Mijn pony's hadden allebei binnen een half uur door hoe het graasmasker werkt en, al krijgen ze minder binnen, met een hele dag op de wei zal dat wel gaan aantikken. De belangrijkste EHBO regels bij HB zijn: 1. Helemaal van het gras af 2. DA erbij voor de medicijnen (kunnen bij op tijd en lang genoeg geven niet alleen voor pijnstilling zorgen, maar ook zorgen dat de ontsteking niet door zet) 3. Geen gedwongen beweging 4. Zachte ondergrond, koelen (sommige paarden kunnen hier niet tegen), alleen nog hooi met lage voedingswaarde (door weken of type, zoals graszaadhooi)
Ik ben bang dat als je hem op het gras blijft houden, ook al is het met masker, dat de ontsteking alleen maar gevoed zal worden en je binnenkort niet meer na hoeft te denken of je wel/geen paddock of pensionstal wil. Stal met zand klinkt als je beste optie.
MadelonSunny
Geplaatst: 10-05-13 21:30
Ze had het grasmasker inderdaad snel door. Mijn haflinger heeft er 3 dagen over gedaan. Maargoed, ze staan nu op stal. Heel gezeik gelijk bij m'n opa en oma. Dus kwam al weer jankend thuis. Ik zie er heel erg tegenop om ze proberen te overtuigen zand in de stal te doen. Ze staat nu iig met 2 jaar oud hooi en ook nog geweekt, op stal in het zaagsel. Pijnstilling morgen misschien toch maar weer geven. Ze liep vanavond trouwens weer beter dan vanmiddag. Je zou juist zeggen nu de pijnstilling uit is gewerkt ze meer last zou hebben. Maar nu dus maar moed bij elkaar rapen om morgen zand in der stal te krijgen. Als ik ze bij me eigen thuis zou hebben staan dan had ze nu allang op het zand gestaan maar dit maakt het zo lastig. Bij pensionstallen hier in de buurt kunnen ze trouwens niet de hele dag in een paddock staan, hooguit een uur. Dus dat wordt 'm ook niet.
Mijn kleine appie heeft ook weleens acuut bevangen gestaan en dat trok ook razendsnel weg met een injectie van de dierenarts zonder aanvullende medicatie, tijdje schraal houden en rustig gras opbouwen gaat bij haar nu prima.
Ik heb geen idee wat voor pijnstilling ze heeft gehad. Zal ik even voor moeten kijken. Olivi staat nu in een stal met vochtig zand. Mijn haflinger staat wel buiten en Olivi staat te bokken en steigeren in der stal. Der straalpunten zijn een stuk minder warm maar der manenkam is nog knoerthard. Ik heb der een beetje gemasseerd en der nek deed duidelijk pijn. Ze loopt gewoon door der stal heen alleen zie je nog wel een beetje dat ze pijn heeft. Ze is een stuk opgewekter dan de afgelopen dagen en ze vindt het helemaal niks in der stal. Maja, voorlopig even een paar dagen in der stal en maandag kijken of ze wil wandelen. In eerste instantie maar in de wei wandelen en daarna kijken of ze op de weg wil wandelen. Ik denk dat we de chronische fase voor zijn geweest en dat het goed af loopt Ik doe iig rustig aan met der en pas als ze echt duidelijk beter is gaat ze een paar uurtjes de wei op met grasmasker en ga ik dat weer opbouwen en krijgt ze meer beweging dan voordat ze bevangen raakte. Ik denk dat ze gewoon net te veel suiker binnen kreeg en net te weinig beweging had. Als ik 1 van de 2 aanpas zal ze waarschijnlijk al niet zo snel meer bevangen raken maar ik pas voor de zekerheid beide aan. Dus grasmasker en meer bewegen.
Dimple
Geplaatst: 13-05-13 09:43
Ik meld me ook in dit topic. Niet met plezier uiteraard maar ik heb al zoveel nuttige dingen gelezen dat ik graag ook jullie advies krijg.
Merrie van 12 jaar oud. 2004 en 2012 aan OCD geopereerd. Vorig jaar dus geopereerd en gerevalideerd. Merrie heeft 2 veulens gehad en sindsdien altijd erg 'vol' geweest. Vragen op concours of ze drachtig is of niet zijn niet van de lucht.
DA heeft gekeken en geeft aan dat billen, borst etc niet dik is, maar het puur vulling is van hooi/stro. Merrie sinds begin dit jaar op zaagsel gezet, ze valt goed af, maar het hangerige van haar buik blijft. Gaat ze aan het werk dan valt het al minder op.
Vrijdag haalde ik haar van het land (staan er op sinds begin april, eerst 3 uurtjes en opgebouwd naar hele dag) en was ze niet de hysterische merrie die ik ken. Tammetjes, liep niet vlot, schrok niet van wapperend plastic.....ik vertrouwde het niet. Opgezadeld, maar ik zag meteen met weg draaien dat kreupel liep. Weer terug op stal en alles bekeken. Geen warme benen, betreffende sprong ook niet dikker dan anders ...........
DA gebeld om afspraak te maken voor maandag, controle foto's van de sprong. Zaterdag kwam ze de stal niet uit, zo stijf was ze. Werd vroeg gebeld door staleigenaresse. DA meteen gebeld en die was er einde van de ochtend. Hij constateerde dat ze tegen hoefbevangen aan zit. Ontstekingsremmer ingespoten gekregen en Metacam voor de rest van de dagen meegekregen. Ze staat met haar maatje in de paddock.
Ik ga zo op pad voor controle foto's van haar sprong (ivm evt vorming van artrose) en hij controleert meteen hoe ze loopt.
Nu krijgt de merrie in de ochtend kwart biks (Havens), dag op het afgevreten land, 17.00 uur 500 gram Structomix Original. S'avonds nog wat hooi.
Er is niks verandert tav vorig jaar, ook qua training niet. We rijden wedstrijden en ze wordt ongeveer 5x per week gereden. Ze krijgt Vit E, Selenium van Equimins en zeewier. Verder Flexjoint van Equimins voor haar sprong.
Ik wil dit uiteraard voorkomen, maar hoe?? Wat kan ik verder aanpassen voor haar? Halve dag land, halve dag paddock?
En Vito van Marstall voeren ipv Structomix??
Willen jullie me helpen? MIjn merrie is mijn alles en ze moet beter worden/blijven!!
Ik kan je geen voedingsadvies geven maar wel verklaren waar de hoefbevangenheid vandaan komt. Zoals jezelf al zegt heb je qua eten en bewegen niks veranderd, Maar, heteten zelfis wel veranderd. Zoals je al zegt staat ze op een kaal stukje weiland. Maar we zijn uit een zeeeer lange winter gekomen en het gras heeft een langetijd stil gestaan. En nu werd het ineens superwarm dus het gras schoot, ondanks dat het kaalgevreten is toch heelsnel uit de grond met veel te hoge voedingswaarden. Waarschijnlijk heeft je dier hier last van gehad en heb je er heelverstandig aan gedaan voor de paddock. Ikwens je veel beterschap voor je dier
Vandaag Olivi weer uit der stal gehaald. Ze staat zo te stuiteren in der stal. Ze is echt geen pony voor op stal. Maar in het weiland liep ze zuiver, alleen op het harde nog niet helemaal. Der straalpunten zijn nog steeds een beetje warm en der manenkam al een stuk minder hard. Ze wil zelf ontzettend graag lopen. Het liefst scheurt ze door het weiland heb ik het idee. Maar dat ga ik nog maar even niet doen. Nu wil ik graag advies. Of eigenlijk vragen of het volgende een goed idee is. Elke dag in het weiland wandelen en stukjes draven zodat ze der energie kwijt kan. Zodra ze niet meer stijf loopt op het harde, op de weg gaan wandelen. En der eventueel in de wei even laten uitdollen (?) Zodra der straalpunten niet meer warm voelen en ze verder ook geen tekenen van hoefbevangenheid meer vertoont, wil ik haar langzaam weer aan de wei laten wennen. Eerst een uur met graasmasker en dat elke dag een half uur/uur (?) uitbreiden tot ze weer 24/7 op de wei staat. Maar dit keer dus met graasmasker ipv zonder. Zodra ik merk dat der manenkam weer hard wordt of iets, dan zet ik gelijk een stap terug. Ook gaat ze meer bewegen krijgen dan voorheen. Zou dit een goed idee zijn?
Zammie
Geplaatst: 13-05-13 17:44
Staat ze op pijnstillers? Ik vind zelf gewoon eigen beweging het beste, maar je hebt alleen maar weiland.. Op het harde zou ik voorlopig nog laten. Als er nog wel een ontsteking gaande is, dan kan die zo weer extra opspelen. Tja, mijn menig heb je al eerder gekregen. Weet niet wat eventueel wel of niet zou kunnen qua weide..
Nee, heeft ze maar 1 dag gehad. Was verder niet nodig Dan wacht ik nog wat langer met op het harde wandelen. Is alleen erg lastig met die blubber door de regen maar het is niet anders.
Pandora2
Geplaatst: 13-05-13 18:22
@dimple de merrie momenteel kompleet van het gras houden, enkel paddock, geen musli, geen brokken, geen bix of wat dan ook....enkel beperkt goed droog hooi om te beginnen. Die hoefbevangenheid kan zo weer beginnen opspelen als je blijft voederen wat je nu geeft, is net zoals een emmer...eenmaal emmertje vol, loopt ie over...en dat moet je zien te vermijden. Hoefbevangenheid komt in 99% van de gevallen door '' teveel '' , zelden door een tekort. Eventueel als ze veel pijn heeft, kan je frogpads onder haar hoeven plakken ( neemt de druk op de diepe buigpees in de hoef weg ), als het goed is zou je dit via je DA moeten kunnen krijgen of anders via internet te bestellen. Wat betreft haar hangbuikje...ofwel is het van de veulens die ze gehad heeft ofwel kan je misschien eens een glucose/insuline test laten doen...paarden met suikerziekte zijn ook relatief dun met een dikke buik...In elk geval moet je nu die bevangenheid eerst onder controle zien te krijgen door een volledig aangepaste voeding en aangepaste beweging.
Dimple
Geplaatst: 13-05-13 19:33
Vandaag op controle bij de DA geweest en deze constateerde dat ze met name LV kreupel liep. Ik heb meteen foto's laten maken en daaruit bleek geen hoefbevangenheid, maar wel iets anders wat we morgen verder gaan onderzoeken. (onregelmatigheid op het bot)
Ik durf dus niet meer te zeggen of ze wel of niet hoefbevangen is geweest, daar hopen we morgen ook wat meer over te kunnen vertellen omdat de metacam dan is uitgewerkt.
Die insuline test is een goed idee. Is dat een standaard test? Dit omdat ze begin dit jaar bloed hebben getrokken en daar niks uit kwam.
Ik laat morgen zowiezo bloed trekken zodat ik evt gericht vitamine oid kan bijvoeren.
En inderdaad..........gras is funest nu. Maar ze kan niet alleen want dan flipt ze helemaal. Dus dat is even lastig, maar daar komt wel een oplossing voor.
Die fructaantesten, geeft dat een goed beeld? Hebben jullie daar ervaring mee?
En qua voer is dan Marstall Vito of Faser light beter om straks te gaan voeren??
Super bedankt voor jullie reacties, erg fijn!
Pandora2
Geplaatst: 13-05-13 20:04
@dimple ik ben niet helemaal mee...hoe kan de DA op foto's zien dat het geen hoefbevangenheid is? Kan aan mij liggen hoor, maar hier heb ik nog nooit van gehoord....Wel kan je op foto's zien of het hoefbeen al dan niet gekanteld is, maar daarvoor is het mijns inziens nog veel te kort dag...Bij mijn merrie die ernstig hoefbevangen was vorig jaar ( zo erg dat ze op eigen kracht niet meer aan haar eet-of drinkbak kon..) was de eerste weken ook helemaal niets aan de hoeven te zien...komt pas achteraf... Het erg stijf lopen is wel in elk geval een teken van (beginnende) bevangenheid...Loopt ze nu nog altijd stijver? Dan zou ik in elk geval niet teveel heen en weer naar de DA ermee gaan...ze gewoon naar eigen kunnen laten bewegen in een paddock en verder op dit moment heel even niets.... Die insulinetesten even overleggen met de dierenarts...moet nuchter gebeuren als ik het goed heb. Maar in elk geval niet morgen laten doen...een paard dat pijn heeft, laat compleet vertekende bloedwaarden zien, dus gewoon een aantal weken geduld en haar eerst van haar probleem afhelpen...enne...niet teveel denken aan bijvoeren en welke musli je straks gaat geven...even wat minder is meer in dit geval! Hier gaan ze ( eentje bevangen geweest en eentje met cushing ) pas vanaf half juni op strookbegrazing...mei is doorgaans de maand met het hoogste fructaangehalte in het gras....
Dimple
Geplaatst: 13-05-13 20:26
Ze heeft eigenlijk niet stijver gelopen, maar ik zag de kreupelheid. En de man van stal zei meteen dat het haar sprong was (bekend probleem dus makkelijk om het daar op te gooien) maar ik zag duidelijk voor. S'avonds ben ik nog weer naar stal geweest en gekeken hoe het met haar was en ze stond me heel zielig aan te kijken maar omdat ik geen idee had wat het was liet ik haar aan de hand stukje draven en zien aan mijn vriend. Ze draaft vlot mee, maar niet van harte.
De DA kon aan haar beweging op zowel harde en zachte volte niks zien aan de rest van haar benen. Voor mij liep ze ook zoals ik haar ken. Behalve LV dus. Op de foto bedoel ik inderdaad dat er geen verkanteling te zien was, je hebt gelijk.
Maar ja............we hebben LV nu iets gevonden wat die klacht veroorzaakt, maar is de diagnose van zaterdag nog steeds hetzelfde? Hoe weet ik nu of ze wel of niet bevangen is geweest (of er tegenaan zat)
Ik vind het zo lastig. Ik ga maar mijn vragen opschrijven en morgen voorleggen aan de DA. Bij ons op stal moeten eigenlijk alle paarden naar buiten en is op stal staan eigenlijk geen optie. Paddock uiteraard weer wel, maar dan moet ik wel aan maatje hebben om bij haar te zetten want anders gaat ze dwars door het draad.
Veel om overna te denken in ieder geval. Bedankt voor je reactie!
Charaz
Geplaatst: 13-05-13 20:40
onze HB-er loopt weer, vandaag even aan de longeerlijn laten stappen en in stap niet meer kreupel, ein-de-lijk weer vooruitgang.
Pandora2
Geplaatst: 13-05-13 22:36
Ah ok, ik had al het beeld voor mij van paardje echt zo stijf als een houtje die met moeite de ene voet voor de andere gezet krijgt... Moest ze zaterdag tegen bevangen aangezeten hebben, had ze nu volgens mij toch nog altijd op z'n minst heel erg gevoelige voeten/zolen en zou je er niet zomaar mee wegdraven... Gewoon even voorzichtig zijn met gras in elk geval...misschien is paddock met maatje wel een optie voor de komende dagen... bij mijn merrie begon het indertijd ook met stijf / kreupel rechts voor...maar goed, daar zijn nooit foto's van genomen. Wil ik maar mee zeggen dat, als ze niks afwijkends zien op de foto's ( pezen,gewrichten ed ) het nog altijd een sluimerende hoefbevangenheid kan zijn...Hoop dat jullie er morgen samen met de DA uitkomen en ze snel opknapt !
@charaz de aanhouder wint hé Ik heb hier ook zo een voorbeeld van een merrie die mij geleerd heeft nooit op te geven ! Ik kan mij je gevoel goed voorstellen als je weer vooruitgang in de zaak ziet !
Dimple
Geplaatst: 14-05-13 11:14
Charaz schreef:
onze HB-er loopt weer, vandaag even aan de longeerlijn laten stappen en in stap niet meer kreupel, ein-de-lijk weer vooruitgang.
Goed nieuws dus! Hoe oud is jouw paard?
Pandora, bedankt voor je reactie! Ik houdt het gras in de gaten en heb de fructaanwijzer in mijn favorieten gezet.
Ik heb in korte tijd al zoveel geleerd weer en dit topic is echt super. Heb de OP helemaal doorgespit!
Het gaat hier gelukkig nog steeds goed. Circa een maand geleden viel het me op dat mijn pony tijdens het rijden veel te lang op gang moest komen. Hij is nu 19 jaar, maar nog erg fit, dus meteen gingen alle alarmbellen rinkelen. De hoefsmid laten komen, maar die kon aan de hoeven niks ontdekken. Hoeven en koten voelde ook niet warm aan. Toch het zekere voor het onzekere genomen en de pony op beperkte weidegang gezet. Hij gaat nu al een maand lang maar 2 uurtjes per dag naar buiten. Helaas geen ideale situatie, maar alles om HB te voorkomen. Ik hoop vanaf juni de weidegang weer langzaam op te kunnen bouwen.
ik kom weer een keertje binnen vallen, ben altijd een trouwe meelezer. mijn vraag is kan je aan een shetlander die hoefbevangen is geweest, 2 jaar geleden ruwvoer van subli geven en zoja hoeveel? en je hebt zag ik ook luzerne van subli of is dat hetzelfde als die ruwvoer? en dieetmix kan je dat ook geven? hoeveel, geeft jullie dat ook? bedankt alvast
Ik geef mijn paarden geen brok oid, enkel een paar brokjes als beloning. Mijn shets krijgen ruwvoer en in een spuit appelmoes met vitamine + mineralenpoeder
Waarom zou je brok willen geven? Hier voer ik ook geen brok. Alleen Spillers Happyhoof (structuurvoer) om vitaminen/mineralen en magnesium doorheen te geven.
Ik wil nog even inhaken op de vragen over een graasmasker. De shet die ik nu met masker heb lopen heeft een green gard masker om. Een van de prettigste die er is vind ik persoonlijk. Heb hiervoor bij mijn welsh pony een goedkopere variant om gehad maar na een paar weken had ze overal striemen en verdikkingen hier van. De green gard kun je gewoon eerst uitproberen ipv meteen aan te schaffen. Aangezien deze best prijzig is. Geloof www.paardendrogist.nl dat ze hem daar verkopen. Het gaat hier wel om een grote shet.
hallo. ik heb ook een probleem met mijn haflinger.. bevangen... heb er een keer een heeel verhaal overgeschreven..https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater is wel de site van mijn lievelings camping maar kan hem niet zo 1-2-3- uploaden..
nu staat die met graskorf om.. maar op een redelijk volle wei en hij heeft het door gekregen dat je door het gaatje kan eten en daar maak die heel erg gebruik van... nu zag ik vanmiddag een rood achtig randje op ze hoef aan de rand...:S hij moet elke dag lopen en hopen dat het zomaar beter gaat het is nu onderand 2 jaar geleden.. maar hij is nog steeds herstellende en dat met nu een leeftijd van 4!!
Waarom loopt hij op het gras? Hij is met twee jaar bevangen geraakt? Oei, dat is wel vroeg.
Hier met drie jaar toendertijd. Helaas gaat het nu ook niet vanzelf. Al lijkt het weinig met bevangen zijn te maken te hebben nu. Korte wendingen draaien gaat prima. Maar stappen is al gevoelig op zachte bodem..
Ik zou je haflinger helemaal niet hele dagen op het gras laten vooral nu niet. Een paar uurtjes op de momenten dat er weinig fructaan zit verder paddock of verhard pad waar niks of bijna niks staat. Zoals je al beschrijft is je paard herstellende een herstellend hb paard kan niet 24/7 op het gras. Dat is vragen om problemen.