[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:56

Mijn 26-jarige artrosepaard vanavond:
Afbeelding

Niet gek toch? :D

Ze doet het echt ontzettend goed. Vloog vanavond met de rest van de groep in volle galop door de wei, heeft al in geen tijden meer kreupel gelopen en komt de winter ontzéttend goed door. Wel straalt ze een zekere moeheid uit, ik denk dat ze gewoon toe is aan 24/7 op het gras.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:51

Ze ziet er inderdaad nog top uit Berdien!
Fijn dat het allemaal goed gaat en dat ze lekker loopt.
Goed van genieten!

Geen ervaring met artrose in het SI gewricht.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:05

Aronenloutje geef je al een supplement ?

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:56

Ja hij krijgt van Puur de glucosamine totaal, probleem is wel dat hij qua suppelementen echt niks eet (zelfs niet door slobber oid) dus moet alles mengen en met spuitje geven..heel irritant. Lees ook heel verschillende meningen en ervaringen mbt suppelementen dus welke het beste is, is me nog niet geheel duidelijk al zal dat natuurlijk ook per paard verschillen.

Heb via pb overigens verschillende ervaringen met deze aandoening ontvangen, verschillend van heel slecht (ingeslapen) tot nu weer berijdbaar. Mijn paard heeft hiernaast ook nog is een botkneuzing gehad in het kroonbeen rechtsachter en de combinatie van 2 blessures maakt het er allemaal niet beter op.
Laatst bijgewerkt door Lougino op 17-04-14 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:00

AronenLoutje, Heeft je paard ook problemen met vloeibare supplementen? anders is dat mss een oplossing?

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:02

Nou moet zeggen dat hij Devils Relief wel heeft gegeten dus dat zou misschien nog een idee zijn. Heb je toevallig tips welke dan goed bekend staat?

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:13

ik gaf destijds "cortaflex HA solution", maar dat is wel erg duur. ook heb ik "Excellent Equiflex HA Liquid". Mijn paard heeft op dit supplement ook erg goede dagen gekend, maar op een bepaald moment zijn supplementen niet genoeg meer (jammer genoeg).
Maar er zijn er nog anderen die ook wel goed zijn denk ik. Je moet hier anders een kijken: http://www.medhorses.nl/Gewrichten/producten/hoofdoverzicht(225).aspx

Er zijn verschillende vloeibare vormen als supplement voor de gewrichten.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:24

Zit toevallig net op die site te kijken, thanks! Ja we hebben al een hoop geprobeerd hoor qua behandelingen..tis een sluimerend iets artrose en per paard ook zo verschillend in het verloop. Maar wil de hoop niet zomaar opgeven er zijn tenslotte ook genoeg positieve ervaringen.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:37

Je hebt helemaal gelijk!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:50

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:45

meer mensen met paarden met artrose op 12 jarige leeftijd... ? mijne heeft het ook en word 1 mei 13, vind dit erg vroeg voor artrose ?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:28

Bij mijne is t op 15 jarige leeftijd uiteindelijk geconstateerd maar waars liep hij er ook al langer mee gezien t feit dat ie al jaren liep te kwakkelen met z'n voeten en benen....

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:56

vind het altijd zo naar dat mensen dan gelijk roepen, 'oh artrose?' die zal dan wel niet lang meer meegaan.....

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:57

zolang je goed voor je paard zorgt is er toch niks aan de hand en kan hij heus wel lang mee

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:09

Die van mij is nu 14 en heeft artrose in 4 benen. Ik heb er nog eentje, zij heeft artrose in haar hals en dat heeft ze al wel een jaar of 4 (ze is ook 14).

Ik ben vorige week dan naar de DA geweest, ze heeft sinds dinsdag ijzers voor maar het gaat nog niet zo lekker. Ze is minder met haar hoofd aan het schudden, maar als ik rechtsom longeer verstapt ze zich snel en dan staat ze meteen op 3 benen. Dat is sinds vorige week dus vandaag toch de DA maar weer gebeld. Ga de komende 2 weken rustig rechtuit stappen en dan over 2 weken kijken hoe of het beter gaat. Als ze dan nog steeds niet goed is verdoven en evt. inspuiten maar daar wil ik me nog even in inlezen. Zijn er hier mensen met ervaringen en kan iemand me iets vertellen over de kosten?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:48

ik was geloof ik alles bij elkaar 630€ kwijt met verdoven en inspuiten ect maar kan mn rekening nergens meer vinden dus weet niet precies wat nou hoe duur was.
wat ik heb begrepen is longeren met een paard met artrose niet verstandig maar goed die van mij heeft t in zn benen miss dat daar verschil in zit...

ben het deels wel met de mensen eens die zeggen over artrose die gaat waars niet lang meer mee.
geloof best dat ze er oud mee kunnen worden maar op wat voor manier?
en denk dat het helaas er weinig mee te maken heeft of je goed voor je paardje zorgt...

heeft er iemand toevallig ervaring met artritis bij artrose paarden?
kreeg dat nml vandaag te horen(kende het niet) of het dat niet zou kunnen zijn,en als ik zo lees zou ik dat eerder kunnen plaatsen bij mn pony nu hij ineens zo extreme kreupel is als dat zn inspuiting zo acuut uitgewerkt zou kunnen zijn??

en wie heeft er toevallig hoefschoenen voor zn paard met artrose ipv ijzers?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:59

Mijn paard word op een speciale manier bekapt, en loopt stukken beter dan er voor.
Je zag gelijk al verschil, ze hebben hem zo bekapt dat hij beter afrold.
Hij heeft artrose in beide achterbenen, in de knieén , de DA zei dat het ene been iets erger was dan het andere maar het was minimaal.
Dus ik geloof vast dat als ik zuinig ben op mn paardje, hij nog zeker wel tot zijn 20e meekan om een paar keer in de week op te rijden, rijd nu 4 keer in de week, longeer 2 keer en 1 dag rust.
hij komt zeker 8 uur per dag buiten en hij doet het hier super op

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:38

Super fijn dat dat genoeg is voor jou paardje.
Wou dat ik dat ook kon zeggen helaas gaat het alleen bij die van mij niet op hoe goed ik ook mn best doe.
Nou moet ik wel zeggen doordat ik noodgedwongen een andere smid moest (omdat mijn toenmalige smid gewoon elke keer niet kwam opdagen) en deze hem dus niet goed heeft bekapt een keer het wel gelijk aan het licht is gekomen...al heeft hij het niet veroorzaakt natuurlijk alleen wel erger gemaakt.
Maar helaas heb je dat niet altijd zelf in de hand en moet je het hebben van deskundige.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 14:49

nou even een update van mn paardje...
dikke vraagtekens wat het zou kunnen zijn het is iig niet zijn artrose in zn kogels waar hij voor behandeld was.aan de ene kant heel blij mee maar aan de andere kant wat is het wel?
veearts gaat zn foto's van vorig jaar na kijken vanavond en dan di nieuwe foto's maken waarschijnlijk.
conclusie tot nu toe is dat het lager zit dan zn kogels want ze heeft alleen lager uitverdoofd en liep toen goed.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:33

Iemand ervaring met artico plus? Vandaag is namelijk de DA geweest. Gewoon controle. Mons z'n kogel is een maand geleden gespoten en het lijkt aan te slaan. DA was positief over cortaflex van equine america. Hij gaf me de tip om daarnaast artico plus te geven. Ik heb het natuurlijk meteen besteld maar wel benieuwt of hier ervaring mee is.

Verder gaat het zoals we hadden gehoopt. Mons is levendig en behoorlijk voorwaarts met rijden. We mogen rustig opbouwen wat rijden betreft maar ik moet uitkijken met de harde weg zei m'n DA. Daarom heb ik hoefschoenen rondom aangeschaft. Dit zou het harde ondergrond moeten dempen en slijtage tegen gaan. Maar we gaan sowieso geen intensieve ritten meer rijden. En heel goed op Mons letten.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:17

VC_Immortal schreef:
Iemand ervaring met artico plus? Vandaag is namelijk de DA geweest. Gewoon controle. Mons z'n kogel is een maand geleden gespoten en het lijkt aan te slaan. DA was positief over cortaflex van equine america. Hij gaf me de tip om daarnaast artico plus te geven. Ik heb het natuurlijk meteen besteld maar wel benieuwt of hier ervaring mee is.

Verder gaat het zoals we hadden gehoopt. Mons is levendig en behoorlijk voorwaarts met rijden. We mogen rustig opbouwen wat rijden betreft maar ik moet uitkijken met de harde weg zei m'n DA. Daarom heb ik hoefschoenen rondom aangeschaft. Dit zou het harde ondergrond moeten dempen en slijtage tegen gaan. Maar we gaan sowieso geen intensieve ritten meer rijden. En heel goed op Mons letten.

Hoi mag ik vragen voor welke schoenen je hebt gekozen?
Ik heb altijd smidjes gehad maar moet nieuwe alleen mn pony is haast niet te laden dus zoek een andere goed dempende schoen...

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:33

De hoefschoenen die ik heb zijn van marquis. Ik heb deze gekozen omdat vrijwel alle onderdelen te vervangen zijn. Ik heb ze vorig jaar via marktplaats gekocht omdat ik € 199 per paar (dus zeg € 400 rondom) behoorlijk aan de prijs vond voor iets dat ik wilde uitproberen.

Mons heeft van voor behoorlijke platvoeten waardoor hij van voor maat 5 heeft. Achter maat 3 dus je moet echt goed kijken welke maat het beste bij je paard past.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:43

VC_Immortal schreef:
De hoefschoenen die ik heb zijn van marquis. Ik heb deze gekozen omdat vrijwel alle onderdelen te vervangen zijn. Ik heb ze vorig jaar via marktplaats gekocht omdat ik € 199 per paar (dus zeg € 400 rondom) behoorlijk aan de prijs vond voor iets dat ik wilde uitproberen.

Mons heeft van voor behoorlijke platvoeten waardoor hij van voor maat 5 heeft. Achter maat 3 dus je moet echt goed kijken welke maat het beste bij je paard past.

Oke thanx!
Ja weet dat er super veel verschil zit in maten.ik heb echt een goed dempende schoen nodig die slijtvast is (hij gaat alleen nog maar voor de sulky)
Lastig zoeken dus

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:56

Pff, ik word er moedeloos van. Alle verhalen van iedereen. Ik weet niet meer wat het beste voor mijn pony is. Ze staat sinds dinsdag op speciaal beslag maar het lijkt wel of ze nu overal spierpijn heeft. Ze moet nog een extra week op metacam omdat de vocht direct terug was. Nu sinds twee dagen is de vocht weg, maar net toen ik de metacam kwam geven zat het er weer. De dierenarts zegt dat ze misschien moet wennen aan haar nieuwe stand. Maar van elke scheet die ze laat raak ik in paniek op het moment. Wat een ellende :(

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:02

Ik wil mijn paard met artrose in achterbenen ook op speciaal beslag, iemand hier ervaring mee?
Eerst heel stijf? En daarna beter? of geen verschil of slechter?