[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 07:22

Eline kunnen de schrik reacties ook komen door de glucosamine die je geeft?
Geef je op dit moment een supplement?

Verandering van de stand kan zeker mee spelen. Komende dagen afwachten. Hou je ons op de hoogte.

De meeste paarden met artrose lopen stijf in het begin. En hoe langer ze lopen hoe beter het gaat. Ook zal dit per dag verschillen. Zorg voor lekker lang los stappen en rijden en lang uitstappen.

Lorenz heeft voor zooltjes met ijzer.
Ik rij veel buiten hij werd te kort.
Nu sinds paar weken vierkant op ijzers.
Helaas was hij denk ik hiermee uitgeleden in de weide dus laatste weken liep hij niet goed.
Gaat nu weer de goede kant op :))

Perryx

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 08:42

Ik wil het ook voor mijn paard, ijzers.
Zit alleen met een vraag.. gewoon alleen ijzers, of ijzers met zool ?!
Wat is beter voor artrose in beide achterbenen ?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 08:45

Ik zou dat aan je hoefsmid overlaten,die kan je er het meest over vertellen,wellicht in samenspraak met je behandelend dierenarts.

Ik heb voor mijn artrosepony met chronisch peesprobleem een hele fijne orthopedische hoefsmid. Nu heeft mijn pony equilibriumijzers voor met een no-schock zooltje erbij

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 08:46

Ik vind dit zojuist op google.

(Er is daadwerkelijk gemeten dat beslag de schokdemping met 75% vermindert). De schok van het grondcontact gaat in plaats daarvan naar de benen, naar gewrichten en pezen die niet zijn bedoeld om zoveel krachten op te vangen. Hierdoor slijten de gewrichten en pezen harder en ontstaan er sneller beenproblemen.

zou dit daadwerkelijk waar zijn ?
Als dit waar is , lijkt het mij niet handig om mijn paard met artrose op ijzers te zetten , jullie wel ?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 08:47

Dat zou je aan je smid moeten vragen. Lorenz heeft het in zijn rug.
De zooltjes geven wat demping.
Heb de zooltjes alleen bij de voor ijzers.

Weet niet wat voor beslag je nodig hebt of wat beter is in de achterbenen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 08:52

Geen idee of dat zou is. Dan zou je ook aan je smid kunnen vragen daar heeft hij een opleiding voor gedaan.

Door Lorenz zijn hoefstand voor heeft hij daar ijzers nodig.
Heb hem een keer een winter zonder gehad en dat was helemaal niks.
Je zal het met je smid moeten overleggen.
Twijfel je laat je nog een andere smid komen.
Jou smid kent je paard ook.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 09:59

linxx,op welke website heb je dat gevonden? laat het alsjeblieft over aan een expert,laat je niet teveel bangmaken door teveel te internetten. Het hangt helemaal af van waar de artrose zit,in welke mate,enz,enz

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:05

lichte mate, in de knieën.
ik zal verder informeren! :)

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:06

linnie050 schreef:
Eline kunnen de schrik reacties ook komen door de glucosamine die je geeft?
Geef je op dit moment een supplement?

Verandering van de stand kan zeker mee spelen. Komende dagen afwachten. Hou je ons op de hoogte.

De meeste paarden met artrose lopen stijf in het begin. En hoe langer ze lopen hoe beter het gaat. Ook zal dit per dag verschillen. Zorg voor lekker lang los stappen en rijden en lang uitstappen.

Lorenz heeft voor zooltjes met ijzer.
Ik rij veel buiten hij werd te kort.
Nu sinds paar weken vierkant op ijzers.
Helaas was hij denk ik hiermee uitgeleden in de weide dus laatste weken liep hij niet goed.
Gaat nu weer de goede kant op :))

Bedankt voor je reactie :), ik bedoelde meer dat ik zelf van alles schrik wat ze doet op het moment.

Ik mocht van de dierenarts steeds 30 minuten stappen en ook er op. Ik denk alleen dat ik er nu toch maar even naast ga lopen.

Balen zeg dat die uit was gegleden! Kim is nu ook precies hengstig dus heb die pech ook nog want dan is ze ontzettend druk.
Ik ga er straks weer heen en denk dat ik nu even buiten ga lopen ipv in de bak.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:08

Linnx schreef:
Ik vind dit zojuist op google.

(Er is daadwerkelijk gemeten dat beslag de schokdemping met 75% vermindert). De schok van het grondcontact gaat in plaats daarvan naar de benen, naar gewrichten en pezen die niet zijn bedoeld om zoveel krachten op te vangen. Hierdoor slijten de gewrichten en pezen harder en ontstaan er sneller beenproblemen.

zou dit daadwerkelijk waar zijn ?
Als dit waar is , lijkt het mij niet handig om mijn paard met artrose op ijzers te zetten , jullie wel ?

Het maakt ook verschil of je bolle ijzers hebt waardoor ze afrollen of platte ijzers. Er is zoveel keus!

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:10

Oke, ik zal de hoefsmid eens informeren! :) bedankt!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:15

verstandig! die kan je vast helpen met een passende keuze :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:26

Alhoewel ik me zeker kan voorstellen dat een blote hoef veel meer dempt als een hoefijzer ! Plus meer hoefmechanisme zonder ijzers, dus betere doorbloeding, dus meer bouwstoffen in de hoeven en benen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:00

Ja,alleen soms is toch een ijzer nodig voor een artrosepaard. Als compensatie kunnen ze dan siliconen geven voor de demping

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:58

Hey,
Mijn half-pensionpaard is afgelopen woensdag vastgesteld met beginnende artrose is beide achterbenen (kogelartrose, als ik het zo lees). De DA zei dat er niet meer mee gesprongen mag worden en we met verstand met haar moeten rijden. Maw, niet te veel wendingen en geen te zware dressuuroefeningen (paard is inmiddels 20 en een volbloed). Ze krijgt een speciaal beslag op haar achterhoeven: rollover-ijzers, zodat ze die beweging beter en makkelijker kan uitvoeren. Ze MOET namelijk op ijzers staan omdat ze platvoeten heeft van voor en haar hoeven makkelijk afbrokkelen op de weg.
Nu vroeg ik me af wat ik ZEKER wel nog zou kunnen, waar ik rekening mee moet houden (lang in en uitstappen weet ik, maar bv koelen na rijden, moet dat langer?),... Hoeveel keer dressuur per week kan ze nog rijden zodat ze nog lang mee kan? Paard is wel heel werkwillig! Ik zou graag nog mijn B-brevet dressuur (ben van België) met haar rijden, kan dat nog?
Alvast bedankt!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:00

Dat verschilt echt per paard Tyrant_.
In beweging houden is juist het beste.
Je zal per dag moeten kijken hoeveel je kan doen.
Dit ga je dan echt goed aan voelen.
Ik rij gemiddeld 5 a 6x per week. De ene keer langer dan de andere keer en soms wat basis dingen en dan weer gymnatiseren.
Koelen na het rijden doe ik eigenlijk nooit alleen als ik de benen ga wassen.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:19

Net bij kim geweest, ze heeft nu aan haar linker been een dikke pees.
Ze loopt dus nu kreupel links terwijl ze rechts artrose heeft. Ik ga morgen gelijk de dierenarts belllen en vragen of ik de ijzers er beter af kan halen.

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:53

We gaan sowieso met haar wandelen en ze staat 24/7 buiten.. dus beweging heeft ze op dit moment genoeg. DA heeft haar wel 14 dagen rust gegeven (enkel weidegang en/of max 10 min stappen aan de hand).. we zullen zien ..

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:45

Eline, even terugkomend op het speciaal beslag van jouw paard. Het speciaal beslag kan de manier van lopen van jouw paard lichtjes veranderd hebben waardoor ze het nu moeilijk heeft. Door de artrose kunnen ze zich moeilijker aanpassen aan een iets andere stand. Ik heb het ook meegemaakt met mijn paardje. Break over ijzers eronder en ze liep er echt niet goed op, ondanks dat het speciaal voor artrose paarden is ontworpen.
Ik zeg niet dat het hierdoor komt, maar het zou kunnen! Laat je weten hoe het verder loopt met Kim?

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:06

Nou hier dan de update! Vanochtend toen ik op het punt stond de dierenarts te bellen, kreeg ik een watsapp van de stal eigenaar. Kim loopt stok kreupel en of ze wel de wei in kon. Kim kan niet alleen op stal staan dus ze moest de wei op. Ik direct de da gebeld en om 1400 uur zou ze komen. Ik zelf kon er niet bij zijn want zat op me werk. Nou om 1400 uur was ze er en direct het ijzer er links afgehaald. En godzijdank een hoefzweer!! Ze heeft het er uit gesneden en een hoefzak om gedaan. Gelukkig dus valt het mee en is het niet haar pees of de ijzers. Ze staat er nu wel wat zielig bij! Afbeelding
* geen idee waarom de foto nu schuin is

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 07:26

Hoefzweer is ook vervelend. Fijn dat je nu wel weet wat het is geweest. Hoop dat het snel weer beter gaat!

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 07:58

Hopelijk was het alleen de hoefzweer en ben je gauw weer aan de slag met haar. Het is iets zeer vervelend, maar meestal wel snel opgelost!

horsie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:54

Ik heb ook al eerder iets geschreven in dit topic. Maar op dit moment weet ik niet meer wat verstandig is omtrent mijn paard en de artrose. Het gaat om een merrie van ongeveer 20 jaar ( echte leeftijd is niet bekend). Mijn paard had al artrose in de voorbenen, hiermee kon zij nog redelijk uit de voeten. In oktober heb ik haar kreupel aan haar linkerachterbeen uit het land gehaald. Zij heeft ongeveer 2 weken erg kreupel gelopen, zonder enige verbetering. Ik ben toen met haar naar de kliniek geweest, hier zijn foto's gemaakt. En de uitslag was artrose in het achterbeen ( knie). De dierenarts raadde aan om haar met pensioen te doen en als ze een goede dag had zou ik er een rondje op mogen stappen. Hierna heeft mijn paard nog een aantal maanden kreupel gelopen. Tot een paar weken geleden. Ze liep weer zuiver en leek nergens last van te hebben. Tot zondag, ze is weer stijf, loopt kreupel en heeft een warme knie. Heeft iemand hier ervaring mee? Zouden ontstekingsremmers een optie zijn? Ik hoor jullie ervaringen graag.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:08

je beschrijft hoe mijn paard liep! vaak kreupel en soms perioden dat ze super liep! Ontstekingsremmers hielpen bij mij erg goed. Ik heb de laatste maand, voor ze werd ingeslapen, haar op fenylbutazone (ontstekingsremmer) gezet en daar liep ze toch veel beter op.
Vroeger ook andere ontstekingsremmerg gegeven die goed werkte, maar daar weet ik de naam niet meer van.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:53

Wat ik mij altijd afvraag bij speciaal beslag om beter af te rollen...dit werkt toch alleen op harde ondergrond? Dus wanneer je in de bak rijdt of buiten op zandpaden voegt dit toch helemaal niets toe? En als je paard op de paddock staat ook niet? Of zie ik nu echt iets over het hoofd?