[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:16

Jaaa vorige jaar 2x bij de peesschede ontsteking en peesblessure rechts achter
En toen ze met normale medicatie niet uit de acute fase kwam 2x aan elke Kroon rand 1 laten zetten

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:26

De schoenen zijn binnen!! Ze loopt er echt fijn op. Ik ga even kijken of ik filmpje kan uploaden op YouTube.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Filmpje van hoe ze nu loopt.
https://youtu.be/TxGpGSbXSJU

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:57

Goede keuze die schoenen! Mijn pony heeft ze buiten de hele dag aan, al jaren. Geen schuur plekken niets. Ik heb er wel vilten zooltjes in die 'zweet' opnemen. Anders krijg je toch vocht erin. Ik vervang die zooltjes regelmatig en laat ze drogen. Ik heb twee paar van deze schoenen om te kunnen wisselen met slecht weer en ze toch nat worden. Het is bij mijn pony belangrijk om droge harde voeten te hebben. Voordat de smid komt doe ik s morgens natte vilten zooltjes erin om te een beetje werkbaar te houden en toch wat vocht in te laten trekken.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:58

Filmpje ziet er goed uit! Gaat ze veel gemak van hebben.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 14:19

Marjo ziet er fijn uit op het filmpje!

Ik wandel dagelijks met Chica, mijn hoefsmid raadt het ook echt aan. In de acute fase deed ook hele kleine stukjes. Ik merkte als ze eenmaal liep, ze echt iets gemakkelijker liep. Ze werd ook echt stijf.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:21

Marjo dat lijken echt super fijne schoenen! Misschien ook een goed idee voor mijn pony, het geeft duidelijk wat verlichting! Ik ben alleen altijd een beetje onzeker in het bepalen van de juiste maat... helemaal geen ervaring met hoefschoenen en maatvoering. Komt dat heel precies of kun je ze enigszins wat aanpassen?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:54

Dan laat ik hem nog even staan. Hebben jullie ze wel buiten staan? Want hij gaat wel draven enz buiten.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:31

Ik ben echt zo blij met deze schoenen.

Mijn paarden staan 24/7 buiten, Nicky haat het om op stal te staan. Maar ze weet ook niet beter, ze is ooit op stal geboren daarna altijd 24/7 buiten gestaan.

Kyno, de maat bepalen vind ik niet zo lastig kwestie van goed meten. Wel handig dat je dit doet ongeveer week na bekappen.
Ik bekap zelf dus kan het goed bijhouden. Maar als je afhankelijk bent van de hoefsmid is wel fijn dat er wel iets ruimte is.
Op hoofwear.nl kun je veel info lezen ook over opmeten ervan, zij helpen ook online met bepalen van de maat.
Bij deze schoenen is het fijne dat de maat ook de cm is van de hoef. Ze hebben wel ook slim versies die zijn vaak in de breedte wat smaller.
Nicky heeft hoeven van 11 cm x 11 cm (hele ronde hoefjes)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:03

Welke hoefschoenen raden jullie aan? Op de weg zelf loopt mijn shetje heel goed maar we moeten eerst een heel lang erf over waar heel veel steentjes op het asvalt liggen. Dat is super pijnlijk voor hem dus wil iets daarvoor zodat hij pijnvrij het erf over kan komen...

Ik kon mijzelf wel voor mijn hoofd slaan afgelopen weekend. Mijn shetje Bliksem liep weer een stukje beter maar verbeterde de laatste tijd niet echt. Toen ik zijn hoeven uit wilde krabben (doe ik niet vaak omdat hij gevoelig staat dan) zag ik dat zijn zool weer soort verdikking had voor zijn straal. Ik leg dit weer heel vreemd uit, hij heeft dit altijd gehad dus is geen verzakking ofzo, weet niet hoe ik het moet noemen. Dus t was niet heel vreemd dat hij zo rot liep. Vijl gepakt en het weer gelijk gevijld tot aan de hoefwand zodat hij niet puur op het stuk zool loopt voor zijn straal. Nou daar was hij super blij mee want hij stond gisteren voordat hij naar buiten mocht te steigeren en bokken in zijn stal en liep zelfs in de stalgang heel hard in draf naar de paddock...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:05

Equine fusions zijn hier hele fijne schoenen voor.
Zowel voor langer medisch gebruik, als om te lopen (of ook echt werken, ik rij er ook marathon en mendurance mee).

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:06

heeft de pony dan geen problemen met het afrollen van de hoef met lopen?
Mijn hoefsmid is er nml niet echt voorstander van. Maar ja voor het stuk erf hier moet het toch niet heel erg zijn

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:12

De meeste schoenen zit zelf ook een afrol punt in.
Mijn ervaring is dat de meeste pony's er echt veel baad bij hebben.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:30

oke, ga ik me toch eens verdiepen en meten bij hem...maar hoe zit het dan met de maat? Want tussen de kapbeurten in vijl ik zelf wel maar toch krijgt de hoef wel een andere vorm

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:57

Voor advies mag je wel een PBtje sturen. Met wat foto's kan ik mee kijken en adviseren (want naast ervaringsdeskundige ben ik ook hoefsmid en schoenen-passer).

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:58

Hier heb ik de Easyboot Cloud hoofboots speciaal voor paarden met hoefbevangenheid. Deze bevielen gelijk erg goed en hielpen enorm!

Hier nu zo'n 19 weken sinds pony hoefbevangen werd en hij doet het als een zonnetje. Loopt toch echt flink door de paddock heen, draaft en galoppeert ook uit zichzelf af en toe en loopt gewoon goed. Geen pulsatie, geen warmte, geen gevoeligheid en ook niet schommelen van links naar rechts om voeten te ontlasten. Hij heeft dit jaar ook geen pijnstillers meer gehad dus mega opgelucht dat hij het goed doet tot nu toe! Hopelijk houdt dit ook zo aan! Binnenkort maar weer even video maken van zijn passen :)

Hoop dat al jullie paardjes zich ook steeds beter voelen!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 16:30

Lotte_Wessel schreef:
Hier heb ik de Easyboot Cloud hoofboots speciaal voor paarden met hoefbevangenheid. Deze bevielen gelijk erg goed en hielpen enorm!

Hier nu zo'n 19 weken sinds pony hoefbevangen werd en hij doet het als een zonnetje. Loopt toch echt flink door de paddock heen, draaft en galoppeert ook uit zichzelf af en toe en loopt gewoon goed. Geen pulsatie, geen warmte, geen gevoeligheid en ook niet schommelen van links naar rechts om voeten te ontlasten. Hij heeft dit jaar ook geen pijnstillers meer gehad dus mega opgelucht dat hij het goed doet tot nu toe! Hopelijk houdt dit ook zo aan! Binnenkort maar weer even video maken van zijn passen :)

Hoop dat al jullie paardjes zich ook steeds beter voelen!

Wat super fijn zeg !!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 16:31

BarbaraNova schreef:
oke, ga ik me toch eens verdiepen en meten bij hem...maar hoe zit het dan met de maat? Want tussen de kapbeurten in vijl ik zelf wel maar toch krijgt de hoef wel een andere vorm

OP de site van hoofwear staat al heel veel informatie. Bij equine fusion is de cm ook de maat.
Mijn pony heeft 11 cm zowel lengte als breedte en dat is dus ook de schoenmaat.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 17:05

Lotte_wessel wat een fijn bericht! Houden zo

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:25

Dennis schreef:
Voor advies mag je wel een PBtje sturen. Met wat foto's kan ik mee kijken en adviseren (want naast ervaringsdeskundige ben ik ook hoefsmid en schoenen-passer).

Oh das wel heel lief joh, ik zal straks eens wat fotos maken...

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:25

Mijn pony ging vanmorgen ineens een stukje draven, hield mijn hart vast. Maar ik denk dat ik ga afbouwen met de equipalazone.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:43

Marjo89 schreef:
Mijn pony ging vanmorgen ineens een stukje draven, hield mijn hart vast. Maar ik denk dat ik ga afbouwen met de equipalazone.

Dat is zo fijn he, ben altijd heel blij als hij dat ineens weer doet. Ik zou het wel even paar dagen aankijken. Daarna wat afbouwen idd

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:54

Ben trouwens wel erg benieuwd welke supplementen jullie geven want zie soms door de bomen het bos niet meer.

Ik heb mijn shetje Bliksem twee weken terug door laten meten en kwamen dus heel veel problemen naar boven. Dat idee had ik al dus kon het helemaal beamen. Daar heeft hij nu druppels voor. (maag, darm ontstekingen, lever en nieren te veel afvalstoffen, verzuring spieren en pezen onder andere)

Hij krijgt nu daarvoor haar druppels (geen idee wat er in zit) waardoor hij in het begin slechter werd want er kwam veel los. Dat is ook zeker gebeurd. Naast de druppels geef ik hem ook:

- Magnesium
- Flora poeder ivm maag darm problemen
- Groene os cox compositum
- Podo comp voor de doorbloeding in zijn voeten
- Keltisch zeezout
- Schlusser celzouten nr 21 ivm depressie

Hij voelt zich al een heel stuk beter, hij ligt veel minder, gaat weer met aardig tempo de paddock op en gilt weer vertrouwt hard als ik naar stal kom...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:29

Wij geven in principe niks behalve af en toe vitalbix.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:32

Wij geven alleen gluco balance.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:04

Banjer krijgt wat lucerne, brokjes, magnesium en zout.