[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:07

Rhythem84 schreef:
Is hoefbevangenheid het enigste waar paarden pulsatie van krijgen?Ik geloof het wel he?

Hier ben ik ook erg benieuwd naar.
Daarnaast ben ik benieuwd of het wel eens voor komt en of het mogelijk is dat een paard enkel aan 1 of 2 achterhoeven bevangen raakt, zonder voor bevangen te zijn. Mijn haflingermerrie is 2 keer ernstig kreupel geweest achter zonder dat er een duidelijke oorzaak was voor een kreupelheid in deze mate (nauwelijks kunnen belasten). Ik weet nog goed dat er beide keren een duidelijke pulsatie voelbaar was in de kootholte. Over hoefbevangenheid is nooit gesproken, dit komt nu pas in mij op.. Die pulsatie kan ik niet verklaren. Ze is toendertijd wel uitgebreid door de molen gehaald en op foto's van de hoeven zijn geen bijzonderheden gezien.
Opvallend is dat de kreupelheid beide keren ontstond in het voorjaar en ook niet onbelangrijk; ze is bekend met de ziekte van cushing en insulineresistentie (mogelijk ook EMS).

Sorry dat ik zomaar binnen kom vallen overigens Bloos Ik lees dit topic regelmatig mee omdat ik met mijn pony vanwege haar aandoening toch te maken heb met een zekere risicofactor voor hoefbevangenheid.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 00:30

Pulsatie kunnen ze ook hebben bij een hoefzweer heeft mijn DA uitgelegd. (ik volg hier ook omwille van pony die bevangen is geweest en op dit moment helaas weer...)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:14

@Rhythem84

Image is zwaar hoefbevangen geweest door een gekanteld hoefbeen en daardoor overbelasting in de andere hoef. In de maanden voor de operatie had ze in beide benen een flinke pulsatie (ik voel trouwens aan de zijkant / onderkant kogel).
Maar na de operatie is de pulsatie langzaam verdwenen en momenteel voel ik hem niet.
Ik herken wel dat je elke dag voelt, dat hoort bij mijn dagelijks routine: beide paarden haal ik dagelijks een borstel over heen en voel met mijn andere hand het lichaam, benen, pezen, warmte in de hoeven en de pulsatie. Het is een check, die mij een gerust gevoel geeft als alles goed voelt.

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:20

Isapaardje:

De plek die mijn dierenarts aangewezen heeft om te voelen is aan de binnenkant van de voorbenen onder de knie (zo'n 10 centimeter) dus niet in de kootholte zoals ik hier wel eens lees.
Aan de achterbenen voel ik hem aan de buitenkant niet zo ver boven de kogel.In de kootholte heb ik nog nooit gevoeld.
Mijn eigen hartslag is het niet , die gaat namelijk een beetje sneller als een paard Haha!

Hij loopt tot nu toe echt pijnvrij en hoop dat het zo blijft.Maar het zit nu gewoon in mijn hoofd dat als de pulsatie niet weg is hij nog niet helemaal genezen is. Gisteren tijdens het longeren liep hij gelukkig ook goed.

Denk niet dat die van mij een hoefzweer heeft en dat hij toch echt wel (licht) bevangen heeft gestaan.Anders zou hij in alle 4 zijn benen een hoefzweer hebben (gehad).
Vandaag komt de smid.Ben benieuwd.

Image:
Hoe gaat het nu met je paard?
Bij die van mij zjin geen foto's gemaakt omdat hij de volgende dag, nadat de DA geweest was, gelijk weer 100% liep.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:46

Mijn d.a.'s voelen ook op de plek die jij noemt, en niet in de kootholte

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:03

Idd mijn da heeft het ook daar uitgelegd, en zo voel ik dus ook altijd.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:27

Mijne heeft ook geen pulsatie meer, die daarvoor wel heel duidelijk voelbaar was.
Soms denk ik dat ze warme hoeven heeft maar dan besef ik dat ze in de zon staat en die voelen dan sowieso warmer aan.

Longeren merk ik ook niet dat ze pijn heeft, wel snel moe - geen conditie. Sinds ik de raad kreeg om niet te longeren doe ik dit niet meer. Maar ik wacht nu even af op goedkeuring van de hoefsmid donderdag.

Normaal staat ze 's nachts op uitgeschoten wei (van 21u tot 7u) en overdag met hooi, water en liksteen (die ze niet gebruikt). En mag ze rond 18u een uurtje op de korte wei - daar geniet ze echt van.

Heb haar nu deze nacht op de korte wei laten grazen ipv de lange (groot risico natuurlijk) maar haar hoeven hadden deze morgen lekker koud! Lachen

Het voorjaarshooi heb ik dus laten weken voor ik het gaf, maar ze trekt zo'n gekke bekken als ik het voor haar neus zet. Ze stopt het in haar mond en laat dan alles vallen en trekt haar mond open, alsof ze het heeeeeel vies vindt.. Ze eet het uiteindelijk wel op.. Weet iemand waarom ze dit doet??

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:48

Rhythem84 schreef:
Maar hoe zit het nu bij jullie paardjes met die pulsatie?Voelen jullie die ook nog elke dag?Bij mij begint het zich zo onderhand tot een dwangneurose te ontwikkelen.Ik moet elke dag aan zijn benen voelen.

Heel herkenbaar hoor, dat heb ik ook een jaar lang minimaal 3x per dag gedaan. De laatste tijd check ik alleen nog als ik denk dat hij teveel heeft gegeten of als ik denk dat hij slomer is dan normaal of anders loopt. Op zich ook helemaal niet verkeerd om het te controleren. Zo weet bijvoorbeeld direct wanneer er verandering optreedt en kun je daar eventueel maatregelen naar treffen in de zin van minder voer, voeten nat zetten enz.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:54

Rhythem84 schreef:
Dierenarts zij dat paarden die bevangen hebben gestaan altijd pulsatie blijven houden.Raar dat jullie paarden dan helemaal geen pulsatie meer hebben.Maar goed ik weet dan ook niet meer zo goed wat ik van de dierenarts moet geloven.Je gaat er toch van uit de de DA het wel weet..

Het duurt een tijd voordat de pulsatie weg is; eerst verdween het bij mijn paard uit de achterbenen, toen het ene voorbeen, toen de andere. Toen was het hele tijden weg en af en toe voelde ik dan weer links of rechtsvoor kloppen. Nu is het alweer een hele tijd weg. Dat dat dus altijd blijft bij paarden die bevangen hebben gestaan gaat dus bij mijn paard in ieder geval niet op.

Rhythem84 schreef:
Heb een tijdje terug bij alle paarden op stal aan de benen gevoeld om te kijken of ik bij hun ook pulsatie voelde.
Mijn andere paardje had rechtvoor een klein beetje pulsatie en bij de andere paardjes voelde ik ook wel wat.Kan zijn dat het tussen mijn oren zit hoor , maar dat vind ik dan weer raar.Want dan zijn paarden die niet bevangen staan of hebben gestaan en daar voel ik het ook bij.Al is het maar in hele kleine mate.

Met welke vingers voel je dan? Als je met je duim voelt dan voel je je eigen slagader namelijk. Je moet voelen met je wijs- en middelvinger. Ik heb ook bij verschillende niet bevangers gevoeld en voelde niets...

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:14

Hoefsmid is vandaag geweest en hij heeft een klein beetje een verbrede witte lijn. Verdrietig
Maarrr... voelde vandaag voor het eerst geen pulsatie!Waarschijnlijk als hij vanmiddag van de wei af komt dat er wel weer een beetje te voelen is doordat hij buiten lekker heeft kunnen wandelen , maar het begin is er hopelijk.
Andere paard wat ook hoefbevangen heeft gestaan had geen verbrede witte lijn , maar heeft er langer last van gehad als die van mij.DA is daar ook een paar keer voor terug moeten komen.Heeft onderhand geloof ik wel al 4 flesjes Metacam op en een paar spuiten.

Kymalin:
Ik voel altijd met mijn wijs-en middelvinger.(zit in de zorg Haha! )

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:54

Oke, je hoort ook heel vaak dat mensen met de duim voelen Haha! En het gaat weer de goede kant op lees ik, super! OK dan!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:37

Een verbrede witte lijn kan je nu nog niet zien zo kort na de bevangenheid. Als je paard toch een verbrede witte lijn heeft komt dit door een eerder bevangenheid, of te lange hoefwand (want ook die kan een verbreding van de witte lijn brengen ... hoeft dus niet altijd door bevangenheid te komen).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:41

Hieronder de reactie van Pavo op mijn vraag hoe het zit met de granen in oa Nature's Best en hun advies voor een (ex) bevangen paard/pony:

Bedankt voor het stellen van je vraag aan ons Pavo GroomingTeam©.

De granen maïs en gerst hebben van nature een hoger zetmeelgehalte dan haver. Dit geldt in de onbehandelde vorm.
Daarbij geldt wel dat deze granen wel moeilijker verteerbaar zijn, dan haver.
Doordat Pavo gerst en maïs alleen in bewerkte vorm, dmv poffen, toevoegt aan haar muesli's, zijn deze granen voor een paard wel goed verteerbaar.

Voor paarden die hoefbevangen zijn of zeer gevoelig voor, raden wij in eerste instantie aan, om geen krachtvoer te geven.
Als er wel krachtvoer gegeven wordt, om dan te kiezen voor een krachtvoer waar geen suiker aan toegevoegd is en met een laag suiker/zetmeel gehalte.
Pavo Nature's Best is onze muesli met het laagste gehalte aan suiker en zetmeel. De meeste muesli's hebben een gehalte van 40% of meer.

De Pavo SummerFit koek is voor hoefbevangen paarden ideaal, hiermee geef je elke dag wel de vitaminen, mineralen en spoorelementen.
Dit kan als enige aanvulling naast een rantsoen van volledig ruwvoer (weidegang of hooi), mits het paard goed op gewicht is en blijft.

Wil je meer informatie of weten waar je dichtstbijzijnde dealer zit, neem dan eens een kijkje op onze website: http://www.pavo.nl.

Mocht je nog meer vragen hebben, aarzel dan niet om het ons te vragen.

Met vriendelijke groet namens het Pavo GroomingTeam

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:59

Isapaardje:
Hij heeft hiervoor nog nooit hoefbevangen gestaan gelukkig.
Heb hem zelf gefokt dus het kan ook niet bij een vorige eigenaar geweest zijn Haha!
Hoefsmid zei dat hij een verbrede witte lijn had , dus nu snap ik het niet meer hoor?
Wat bedoel je met een te lange hoefwand?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:06

Als je paard vorige week slechts 1 dag bevangen heeft gestaan, is het onmogelijk dat je nu een verbrede witte lijn ziet.

Een verbrede witte lijn bij bevangenheid ontstaat als er een hoefbeenkanteling heeft plaatsgevonden. Nu kan dit in ernstige gevallen al binnen 24 uur gebeuren, maar dan zie je ook echt wel dat je paard ziek is (koorts, niet willen eten, niet willen lopen). Een beetje gevoelig of stijf valt daar niet onder.
En dan nog moet de hoef wat uitgroeien voordat je echt kunt zien dat je paard bevangen is geweest. Dat duurt over het algemeen een paar weken.

Niettemin uitzonderingen heb je altijd Haha!

Er zijn echter heel wat paarden met een verbrede witte lijn die nooit bevangen zijn geweest. Oorzaak is dan vaak een te lange wand (dat is een wand wat uitsteekt tov de zool; paard loopt dan op de wand ipv op de zool. Hierdoor rekt de witte lijn langzaam uit en als dit lang genoeg duurt zal de witte lijn dan ook breder worden.

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:21

Het is nu 5 weken geleden dat hij bevangen heeft gestaan en de hoefsmid denkt dat er inderdaad een kanteling heeft plaats gevonden.
Hij is nu al een paar keer geweest ( voordat hij bevangen heeft gestaan) en heeft nooit wat over een verbrede witte lijn gezegd.
Hij zei dan ook dat ik geen foto's hoefde te laten maken omdat hij gewoon goed loopt.Hoeven zijn niet warm , pulsatie was vandaag niet te voelen en hij maakt allesbehalve een zieke indruk.Heeft hij ook niet gemaakt, ook 5 weken geleden niet.
Maar stel dat er inderdaad een kanteling heeft plaatsgevonden , is het dan wel mogelijk dat hij de volgende dag weer goed loopt?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:30

Rhythem84 schreef:
Maar stel dat er inderdaad een kanteling heeft plaatsgevonden , is het dan wel mogelijk dat hij de volgende dag weer goed loopt?

Het lijkt me sterk, maar ik ben geen expert.
Wat geeft je hoefsmid als antwoord op deze vraag?

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:47

Op zulke vragen kom ik altijd als de HS of DA alweer weg is Sigaar

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:53

Het lijkt mij inderdaad ook sterk... De keren dat Bonita bevangen heeft gestaan, liep ze de dag erna wel beter maar nog wel stijfjes.

Zal zo eens foto's van haar hoefjes maken...

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:34

Hij krijgt nu trouwens geen krachtvoer meer.Ja een klein handje , maar dat mag volgens mij niet meetellen.
Moet hij nu een liksteen krijgen om toch genoeg vitamines en mineralen binnen te krijgen?
Indra , hoe lang bleef Bonita stijf lopen?
Over een half jaar moeten we aan de groei van de hoeven toch kunnen zien over hoe ernstig het is geweest.Als het goed is krijgt zijn hoef (of hoeven) de vorm van een eendensnavel en zouden de ribbels ook wel zichtbaar zijn.(Hoop het niet.) Of komen die ribbels al eerder?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:46

Een dag of 3, mijn oudje deed er wat langer over maarja dat is niet gek als je 28 bent.

De ribbels.. ik weet even zou gauw niet uit mijn hoofd hoe hard een hoef groeit per maand, een centimeter geloof ik? Bonita kreeg idd eenden snavel hoeven en de smid kon elke vier weken komen, omdat ze zo hard groeiden. Mijn oudje daarin tegen kreeg geen eenden snavel hoeven en haar hoeven groeiden ook niet harder. Dus ja, afwachten. Kun je eens een foto maken van zijn hoeven?

Ik zou hem wel een liksteen aanbieden. Moet er zelf ook nog altijd om trouwens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:51

alleen bij een chronisch hoefbevangen paard is de hoef volgens mij misvormd....dat komt door de hoefbeenkanteling...mijn paard heeft geen ribbels maar wel degelijk een misvormde hoef.
Als de hoefsmid daar niet vreselijk veel afvijlt om hem weer in een normale vorm te krijgen,krijgt hij vermoedelijk ook z'on vergroeide snavel hoef(ik ga dat niet proberen hoor!)
Mijn paard z'n witte lijn is ook heel breed,aan alle 4 z'n hoeven,vermoedelijk zijn alle 4 z'n hoefbeentjes gekanteld.
Ik heb destijds maar 1 hoef op de foto laten zetten,dat hoefbeen was gekanteld(dat was 12 jaar geleden,toen wisten ze hier in frankrijk nog helemaal niet zo veel....)
maar hij loopt dus niet kreupel....ongeloofelijk eigenlijk..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:54

Isapaardje schreef:
felicity schreef:
2 weken geleden problemen gehad met mijn paard. <knip> En gister is dan mijn eigen hoefsmid gekomen. En die zei dat hij niet bevangen is of was geweest. Want dat kun je aan de witte lijk zien ofzo? Als de verbreed is is ie hoefbevangen of geweest?

Na 2 weken is er uiterlijk nog niets aan de hoeven te zien.
Toen mijn pony in 1999 bevangen raakte zag zowel de hoefsmid als dierenarts er niets bijzonders aan en zeiden ze beiden dat ze gewoon wat spierpijn in de achterhand had omdat ze haar voorhoeven had ontzien (na afname ijzers).
Echter een half jaar later was er een afwijking aan de hoeven te zien, waar de hoefsmid zelfs van schrok. Pas toen was duidelijk van buiten te zien dat ze dus WEL bevangen was geweest en het geen spierpijn was geweest. Dus zo lang kan het duren eer je echt wat afwijkends aan de hoeven ziet.

Plots op eieren lopen, niet meer over harde bodem willen of er zeer gevoelig overheen lopen, zijn altijd verdacht in mijn ogen richting een (lichte) bevangenheid. Zeker als het betreffende paard ook nog wat te dik is, op vol gras loopt, weinig beweging krijgt, of juist te veel beweging krijgt, medicijnen heeft toegediend gekregen, enz. enz.

Hij is absoluut niet te dik. Eerder te mager.
De weidegang heb ik ook netjes opgebouwd. Ik heb er anderhalve week overgedaan en nu staat hij 4 a 5 uurtjes buiten op kort gras. Daar naast loopt hij elke dag 30 a 45 min onder het zadel.
Ik denk dat ik dit wel goed doe. Maar omdat hij ineens zo slecht liep op het harde met zijn voor voeten. Hoefsmid erbij gehaald volgens hem liep hij wat onderuit gezakt dus op de straal, ballen (hoe heet dat) en dat doet natuurlijk zeer. En daarom is hij zo gaan lopen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:59

geerke schreef:
alleen bij een chronisch hoefbevangen paard is de hoef volgens mij misvormd....dat komt door de hoefbeenkanteling...mijn paard heeft geen ribbels maar wel degelijk een misvormde hoef.
Als de hoefsmid daar niet vreselijk veel afvijlt om hem weer in een normale vorm te krijgen,krijgt hij vermoedelijk ook z'on vergroeide snavel hoef(ik ga dat niet proberen hoor!)
Mijn paard z'n witte lijn is ook heel breed,aan alle 4 z'n hoeven,vermoedelijk zijn alle 4 z'n hoefbeentjes gekanteld.
Ik heb destijds maar 1 hoef op de foto laten zetten,dat hoefbeen was gekanteld(dat was 12 jaar geleden,toen wisten ze hier in frankrijk nog helemaal niet zo veel....)
maar hij loopt dus niet kreupel....ongeloofelijk eigenlijk..

Hoe laat je bekappen, traditioneel of natuurlijk?
Ik zal eens foto's gaan maken van chronisch bevangen met misvormde hoefjes maar loopt als een tierelier pony.

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:03

Heb mijn profiel geupdate.Staan nu weer foto's in haha.
Ventje is dus degene die bevangen heeft gestaan.Foto's zijn een paar dagen na die diagnose gemaakt.Hij staat toch niet te dik????