[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 00:24

capopjekop schreef:
Is het te vergelijken met detox Geerke? Daar heb ik het namelijk met mijn holistische arts over gehad. In sommige gevallen worden de symtomen eerst wat erger voordat het geneest. Als een paard veel pijn heeft dan neemt zij het risico iig liever niet. Maar zeker interessant wat je vertelt, zal het in mijn achterhoofd houden, ik ga het eerst maar gewoon even proberen met een magerder voerschema.

Het is beslist geen holistisch middel en geen detox, maar het kan effectief zijn en wordt ook echt aangeraden als niets helpt bij afvallen, dieet en bewegen zijn belangrijkste, dat doe je allemaal al.
Je moet ook erg oppassen dat je geen crashdieet gaat geven en te weinig gaat voeren, dan gaan ze op de spaarstand en nog effectiever om met voer, je bereikt dan het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken.
Bij IR zijn er meer hormonen betrokken zoals bijv leptin.
Kun je schatten hoe zwaar de pon is? Kun je eventueel daarna ook eens wegen op een weegbrug of kliniek om te vergelijken of je goed zit met je schatting?
Mijn meetlint heb ik bij Agradi gekocht, ze zijn iets van 3 euro, ook heb ik de hooiweger daar gekocht. http://www.agradi.nl/
Bij mijn IJslander had ik gewenst gewicht als gemiddeld en bouw als 350 kg gezien, ze is nu 340 en mag echt nog wat scherper. Ze was met meetlint 374 kilo.
Haar dieet is berekend op een gewenst gewicht van 350 kilo. Nu ze stabiel is gaat er dus zonder dat ik extra hoef te doen qua rantsoen vanzelf meer af op het berekende dieet.
Bij de grotere IJslander die wel gezond is moet ik opletten dat ie niet te mager gaat worden maar dat is makkelijker te sturen. Wel vul ik alles gericht aan met voldoende supplementen en luzerne voor het tekort aan eiwit wat ik in mijn hooi heb.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 08:59

Yvanka_ schreef:
Hoe komen jullie aan die foto's? Kan je die opvragen bij je DA?
Heb van Benji ook foto's laten maken, maar begin nu pas echt te zien wat de kanteling inhoudt, dus zou ze graag nog eens terug willen zien.

Die wordt dan op cd gebrand als je de foto's hebt laten maken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 09:50

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:43

@capopjekop: Fijn dat Grietje gister geholpen kon worden, en stoer dat je zelf met de trailer op pad bent gegaan! Er staat je wat te doen, 50 kilo afvallen voor een shetje is best heel veel, maar als ze zich daar beter door gaat voelen... Ben ook benieuwd naar foto's.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:11

Jannepauli schreef:
http://www.thehorse.com/Video.aspx?vID=463

Hooi testen is zo eenvoudig nog niet.. :)

Je kunt het natuurlijk ook eenvoudig maken... goedemorgen...10 minuten kletsen om een ding van 30 seconden uit te leggen... :oo dat is een vorm van Kunst (zijn vader was zeker Toon Hermans??? :P )

Capop, fijn dat er nog hoop is voor Grietje :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 12:42

Haha, buitenzinnig je bent scherpzinnig!
Maar ik denk dat het belangrijkste in zijn verhaal is de plek waar het hooi van binnen uit de baal gehaald moet worden, en het feit dat je het uit verschillende balen zou moeten halen ( circa 20) om een goed beeld van àl het hooi te krijgen. Even een plukje uit de buitenkant halen, werkt dus kennelijk niet.
Zo.. jouw commentaar ook weer gesmoord :D :D :D

Popje: hoe loopt ze nu op haar ijzertjes?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:13

Hoe moeilijk is het om te zeggen: neem 20 verschillende monsters uit 20 verschillende balen op 20 verschillende plekken van de stapel. Zorg wel dat het balen zijn van de zelfde oogst en neem de monsters uit het midden van de baal met een speciale "monster boor" Afbeelding Daar hoef je toch geen 10 minuten over te zwetsen? Je verliest de aandacht van de mensen. Hij is niet grappig en heeft de uitstraling van een doperwt. Zo schiet je het belangrijke doel voorbij: de mensen er op wijzen dat het van belang is de monsters goed te nemen. Maar ik heb makkelijk praten... ik hoef geen sponsor talk te houden voor een zooi boeren van wie een deel een IQ heeft dat gelijk staat aan de buitentemperatuur van vandaag in graden celcius -:) (onder het motto; het moet voor iedereen duidelijk zijn)

Desalnietemin hartelijk dank voor de uiteenzetting. +:)+ Afgezien van saai en te lang, was het wel duidelijk :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 13:24

Buitenzinnig schreef:
Hoe moeilijk is het om te zeggen: neem 20 verschillende monsters uit 20 verschillende balen op 20 verschillende plekken van de stapel. Zorg wel dat het balen zijn van de zelfde oogst en neem de monsters uit het midden van de baal met een speciale "monster boor" Afbeelding Daar hoef je toch geen 10 minuten over te zwetsen? Je verliest de aandacht van de mensen. Hij is niet grappig en heeft de uitstraling van een doperwt. Zo schiet je het belangrijke doel voorbij: de mensen er op wijzen dat het van belang is de monsters goed te nemen. Maar ik heb makkelijk praten... ik hoef geen sponsor talk te houden voor een zooi boeren van wie een deel een IQ heeft dat gelijk staat aan de buitentemperatuur van vandaag in graden celcius -:) (onder het motto; het moet voor iedereen duidelijk zijn)

Desalnietemin hartelijk dank voor de uiteenzetting. +:)+ Afgezien van saai en te lang, was het wel duidelijk :j

Nou nou, een beetje minder mag ook wel hoor, of moet ik soms zeggen dat jij kennelijk de concentratiespanne van een klein kind hebt? Die kunnen namelijk ook niet naar lange verhalen luisteren. _O-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:54

Een goed performer kan ook het kleinste kind ademloos uren aan zijn lippen laten hangen. Maar we gaan hier iets off topic vrees ik. ;)
Je hebt duidelijk gemaakt dat je net zo goed geen monster kunt nemen, als je het niet goed doet.

Het is - mijns inziens - lastig om alle omstandigheden gelijk te houden, tenzij je de paarden - net als paprika's en tomaten (etc.) in een kas gaat houden onder gecontroleerde omstandigheden. Een ander jaardgetijde en de daarbij horende klimaatsveranderingen, vragen ook om een ander voedingspatroon. Evenals de hoeveelheid beweging. Een paard in de natuur kan zich daaraan meestal probleemloos aanpassen. Het is kortzichtig om te denken dat het huidige paard dat niet meer kan. Alleen hebben wij het paard de natuur afgepakt. En ik vrees dat mede daardoor de schoen wringt (om weer even op voeten terug te komen) Het hedendaagse paard wordt onnatuurlijk gehouden en gevoerd. Ik maak me daar zelf ook schuldig aan hoor! :o Zelfs ons landschap is geen natuur in de strikte zin van het woord. We hebben grassen gecultiveerd om toch te groeien in omstandigheden waarin het normaal gesproken, al lang was overleden, we sluiten onze paarden op in kleine percelen met overvloedig voedselrijk gras en denken dat als wij het koud/warm hebben, het paard dat net zo beleefd. Dat iedere honger gestild moet worden met een reep chocola of een Big Mac....Maar zo kan ik nog een uurtje saai door tetteren. :+ Back to the basics & Less is More? Wanneer je paard gevoelig blijkt te zijn voor hoefbevangenheid, is het nuttig om de oorzaak te kennen en daarvan te leren hoe je dit kunt vermijden. In dit topic is het me dudelijk geworden dat er niet 1 specifieke oorzaak is aan te wijzen. Niet ieder dik paard wordt hoefbevangen en niet ieder hoefbevangen paard is te dik. Het is een gecompliceerde materie :n En zo blijft mijn hoofd maar malen.... %)

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:09

Zijn er studies c.q. situaties bekend waarin paarden met een HB/SB-gevoeligheid beter af zijn mét of zonder winterhaar ??
Mijn bonte loopt sinds kort weer erg stijf/kreupelig achter. Qua voer is er niets veranderd, maar met rijden zweet ze enorm.
Nu is het sowieso al een zweterd, ook 's zomers kan ze van een kort ritje zeiknat zijn.
Mijn 'rijden' bestaat uit een 3/4-1 uur rustig draven en stappen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 14:21

Die studies zijn mij niet bekend DD. Het enige wat ik je wel kan vertellen is dat de Laminitis Clinic stelt dat je zo laat mogelijk met dekens in de weer moet gaan omdat het proces waarmee een paard zichzelf warm houdt en zichzelf tegen de kou beschermt, ook energie van het lichaam vraagt en dientengevolge ook helpt bij het afvallen. Die opmerking is dus specifiek bedoelt voor de zgn 'easy- of good keepers', paarden die al te gemakkelijk dik worden).
De kanttekening die daarbij gezet wordt ( door mijzelf en met dank aan Rob van Nassau) is dat je een ziek paard toch maar wel een deken moet op doen.

Overigens had ik dezelfde ervaring - toen het een paar dagen geleden 's nachts zo kou was, vond ik Pauli de volgende dag ook wat stijf lopen. Ze heeft nu een 100grams Lite deken op en nu gaat 't weer beter. Ik ben niet zo van de dekens maar pas me aan waar nodig. Ik heb dan ook voor de strenge winter die verwacht wordt een paar mooi dikke dekens van Dominic gekocht, met halsjes eraan. Dan kunnen ze ook in de koude winternachten lekker buiten blijven. Pauli zweet overigens niet snel, dan moet je 'r wel heel erg afmatten wil ze nat worden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:24

DD zou dan het scheren van stukje hals en eventueel borst geen oplossing zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:54

@Marcella : dat zóu een optie zijn als ik haar veel zou rijden, maar zoveel rijd ik niet.
Ik ben bang dat ze kou vat op het geschoren gedeelte als ze (niet bezweet) buiten staat zonder deken.

@Jannepauli : ik deed haar dus eerder ook bij rondom 0 een 200 grams op, maar probeer haar dus wegens toch iets overgewicht nu zolang mogelijk zonder deken te laten lopen.
Maar als ze nu zonder deken stijf gaat lopen, weet ik dus niet of het weer een lichte vorm van SB is of toch kou op haar heupen (ondanks het dikke winterhaar).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:09

Dat is opzich wel interessante stof. Ik heb voor de shetties staldekens en zweetdekens, voor Amber alleen zweetdekens die ik in geval van nood op kan doen. Maar tot nu toe is het nog nooit nodig geweest *klopt af*

Ik heb even foto's geprobeert te maken van de voetjes van Grietje, maar ik ben niet zo'n fotograaf blijkt maar weer. Het geeft een beperkt beeld, maar ik maak vast nog wel een keer duidelijkere.

Afbeelding
Afbeelding

En ik ben begonnen met omschakelen, wel echt moeilijk. Normaal gooi ik 's middags 3/4 plakken in de hooinetten, nu heb ik me bij 2 plakjes gehouden. Ik zag dat ze in hun omgeploegde weitje toch nog wel wat sprietjes te pakken krijgen.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:40

DubbelDun schreef:
Zijn er studies c.q. situaties bekend waarin paarden met een HB/SB-gevoeligheid beter af zijn mét of zonder winterhaar ??
Mijn bonte loopt sinds kort weer erg stijf/kreupelig achter. Qua voer is er niets veranderd, maar met rijden zweet ze enorm.
Nu is het sowieso al een zweterd, ook 's zomers kan ze van een kort ritje zeiknat zijn.

ik heb marco ook het voorstukje laten scheren, ben er nog niet helemaal tevreden mee doordat hij nog steeds best erg zweet. het geschoren stukje is keurig droog maar de haren die niet geschoren zijn op de nek blijven nat dus ik wil hem iets meer laten scheren. even kijken of dat misschien helpt. hij hoest nu namelijk af en toe dus ik ben bang dat ik hem gewoon niet goed droog krijg waardoor hij alsnog verkoude wordt.....

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:13

Heb er niet zoveel verstand van als een aantal hier :o Maar ziet er volgens mij goed uit die voetjes. Hoe is ze nu? :)

Ik geef Tryggur nu juist véél meer dan ik vroeger deed := Toen kreeg hij 's ochtends 1 plakje hooi (wat zal dat zijn, 2 kilo?) en 's avonds 1 plakje hooi. En verder stond ie op een kaal stukje land. In de zomer kreeg hij 2x daags een klein strookje gras en verder geen hooi.
Nu krijgt hij 8 kilo hooi per dag := Maar dus wel vooral van het graszaadhooi :j Heb echt een angst voor maagzweren koliek en al dat soort enge bijkomstigheden ontwikkeld :=

Wat betreft dekens, ik heb een ongevoerde regendeken en een paar zweetdekens (fleece en wol). Nu houdt Tryggur zich prima warm, maar toen hij zo ziek was en nog geen vacht had met dat rotweer stond ie wel te rillen :j Toen heb ik hem ook de hele tijd onder de ongevoerde regendeken gehad en met extreme weersomstandigheden en als ie zich echt helemaal niet lekker voelde deed ik er een fleecedeken onder nog :j Niet ideaal natuurlijk, maar was blij dat ik het had liggen.

Was net met 'm aan het wandelen op z'n weiland, had de hele week al het idee dat ie wat van plan was := Hij was steeds de braafheid zelve, maar hij had zo'n bijdehand koppie er op staan :)) Nou net was het zo ver hoor, hij was braaf aan het wandelen en in ene yiiiiihaaaaa bokkerdebok met 4 benen door de lucht := Ski-de er even een stukkie achteraan en toen liep meneer weer verder alsof er niks gebeurd was :)) Hij moest ff maf doen :D

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:44

@ capopjekop Mag ik vragen wat Grietje nu weegt?
Hier wegen ze beide 150 kg met weeglint (ongeveer 90 cm hoog) en ik vind ze nog steeds te dik.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:22

mooie voetjes heeft Grietje nu, hoe doet ze het erop ?
je zei dat Rob een stuk van de neus heeft afgehaald, heeft hij door de witte lijn heen gevijld ?

Even over de hoeveelheid hooi die je aangeeft:
3/4 plakken in de hooinetten is dat voor alledrie tezamen of voor ieder apart ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:27

DubbelDun schreef:

Komt die stijvigheid alleen voor (de dag) nadat je haar gereden hebt ?

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:27

Nou de suikervrije tijmsiroop werkt nog niet echt helemaal voor mijn paard zijn gehoest.Ga vanaf morgen de bisolvon tabletjes geven. Hoe was het ook alweer 2x daags 7 tabletten en daarna een week 2x 5 tabletten? Deze zijn ook suikervrij toch? Het staat niet op de verpakking zie ik.Hopen dat dit werkt!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:42

hoe groot is jouw paard en wat weegt hij ongeveer ?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:02

Zo, hehe, net terug van stal :) Hadden een informatie avond van BioRon. Heel interessant, veel informatie, leuke discussies :j Even rustig een nachtje over slapen :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:39

lolclub schreef:
mooie voetjes heeft Grietje nu, hoe doet ze het erop ?
je zei dat Rob een stuk van de neus heeft afgehaald, heeft hij door de witte lijn heen gevijld ?

Even over de hoeveelheid hooi die je aangeeft:
3/4 plakken in de hooinetten is dat voor alledrie tezamen of voor ieder apart ?

Dat durf ik niet te zeggen, aan de voorkant kon je wel opgedroogd bloed zien. Verder loopt ze nog wel stijf, maar dat had Rob al voorspeld, haar stand is natuurlijk weer anders en daar kon ze nog wel een tijdje last van hebben. Dus daar probeer ik met niet al te druk om te maken.

Die plakken zijn voor ze samen.

Hoeveel ze nu weegt durf ik niet te zeggen. Ik ga aankomende week een weegschaal bestellen en dan bestel ik meteen zo'n weeglint mee.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:07

het door de witte lijn heel vijlen kan, omdat de lamellen inmiddels zo hard geworden zijn kan je het gewoon als hoorn beschouwen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:25

DubbelDun schreef:
lolclub schreef:
Komt die stijvigheid alleen voor (de dag) nadat je haar gereden hebt ?

Nee, niet echt. Het is er gwoon weer langzaam in geslopen. Ze heeft ook weer vaker warme voeten (al waren ze vanochtend weer koel).
Ik gok dat ze zich toch een beetje teveel te goed heeft gedaan aan de strokorrels, toen die nog 'vers' waren.
Ik vond haar ook weer wat aangekomen, terwijl ik juist met hooi aan het minderen was.