[INFO] Spat

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:28

_Emm_ schreef:
Mag ik vragen hoe jullie aan de foto's komen? Kan je die gewoon vragen bij de DA?
Ik heb wel een aantal keer foto's laten maken, en het lijkt me eigenlijk wel interessant om ze ook eens zelf rustig te bekijken.

Volgens mij kun je die opvragen bij de kliniek? Of heeft je eigen DA het gedaan?

_Emm_

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:35

Heb ze gewoon op de kliniek laten maken hier in Bodegraven. Zal ze eens bellen dan!
Was ze sowieso al van plan om te bellen voor wat advies, dus dan vraag ik dit ook meteen :) Ben benieuwd wat ik er zelf aan zie ;)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:28

@_Emm_: ik heb de foto's aan huis laten maken en onderdeel ervan was dat ik ze op een dvd van ze kreeg, zodat ik voor de toekomst ook zelf de verschillen kon blijven zijn. Zij hebben ze zelf (digitaal) ook in hun bestand. Ik vind het wel fijn, want mij stiefdochter en vriend studeren beiden voor DA in Utrecht, dus dan kan ik de foto's zo aan haar meegeven voor een second opinion als het nodig is :D

@Liljebo: mijn post kruiste die van jou, vandaar dat ik nog niet reageerde op de chiropractor. Ook was het mij ontgaan dat je in Zweden woont (leuk !). In december en begin januari heeft mijn Kiekie ook stilgestaan, doordat alles hier sneeuw en ijs was en wij ook alleen maar een buitenbak hebben (en een binnenbak gewoon niet te bereiken is als je niet van stal weg kunt komen). Op zich niet zo erg, want een paar weken rust doet haar af en toe ook wel goed (zonder trainingen etc.).

Het dilemma met spat (in ieder geval bij ons) is dat ze soms lange periode (bij ons was de langste periode ruim 14 maanden) nergens last van kunnen hebben en dat je dan weer in een kwakkelperiode terecht kunt komen. In die 14 maanden heeft mijn dochter de M1 doorgereden en een aantal punten in de M2, dus echt niet verkeerd. Maar de twijfel die je iedere dag hebt of ze die dag goed loopt en iedere misstap die je hart weer over laat slaan omdat je meteen denkt dat het fout is, went eigenlijk nooit. In de periode van 14 maanden is het gevoel wel een heel eind minder geworden, maar sinds oktober gaat het nu weer af en aan en dan vraag je je wel soms af of het ooit weer goed komt. Ze is pas 9, dus in principe gewoon nog in de bloei van haar leven.

Maar hopeloos is het dus zeker niet (al hangt het een beetje af van geval tot geval).

@Justdjen: bij ons is het beslag echt noodzakelijk (is bijsturen dus zeker nodig). Zonder ijzers die iets binnendoor gezet worden, loopt ze gewoon standaard kreupel. Als haar ijzers goed zitten kan ze het heel lang pijnloos volhouden, al luistert het heel nauw. Overgang winter zomer en zomer winter betekenen altijd wel een keertje extra de hoefsmid tussendoor, omdat haar hoeven sneller groeien of anders 'slijten' (ik weet niet hoe ik dat anders moet uitleggen) en het voor ons inmiddels duidelijk is dat soms een milimeter meer of minder binnendoor een wereld van verschil voor haar betekenen. Het is geen apart spatbeslag, maar gewoon de normale ijzers, maar dan iets meer binnendoor gezet. Voor ons doet het wonderen, dus wij stappen daar niet meer vanaf.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:27

netje, ik vind spat om die reden ook echt een rotprobleem. Ik heb ook erg last van die onzekerheid. Ze is dan vaak enorm sjaggie met een oefening en dan weet ik niet of het pijn of gewoon merriekuren zijn. Bovendien weet ik dat je blijft kwakkelen. Dit paard is ook pas acht.
En stilstaan... tja, we hebben al veel sneeuw vanaf november deze keer en het is dus nog niet weg. Dus dan doet ze lang niets. Ze staat wel buiten 24/7 met stal, maar erg veel lopen ze momenteel niet, vind ik. Plaats zat, maar blijkbaar geen zin in. Zal er wellicht ook niet goed aan doen. En hoewel ik erg voorstander ben van 24/7 buiten, twijfel ik ook wel eens of dit paard niet ook gebaad zou zijn met af en toe een paar uur binnen staan . Momenteel staat ze nooit in de stal, maar dat kan ermee te maken hebben dat de andere twee dat ook niet doen. Dat zijn echte buitenpaarden en dat zie je ook. Bij haar twijfel ik wel eens. Ze is vrij dominant, ruziet nogal eens en dan denk ik dat een paar uurtjes rust niet verkeerd voor haar zouden zijn. Maar goed... ik weet het af en toe ook allemaal niet meer en na een merrie in bezit te hebben gehad die al 6 jaar ernstige problemen bleek te hebben toen ik ze kocht, wordt ik beetje moedeloos hiervan en van alle twijfel.
heb dan ook besloten dat ze terug gaat naar de fokster, als zij die beslissing definitief neemt. Zij heeft niet alleen enorm paardenervaring (en kent rappa erg goed), maar ook buren met binnenbak, fijne uitgestrekte weides, maar ook mogelijkheid om paard snachts binnen te zetten met andere paarden, zeer kundige mensen in de buurt en is zelf paardenmasseur.
Het aankoopbedrag van Rappa is dan weggegooid, helaas (de eigenaresse neemt Rappa dan ter verzorging voor onbepaalde tijd) maar ik heb dan ook geen onkosten meer en, belangrijkste misschien, geen zorgen en onzekerheden meer.

emm... foto's kun je gewoon opvragen. Heb ik ook gedaan en ik weet dat het in nl ook zo is.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:23

Ik zal ze dan zeker even bellen! :) Ik studeer sinds september nu ook voor DA dus voor mij is het ook heel interessant.

Moet zeggen dat ik wel veel leer van dit topic, heb even van alles doorgelezen!
Als ik de foto's heb zal ik ze zeker een keertje plaatsen!

Edit: Ik heb net gebeld, ik moet nog een bevestiging krijgen via de mail en dan wordt er een cd'tje opgestuurd. Ben benieuwd!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:03

a.s zaterdag zou er een osteopaat komen om mijn paard te behandelen.
ik heb gister contact met haar gehad, en zij vind het niet goed om special nu te gaan manipuleren.
dus dat gaat even niet door, helaas.
hebben jullie ervaring met een osteopaat bij een spat-paard?
en hoe denken jullie over een sportmassage?
want ik wil mijn paard op alle mogelijke fronten helpen om te revalideren, zeker omdat hij een echt werkpaard is en nogal ongelukkig word van het niets doen.
ik ben trouwens bij de belgische kliniek de bosdreef geweest, iemand hier ervaring met die kliniek?
ik zou eigenlijk de foto's ook wel willen hebben, zou ik ze gewoon een mail kunnen sturen en erom kunnen vragen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:13

foto's kun je gewoon opvragen. Daar heb je recht op en je hebt ervoor betaald. Kan wel zijn dat ze een vergoeding vragen voor het op schijf zetten en opsturen. Maar dat stelt meestal niets voor.

Mijn eigen idee omtrent massage etc... Het spatbeen zullen ze niet manipuleren, maar zoals voorgangers hier al zeiden, gaan het lichaam makkelijk erg vast zitten door verkeerd gebruik/compensatie van beperkingen in bewegingen. Bij mijn Rappa was dat overduidelijk. Ze had overal pijn.
Ik heb er dus wel regelmatig een fysio bij en ik vind dat eigenlijk ook wel nodig bij haar. Verder wordt er veel advies gegeven omtrent lange teugel werk en rechtrichten. Misschien kun je je daarin verdiepen en vragen over stellen.
Ik werk met rechtrichten, maar moet eerlijk bekennen dat mijn paard er erg sjaggie van wordt, dus ik weet ook nog niet zo goed wat ik ermee moet. Moet er wel bij zeggen dat de grond hier heel slecht is. Ik heb geen bak, hier ligt nog veel sneeuw en ijs en alles is keihard bevroren.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:14

liljebo, ik begreep dat je je paard voor de recreatie hebt gekocht. Mijn paard is door een ander probleem niet meer geschikt voor dressuur. We zijn er vorig jaar achter gekomen dat ze spat heeft en wij rijden endurance met haar. Mag ik ook gewoon weer gaan doen. Ik heb geen bak, alleen een paddock en staat 24 uur per dag buiten. Dit keer kon ik haar door mijn zwangerschap niet rijden gedurende 7 maanden en het verbaasde me dat ze gewoon goed is gebleven in die rustperiode terwijl ze eigenlijk zou moeten blijven lopen. (ze heeft ook artrose erbij in haar voorkogels). Na 7 maanden er opgeklommen en mevrouw liep rad weg. Als ik weer tijd heb gaan we weer starten met haar want dat gaat wel goed.
Wat ik wil zeggen is dat je niet perse een hal of een bak nodig hebt. Vorig jaar had ik haar ijzers eraf gehaald en kon ook gewoon door de sneeuw rijden (actief) aangezien je in Zweden woont.
Wel laat ik al geregeld een osteopaat komen om haar na te kijken en te behandelen. Tevens staat mijn paard ook bijna nooit op stal alleen als het echt guur is door wind en regen.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:14

Ik zou ze gewoon bellen en vragen of je de foto's kan krijgen :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:38

PBA.. helaas werkt het voor mijn paard niet zo. Daar kun je nu alleen op gaan zitten als je vliegles wilt. Ze is lang onder druk getraind en heeft haar lichaam verkeerd gebruikt. Lang stilstaan zorgt voor een pijnlijk lijf. Ik vermoed dan ook dat het 'doorrijden' ondanks pijn voor meer schade heeft gezorgd, Ze heeft ook wat problemen in achterknieen en nek. Volgens da en therapeut is aangepaste training, naast regelmatige massage de enige optie. Daarnaast is ze niet het meest makkelijk paard en zeker niet eentje waar je na lange pauze zomaar opstapt.
Ze staat overigens ook zonder ijzers en 24/7 weidegang met open stal.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik dit na twee jaar tobben met voorgaand paard niet meer zo zie zitten. En als dan iemand anders de zorg van mij overneemt; graag.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:46

Tja vliegles is ook niet alles nee, als je hier zo vrede mee hebt is het prima toch.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:50

PBA_ schreef:
Tja vliegles is ook niet alles nee, als je hier zo vrede mee hebt is het prima toch.

heeft ff geduurd en slapeloze nachten gekost, maar ja... ik heb er nu vrede mee. Als het idd aan de kant van de fokster doorgaat. Daar hoop ik op. Zij wil het iig graag, maar moet nog wat zaken regelen.

Ik ken mijzelf. Na zo'n rustperiode durf ik er niet op en die rustperiodes komen iedere keer weer terug. Mijn fysio, toch aardige ruiter met veel ervaring, zou er overigens ook niet opkruipen, zei ze. En ik ben de laatste jaren gewoon veel onzekerder geworden. Zal met de leeftijd te maken hebben en getrubbel van de laatste jaren.
En alleen de straat op met haar om bv te wandelen, doe ik ook al niet. Ze is dat te explosief voor mij.

Dus is het eigenlijk een kwestie van nuchter verstand gebruiken en mijzelf niet overschatten. ;)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:57

Liljebo: ik zou die keuze denk ik ook gemaakt hebben als ik de mogelijkheid zou hebben gehad. Maar we hadden ons paard al 4 jaar en ze hoort hier inmiddels gewoon, dus we doen het er maar mee. We koesteren de goede periodes en wandelen ons suf in de slechte periodes. Ach, goed voor de lijn zullen we maar zeggen.

Svdijk: wat raar dat de ostheopaat niet wil komen. Die van mij laat ik juist altijd komen als ze niet lekker gaat. Het been kan ze toch niets aan veranderen, maar alles eromheen wel en dat gaat juist in die periodes vaak vast zitten, doordat ze haar houding gaat aanpassen.

Ik woon in de kop van Noord-Holland, dus heb geen ervaring met de Belgische kliniek (overigens wel met de kliniek in Roosendaal, want daar komt E-digit vandaan en daar laten we altijd foto's door maken, dus die DA ken ik inmiddels goed) :D

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:02

als ik er op sta wil ze wel komen, en ze is er ook van overtuigd dat er zeker blokkades in z'n lichaam zitten.
maar ze vind het niet fair tegenover het paard om hem te manipuleren, zeker omdat ie nu 2 weken moet opbouwen.
ze vond het meer zin hebben als spec dalijk weer loopt.

__Joy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:50

@svdijk

Die van mij staat nu op rust ivm actieve en acute spat. Ze moest 3/4 weken boxrust en dan 2 weken stappen. Als ik 11 feb weer groenlicht vd kliniek krijg om evt weer rustig te mogen opbouwen dan haal ik er eerst ook iemand bij die haar weer even helemaal los maakt etc. Als ze verder door het lijf helemaal los zijn kunnen ze ook makkelijker lopen. En na een periode van kreupelheid dan proberen ze toch dat been te ontlasten waardoor ze vaak ook in andere delen van het lichaam vast komen te zitten.
De kliniek die je noemt heb ik verder geen ervaring mee.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:20

Ik heb ook vaak gebruik van een osteopaat/masseur gemaakt. Soms deed het niet veel veranderen en andere momenten een wereld van verschil.
@svdijk; kent deze osteopaat je paard dat ze op basis daarvan tot dit besluit komt?

Voor diegenen die een osteopaat laten komen, doe je dit in overleg met je da of op eigen initiatief.

@Liljebo; ik kan me je verdriet en onzekerheid voorstellen. Ook bij mijn paard liep ze het ene moment de sterren van de hemel en het andere moment gewoon kreupel. Op dit moment loopt ze fantastisch en ik heb haar dansend en springend aan het touw. Eigenlijk weer het moment dat anderen zeggen 'je kunt haar wel weer rijden als ze zo kan piafferen en kan galopperen aan de hand dan is ze echt weer rad' Dat laatste is ook zo, alleen ik kon het niet meer opbrengen het moment dat het weer minder is. Dat laatste proef ik ook bij Netje. De tegenstelling is zo groot van fantastisch rad lopen, hoog in de rubriek eindigen en een dag later speelt de spat weer op. Bah wat een ellendige aandoening.

@Joy bij welke kliniek ben jij geweest? Wolvega?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:55

_Emm_ schreef:
Ik zal ze dan zeker even bellen! :) Ik studeer sinds september nu ook voor DA dus voor mij is het ook heel interessant.
Moet zeggen dat ik wel veel leer van dit topic, heb even van alles doorgelezen!
Als ik de foto's heb zal ik ze zeker een keertje plaatsen!

Edit: Ik heb net gebeld, ik moet nog een bevestiging krijgen via de mail en dan wordt er een cd'tje opgestuurd. Ben benieuwd!

dat is mijn droom! :D

__Joy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:02

Ik ga idd naar wolvega. Tot op dit moment bevalt me dat goed. Ben er al een aantal x geweest ivm de spat. Heb jij hier ook ervaringen?
Heb ook met hun overlegd of het verstandig is om er een osteopaat/fysio bij te halen en dit vonden zij zeker. Zij wilden dan ook wel overleggen met diegene etc hoe en wat als ik weer mag beginnen.

Heb vanavond besloten dat ik morgen al begin met stappen. Ze is zo ontzettend druk. Vanavond te steigeren ed op de poetsplaats. Nou dat lijkt me ook niet goed voor haar been.. Denk dat ik er op ga. Dan kan ik haar over het algemeen beter in de hand houden dan ernaast. En als ze na een paar dagen stappen weer rustig is mag ze ook weer los en in t land...
Vinden jullie dit verstandig dat ik al begin of zouden jullie nog 5 dagen wachten en dat ze steeds zo gek aan t doen is? Wil het ook niet erger maken...

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:04

Ik zou denk ik wel het advies van de DA opvolgen, dat zeggen ze niet voor niks :) Maar als het onveilig word is het lastig natuurlijk.

__Joy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:11

Nou ze zeiden 3/ 4 weken rust. Afgelopen donderdag zat ik op 3 weken. 4 weken zal dan missch beter zijn en dat was ik ook van plan maar dit is ook niet fijn! Zit enorm in dubio.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:17

de osteo kent het paard nog niet, maar had haar het verhaal al uitgelegd(4 jaar scheef etc) en toen zou ze komen.
maar met deze uitslag haar nogmaals gebeld, en toen in overleg besloten dat het beter was om special eerst te laten wennen aan zijn pijnvrije been, en over 2 weken te komen.
wel ben ik van plan om er zeer snel een masseur bij te halen, dat is net even wat minder heftig dan osteopatie maar ook wel fijn voor zijn lichaam.

ben vandaag weer wezen kijken bij m'n paardje, en nu was zijn rechterbeen koud!eindelijk!
maar....nu was zijn linkerbeen(sprong+kogel) wat warmer.
toen ik aankwam stond hij op 4 benen, en later stond hij toch weer op rust met rechts.
hij staat er wel veeeeel fitter bij, z'n ogen glimmen weer en hij draagt z'n hoofd weer fier, waar hij voorheen een lusteloze indruk maakte en echt in z'n karkas "hing".
momenteel zie ik het dus positief in.

@_joy_: volg je eigen gevoel!
als je paard zo vervelend word van de rustperiode, is dat niet bevorderlijk voor de rest van het lichaam.
dan kun je er, imo, beter 20 minuten per dag op gaan zitten zodat ze een beetje beweegt, dan koud op stal laten staan en hysterisch worden van verveling.
voorbeeldje: ik heb ooit een paard gehad die op wedstrijd zijn kniebanden scheurde, in het voorbeen.
hier kwamen we de volgende dag achter, toen hij op 3 benen de stal uitkwam.
hij is toen naar een kliniek gebracht, waar hij in is gespoten.
paard werd elke dag gereden, en mocht plotseling nog maar 2x 5 minuten stappen, aan de hand op het harde, en dat voor 8 weken.
paard werd levensgevaarlijk, sloeg de stalplaten doormidden, schroomde niet om mensen uit zijn box te slaan, beet en sloeg met zijn voorbenen.
na 3 weken aantobben heb ik hem een zomer op het land gezet, hij zag er weliswaar niet uit, maar is toen wel goed genezen.
kortom: als een paard tussen de oren niet gezond kan blijven, dan hersteld het lichaam ook veel minder goed.
als jou paard dus gek word op stal, maar te handhaven is onder het zadel, dan zou ik voor het stappen kiezen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 09:54

Joy, ik ga met svdijk mee. Denk dat je echt naar het paard moet kijken. Een paard wat staat te flippen belast het been met zekerheid verkeerd. Volg je eigen gevoel

Alani, die onzekerheid is idd het ergste. En het feit dat spatpaarden vaak weer andere aandoeningen krijgen door verkeerde belasting. Blijven volgens mij toch trubbelbeestjes.
Ik wilde, toen ik voor een paard keer, absoluut geen paard met spat (worden voor recreatief rijden vaak aangeboden met vergroeide spat) vanwege die reden. Heb dus ook verschillende paarden laten keuren en afwijkingen met buigproef laten slaan. Helaas was de da die dit paard keurde slordig en miste dat ze onregelmatig was bij de buigproef. Mijn da hier zag het meteen.
Is weer mijn geluk.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:52

Mijn paard heeft dus waarschijnlijk hko gekregen doordat ze het spatbeen ontlaste.. vandaar diagonaal.. linksvoor hko en rechtsachter spat .

__Joy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:33

@svdijk
Mooi dat je paard iig weer beter in zn vel zit. Dat is eerst al heel wat en laat zo ook zien dat hij waarsch minder last heeft op t moment.
En 2 weken wachten met de osteopaat lijkt mij prima, 2 weken zijn zo voorbij en als ze dan minder last van haar been heeft, heeft het waarsch ook alleen nog maar meer effect. Als ze nog wel last heeft ontlast ze nog steeds dat been waardoor de andere klachten sneller terug komen dus lijkt mij een verstandig besluit als ik dit zo lees.

@ liljebo
Vind het wel erg slordig dat de da die het paard keurde dit niet zag. Als je kan bewijzen dat het er toen ook al zat zou naar mijn idee het paard gewoon weer terug moeten naar de vorige eigenaar. Maar volgens mij wil je dat ook niet, omdat ze het paard niet echt eerlijk behandeld hebben met rijden etc..
Dan zou terug naar de fokster een mooie oplossing zijn!

En jullie hebben gelijk, ik ga zo naar mn paard en ga lekker een kwartiertje met haar stappen. Hoop dat ze een beetje rustig is. De energie van dik 3 weken rust moet er toch op een of andere manier uit, dus hoop dat ze gewoon lekker wil stappen en zo weer wat rustiger wordt. Wat alleen maar beter is voor haar been!

__Joy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 01:36

Nou, heb vanmiddag een kwartier met haar onder het zadel gestapt. Het stappen ging opzich redelijk goed. Ze was wel druk en erg stijf vnl met haar spatbeen, dat gedurende de 15 min wel iets beter werd maar niet helemaal 100%. Ik hou het eerst maar op stijfheid, voor dat ik weer allemaal andere rare scenario's ga bedenken.. Alleen was ze daarna nog vele malen drukker. Heb haar toen met een paard wat veel buiten komt en dus rustig is in de paddock gezet. Eerst was ze rustig, maar nadat ze gerold had heeft ze toch even gebokt en gevlogen(naar mijn idee draafde ze best goed)... Kon haar zo snel ook niet meer te pakken krijgen. Daarna was het klaar en heeft ze lekker een uurtje in de paddock gestaan en 4x gerold. Heb maar besloten dat ik haar toch maar weer naar buiten doe, de ergste energie is er nu uit en ze is veel blijer. Hoop niet dat ze nu weer iets geforceerd heeft maar die energie moest er toch een keer uit en zo was ze ook niet meer te handhaven. Lekker elke dag rustig buiten lijkt me beter dan elke dag gek op stal en poetsplaats en zo kan ik ook beter met haar stappen. Ze mocht ook na de 3/4 weken rust wel weer los maar dan moest ze wel rustig zijn.. Maar een paard wat 3 weken op rust heeft gestaan is niet rustig...
Aan de ene kant kant ik mezelf wel voor mn kop slaan en aan de andere kant weet ik dat ik er onder deze omstandigheden goed aan heb gedaan... Maar toch blijf je denken als.......
Zo, dit moest ik even van me af schrijven ;)