[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:59

De groeilampen uit de tuinbouw???

Maar het type paard dat ik heb komt van origine uit deze streken en niet van rond de evenaar...die zouden dan dus minder last moeten hebben van de kortere dagen. Toch?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 13:03

Dubbeldun: Nee, er zijn speciale lampen - ik heb er zelfs een op mijn bureau staan. Ik merk duidelijk verschil, ook omdat ik vaak 's avonds laat werk en bij gewoon licht dan best vermoeide ogen krijg.
Ik zoek de link even voor je op: * gevonden * http://www.daglichtlampen.nl/home.php

In stallen zouden het beste de speciale 'neon'-buizen gebruikt worden ( die hebben een lagere frequentie die paarden niet kunnen horen, in tegenstelling tot de hoge tonen die gewone neonbuizen afgeven en waar paarden erg onrustig van kunnen worden)

En nog een aanvullende link:

http://www.hoefsmederijspiering.nl ( zie in linkerkolom 'True Light')

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:22

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:36

Iig ongeschikt voor gebruik in mijn bull-eye's want ze mogen niet met een glazen kap gebruikt worden.
Overigens heb ik nu nooit het licht aan op stal, alleen als ik voer.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:49

Buitenzinnig schreef:
Blijven voeten niet warmer wanneer er gelopen wordt??? Dus het principe van de PP handhaven in plaats van het paard op stal zetten. Ik roep maar wat, hoor :o

Beweging is altijd beter voor de doorbloeding dan opgesloten staan in een stal, maar als je nou moet kiezen tussen twee kwaden :
stilstaan/liggen in de blubber en de kou of stilstaan/liggen in een diep opgestrooide droge box dan is dat laatste toch echt beter voor voetjes die een opflakkering van pijn geven als het koud en nat wordt.

Vergeet niet dat bij hoefbeenkanteling de aderen/haarvaten in de voeten een opdonder hebben gehad cq kapot gerukt zijn, hierdoor is de doorbloeding lang zo goed niet meer als bij een gezond paard.

Een paddock paradise aanleggen is niet aan iedereen besteed, veel mensen huren land of zijn afhankelijk van hun stalhouder, daarnaast moet je rekening houden met het feit of je pony überhaupt de stukken tussen de eetplaatsen wel kan overbruggen, in acute of ernstige gevallen van HB is het helemaal niet bevorderlijk voor de genezing om lange stukken te moeten lopen om bij het voer te kunnen komen...

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:33

Nou ik ben net terug uit Roosendaal, wat een bewogen dag. Vanochtend om kwart over 8 gebeld. Er was nog een plekje om 10 uur. Dus als een gek aangekleed, trailer aangekoppeld en Grietje uit de wei geplukt met een plukje hooi en de trailer op. Daarna nog een ruzie met mijn pa gehad, die zag het niet zitten dat ik naar Roosendaal zou rijden en ik had een goede smid. Als hij er heil in zag dan zou ie zelfs meerijden. Toen werd ik echt een beetje boos en verdrietig en ik zei dat ik alles wil proberen en dat ik toch ging. Daarna bond ie gelukkig wel in.

Het is ruim een uur en drie kwartier reizen, dus uiteindelijk kwam ik om kwart over 10 aan. Ik had gebeld dus ze hebben geschoven. Eerst foto's gemaakt en de boel was idd gekanteld. Ik kreeg ook meteen op mijn kop dat ze veel te dik is. Dat wist ik natuurlijk allang, maar om het zo te horen is het toch confronterend. Ik moet dus nog minder gaan voeren dan ik nu doe. Ik hoop ook echt dat het graszaadhooi goed werkt zodat ze toch wel gewoon wat binnen kan krijgen. Pas als ik het idee heb dat ik haar mishandel door zo weinig te voeren dan zit ik goed, aldus Rob :D Daarna was hij gelukkig iets vriendelijker, hij zag wel dat ik er echt mee zat. En hij ziet het ook zeker positief in. Dus daarna is grietje bekapt en op ijzertjes gezet. Eerst beide hoefjes verdoofd. Daarna was ze nog steeds vervelend en hebben ze haar uiteindelijk helemaal verdoofd. Ze vindt de ijzers wel een beetje maf, maar ze rolt de hoef wel al beter af. Nu moet ik over een aantal weken terug komen, maar ik moet de hoef zo lang mogelijk laten uitgroeien. En dan nu aan mij de taak om Grietje zo'n 50 kg te laten kwijtraken.

Ik mag wel al gewoon op een zachte bodem lopen. Steen nog niet, omdat het ijzer natuurlijk niet dempt. Verder mag ze van Rob best een keer een worteltje of een half uur op het gras, als ik dan maar rekening houd met het andere voer. Dat moet ik dan verminderen. Ze mag ook best in de blubber, alleen staan er nog wel een paar sprietjes gras, dus ik kan dat beter beperken. Volgens Rob zijn de problemen over als Grietje straks op het ideale gewicht is. Ik hoop het van harte. Nu ga ik dadelijk eerst eten, want ik heb alleen een banaan op vandaag, dus ik rammel. Het goede nieuws is dat pap wel positief naar mijn verhaal luisterde, hij wil nu zelfs de helft mee betalen. Dus dat vind ik dan toch wel weer erg lief van hem :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:35

Goh, Rob toonde zich dus weer van zijn aardigste kant :D
Fijn dat je vandaag terecht kon. Ik hoop dat de toverhandjes van Rob ook werken voor Grietje.
Liefs Corinne

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:01

Dapper van je, dat je zo doorgezet hebt! En gelukkig is de rit goed gegaan. 50kg eraf, doe je het wel een beetje geleidelijk, niet meteen laten hongeren he? Maar dat doe je vast niet, zeker gezien je aan het graszaadhooi gaat, daar mag echt wel aardig van gevoerd worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:17

Nee ik ga dat rustig aan doen, daar had Rob ook nog voor gewaarschuwd dat je anders kans op vervetting hebt. Verder ben ik vrij eigenwijs als het op mijn dieren aankomt. Dat is mijn pa ondertussen wel gewend :Y)

Nog even haar hoefjes voor degene die dat interessant vinden.
Afbeelding
De toon is heel lang, dat is goed te zien. Die is nu een heel stuk korter gemaakt, ook zodat de druk eraf kan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 18:20

Haha, Rob is heel goed in, zoals wij zeggen 'putting the fear of God in you' oftewel je flink op je kop geven! Trek het je niet aan, jij bedoelt het goed en heeft 't beste met je paardje voor. Maar wél luisteren naar wat hij zegt: overgewicht is killing. Ik ben ook in die valkuil gevallen ooit en mijn paard was meer dan 150 kg te zwaar.

Mijn les was: goed gewicht bepalen, hooiwegerhangertje kopen en om de week het gewicht van je paard controleren.

Even terzijde: het heeft mij eeuwig gekost om iets van jouw forumnaam te maken! Ik las het als: ca-popjekop,, en vroeg me maar steeds af hoe iemand daar nou toch in hemelsnaam bij kwam. Nu zag ik opeens dat het cap op je kop is... :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:25

Haha je bent niet de enige die het maf leest. Ik word ook regelmatig iets in de trant van capotje genoemd :')

Op dat moment is het niet leuk om het te horen, omdat je het wel weet. Maar naderhand liet hij ook echt blijken dat we Grietje gaan oplappen en dat we nu de goede weg op gaan, dus dan neem ik dat gemopper maar voor lief :D

Wegertje zal ik eens snelheid achter zetten. Hoe controleer jij het gewicht? Gewoon door te voelen en de gewichtscore te bepalen of gebruik je een weeglint?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:57

@capopjekop De hoefbeentjes zijn inderdaad gekanteld, maar er zit nog wel wat zool onder gelukkig.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:11

Kristel met de cap op dr kop ;)

Meis, ondanks dat ik je niet persoonlijk ken wil ik wel even kwijt dat ik trots op je ben om wat je hebt gedaan vandaag,
en wat een goed nieuws dat Rob het positief inziet voor Grietje.
50 kilo eraf is wel een heleboel voor een Shet, dat is haast 1/4 deel denk ik ?

Ik hoop dat je graszaad gauw komt zodat je gericht kunt gaan voeren, neem je Amber en Hans ook mee in de slanke lijn actie ?

Wil je bij gelegenheid even foto's maken van Grietje dr hoefjes, ik ben heel benieuwd hoe Rob haar op de ijzertjes heeft gezet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:28

capopjekop..fijn dat je weer veilig thuis bent met goed nieuws en pony :D
Nu afslanken...valt niet mee zo net voor de feestdagen :o
Shet's moeten bijna niets hebben..als je het leuk vindt om te voeren kun je beter een engels volbloed nemen ;)
Wil je foto's plaatsen van haar hoefjes nu?
Ben heel benieuwd!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:41

Dank jullie wel voor de bemoedigende woorden. Ik ben ook erg blij dat ik het heb doorgezet. Ik hoop echt van harte dat we nu de goede weg hebben gevonden. Morgen middag zal ik even foto's maken en die meteen posten. Dan ga ik ook weer braaf beginnen met wandelen en ik ga dan ook meteen even een stukje voor haar afzetten.

50 kg is zeker wel veel, maar ze blijft ook gewoon een rolmopjes. Voor mijn gevoel voer ik nu al onwijs weinig. Dus ik denk dat die tip van de weger een hele goede is. Ik heb nu geen flauw idee hoeveel kg hooi ze per dag krijgt, dat doe ik maar een beetje op gevoel. Het scheelt ook wel dat ze nu een jaar niet gewerkt heeft natuurlijk. Net voor haar bevangenheid stond ze best serieus in training en toen was ze ook wel wat meer in vorm. Al was ze toen ook gewoon nog steeds te dik. Amber en Hans gaan ook netjes mee op rantsoen, daar mag ook wel wat vanaf :o Moet je nagaan dat ik de afgelopen jaren al veel minder ben gaan voeren, ik wil niet eens weten wat ik ze vroeger gaf :o

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:46

ik zag iets over koude voetjes in de winter, helaas is het engels. zou iemand het voor mij willen vertalen? of kort samenvatten?

@capopjekop: wat goed dat je geweest bent!!! gelukkig zien ze er nog hoop in dus ik denk dat het helemaal goed gaat komen. ik ben ook heel benieuwd naar foto's van haar ijzertjes.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:23

Maar het risico op terug val word na verloop van tijd wel minder qua op het harde lopen?

Volgens de DA moet ik elke dag met 5 minuten opbouwen. Dit omdat hij buiten heel druk is (overdag staat hij buiten) en anders hier zijn energie er onbeheerst uitgooit en dit alleen maar schadelijker is.
Hoe denken jullie hierover?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:57

capopjekop schreef:
50 kg is zeker wel veel, maar ze blijft ook gewoon een rolmopjes. Voor mijn gevoel voer ik nu al onwijs weinig. Dus ik denk dat die tip van de weger een hele goede is. Ik heb nu geen flauw idee hoeveel kg hooi ze per dag krijgt, dat doe ik maar een beetje op gevoel.

Laat een rantsoenberekening maken door iemand die dat goed kent. Probleem is zo vaak het hooi en dat je geen analyse hebt van wat je voert. IK weet wat er in mijn hooi zit en kan nu best ruim voeren ( ik houd me nog wel aan de regel want Bjork is nog niet stabiel tenminste ze blijft goed op gewicht maar mag net iets scherper) , zou ik wat rijker hooi hebben ben ik ook bang voor problemen.
Beetje standaard is wel als paarden af moeten vallen ga je beginnen met 1.5 % van lichaamsgewicht dat ga je afbouwen naar 1,5 % van gewenst lichaamsgewicht. Probleem is vaak dat je niet weet hoeveel energie er in je hooi zit, ik had een echte mazzel doordat energie heel laag is. Ook een beetje probleem want ander paard die geen problemen heb moet ik nu wel wat gaan bijvoeren.
Als afvallen echt niet lukt door beweging en goed gebalanceerd rantsoen dan is heel misschien leverodinges een optie, @ Geertje hoe heet het ook weer?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:53

EstherHegt schreef:
capopjekop schreef:
50 kg is zeker wel veel, maar ze blijft ook gewoon een rolmopjes. Voor mijn gevoel voer ik nu al onwijs weinig. Dus ik denk dat die tip van de weger een hele goede is. Ik heb nu geen flauw idee hoeveel kg hooi ze per dag krijgt, dat doe ik maar een beetje op gevoel.

Laat een rantsoenberekening maken door iemand die dat goed kent. Probleem is zo vaak het hooi en dat je geen analyse hebt van wat je voert. IK weet wat er in mijn hooi zit en kan nu best ruim voeren ( ik houd me nog wel aan de regel want Bjork is nog niet stabiel tenminste ze blijft goed op gewicht maar mag net iets scherper) , zou ik wat rijker hooi hebben ben ik ook bang voor problemen.
Beetje standaard is wel als paarden af moeten vallen ga je beginnen met 1.5 % van lichaamsgewicht dat ga je afbouwen naar 1,5 % van gewenst lichaamsgewicht. Probleem is vaak dat je niet weet hoeveel energie er in je hooi zit, ik had een echte mazzel doordat energie heel laag is. Ook een beetje probleem want ander paard die geen problemen heb moet ik nu wel wat gaan bijvoeren.
Als afvallen echt niet lukt door beweging en goed gebalanceerd rantsoen dan is heel misschien leverodinges een optie, @ Geertje hoe heet het ook weer?

:D levothyroxine...
Het probleem is dat je een shet gewoon hele kleine beetjes eten moet geven.
Mijn shethengst is nooit bevangen geweest maar kan iets dunner.Hij staat bij pablo op het land...kaal land.
Hij krijgt als pablo hooi krijgt ook twee handjes hooi,2x per dag voer, een handje van wat de groters krijgen....en ik voer nog teveel :o
Ze hebben gewoon haast niets nodig....wel zou ik bevangen pony's of ex bevangers een vitamine en mineralen supplement geven.Ze zijn immers 'ziek',en dan moet je geen tekorten hebben....maar zo denk ik erover...wil nog niet zeggen dat dat een goede gedachte is ntuurlijk.

Levothyroxine helpt inderdaad om af te vallen....maar de natuurlijke manier is beter natuurlijk.
Het versnelt de stofwisseling...dus worden ook de afvalstoffen sneller afgevoerd.

Ik begrijp niet waarom er in acute gevallen niet vaker naar levothyroxine wordt gegrepen om de afvalstoffen gewoon uit dat lijf te krijgen....in plaats van een paard ziek te laten zijn,vol met zijn eigen gifstoffen en alleen een ontstekingsremmer te geven....die verder niets doet met de afvalstoffen.
Maar goed...wie ben ik.

Nicholas frank ge-mailt met mijn bevindingen...een kennis dierenarts ge-mailt...niemand hoort mij :o
Dus tot nu toe alleen maar Pablotje die er baat bij heeft :D
Pablo heeft trouwens geen levothyroxine om dat hij te dik was/is....dat is hij nooit geweest.(wel een te trage schildklier,maar ik vraag mij af of dat niet bij IR hoort)

Levothyroxine heeft trouwens een gunstige invloed op de gevoeligheid van de insuline receptoren....leuke bijkomstigheid als je net als pablo toch wel ernstig IR hebt :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:56

Is het te vergelijken met detox Geerke? Daar heb ik het namelijk met mijn holistische arts over gehad. In sommige gevallen worden de symtomen eerst wat erger voordat het geneest. Als een paard veel pijn heeft dan neemt zij het risico iig liever niet. Maar zeker interessant wat je vertelt, zal het in mijn achterhoofd houden, ik ga het eerst maar gewoon even proberen met een magerder voerschema.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:17

Hoe komen jullie aan die foto's? Kan je die opvragen bij je DA?
Heb van Benji ook foto's laten maken, maar begin nu pas echt te zien wat de kanteling inhoudt, dus zou ze graag nog eens terug willen zien.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 23:34

capopjekop schreef:
Haha je bent niet de enige die het maf leest. Ik word ook regelmatig iets in de trant van capotje genoemd :')

Op dat moment is het niet leuk om het te horen, omdat je het wel weet. Maar naderhand liet hij ook echt blijken dat we Grietje gaan oplappen en dat we nu de goede weg op gaan, dus dan neem ik dat gemopper maar voor lief :D

Wegertje zal ik eens snelheid achter zetten. Hoe controleer jij het gewicht? Gewoon door te voelen en de gewichtscore te bepalen of gebruik je een weeglint?

Ik ga je maar gewoon Popje noemen... :D

Gewicht controleer ik door te voelen, maar vooral ook met het meetlint: ik heb er een van Dodson&Horrell laten komen.
En echt, dat hooiwegertje is een goed plan! Ik was verbaasd toen ik voor 't eerst hooi ging wegen - tot dat moment rekende ik altijd in plakken of gedeelten ervan - ik bleek dus écht te veel te geven!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:48

Bron: thehorse.com

Voor de meeste mensen wellicht bekende kost, maar toch weer even een reminder...

Geerke: ze hebben je toch gehoord vwb de levothyroxine, zie alinea EMS ;)

Preventing Laminitis in At-Risk Horses by: Tracy Gantz
November 15 2010, Article # 17230

Even though veterinarians and farriers are making progress in developing laminitis treatment techniques and researching the causes of laminitis, prevention is still the No. 1 defense against a disease that plagues all too many horses. During the Sept. 17-18 Laminitis West Conference in Monterey, Calif., Bob Agne, DVM, an equine podiatrist at Rood & Riddle Equine Hospital, in Lexington, Ky., discussed how to recognize individuals that are at risk for laminitis and how to manage them to reduce the risk of the disease.

Several pre-existing conditions can put a horse at risk for laminitis, Agne reported. He noted risk factors and preventive treatments for each, but he cautioned that every case is different. Not all horses will show all clinical signs or respond similarly to preventive measures.

Equine Metabolic Syndrome (EMS)
•Typical clinical signs: Horses that are easy keepers, are overweight with cresty necks and discreet subcutaneous fat deposits and have high insulin and glucose levels. Horses with EMS are also more likely to show signs of previous bouts of low-grade laminitis.
•Possible laminitis prevention protocols: Restricted carbohydrate intake, controlled exercise, limited grazing when long hours of sunshine and cool temperatures predominate, levothyroxine supplementation (to assist with weight loss), periodic glucose and insulin testing in spring and fall to check for a hyperinsulinemic state (which predisposes horses and ponies to laminitis), and metformin administration if insulin levels rise above 100 uU/ml.

Cushing's Disease:
•Typical clinical signs: Cushing's disease is caused by a slow-growing, non-invasive tumor in the pituitary gland and typically only occurs in horses greater than 13 years of age. Unfortunately, laminitis is often the first symptom of the disease, which makes prevention challenging. These horses also exhibit rough, excessively long hair coats, especially in the spring and summer, and can have high circulating levels of adrenocorticotropic hormone (ACTH). Affected horses can also have high levels of blood insulin and glucose, similar to EMS horses.
•Possible laminitis prevention protocols are: Annual ACTH, insulin, and glucose testing for horses over 13; pergolide medication for horses with high ACTH and hyperinsulemia/hyperglycemia or for horses showing excess body hair and laminitis; diet, exercise, and grazing protocols as per EMS; metformin in some cases.

Prior Bouts of Laminitis
•Signs of previous bouts of laminitis: distorted hoof capsule, stretched white line, and abnormal foot radiographs showing coffin bone rotation. These changes are indicative of lamellar and vascular (blood vessel) damage that can make subsequent bouts of laminitis more severe.
•Possible laminitis prevention protocols: Identify and address cause of previous bout, shoe and trim to encourage growth of the sole, and remain vigilant for the earliest signs of recurring laminitis. Additionally, yearly foot radiographs can help identify any changes in the hoof.

Foot Infection and/or Inflammation
•Clinical signs: Lameness, swelling, draining tracts, heat, and increased digital pulse are evidence of inflammation that can compromise lamellar tissue. If these infections/inflammation are not addressed promptly, subsequent mechanical damage to the coffin bone-hoof capsule bond can result in coffin bone rotation and/or vertical sinking.
•Possible laminitis prevention protocols: Radiograph feet with chronic draining abscesses or horses whose comfort level doesn't improve in a few days after abscess drainage. A contrast study of the area of infection called a fistulogram can be used to determine the extent of the damage. Addressing abscesses promptly and treating severe ones aggressively are important for preventing lamellar failure. Finally, protecting the wound to avoid re-infection and using a wedge heel and rocker-toe shoeing will help to reduce stress on dorsal laminae.

Contralateral Limb Laminitis
•Cause: A non-weight-bearing lameness results in an increased risk of laminitis in the opposite foot. This is caused by reduced blood flow within the foot that is forced to bear all of the weight.
•Possible laminitis prevention protocols: Treat the underlying cause of the initial lameness as quickly as possible; use material to help support the contralateral foot, especially the frog and sole region; remove the shoe if the foot is long, the shoe is inappropriate, and/or lameness is unlikely to improve quickly; and elevate the heel. Finally, monitoring the foot frequently by assessing digital pulses, coronary band health, and venograms are all important for preventing contralateral limb laminitis and detecting it early.

If laminitis does occur, early intervention is key to minimizing the disease's effects. The more owners learn to recognize the warning signs of laminitis (such as the horse shifting weight constantly from one sore foot to the other, standing with the hind feet forward under the belly to unload the front feet, feet that are hot to the touch, and/or bounding digital pulses), the more quickly the disease can be treated and damage to the laminae can be minimized.

The best defense against laminitis is good cooperation between owners, veterinarians, and farriers, said Agne, especially since at-risk individuals can exhibit signs that seem benign or are camouflaged by concurrent lameness. Farriers can be especially helpful because they are in a position to notice changes in the hoof at every shoeing or trimming.

"It's really a team effort in trying to prevent this disease," said Agne.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 23:57

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 00:03

Jannepauli schreef:
Haha, ik had dat artikel vanmorgen al willen plaatsen maar dacht.. iedereen weet 't wel!

Ja, ik twijfelde ook al, maar bedacht me net dat het voor de nieuwere lotgenoten wellicht wel interessant is ;) .
ik kan er zelf haast al op afstuderen...