[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:58

2 weken geleden problemen gehad met mijn paard. Dat hij zo gevoelig liep op het harde. En we dachten aan hoefbevangenheid. Mijn eigen hoefsmid kreeg ik niet te pakken. En een ander gebelt volgens hem niet hoefbevangen maar gevoelig op de straal verzenen. Moest met een paar dagen over zijn. Ik vertrouwde het toch niet helemaal en de dierenarts laten komen. Beetje gekeken en gedaan conclusie licht bevangen. Met een week liep hij helemala goed en niks meer aan hem te zien. Vond dat wel erg snel. En gister is dan mijn eigen hoefsmid gekomen. En die zei dat hij niet bevangen is of was geweest. Want dat kun je aan de witte lijk zien ofzo? Als de verbreed is is ie hoefbevangen of geweest?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:16

@Nado: nee de buuf wil haar paarden ook niet op mijn gras, helaas. Ze heeft zelf al teveel.
Ik ga morgen maar eens kijken of ik bijv. alleen de toppen eruit kan maaien. En dan nog een achterste stukje maaien, daar staat bijna alleen onkruid.

@Rythem: lastig ja, ik kreeg ook van die tegenstrijdige verhalen. IK zou zo niet weten wie je moet geloven, maar zelf heb ik slechte ervaringen met te snel gaan rijden. Toen kreeg Tyra een enorme terugval. En wat gras betreft: dat weet ik ook nog steeds niet. Ik ben geneigd te denken: op een klein stuk kort gras, en dan hooi bijvoeren.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:38

Onderstaand stukje vond ik net op Icelandic-horses.

Via de stengel transporteert de grasplant fructaan naar de bloem. Bloemen hebben daarom een hoger fructaangehalte dan de bladeren. Paarden eten graag bloeiende grassen. Dus probeer te voorkomen dat de grassen gaan bloeien, door de te maaien of een goede doordachte begrazing. Over beweide grassen slaan fructaan op in de stengel. De korte grasstoppels hebben dus meer fructaan dan langere grassen (niet bloeiend). Het korte gras kost een paard veel tijd om zijn honger te stillen. maar afgegraasde wei is relatief minder gevaarlijk dan een bloeiende natuurwei. Een oplossing is een beperkte graastijd of strook begrazing.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:56

felicity schreef:
2 weken geleden problemen gehad met mijn paard. <knip> En gister is dan mijn eigen hoefsmid gekomen. En die zei dat hij niet bevangen is of was geweest. Want dat kun je aan de witte lijk zien ofzo? Als de verbreed is is ie hoefbevangen of geweest?

Na 2 weken is er uiterlijk nog niets aan de hoeven te zien.
Toen mijn pony in 1999 bevangen raakte zag zowel de hoefsmid als dierenarts er niets bijzonders aan en zeiden ze beiden dat ze gewoon wat spierpijn in de achterhand had omdat ze haar voorhoeven had ontzien (na afname ijzers).
Echter een half jaar later was er een afwijking aan de hoeven te zien, waar de hoefsmid zelfs van schrok. Pas toen was duidelijk van buiten te zien dat ze dus WEL bevangen was geweest en het geen spierpijn was geweest. Dus zo lang kan het duren eer je echt wat afwijkends aan de hoeven ziet.

Plots op eieren lopen, niet meer over harde bodem willen of er zeer gevoelig overheen lopen, zijn altijd verdacht in mijn ogen richting een (lichte) bevangenheid. Zeker als het betreffende paard ook nog wat te dik is, op vol gras loopt, weinig beweging krijgt, of juist te veel beweging krijgt, medicijnen heeft toegediend gekregen, enz. enz.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 23:07

Een paar jaar geleden was er nog niet veel bekend over fructaan in gras en nu lees je er steeds meer over. Maar ook wel tegenstrijdige verhalen. Dat maakt het soms zo moeilijk voor ons leken. In alles zit wel een kern van waarheid.

Ik hou altijd maar aan het principe vast dat gras wat om een of andere reden niet meer kan groeien, maar wel wil groeien omdat de omstandigheden er naar zijn, gestresst is en dus fructaan bevat. En dat stengels meer fructaan bevatten dan bladeren.

Kort bladrijk gras zou daarmee beter zijn dan kort stengelig (net gemaaid) gras.
Lang bloeiend gras is slechter (kan niet meer groeien, want is al uitgegroeid) dan lang bladrijk gras (dat nog verder kan groeien tot het in bloei komt te staan).

Aan de andere kant zit er in gras dat al zaad heeft gezet, weinig voedingswaarde meer en een lager zetmeel (koolhydraat) gehalte, dan in gras dat nog in zaad moet komen. Aangezien zetmeel een net zo'n belangrijke factor is dan fructaan is het dus ook met lang bladrijk gras oppassen.

Zelf heb ik nu een hele schrale korte wei waar Isabella inmiddels dag en nacht op staat. Het oogt groen, maar ze moet echt haar best doen wil ze daar een kilo gras vanaf krijgen en heeft daar ook nog eens de hele dag voor nodig. Aangezien de grasplantjes ook hun best doen om te blijven overleven, zijn het ieniemienie plantjes geworden en hoe kort het ook is, ik zie geen stengeltjes, doch enkel blad. In vergelijking met vorig jaar heb ik nu een hele andere grasmat voor Isa. Vorig jaar had ik nl. 15 tot 20 cm hoog gras, maaide dat dan af en had dan 5 cm stoppeltjes staan, die bij de eerste de beste regenbui al weer gingen groeien en al weer te lang werden.
Kennelijk moet het gras zich ook aanpassen, want nu geen stoppeltjes meer dus.

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:33

Met in bloei staan bedoelen jullie de pluimen in het gras?
Er is namelijk 1 wei die in bloei staat , 1 wei die echt best wel kaal is en een wei die gewoon mooi afgegraasd is door andere paarden.
Maar in welke wei ik hem nu het beste kan zetten?Hij moet namelijk van die hele kale wei af.Eigenaresse van het paardje waar hij bij staat kan haar paard niet meer vangen.Hij doet een beetje lelijk Bloos
Morgen komt de HS.Ben benieuwd.
Het is nu 5 weken geleden dat hij bekapt is en dus 5 weken geleden dat hij bevangen is komen te staan.Moet ik nog ergens op letten als hij morgen komt?Wat hij dus juist niet moet doen?

Maar hoe zit het nu bij jullie paardjes met die pulsatie?Voelen jullie die ook nog elke dag?Bij mij begint het zich zo onderhand tot een dwangneurose te ontwikkelen.Ik moet elke dag aan zijn benen voelen.
S'nachts gaat hij zowiezo op stal en heb met de staleigenaar afgesproken dat hij geen krachtvoer meer krijgt.Is een soort granenmix en ik heb begrepen dat hij dat beter niet kan krijgen.Hij krijgt een klein handje omdat de andere paarden ook krijgen dus kan hem moeilijk helemaal niks geven.

Moet zeggen dat hij niet veel te dik staat.

Heb hem nu wel al een paar keer gereden.Nou ja gehobbeld.Hij is vorig jaar ingereden maar eigenlijk rijd ik nooit meer als 2 a 3 keer in de week en dan neem ik het nog heel ruim haha.Hij heeft geen terugval gehad , maar na het rijden voel ik wel meer pulsatie.

Maar heeft hij dan gewoon licht bevangen gestaan om dat hij de volgende dag gewoon weer goed liep?En tot nu toe nog steeds goed loopt?
Het is overigens de eerste keer dat hij bevangen staat / heeft gestaan.

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:35

Oh ja ,
Heb trouwens nog op de site van Isapaardje gekeken en vond het heel interessant om de verhalen van andere mensen te lezen en dan vooral met al de foto's van Isabella der hoeven.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:45

Mijn paard is vanacht uitgebroken en heeft 2-4 kg natures best en een hoop zonnebloemolie binnen gekregen. Ik heb de DA gebeld, die waarschuwde natuurlijk voor hoefbevangenheid. Mijn paard loopt nog gewoon normaal, ook op het harde, temperatuur was ook normaal. Hij is vanochtend rond half 10 bij het voer weggehaald (we weten niet hoe lang hij daar al stond) en is toen op de wei gegaan (geen vers gras bijgegeven, dus op het afgegraasde deel). Hoe lang duurt het voordat er eventuele verschijnselen zichtbaar zijn?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:19

Isapaardje schreef:
Correctie op bovenstaand. Gezocht op Equifirst Classic Fiber en in dit overzicht: http://www.van-gorp.com/html/horsefoodf ... 8_lr_2.pdf op pagina 9 is te lezen dat er 34% suiker en zetmeel in zit ipv de door Equifirst aangegeven 14%. Een van de twee is vast een typefout; ga uiteraard even navragen welke Haha!

Reactie gehad van de fabrikant. Het staat helaas in beide folders verkeerd.
Het juiste getal is 28% zetmeel/suiker.

Maw ... niet geschikt voor ex-bevangen paarden met insuline/zetmeelresistentie.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:20

Isapaardje ; oei! slechte fout zeg, dat een veel lager percentage aan jou wordt doorgegeven en het uiteindelijk toch hoger blijkt te zijn!

WBT graasmasker waar ik op de vorige blz op reageerde ; ik ga inderdaad nu voor een graasmasker van IR Ja mijn beste vriendinnetje zou even bij haar op stal informeren want daar had iemand er een te koop, en als dat niets wordt bestel ik er een via de paardendrogist..

Dan nogmaals de vraag waar ik nog geen antwoord op heb gekregen.. graag zou ik in de toekomst mijn pony weer gewoon 24/7 in de zomer op het land willen hebben, met graasmasker dan. Is dit haalbaar, of te enthousiast gedacht van mij voor een pony die nu voor de eerste keer licht bevangen is?

Edit : Ook nog maar even een update van vandaag, ik kom net bij haar vandaan. Haar hoeven waren niet meer zo extreem warm, meer 'lauw' nu. Vanmorgen is er een halfuurtje met haar gewandeld, vanmiddag ook een halfuurtje en ik nu net nog een klein uurtje, steeds in de bak.. haar hoeven nog lekker een tijdje gekoeld, vertroeteld, biotine+nature's best gegeven.. beentje wassen met betadine + ingesmeerd met mokzalf (ze heeft een raspplek)... en toen maar weer op stal gezet met een plukkie hooi.. overmorgen komt de dierenarts 's middags dus ik ben benieuwd wat deze zegt ! Ja
Laatst bijgewerkt door Yellowfish op 23-06-08 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:22

Ik vind dat altijd een lastige vraag. Ikzelf durf het niet aan met de mijne. Die is volgens mij dan wel bevangen geworden door magnesium te kort, maar ze komt heel af en toe een half uurtje op een korte wei. De rest staat ze op een bijna kaal stuk.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:27

Heej Fieke! Hoe gaat het verder?
Maar om antwoord te geven, Bonita heeft géén pulsatie. Heeft ze dat wel, dan ziet er iets niet helemaal lekker.

De graaskorf, Bonita staat nu ongeveer 8 uur met dat ding op de wei. Ik denk dat het op zich wel kan, want als ze 's avonds naar de paddock ga heeft ze serieus honger. Ze krijgt er echt niet veel mee naar binnen. Tong uitsteken

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:41

Yellowfish schreef:
Dan nogmaals de vraag waar ik nog geen antwoord op heb gekregen.. graag zou ik in de toekomst mijn pony weer gewoon 24/7 in de zomer op het land willen hebben, met graasmasker dan.

Het is heel erg moeilijk daar een antwoord op te geven. Het is namelijk van heel veel omstandigheden en factoren afhankelijk of dit kan of niet. Ga op je gevoel af.

Ik heb mijn pony inmiddels 24/7 uur staan op iets wat vroeger eens een echte wei was. Ik noem het nu nog wel wei, maar het is super, super kort geworden. Maar in feite staat ze 24 uur per dag dus op het "gras", zonder graasmasker. Echter op heel veel zgn. korte weilandjes hier in de buurt zou ik haar NIET op durven te zetten. Mede ook omdat ik niet weet hoe het gras is onderhouden, wat voor grasmengsel het is, hoe oud het gras is, enz.

Wat de pulsatie betreft .. heb ik bij Isabella nooit gevoeld. Zij krijgt wel dikkere koten alsof er vocht in zit. Ze heeft ook niet in de typische bevangenheidsstand gestaan (alleen toen ze 2 hoefzweren had).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:44

Yellowfish schreef:
Isapaardje ; oei! slechte fout zeg, dat een veel lager percentage aan jou wordt doorgegeven en het uiteindelijk toch hoger blijkt te zijn!

In Nature's Best van Pavo zit een nog veel hoger percentage.

Citaat:
biotine+nature's best gegeven

Ik zou daarom ook willen aanraden iets anders te geven om de biotine doorheen te doen, bijvoorbeeld een grashaksel of safe en sound (achtig) voer dat in ieder geval ver onder de 10% zit.
Grasbrok (ik meen dat Subli Seniorenbrok daar ook onder valt), moet je weken en is waarschijnlijk daarmee ook uitermate geschikt om biotine, magnesium of andere poedertjes doorheen te mengen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:50

Isa.
Ik ben nog steeds bezig met het lezen van jouw uitgebreidde site maar kwam iets tegen waar bij mij een beetje de nekharen van overeind gingen staan (niet negatief bedoelt).
Citaat:
Later kwam ik er achter dat Ventipulmin hoefbevangenheid kan veroorzaken/versterken.)

Shanon heeft een kuur ventipulmin gekregen voordat ze bevangen werd, klopt deze info? (vast wel maar toch)

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:25

Oh serieus? Mijn oudje die ook gevoelig was voor hoefbevangen is daar niet bevangen van geraakt. Ik gaf dat omdat de Cortisonen linker was voor bevangenheid..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:27

Dit staat in het "ervaringsverhaal" van Victory-Boy. Zal even bij haar navragen waar ze deze informatie destijds gevonden heeft.

Ik weet alleen dat Isabella bevangen is geraakt van een cortisone-injectie (iets met Dexa erin; nu uit de handel genomen). Prednisol (ook vaak gegeven in combinatie met Ventipulmin) is ook een bekende veroorzaker van bevangenheid.

Maar op dit moment kan ik je dus niet helpen of dit waar is of niet. Wordt vervolgd.

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:27

Heey Indra,

Ja, voor de rest is alles goed hoor.
Was eindelijk blij dat hij van zijn zomereczeem af is , staat hij weer hoefbevangen.
Zo is het altijd wat.
Pulsatie voel ik nog steeds aan alle 4 de benen , waar ik dus echt niet blij van wordt.
Dierenarts zij dat paarden die bevangen hebben gestaan altijd pulsatie blijven houden.Raar dat jullie paarden dan helemaal geen pulsatie meer hebben.Maar goed ik weet dan ook niet meer zo goed wat ik van de dierenarts moet geloven.Je gaat er toch van uit de de DA het wel weet.
Heb een tijdje terug bij alle paarden op stal aan de benen gevoeld om te kijken of ik bij hun ook pulsatie voelde.
Mijn andere paardje had rechtvoor een klein beetje pulsatie en bij de andere paardjes voelde ik ook wel wat.Kan zijn dat het tussen mijn oren zit hoor , maar dat vind ik dan weer raar.Want dan zijn paarden die niet bevangen staan of hebben gestaan en daar voel ik het ook bij.Al is het maar in hele kleine mate.Ik zeg jullie , ik ben me eigen helemaal gek aan het maken.
Zit ook met het feit dat ik in pension sta en niet de mogelijkheid heb om hem een halve dag in de bak te zetten en een paddock is er niet.
Tijdens zulke momenten kom je er maar weer eens achter hoe makkelijk het allemaal niet zou zijn als je paarden aan huis staan.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:51

Hoe is hij van zijn zomer eczeem afgekomen dan? Daar heb ik er nl ook eentje van lopen.

Hoefbevangen en de behandeling daarvan verschillen heel erg, van da tot da, van hs tot hs en van persoon tot persoon. Mijn oudje is toen ook weer bevangen geraakt toen ze verplichte stalrust had, de da wou er nog een weekje aan vast plakken vanwege de bevangenheid. Ja daaag, zodra de da weg was heb ik de staldeur open gezet, haar werkelijk moeten ondersteunen (gelukkig was het maar vier meter) en op de wei gezet en toen ik twee uur later ging kijken liep ze beter! Volgende dag weer en ze ging met sprongen vooruit. Hoe vervelend ook, op een gegeven moment weet je zelf wat voor dat betreffende dier het beste is.

Bij Bonita moet ik juist weer met een plakje hooi op de paddock zetten.

Hoe gaat het nu met hem? Welke medicijnen krijgt hij? Is hij te dik, pulsatie op alle vier de benen? Gevoelig met op de hoeven te kloppen, warme hoeven? Wat voor voer krijgt hij, staat hij dag en nacht op de wei? Zie je hem afwisselend zijn voorbenen belasten?

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:05

Heb hem verhuisd van een plek onderhand naast een bos , naar een plekje dichter bij de kust en op het platteland.Waait lekker door en daar houden die mugjes blijkbaar niet van.Vorig jaar had hij maar een paar kleine plekjes die ik behandelde met itch balm van de boerenbond en insectenspray met deet.Hij liep dan ook gewoon 24 uur per dag buiten.
Dit jaar heeft hij echt nog nergens last van gehad , maar moet er wel bij zeggen dat hij nu wel rond een uur of 17.00 naar binnen gaat.Maar dit is eigenlijk vanwege angst dat hij weer een aanval krijgt.
2 jaar geleden had mijn manneke geen manen meer over en ook zijn staart heeft het flink te verduren gehad toen.Heeft toen zelfs nog 1 of andere spuit gehad toen.

Nu de rest van de vragen Haha!
Tot nu toe gaat het echt heel goed.Hij loopt niet gevoelig en ook op het harde loopt hij zoals het hoort.
Hij heeft toen de dierenarts is geweest een ontstekingsremmer en Metacam gehad.De volgende dag liep hij weer als een kieviet.
Hij is niet te dik.Hij is wel iets afgevallen nu hij niet meer op de wei staat.Maar echt dik heeft hij niet gestaan.
Pulsatie inderdaad op alle 4 de benen.
Niet gevoelig op de hoeven als ik er op klop en zijn ook niet warm.Vandaag waren ze een beetje lauw , maar het was dan ook warm buiten en hij stond lekker in het zonnetje.Na het longeren in de bak waren zijn hoeven lekker koel.Zelfde als de ondergrond.
Sinds gisteren krijgt hij nog maar 1 handje krachtvoer (is een soort granenmix?) en hooi.
Hij stond wel dag en nacht op de wei , maar sinds 5 weken dus niet meer.
Hij ontlast ook niet om de beurt zijn voorbenen.

Is hoefbevangenheid het enigste waar paarden pulsatie van krijgen?Ik geloof het wel he?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:11

Oh dat is eigenlijk allemaal behoorlijk positief! Nu krijgt hij geen medicijnen meer? Het is gekomen naar een flinke verandering in hoefstand hè? Als ik het zo lees denk ik dat hij de goede kant op is!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:49

Isapaardje schreef:
In Nature's Best van Pavo zit een nog veel hoger percentage.

Ik zou daarom ook willen aanraden iets anders te geven om de biotine doorheen te doen, bijvoorbeeld een grashaksel of safe en sound (achtig) voer dat in ieder geval ver onder de 10% zit.
Grasbrok (ik meen dat Subli Seniorenbrok daar ook onder valt), moet je weken en is waarschijnlijk daarmee ook uitermate geschikt om biotine, magnesium of andere poedertjes doorheen te mengen.

Of er in Pavo een hoger percentage of niet ; feit blijft dat het een slordige fout is? Lachen

Wat betreft Pavo ; daar was ik inderdaad al van op de hoogte na het lezen van een deel van dit topic. Ik lees net een post van jou waarin je het hebt over "Pre Alpin Aspero".. waar is dit te verkrijgen? en dezelfde vraag voor Safe en Sound? Alvast bedankt Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:57

Beide voeders zijn bij René Wielens in Haaksbergen verkrijgbaar. René heeft nog veel meer voer, ook natuurlijk voer voor geiten, koeien, konijnen enz. Hij heeft enorm veel ervaring in het geven van voedingsadviezen voor allerlei uiteenlopende dieren, ziektes, sporttoestanden, enz. Je kunt hem altijd bellen voor een voeradvies.
Haaksbergen is voor ons vrij ver, daarom laat ik het voer soms opsturen (5,50 euro tot 30 kg). Als meer mensen in mijn omgeving voer nodig hebben, rijden wij meestal wel naar Haaksbergen. Dan loont het de moeite.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:59

Rhythem84 schreef:
Raar dat jullie paarden dan helemaal geen pulsatie meer hebben.

Waar en hoe voel je?
Niet vervelend bedoeld, maar als je verkeerd voelt, kun je zelfs je eigen hartslag voelen (en daarmee denken dat je pulsatie voelt bij iedere hoef).

Maar als je paard verder pijnvrij loopt op iedere bodem en dat zonder medicijnen zou ik mezelf niet al te veel zorgen maken. Als je paard echt bevangen zou zijn, dan zou je dat wel zien, zeker op harde bodem en al helemaal op een volte aan de longeerlijn (twee dingen die mijn paardje na bijna een jaar nog altijd niet helemaal hinkvrij kan).

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:24

Ik heb bij Indiana ook altijd gevoeld of er pulsatie in de kootholte was. Persoonlijk heb ik het nooit kunnen voelen, maar bij Indiana kon ik het soms zelfs zien kloppen. Ook in goede periodes na de bevangenheid, op een gegeven moment ben ik gestopt te kijken want je maakt jezelf helemaal gek.
En wat Isapaardje zegt: in je duim voel je ook hartslag dus heel goed mogelijk dat je je eigen hartslag voelt.