[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:05

MadelonSunny schreef:
Olivi staat in der stal met zaagsel. Veearts gebeld en hij raadde aan om der hoeven te koelen en pijnstilling te geven. Omdat morgen de hoefsmid komt, vond hij het niet nodig om verder actie te onder nemen.
Dus der hoeven zijn gekoeld en m'n opa (boer) heeft der pijnstilling gegeven.
Nu afwachten tot morgen dus..

Ik heb destijds, ook bij gebrek aan een paddock, de stal volgestort met zand. Het zand is makkelijk nat t houden, wat zorgt voor verkoeling en geeft druk onder de hoef wat het kantelen van het hoefbeen tegen gaan. Ik denk dat naast pijnstillers en bloedverdunners mijn pony daar erg veel baat bij heeft gehad. Het is vreselijk werk, vooral om het natte zand er weer uit te halen, maar misschien is het een goede tip.

Dennis

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:44

@ Dyonne: Mij verbaast het ook dat mensen hier tips komen vragen voordat ze de VA bellen. Hoefbevangenheid is een SPOEDGEVAL. Hoe eerder je ingrijp hoe beter, en dat kan echt een kwestie van een uur zijn. Hoe sneller en hoe beter herstel je krijg.

Ik had er van de winter eentje bevangen na 1 uurtje op het land. Na een uur terug in de paddock liep hij niet goed. Toen meteen actie ondernomen. De volgende dag was hij op het zachte al weer rad, de dag er na op het harde ook. Wacht je een dag duur het vaak al dagen voor ze verbetering laten zien (natuurlijk ook afhankelijk hoe flink bevangen ze zijn).

Hier gaat alles goed met mijn pony's. Pony's staan een uurtje of 4 á 5 op het land en de rest van de dag in de paddock met graszaadhooi. En ter ondersteuning krijgen ze glucobalans.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:56

Hier duurde het wel enkele dagen voor er verbetering was en weken voor ze er weer goed bovenop leek. Maar ja, was ook wel heel heftig. Leek ze eerst alleen licht stijf (direct gebeld), voor de dierenarts er was kon ze niet meer lopen..

Toen ging het wel beter. Maar waarschijnlijk is die ene aanval toch de oorzaak van alle problemen.. Dus hopelijk kan ik haar ook goed houden als ze niet meer werkt.

Ondanks de snelheid van inschakelen dierenarts hier was de aanval waarschijnlijk toch te heftig. Toen was het een wonder dat ze overleefde. Dierenarts was het vertrouwen wel wat kwijt toen hij haar zag.
Maar ik verbaas mij erover dat er mensen zijn die niet direct een dierenarts inschakelen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:00

Bij keren dat ik ze bevangen uit het land haalde had ik geen idee hoe lang ze al zo liepen (lees: hoe veel uur, dag er voor meestal gewoon nog gewerkt) en koste het ook wel meer dan een dag.

Maar die ene keer weet ik precies hoe lang hij op het land gestaan heeft en na hoe zo'n lange tijd ik zag dat hij bevangen was. En binnen het uur had hij z'n eerste medicatie gehad de laatste keer.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:03

@Dyonne en Dennis
Ik wist vrijwel niks van hoefbevangenheid. Ik dacht altijd, als een pony het heeft, heeft hij het levenslang.
Maar toen ik gisteren thuis kwam heb ik gelijk opgezocht wat het precies inhoudt en toen kwam ik tegen dat ik direct de veearts moest bellen. En toen heb ik jullie om advies gevraagd en kwam ik erachter dat je kan voorkomen dat het chronisch wordt. Toen ben ik weer naar mijn pony gegaan om alle symptomen langs te lopen en daarmee had ik mijn vermoeden eigenlijk bevestigd en toen heb ik de veearts gebeld. Ik wist helemaal niet wat de symptomen waren. Ik zag dat ze voor heel stijf liep en liever niet wou lopen. Ik wist niks van harde manenkam en warme hoeven en straalpunt af. Dus ik ben eerst terug gegaan om dat te controleren.
De veearts zei dat 19u wachten tot de hoefsmid kwam geen probleem was, dus daar vertrouw ik dan op.

Maargoed, net is de hoefsmid geweest. En hij bevestigde wat ik vermoedde maar hij zei dat ik er op tijd bij was. Hij raadde aan om der toch wel naar buiten te doen omdat ze wel in beweging moest blijven. Toen kwamen we op het idee om het grasmasker van mijn andere pony te passen en helemaal op z'n strakst zit tie goed dus ze staat nu met grasmasker op de wei. Ze had vandaag al duidelijk minder pijn en de hoefsmid heeft een pijntest gedaan waar ze vrij weinig op reageerde. Maar de manenkam is knoerthard en der straalpunt en hoefranden zijn warm. Maar nu kan ze niet meer gereden worden op de weg. Althans, niet draven. Normaal rijden wij altijd op de weg omdat ik geen bak heb, alleen een weiland. Dus nu worden het stapritjes op de weg om der in beweging te houden. En proberen in de wei te rijden maar dat zie ik der ruitertje nog niet doen.
Maar ik ben zo blij dat ik er op tijd bij ben!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:19

Kun je niet een stuk weiland opofferen? Ik heb ook geen paddock, maar 1/3 van de wei hebben ze kaal gegeten en omgeploegd in de winter en is vrijwel helemaal kaal. Hier lopen ze 24/7 op en op de rest van de wei mogen ze heel af en toe.

Zei de smid dat je gewoon weer mocht rijden?

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:30

Grasmasker is ook prima toch? :) Dan krijgt ze niet te veel gras binnen. En als ze morgen niet beter is dan gaan ze voorlopig 's avonds de wei op en voor 10:00 's ochtends naar binnen. Overdag maakt het gras suikers aan en 's nachts gebruikt het gras die suikers om te groeien. Hierdoor kan je een bevangen paard het beste tussen 05:00 en 10:00 buiten zetten (http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... rs-in-gras).
Maar dan ga ik der dus 's avonds zo laat mogelijk buiten zetten en 's ochtends er weer uit.
Ze moet in beweging blijven anders herstelt het ook weer niet.
Maar ik maak me nu nog niet zo druk om veel suikers binnen krijgen op dit moment. Voorlopig krijgt ze nog geen gras door dat grasmasker.

Weiland is van mijn opa (boer) en hij gaat echt geen stuk land omploegen. Daar is het land hem veel te kostbaar voor. Ik durf het hem niet eens te vragen :=
De omgeploegde wei van de winter staat al weer vol met gras en paardenbloemen.

Ja als ze geen pijn meer heeft. En dat is al een stuk minder dan gisteren. Morgen kijken of ze wil wandelen op de weg. Ze moet beweging hebben dus zodra het kan weer rijden.

Maar ze heeft het echt niet ernstig. We zijn er net op tijd bij. Ze had gisteren veel pijn maar dat is nu al een stuk minder. Ze stond tot ruim een week geleden overdag in de wei, 's nachts op stal en werd 3x per week gereden. Nu staat ze sinds ruim een week weer 24/7 buiten én is der ruitertje een week op vakantie geweest. Dus ik denk dat dat net te veel is geweest. De hoefsmid vermoed dat ze over een paar dagen geen last meer heeft.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:37

Even snel vanaf mobiel. Niet duidelijk zichtbaar wil niet zeggen pijnvrij..

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:41

Ik zeg ook niet pijnvrij ;) Ik zeg alleen dat het beter is dan gisteren en dat de hoefsmid een pijntest heeft gedaan en daaruit bleek dat ze niet akeligveel pijn had :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:44

Maar ze staat ook op pijnstillers nu toch?

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:45

Niet meer. Heeft ze gisterenavond gehad. Als ze weer veel pijn heeft krijgt ze weer pijnstillers maar nu was dat niet nodig volgens de hoefmid.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:56

MadelonSunny schreef:
Ik zeg ook niet pijnvrij ;) Ik zeg alleen dat het beter is dan gisteren en dat de hoefsmid een pijntest heeft gedaan en daaruit bleek dat ze niet akeligveel pijn had :)

Ik heb niet gauw de neiging om even wat te zeggen...Maar dat zegt helaas niets..De mijne reageerde totaal niet op knijpen in de hoef. Is door diverse DA's en hoefsmid gedaan en geen reactie..Na 2 weken foto's laten maken en toch beide voorhoeven gekantelde hoefbeentjes en helaas heb ik haar moeten laten inslapen. Zij had zoveel pijn na die weken en dat met zeer zware pijnstillers enz.
En bewegen mag in accute fase eerst ook niet, alleen wat ze zelf doen. En zelfs met een grasmasker op krijgen ze nog de helft van het gras binnen. Ik snap niet, dat je niet een beetje meer je best doet om een paddock te kunnen maken en van het gras af te houden de 1e periode..

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:04

Zammie schreef:
MadelonSunny schreef:

Ik heb niet gauw de neiging om even wat te zeggen...Maar dat zegt helaas niets..De mijne reageerde totaal niet op knijpen in de hoef. Is door diverse DA's en hoefsmid gedaan en geen reactie..Na 2 weken foto's laten maken en toch beide voorhoeven gekantelde hoefbeentjes en helaas heb ik haar moeten laten inslapen. Zij had zoveel pijn na die weken en dat met zeer zware pijnstillers enz.
En bewegen mag in accute fase eerst ook niet, alleen wat ze zelf doen. En zelfs met een grasmasker op krijgen ze nog de helft van het gras binnen. Ik snap niet, dat je niet een beetje meer je best doet om een paddock te kunnen maken en van het gras af te houden de 1e periode..

Dit is wat de hoefsmid mij aanraadde. Ze moet bewegen dus dan toch de wei in.
Ik heb simpelweg geen andere optie. Dan moet ik ze ergens in pension gaan zetten en zie dan nog maar dat ze ergens in een paddock mag staan.
Wij hebben hier alleen weiland en mijn opa is mijn opa. Hem tegenspreken is een volle laag krijgen dus daar waag ik me niet aan. Ik ga hem toch niet vragen om zijn kostbare land om te ploegen.. Zeker niet als de hoefsmid zegt dat het niet nodig is.
Daarbij, ik ken mijn pony en ze is een stuk beter dan gisteren. Ze is niet ernstig hoefbevangen. Ze ligt niet van de pijn en ze ontlast der voorhoeven ook niet.
Wat moet ik dan doen? Der in een stal zetten met zaagsel waar ze niet kan bewegen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:07

Joh, je doet je best ervoor of niet..Maar kom me niet aanzetten met dat een weide nu goed is..Ennuh, DA's, hoefsmeden enz. zijn alles behalve allesweters..Ik denk dat een heleboel hier daar ondertussen al de nodige ervaringen mee hebben.
Ik zou zeggen: lees de 1e pagina van dit topic door. Daar staat ontzettend veel info in..

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:09

Je hoeft me niet zo aan te vallen hoor!
Je zegt alleen wat ik niet moet doen. Wat moet ik dan wel doen volgens jou?

Ik vertrouw erop dat mijn hoefsmid met jaaaaren ervaring mij goede adviezen geeft.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:13

Op paddock met het liefst gewoon hooi wat eerst een uur geweekt wordt en dan pas voeren. Als het je lukt om graszaadhooi te kunnen geven, nog beter.
Wel zorgen voor de pitamientjes en geen gras..
Koelen en als het kan een stuk zand nar maken voor tegendruk aan de onderkant hoef.
Staat allemaal duidelijk op de 1e pagina.
Ik geloof niet meer blindelings op DA's en hoefsmeden..
En wat heeft je hoefsmid gedaan als ik vragen mag.

Dat ik zo reageer is, omdat ik steeds die smoesjes zie langskomen over dat dat allemaal niet kan..
Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt ernaast.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:18

Een advies die bij mij mogelijk is aub ;)
Ik heb geen paddock zoals ik al meerdere malen heb gemeld.
Ga jij m'n opa vertellen dat hij zijn land om moet ploegen en er zand in moet gooien? Dan trapt hij je zo het erf af. Hij zal het bij mij laten bij de grond in trappen mbv woorden en met moeite me geen trap geven. Maar daar waag ik me echt niet aan. Ik ken mijn opa, jij niet ;)
Wat ik kan doen is der in der stal zetten met geweekt oud hooi. En met een flinke discussie kan ik er misschien zand in krijgen. Maar dat is het dan.

Hoefsmid heeft der gewoon bekapt want hij zag geen reden om haar speciaal te bekappen.
Laatst bijgewerkt door MadelonSunny op 10-05-13 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:22

Is het die haflinger in je profiel? Dan was het volgens mij ook een kwestie van afwachten, voordat die bevangen zou worden. Wat is die megadik zeg..
Wat ik al zei: je hebt er wat voor over of niet..Kan het niet dan, moet je misschien inderdaad op zoek gaan naar een plek waar het wel kan en dan waar ook beter gevoerd wordt, want echt..die haflinger is echt megadik zeg..

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:23

Nee, het is mijn Welshje die absoluut niet te dik is op dit moment. Daarbij is mijn Haflinger allang afgevallen ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:24

Nou, gelukkig dan maar..Daar heb je dan geluk mee, want die was dus echt dik..

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:25

Ja, dat weet ik zelf ook. Ik heb zelf ook ogen gekregen. ;)
Ik ben echt zat om zo aangesproken te worden dus ik houdt het hierbij met mijn reacties naar jou toe ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:27

Een heel klein stukje weiland afzetten desnoods. Misschien daar zand op leggen tijdelijk en goed natspuiten?
Mijn pony heeft een paar dagen op stal gestaan in een box met vele kruiwagens zand, natgespoten. Toen ze weer kon bewegen liep ze in de paddock los, wel een stuk uitgegraven en natgespoten, daar voerde ik hooi in een hooinetje.

Maar een pony in acuut stadium op gras zetten is echt wel ellende bij bevangenheid.
Daarnaast zou ik liever wat langer pijnstillers/ontstekingsremmers geven dan eenmalig.

Zeker niet op harde ondergrond laten lopen. Sowieso komende tijd geen verplichte beweging en als je gaat starten op zachte ondergrond. Rijden zeker niet, wandelen is al veel.

Heel eerlijk denk ik dat je er goed aan doet als hier geen paddockmogelijkheid is om te zoeken naar een andere stalling. Eenmaal bevangen geweest kun je ze echt niet zomaar meer op een weiland laten. Dus op zoek naar een stalling met paddock.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:32

Ik ga der wel op stal zetten en hopen dat m'n opa niet te moeilijk doet over zand.
Ze kan trouwens prima lopen. Ze loopt uit der zelf maar niet zoals het hoort natuurlijk.

Andere stalling is geen optie. Ik betaal nu niks geen onderhoud aan mijn pony's. Als ik ze in pension moet gaan zetten ben ik ineens 600 per maand kwijt wat ik niet heb en moet ik zelf VA en hoefsmid kosten gaan betalen.
Tot nu toe zal ze trouwens nog geen gras binnen hebben gekregen want ze loopt voor het eerst met een grasmaskers.

Maar bedankt voor je advies!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:38

Grasmasker of niet ik zou ze nu ook echt niet op wei zetten, eerst beter worden en dan weer op de wei.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:48

Uren zonder ruwvoer (als in 'ze zal nog geen gras binnen gekregen hebben want ze loopt voor het eerst met een grasmasker') is erg slecht voor haar maag. Straks heb je een pony die naast hoefbevangen is ook nog maagzweren heeft.

Een ontsteking is niet met 1x ontstekingsremmer/pijnstiller over, dat hebben ze echt langer nodig.
Niemand zegt dat je opa zijn hele land om moet ploegen, klein hoekje waar jou pony kan lopen is meer dan genoeg. Dat hoekje is niet alleen nu nuttig, maar de rest van het leven van jou pony!
Pony nu weer terug het gevaarlijke gras in is vragen om grotere problemen. Dat zeg ik (en met mij hier vele andere) niet om je te pesten, maar om jou pony te helpen.