Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Max_en_Max schreef:ik meld me hier even, gisteren heb ik gemerkt dat onze shetlander hoefbevangen is. Hij heeft 2,5 dag bijna alleen maar gelegen en kwam moeizaam overeind. Hij wou nauwelijks lopen en deed dat in de typische stand (ik heb het even opgezocht op google). Hij stond in een schrale wei (die nu helaas heel hard groeit) samen met een tinker.
Samen met onze hoefsmid zijn we erachter gekomen dat hij het vorig jaar ook heeft gehad (in een hele lichte vorm, hij heeft toen gewoon beweging gehad en had geen moeite met lopen, we hebben het toen ook niet opgemerkt), Daardoor waren we dit jaar extra waakzaam. Max (de shetlander) heeft wel overgewicht, ik denk dat dit in combinatie met een snelgroeiende wei, hij daardoor hoefbevangen is geraakt.
Hij is dus meteen van de wei afgehaald en op zand geplaatst met hooi. De afgelopen maanden heeft hij geen beweging gehad, 2 weken geleden is hij voor het laatst bekapt en toen was er niets te zien aan zijn hoeven.
Ik weet helemaal niets van hoefbevangenheid af, (dat het vaak te maken heeft met overgewicht en voorjaarsgras, en daar houd het zo'n beetje bij op), maar wat kan ik nu het beste doen? Lichte beweging geven (in welke vorm / mate)? Hoefsmid opnieuw laten komen om naar de hoeven te laten kijken?
edit: even wat symptomen die hij nu vertoond:
- Hij loopt stijf en 'duwend'
- manenkam is niet hard
- benen zijn licht warmer als de rest van het lichaam
- aan de hoef zelf is niets te zien (geen lange voorkant van de hoef ofzo)