[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:38

judithM schreef:
Gewoon buut blijven geven, het is kiezen tussen twee kwaden. Je kunt hem geen pijn laten lijden omdat buut slecht is. Een maagbeschermer erbij geven.

Wil hem zeker geen pijn laten lijden. Hij staat daarom weer gewoon op de buut. Heb liever dat hij pijnloos "maar" 27 wordt dan 28 of ouder met pijn.
Ik hoop dat de dierenarts de buut blijft voorschrijven. En vanwege evt maag en andere problemen was ik op zoek naar een vervanging van buut.

Wat is een goede maagbeschermer?

Slmt9

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:36

Ik en meerdere uit dit topic gaven maagsupport van de paardendrogist buj.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:55

Ik heb nooit een maagbeschermer gegeven en toch meermalen maandenlang buut gegeven. Nooit problemen gehad en weet zeker dat als het risico op maagzweren zo groot zou zijn, mijn dierenarts dat wel gezegd en voorgeschreven zou hebben. Dus ik zou het aan de d.a. vragen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:06

Ik geef ook geen maagbeschermer. Ik zorg wel dat ze wat gegeten heeft alvorens ik de buut geef.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:08

Update:

Gisteren hoefsmid geweest. Gaf aan dat hij samenwerking met de dierenarts wenselijk vindt (ik ook). Benoemd dat ik mij in de steek gelaten voel door mijn huidige dierenarts, in de zin van dat wij niet begeleid worden en ik nu al 2 keer heb gebeld met vragen die de assistent niet kan beantwoorden en waarop ik ook niet word terug gebeld. Heb tevens mijn vragen per e-mail toegestuurd, waarop ook geen antwoord. Zo professioneel als mijn hoefsmid is reageerde hij daar uiteraard niet inhoudelijk op, maar gaf wel kort aan dat hij deze ervaring met mijn dierenarts deelt. Heb nu via hem een ander aanbevolen gekregen die veel kennis zou hebben van hoefbevangenheid en waarmee de samenwerking goed is.
Deze ga ik vandaag bellen voor een afspraak. Hoefsmid gaf aan graag röntgenfoto’s te willen zien en adviseerde tevens een PPID test. Hij gaf aan dat het echt belangrijk is de oorzaak te achterhalen waar mogelijk. (Uiteraard vind ik dit ook!)
Dus we gaan weer met goede moed verder het traject in. :) (niet als klagen bedoeld, maar ik merk dat het hele gebeuren erg veel energie kost.... heb veel stress en zorgen. Een tumbs up voor de mensen die hier al maanden mee bezig zijn!)

Duur = nu 5 weken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:18

Mijn paard heeft heel erg lang op bute gestaan, zonder maagbeschermers, voor zijn artrose. Nu niet meer maar hij heeft nooit last gehad. Nu staat hij al een jaar ruim op prednisolon.... ook geen problemen mee tot nu toe ( kans op maagproblemen en hoefbevangenheid) maar dit gebeurt nog steeds niet.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:38

Mag ik even binnen vallen?

Iemand ervaring met de back on track bandages en bevangenheid? Beetje benieuwd naar, misschien dat ik ze dan ook er bij aanschaf.
Shetje blijft nog wat kwakkelen, ene dag erger als de andere...zo zwaar te zien. Maar ja durf er ook niet teveel aan supplementen in te proppen...

Heb het idee dat als hij in het natte zand heeft gestaan buiten, hij een stuk slechter loopt. Zou dit komen doordat de bloedvaten dan weer krimpen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:37

Mijn merrie vond Back on track beschermers erg fijn.
Ik had de kootbeschermers om haar pijp, kosten 20 euro ofzo bij Agradi, dus heel goed te doen.
Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:45

@Kyno: dat is fijn, een dierenarts met verstand van zaken die waarschijnlijk ook communicatiever is dan die je eerst had. Succes!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:54

Tja je kunt het zonder maagbeschermer doen............

Ik heb hier al zoveel verhalen gehoord van dierenartsen die eigenlijk ook weinig verstand hebben van hoefbevangenheid,dus verbaasd me ook niet dat dierenartsen er zelf niet over beginnen of zelfs niet mee willen werken aan een beschermer.

Collega van me, haar pony was bevangen voor de eerste keer. Dus op de buut. Ik gevraagd of ze een maagbeschermer erbij had. Nee had ze niet. Ze heeft het een aantal maal aangekaart, nee was niet nodig....

Twee weken later, pony wilde niet meer eten, last van maag, chagrijnig etc. Toen kon ze dus een tijd op de dure omeprazol spuiten a €25 per stuk....jammer had voorkomen kunnen worden.

Je zal net degene zijn waarbij de pony maagproblemen krijgt, heb je er nog een (duur)probleem bij....

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:41

Hier braaf maagbeschermers erbij gegeven maar het lijkt er nu toch op dat ze toch maagzweren heeft ontwikkeld

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:44

Pechgeval, je weet natuurlijk niet of een paard er toevallig erg gevoelig voor is. Maar mijn dierenarts weet juist heel veel van bevangenheden hoor, dus daar ligt het niet aan.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:51

mysa schreef:
Pechgeval, je weet natuurlijk niet of een paard er toevallig erg gevoelig voor is. Maar mijn dierenarts weet juist heel veel van bevangenheden hoor, dus daar ligt het niet aan.

Ik zeg ook niet dat alle dierenartsen er niet veel weet van hebben.....maar sommige zijn nog van de 10 dagen buut dan moet het over zijn, of van de omgekeerde ijzers...

Fijn dat jouw dierenarts er wel verstand van heeft :)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:13

Dennis schreef:
Mijn merrie vond Back on track beschermers erg fijn.
Ik had de kootbeschermers om haar pijp, kosten 20 euro ofzo bij Agradi, dus heel goed te doen.
[ [url=m/9ne7Nh.jpg]Afbeelding[/url] ]

oh super, bedankt voor de tip!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:22

BarbaraNova schreef:

Iemand ervaring met de back on track bandages en bevangenheid? Beetje benieuwd naar, misschien dat ik ze dan ook er bij aanschaf.
Shetje blijft nog wat kwakkelen, ene dag erger als de andere...zo zwaar te zien. Maar ja durf er ook niet teveel aan supplementen in te proppen...

Heb het idee dat als hij in het natte zand heeft gestaan buiten, hij een stuk slechter loopt. Zou dit komen doordat de bloedvaten dan weer krimpen?

Het kan ook zijn dat de zool zacht wordt van het natte zand en dus gevoeliger. Mijn pony staat overdag altijd met hoefschoenen om te voorkomen dat zijn voeten te zacht worden. Nu heb ik wel meerdere paren zodat ik altijd een droog paar heb. Overgens helpen hoefschoenen sowieso vaak goed bij hoefbevangenheid om de ergste gevoeligheid weg te nemen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:12

Hier ook de kootbeschermers van BOT. Bevallen goed.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 08:36

Ik kom mezelf ook melden hier. Mijn mini is hoefbevangen, staat nu sinds twee dagen op ascal en metacam. Ik lees graag mee voor de tips. Ik las al dat als ze willen wandelen dat je dat dan ook met ze kan doen? Dan ga ik daar mee starten. Hij is sowieso direct van het gras af gehaald en krijgt nu minder hooi. Hij wilde nog wel wandelen en zelfs draven.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 08:56

Laat dat wandelen eerts achterwege tot hij geen pijnstilling meer krijgt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 09:35

Ik sluit me aan bij hagelslag. Ik heb ze nooit gedwongen laten bewegen als ze op de pijnstilling staan. Wat ik wel deed, toen de pijnlijke periode achter de rug was en ze uit zichzelf al meer bewoog, beweging stimuleren door hooi en water uit elkaar te zetten.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:09

Hoi, ik val even binnen met een vraagje. Passen de kootbeschermers van back on track ook om de pijp van een mini-Shetlander?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:11

Hier gaat het inmiddels weer iets beter!
Wel baalde ik van de Cavallo schoenen die allemaal wondjes veroorzaakte.

Dus gisteren met spoed andere schoenen besteld met een zachtere binnenkant.
Ik heb afgelopen dagen meer equipalazone gegeven om te overbruggen tot de schoenen er waren.
De schoenen die ik nu besteld heb zijn equine fusion All terrain ultra

Wat doet back on track precies.
Ik twijfel nog over bloedzuigers te gebruiken bij Nicky. (mijn pony)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:15

hagelslag schreef:

Mijn dierenarts vindt beweging juist cruciaal om de doorbloeding te stimuleren. En mag van haar ook op pijnstilling mits niet pijnlijk en nooit onder dwang. En mijn ervaring is ook dat het echt resultaat heeft.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:51

mysa schreef:
hagelslag schreef:

Mijn dierenarts vindt beweging juist cruciaal om de doorbloeding te stimuleren. En mag van haar ook op pijnstilling mits niet pijnlijk en nooit onder dwang. En mijn ervaring is ook dat het echt resultaat heeft.

Gewoon in de acute fase als het dier nog pijnstilling krijgt niet doen.

Beweging komt later heus wel weer. Nu zijn de lamellen vann elkaar af. Hoe meer beweging hoe
Hoe groter de KANS is dat er meer schade ontstaat.

@marjo89
Gewoon bloedzuigers laten aanzetten.
De pony van m'n zusje haar pees rechtsachter is weer vervelend.
Donderdag worden daar weer bloedzuigers
Aangezet

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:46

BarbaraNova schreef:

Wat doen deze ten behoeve van de genezing bij hoefbevangenheid?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:48

hagelslag schreef:

Gewoon in de acute fase als het dier nog pijnstilling krijgt niet doen.

Beweging komt later heus wel weer. Nu zijn de lamellen vann elkaar af. Hoe meer beweging hoe
Hoe groter de KANS is dat er meer schade ontstaat.
[/quote]

Dit zegt mijn dierenarts ook. Juist in de acute fase is het belangrijk dat deze lamellen rust krijgen.

@hagelslag, spannend met de bloedzuigers. Hebben jullie dat al eerder gedaan?