Leuk trouwens die gesprekken over rotstraal. Zoals velen van jullie vast wel weten kampt mijn paard geregeld met rotstraal in een van zijn voeten. Eigenlijk is zo'n beetje alles wat jullie zeggen op hem van toepassing. Smallere voet (voorheen graasvoet), hierdoor smalle straal, stal piest hij zeiknat in een nacht, door de smalle voet blijft er veel viezigheid hangen in de voet, buiten is het nu een modderpoel (wij hebben geen gras) en baas wil nog wel eens een dag vergeten de voeten grondig uit te krabben.
Ik ben nu weer elke dag goed schoon aan het maken en heb ook de hoeven weer een goede vijlbeurt gegeven. De straal is al beter, maar er moet toch echt een smid aan te pas komen om bij te snijden. Het zit dit keer echt heel erg diep, de andere keren bleef het heel oppervlakkig en was het eigenlijk zo weg. Als ik mensen het liet zien zagen ze het niet eens

Nu kun je er bijna niet omheen.
Voordat ik commentaar krijg op de smallere voet: volgens mijn vorige hoefsmid moest dit beter worden door de voet lager te zetten in stapjes. Echter, Vies vond de lagere hielen duidelijk niet fijn en ging er slechter mee lopen. Minder ruim met beide voorbenen en dus heeft de smid de hielen toch maar weer enigszins aan laten groeien.
De smid die ik nu heb zegt dat je helemaal niet teveel aan die hoef moet willen pielen. De voetassen van beide voorbenen zijn nu gelijk, paard loopt ruim op deze manier en vertoonde geen gevoeligheid.
Wat me trouwens ook opviel, mijn paard heeft voor het eerst lange steunsels! Waar die toch vandaan komen? Je ziet nu echt zo'n randje om de straal heen. Daarvoor moet de smid dus ook maar komen en dat terwijl hij nog niet eens zo lang geleden geweest is *zucht*