Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Buitenzinnig schreef:Blijven voeten niet warmer wanneer er gelopen wordt??? Dus het principe van de PP handhaven in plaats van het paard op stal zetten. Ik roep maar wat, hoor
capopjekop schreef:50 kg is zeker wel veel, maar ze blijft ook gewoon een rolmopjes. Voor mijn gevoel voer ik nu al onwijs weinig. Dus ik denk dat die tip van de weger een hele goede is. Ik heb nu geen flauw idee hoeveel kg hooi ze per dag krijgt, dat doe ik maar een beetje op gevoel.
EstherHegt schreef:capopjekop schreef:50 kg is zeker wel veel, maar ze blijft ook gewoon een rolmopjes. Voor mijn gevoel voer ik nu al onwijs weinig. Dus ik denk dat die tip van de weger een hele goede is. Ik heb nu geen flauw idee hoeveel kg hooi ze per dag krijgt, dat doe ik maar een beetje op gevoel.
Laat een rantsoenberekening maken door iemand die dat goed kent. Probleem is zo vaak het hooi en dat je geen analyse hebt van wat je voert. IK weet wat er in mijn hooi zit en kan nu best ruim voeren ( ik houd me nog wel aan de regel want Bjork is nog niet stabiel tenminste ze blijft goed op gewicht maar mag net iets scherper) , zou ik wat rijker hooi hebben ben ik ook bang voor problemen.
Beetje standaard is wel als paarden af moeten vallen ga je beginnen met 1.5 % van lichaamsgewicht dat ga je afbouwen naar 1,5 % van gewenst lichaamsgewicht. Probleem is vaak dat je niet weet hoeveel energie er in je hooi zit, ik had een echte mazzel doordat energie heel laag is. Ook een beetje probleem want ander paard die geen problemen heb moet ik nu wel wat gaan bijvoeren.
Als afvallen echt niet lukt door beweging en goed gebalanceerd rantsoen dan is heel misschien leverodinges een optie, @ Geertje hoe heet het ook weer?
capopjekop schreef:Haha je bent niet de enige die het maf leest. Ik word ook regelmatig iets in de trant van capotje genoemd
Op dat moment is het niet leuk om het te horen, omdat je het wel weet. Maar naderhand liet hij ook echt blijken dat we Grietje gaan oplappen en dat we nu de goede weg op gaan, dus dan neem ik dat gemopper maar voor lief
Wegertje zal ik eens snelheid achter zetten. Hoe controleer jij het gewicht? Gewoon door te voelen en de gewichtscore te bepalen of gebruik je een weeglint?