Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:21

MarjanB schreef:
Afbeelding

jep, RV
kijk maar naar het iets uitgedraaid staan
check of de buitenzijde niet langer is dan de binnenzijde van deze hoef

zo had ik na een bekappen van een smid, dat paard struikelde
echt behoorlijk
heeft iets dezelfde stand (was nog erger trouwens) als jou paard.
hierbij bleek dat hij toch aan de ene hoef teveel binnendoor gezet was en de andere hoef buitenom.
hier zijn paarden met deze hoefstanden super gevoelig op.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 28-02-11 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:26

uitgedraaid wil zeggen struikelen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:29

geerke schreef:
uitgedraaid wil zeggen struikelen?

nee, ik heb er nog ff wat bijgezet ;)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:38

@ idee met de tee trea dinges,
met watjes goed de hoef opvullen, een maandverbandje op maat knippen om deze vervolgens ook nat te maken met de tee trea en dan tape eromheen doen.
en wat ik me net bedenk als je een klein gaatje/buisje vlakbij de straal doet kun je hierdoor wanneer de tape er nog op zit(valt met 2 a 3 dagen er meestal af) weer nieuwe tee trea tussen spoelen.

mn shetlander had nl afgelopen zomer een hoefsmeer en toen had de hoefsmid hetzelfde gedaan maar dan met betadine. hierdoor bedacht ik me ineens weer wat je er aan kunt doen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:38

Denk dat de foto iets vertekend, hij staat daar een beetje raar, wil namelijk altijd met me mee t is net een grote hond ;) maar als ie gewoon netjes staat is ie wel recht :) staat ook een beetje wijdbeens haha

Maar wat vinden jullie van de stand voor en na?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:10

hagelslag schreef:
mn shetlander had nl afgelopen zomer een hoefsmeer en toen had de hoefsmid hetzelfde gedaan maar dan met betadine. hierdoor bedacht ik me ineens weer wat je er aan kunt doen.
Wat voor een ding? :D

Geerke: Wat is een overhoef? Ik heb erop gegoogled, maar kom niet op een eenduidig antwoord eigenlijk.

Leuk trouwens die gesprekken over rotstraal. Zoals velen van jullie vast wel weten kampt mijn paard geregeld met rotstraal in een van zijn voeten. Eigenlijk is zo'n beetje alles wat jullie zeggen op hem van toepassing. Smallere voet (voorheen graasvoet), hierdoor smalle straal, stal piest hij zeiknat in een nacht, door de smalle voet blijft er veel viezigheid hangen in de voet, buiten is het nu een modderpoel (wij hebben geen gras) en baas wil nog wel eens een dag vergeten de voeten grondig uit te krabben.
Ik ben nu weer elke dag goed schoon aan het maken en heb ook de hoeven weer een goede vijlbeurt gegeven. De straal is al beter, maar er moet toch echt een smid aan te pas komen om bij te snijden. Het zit dit keer echt heel erg diep, de andere keren bleef het heel oppervlakkig en was het eigenlijk zo weg. Als ik mensen het liet zien zagen ze het niet eens :Y) Nu kun je er bijna niet omheen.
Voordat ik commentaar krijg op de smallere voet: volgens mijn vorige hoefsmid moest dit beter worden door de voet lager te zetten in stapjes. Echter, Vies vond de lagere hielen duidelijk niet fijn en ging er slechter mee lopen. Minder ruim met beide voorbenen en dus heeft de smid de hielen toch maar weer enigszins aan laten groeien.
De smid die ik nu heb zegt dat je helemaal niet teveel aan die hoef moet willen pielen. De voetassen van beide voorbenen zijn nu gelijk, paard loopt ruim op deze manier en vertoonde geen gevoeligheid.

Wat me trouwens ook opviel, mijn paard heeft voor het eerst lange steunsels! Waar die toch vandaan komen? Je ziet nu echt zo'n randje om de straal heen. Daarvoor moet de smid dus ook maar komen en dat terwijl hij nog niet eens zo lang geleden geweest is *zucht*

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:17

Annetje schreef:
Leuk trouwens die gesprekken over rotstraal. Zoals velen van jullie vast wel weten kampt mijn paard geregeld met rotstraal in een van zijn voeten. Eigenlijk is zo'n beetje alles wat jullie zeggen op hem van toepassing. Smallere voet (voorheen graasvoet), hierdoor smalle straal, stal piest hij zeiknat in een nacht, door de smalle voet blijft er veel viezigheid hangen in de voet, buiten is het nu een modderpoel (wij hebben geen gras) en baas wil nog wel eens een dag vergeten de voeten grondig uit te krabben.
Ik ben nu weer elke dag goed schoon aan het maken en heb ook de hoeven weer een goede vijlbeurt gegeven. De straal is al beter, maar er moet toch echt een smid aan te pas komen om bij te snijden. Het zit dit keer echt heel erg diep, de andere keren bleef het heel oppervlakkig en was het eigenlijk zo weg. Als ik mensen het liet zien zagen ze het niet eens :Y) Nu kun je er bijna niet omheen.
Voordat ik commentaar krijg op de smallere voet: volgens mijn vorige hoefsmid moest dit beter worden door de voet lager te zetten in stapjes. Echter, Vies vond de lagere hielen duidelijk niet fijn en ging er slechter mee lopen. Minder ruim met beide voorbenen en dus heeft de smid de hielen toch maar weer enigszins aan laten groeien.
De smid die ik nu heb zegt dat je helemaal niet teveel aan die hoef moet willen pielen. De voetassen van beide voorbenen zijn nu gelijk, paard loopt ruim op deze manier en vertoonde geen gevoeligheid.

Wat me trouwens ook opviel, mijn paard heeft voor het eerst lange steunsels! Waar die toch vandaan komen? Je ziet nu echt zo'n randje om de straal heen. Daarvoor moet de smid dus ook maar komen en dat terwijl hij nog niet eens zo lang geleden geweest is *zucht*

hier precies zon gevalletje
eerst ook voet lager...., werd dus een regelrecht drama
volgens mij is die straal, door die ontsteking gewoon gevoelig, waardoor ze juist die straal willen ontlasten. (en dus ook zo groeit)
bij mijn paard zijn de hielen nu ook weer hoger en loopt ook beter weer, met mooi beengebruik.
maar ik blijf allerlei goedjes gebruiken,
wat gebruik jij?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:24

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:30

overhoef is artrose van het kroongewricht.(ik noem het altijd overhoef)
Een chronische ontsteking die dikwijls gepaard gaan met botwoekering en derhalve met een verdikking,gelegen even boven de kroonrand.
Een verdikking die meer of minder duidelijk is te voelen en te zien,meestal aan de voorzijde van de hoef,maar ook wel aan de binnen of buitenkant van de hoef.

Oorzaak:afwijkende beenstanden,overbelasting,of direct geweld bijv. zwaar toucheren.
Lichte artrose veroorzaakt meestal geen kreupelheid,zware artrose vaak wel.

Citaat uit 'paardenbenen' van Offereins.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:25

gebrek aan schokdemping is de grootste oorzaak van artrose en aanverwante artikelen

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:53

@ Annetje
sorry typ gebrek. hoefzweer.
maar om dit te voorkomen gebruik ik nu bij al onze paarden hoef en zoolspray bij de ej weg.
tot dusver ben ik zeer tevreden. zo uit mijn hoofd op natuurbasis.
ik heb het sinds augustus op 5 paarden (bijna) wekelijks gebruikt en nu moet ik met een maandje denk ik pas een nieuwe fles.
tot dus ver heeft hij er geen last of tekenen van gehad. ze staan nu overdag op de weide en nachts binnen.
btw als ik er om denk om foto's te maken heb ik zaterdag interesante foto's van mn nieuwe hengst die al een tijdje terug bekapt had moeten worden(let op het wordje nieuw, zolang heb ik hem dus niet...)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:55

Arabesk schreef:
gebrek aan schokdemping is de grootste oorzaak van artrose en aanverwante artikelen

nee hoor...te jong gebruik,stelselmatige overbelasting....denken dat een paard een crossbrommer is.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:01

geerke schreef:
..denken dat een paard een crossbrommer is.

:D

Niemand wat te vertellen over mijn afgehakte-paarden-pootje-foto's? :+

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:02

Slachtafval vind ik altijd wat luguber ;)
Maaruh Gimli: netjes hoor. Doe je nu inmiddels ook al je eigen paardje?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:38

Het is jammer dat ik vanmiddag geen foto gemaakt heb. Ik zei hier van de week nog dat mijn paard van die lange steunsels had. Nou fout gedacht! Hij had een dubbele zool! Ik ging vanmiddag de voeten uitkrabben na een bosrit en hoppa, ik trok zo een heel stuk van de zool eraf. Echt mooi om te zien.

Kan iemand hier me duidelijk uitleggen waarom een paard een dubbele zool aanmaakt? Wat zegt dit over de voet en over het paard?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:43

een dubbele zool is een stukje vernieuwing van de hoef, dus voor zover ik weet kan dit geen kwaad, het is net als dat de draagrand geknipt moet etc

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:47

Annetje schreef:
Het is jammer dat ik vanmiddag geen foto gemaakt heb. Ik zei hier van de week nog dat mijn paard van die lange steunsels had. Nou fout gedacht! Hij had een dubbele zool! Ik ging vanmiddag de voeten uitkrabben na een bosrit en hoppa, ik trok zo een heel stuk van de zool eraf. Echt mooi om te zien.

Kan iemand hier me duidelijk uitleggen waarom een paard een dubbele zool aanmaakt? Wat zegt dit over de voet en over het paard?

Nat en zacht zijn mijn 2 centen. ;)
Zo had ik ze, bij geen 24/7 buiten. En natte zooi van de winter.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:23

Dat zou kunnen kloppen. De weide/paddockgrond is echt een dikke blubberzooi nu en we hebben nog niet veel buiten kunnen rijden over de harde bosgrond en kiezels e.d.
Ik vond het erg apart om te zien. De zool voelt daaronder wel net zo aan als voorheen. Het is ook maar bij 1 hoef (namelijk de 'slechte' smalle voet waaraan hij snel rotstraal krijgt) en daarom dacht ik dat het misschien kwam door de staat waarin die voet verkeerd. Het valt me namelijk ook op dat hij de laatste tijd meer als een kameel aan het eten is. Rechtsvoor gaat hij op zijn teen staan, linksvoor op de hiel. Rechtsvoor helemaal onder de massa en linksvoor naar voren toe gestoken. Ik wil dat nog even overleggen met de hoefsmid, vragen wat hij daarvan denkt. Met het rijden en hoevenkrabben merk ik niet dat hij gevoelig is. Zelfs vanmorgen in het bos niet toen ik over een steentjespad reed.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:12

Annetje schreef:
Dat zou kunnen kloppen. De weide/paddockgrond is echt een dikke blubberzooi nu en we hebben nog niet veel buiten kunnen rijden over de harde bosgrond en kiezels e.d.

Ik bedoel niet alleen rijden, maar de beweging die ze gedurende de gehele dag hebben ;)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:20

Snap ik. Ben wel blond maar dat snap ik nog. :)
Ik bedoel met name dat de hoeven door wekelijks / twee keer per week wat ruiger terein sneller de dubbele zool eraf zouden slijten en ik het dan waarschijnlijk niet zou zien. Hoeven wennen er trouwens toch meestal wel iets aan als ik weer fanatiek buitenrijd. In het begin is hij elk jaar nog wat gevoelig op de kiezelige paden (nu trouwens niet) en na een maand of twee is dat minder terwijl de bodem van de paddock/wei dan nog hetzelfde kan zijn.

Paard staat in elk geval wel elke dag buiten (van 10 tot ongeveer 5) dus gelukkig niet de hele dag in de stal te soppen. Maar buiten is het nu ook niets. We willen zon! Gras!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:38

Annetje schreef:
We willen zon! Gras!

*\o/* *\o/*

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:17

Annetje schreef:

Het is gewoon zoolvernieuwing en meestal een gunstig teken.

Inderdaad jammer dat je geen foto's hebt gemaakt. Het zouden evengoed overgroeide steunsels kunnen zijn, of dood hoorn dat niet tijdig is weggesleten.

Niet forceren trouwens, niet gaan trekken/snijden, maar gewoon de natuur haar werk laten doen. Hoefmechanisme bevorderen om het proces te versnellen is altijd goed :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:05

Ik heb vanmiddag (geprobeerd) foto's te maken van de hoeven van mijn paard.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden..
Niet alle foto's zijn even duidelijk.. maar het geeft een klein beeld.

Afbeelding

LV:
http://94.100.127.142/1247850001-124790 ... _V2PI.jpeg

http://94.100.118.205/1247850001-124790 ... _ODx-.jpeg

LA:

http://94.100.113.15/1247850001-1247900 ... _lRuA.jpeg
http://94.100.114.169/1247850001-124790 ... _8ucX.jpeg

RV:
http://94.100.126.98/1247850001-1247900 ... _F75e.jpeg

RA:
http://94.100.120.94/1247850001-1247900 ... _2nER.jpeg

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:23

scoxxx schreef:
Maaruh Gimli: netjes hoor. Doe je nu inmiddels ook al je eigen paardje?

Voorzichtig aan wel!
Het kost me nog wat moeite maar paardlief werkt enórm mee, buiten verwachting :D dus dat maakt het weer een stuk gemakkelijker!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 03:20

Goedenacht,

Als eerste, sorry dat ik hier zomaar midden in de nacht kom binnen vallen :o
Ik vind mezelf niet "kundig" genoeg om hoeven te beoordelen. Daarom ben ik ook erg goed benieuwd wat jullie van de hoeven van mijn Tinker vinden. En of jullie vinden dat hij naar de hoefsmid moet. Om eerlijk te zijn vind ik zelf nog van niet, hooguit om de randen een beetje egaal te vijlen, maar om daar alleen een hoefsmid voor te laten komen vind ik met deze omstandigheden nog niet nodig. Hij is 7 dec voor het laatst geweest. Tot vorige maand werd hij 3-5 keer per week in draf en stap op het verharde gereden (buitenritjes van 20 min - 120 min). Afgelopen maand heeft hij niet veel meer gedaan dan in de wei staan.

Afbeelding

Afbeelding