is net maandag weer geweest en de witte lijn is niks aan te zien.

Wat kan ik Indiana geven zo dat ze weer wat gaat groeien, zonder dat haar insuline resistentie in gevaar komt? Of kan ik ervan uitgaan dat ze, nu ze slank is, niet meer insuline resistent is en haar gaan voeren als een fokmerrie?
Of zeggen jullie zo houden, beter iets te slank dan te dik, als het veulen eraf is groeit ze wel weer?

Ik realiseer me dat dit eigenlijk niet in dit topic hoort, maar gezien Indiana's voorgeschiedenis denk ik hier de beste kansen op antwoorden te krijgen.

Even off topic: ik ben van Romeo gevallen, ribben gekneusd.
We krijgen achterhuis een zwembad (mijn man gaat trainen voor de olympische spelen 2012 Knipoog en Aarnoud stond dus in het zwembad. Ik zat op Romeo en liet hem even kijken naar die gek daar in het water. Spettert hij voor de grap even met water. Hup Romeo gaat op zijn hakken om en ik stuiter er af.
Leuk zo'n hobby!

ach ja,toch maar cavia's houden....ik ben in maart van pablo afgeklapt en voel het nog steeds....de hele boel was en is nog steeds verschoven...dus weer naar de chiropractor.
Wat is dat toch,vroeger viel ik er geregeld af en niets aan de hand...nu loop ik als een 80 jarige rond(af en toe..)de leeftijd misschien?
Over voeren...het valt niet mee een merrie die een veulen heeft op gewicht te houden,sommige merries hebben er geen last van maar sommige vallen dan in ene schrikbarend terug..zelfs ondanks voeren.
Jij hebt natuurlijk het probleem dat je met een ex-bevanger te maken hebt en dan blijft het uitkijken geblazen.
Je kunt zonder problemen geweekte suikerbietpulp voeren,daar krijgt pablo ook twee kilo bakjes van per dag(ik weet niet hoeveel dat in gewicht is..)De suiker is er uit en er zitten voornamelijk vezels in en calcium.
Ik heb ergens op een amerikaanse site gelezen dat ze het zelfs aanraden om cushing en insuline resistente paarden dat te geven om er "vlees"op te houden.
Ik week het altijd in heel heet water,dan zet het heel snel uit,ik maak het 2x per dag klaar,want ik ben bang dat het anders verzuurd ofzo...(het is hier nu 30 graden ,vandaar)
sterkte met je ribben...dat doet heel zeer!!!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:09

isapaardje@,je hebt gelijk,bij een slank paard wil het niet zeggen dat het insuline probleem over is....daarom blijft het uitkijken...Romeorowan@je hebt kans dat het veulen haar helemaal leegzuigt,aangezien hij weinig eet denk ik dat hij de hele dag loopt te lurken....en dan duurt het heel lang voordat je merrie weer op gewicht is.
Ik heb dat meegemaakt bij mijn vriendin haar pony,twee kilo krachtvoer per dag,suikerbietpulp en vitamines,het arme beest zag er niet uit....pas toen we moeder en veulen appart hadden gezet kwam ze na 3 maanden pas weer bij,het veulen was daarintegen prachtig....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:11

Ik kan inderdaad wel eens bietenpulp proberen.
Bij de Indiana's vorige veulens gaf ze zichzelf helemaal niet weg of in in ieder geval hield ze zat over.
Ik ben natuurlijk lekkere ronde paardjes gewent (quarters zijn rond) dus ik ken dat bonkige helemaal niet.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:48

Een scheutje olie door het voer geeft ook al weer wat extra energie. Je kunt het langzaam opvoeren tot een aardige hoeveelheid per dag, maar ben even kwijt hoeveel precies. Er bestaan ook kant en klare voeders met een hoog olie-gehalte, maar die zullen wel weer niet geschikt zijn voor O.S.P. (variatie op Ons Soort Mensen)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:32

De subli energiekernmix schijnt hoogwaardig in olie te zijn.
Pony Wendy krijgt het nu al geruime tijd en doet het er goed op (van een half koffiekopje granenmix werd ze al bevangen zoals ik eerder eens meldde).
Het spul ziet er uit als fijne zemelen en je voert het geweekt. Je hebt heel weinig nodig en het geeft een bom energie.

Maar ik geloof dat Indiana niet direct energie nodig heeft als wel iets wat haar op gewicht houdt.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:34

Hay allemaal, ik meld mij ook weer eens! Knipoog
Ik heb een tijdje geen computer meer aangeraakt, had het aardig druk en ben tussendoor lekker veel met de honden naar het bos geweest in m'n vrije dagen... Haha!
Heb nog lang niet alles weer doorgenomen, maar dat komt nog wel.

@Isapaardje: Dank je voor het PB-tje. Tuurlijk vind ik het goed dat je Victor's verhalen op je site hebt gezet, ben zelfs een beetje trots. Bloos Over Ventipulmin...volgens mij kreeg ik dat hier op bokt te horen van iemand, ik zal eens in m'n eigen onderwerpen kijken of ik er wat van terug kan vinden.

Met Victor gaat alles naar wens. Hij loopt nog steeds goed, al hou ik hem nog steeds als een havik in de gaten. Wel lijkt het erop dat z'n manenkam (en de rest van hem ook trouwens...) weer wat dikker is geworden nu hij op het hoge gras staat. Ik heb 2 kleine weitjes en het ene weitje had ik niet bemest en mochten ze helemaal hebben (hooguit 6 uurtjes per dag), maar nu is het gras op het bemeste weitje zo hoog geworden dat het in bloei staat. Daar staan ze nu hooguit 3 uurtjes per dag op (en niet eens elke dag) en in strookbegrazing. Baal er wel een beetje van dat ik het zo hoog heb laten worden, het stuk is te klein om te laten hooien en bosmaaieren zie ik ook niet zitten. Misschien maar een pony (of twee Clown ) erbij kopen, haha...

Met Mouse gaat het wisselend, dan weer goed, dan weer wat slechter. Ik kan er nog steeds niet achter komen waar hij precies last van heeft, de ene dag hoest ie redelijk veel en diep terwijl ie de volgende dag helemaal niet hoest onder dezelfde omstandigheden qua weer en voer e.d. Maar goed, misschien toch maar die injectie laten geven, ik weet het ook niet meer....

Edit: Stukjes over Ventipulmin gevonden:
MirandaFuego zegt hierover: "Ventipulmin werkt prima, zorg dat de dosis goed is en niet minder dan 8 uur ertussen anders krijgt hij een overdosis waar ze bevangen van kunnen raken."
Nogmaals MirandaFuego (Onderstreepte zin was een vraag van mij):" Wist ook niet dat Ventipulmin ook bevangenheid zou kunnen veroorzaken....heeft de DA niets over gezegd.
Nee, de meeste da weten dit niet eens. Het gevaar is ook niet heel groot, alleen bij overdosering( wat gemakkelijker gebeurd omdat je te snel achter elkaar geeft want er moet minstens 8 uur tussen zitten, liefst 12 uur)
En misschien ook wel bij gevoelige paarden, de mijne heeft heel wat vetipulmin-siroop gehad in zijn leven maar had daar geen last van. Ga uitzoeken wat betreft de ventipulmin/bevangenheid want ik heb meer paarden gehoord die het op die manier kregen.
Succes en sterkte."

En Mist zegt het volgende hierover: "Sommige paarden reageren heel heftig op Ventipulmin. Mijn schimmel is ook ooit door Ventipulmin bevangen geraakt- niet erg want ik had het zelfs niet gemerkt, de hoefsmid zag het aan de verbrede witte lijn. Ze heeft er niet kreupel door gelopen.
Ik was dus hoogst verbaasd, hoefsmid vroeg nog: is ze ziek geweest ? medicijnen gehad ? mijn antwoorden waren NEE ! toen vroeg hij letterlijk of ze Ventipulmin had gehad...toen moest ik ja zeggen
Mijn andere paard was verkouden geweest en had dus een pot Ventipulmin gehad- maar omdat ze altijd bij elkaar staan, en ik teveel had heb ik de laatste 2 dagen mijn schimmel ook wat gegeven dom dom dom, ik weet het, en zal het NOOIT meer doen"

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:28

Over wei gesproken, hierbij een foto van Isabella haar "wei".
Waar ze op de foto op staat is waar ze 24 uur per dag op loopt (het kijkt nog net groen, maar ze eet er nog wel steeds van). Het gras waar ze naar kijkt (achter het draadje), is mijn "lange" gras en daar mag ze ca. een half uur per dag op.

Afbeelding

Dan nog een foto van haar mooie koppie dat blinkt in de zon op dit moment:
Afbeelding

Ze heeft nooit een dikke manenkam gehad en ook op deze foto is hij mooi slank (wind waaide de manen opzij).

Nog even een foto van de voetjes ... ze zijn echt mooi aan het uitgroeien vind ik zelf. Er zitten nog wel altijd kleine scheurtjes in de toon en als je goed kijkt zo opzij, blijft er een lichte bolling in de hoef aanwezig .. moet nog even navragen of dit misschien kan komen door de braam aan het hoefbeen, dat de wand daarom toch nog een beetje blijft wijken.

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:29

Dag allemaal,
Met Stan gaat het erg goed.... dit wilde ik jullie niet onthouden. Ik zet het ook nog even in het topic paarden met overgewicht...daar horen we volgens mij nu officieel niet meer bij. Want ... ik heb bij Stan voor het eerst ribben gezien Haha!
Stan gaat dus met horten en stoten en met sprongen tegelijk vooruit. Het is super belangrijk dat het voer goed is en dat hij genoeg beweging krijgt.

http://maaikerotteveel.pbwiki.com/Stan-

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:45

Hallo!

Waar kan ik een graaskorf kopen?
Ik zag dat divoza er geen op de site heeft staan.
Die roze van Indra vind ik wel heel gaaf Haha!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:54

@maaikeushi
Ik heb je verhaal gelezen van Stan: en hij is behoorlijk afgevallen. Als Haflingerliefhebber weet ik er alles van: haflingers zijn een stuk vrolijker en vlotter dan je van te voren dacht. Haha! Ze hebben humor.
Welke afstamming heeft Stan?

Fijn dat hij weer zo lekker loopt!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:54

MaaikeUshi schreef:
Dag allemaal,
Met Stan gaat het erg goed.... dit wilde ik jullie niet onthouden. Ik zet het ook nog even in het topic paarden met overgewicht...daar horen we volgens mij nu officieel niet meer bij. Want ... ik heb bij Stan voor het eerst ribben gezien Haha!
Stan gaat dus met horten en stoten en met sprongen tegelijk vooruit. Het is super belangrijk dat het voer goed is en dat hij genoeg beweging krijgt.

http://maaikerotteveel.pbwiki.com/Stan-

Goed hoor, ik krijg meteen zin om er zelf ook in te vliegen Lachen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 22:09

Stan ziet er goed uit en wat heeft Isabella een prachtig koppie.
En Bonita is ook een mooie pony.

Ik heb de dierenarts gesproken over het dieet van Indiana (moest er heen voor ontworm spul voor honden en poezen). Zij vond buitenpulp niet zo'n goed idee en adviseerde om gewoon meer te geven van wat ze nu al krijgt en me niet al teveel zorgen te maken omdat een veulen groot brengen topsport is en het er wel weer aankomt als het veulen gespeend wordt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 22:42

Dit voer gaf mijn kennisje tijdens het zogen:
http://www.hippolytshop.com/Mineralien/GKM.htm

Is van Hippolyt en speciaal voor de fokkerij (melkgevende merries en opfok veulens). Je hebt niet veel nodig, maar het is wel een mineralenbrok, dus geen dikmaker zeg maar.