[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:48

Ik werd doorverwezen naar dit centrale topic, kon geen centraal topic over cushing vinden...

Ze is 8jr.
Insuline restistent en suikerziekte is toch niet hetzelfde?
Want dat zei de DA ook, pergolide had ze het over, maar dat medicijnen niet werken als ze diabeet erbij is, wat moet ik dan verwachten voor haar?
En ik word nu al gek van verdriet; Dat is mijn bikkeltje, hoelang moet ik wachten op uitslagen van de testen ongeveer?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:49

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:50

8 jaar en al Cushing is niet heel gewoon. Vandaar dat ik de leeftijd vroeg.
Ik volg het Cushing topic ook weleens een beetje omdat ik er ook weleens mijn twijfels over had.
[MD] Cushing

Uitslagen van de testen weet ik niet. Test op IR was er best vlot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:01

die heb ik nu gevonden, en mijn vragen gesteld, bedankt dames.

Vertel mij wat; Ik vind haar nog veel en veel te jong en dacht zelf dus ook dat cushing niet aan de orde was, maar DA en ik hebben net symptomen zitten vergelijken en echt alles wijst op cushing, het diabeet zijn is ook wel bijna zeker , want ze drinkt en plast zo ontzettend veel...

weet even niet wat ik met mezelf aan moet op moment, het ziet er niet goed uit...

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 07:37

Hier staat haf nu 30 minuten op het land met laag of gemiddelde fructaan gehalte. Hij dort het erg goed op dot moment!

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:58

Ik kon mijn 2 dames gratis laten testen toen de DA bij ons was om onze dames te behandelen en foto's te maken van mijn HB dame. Het blijkt dat je rond de 7 jaar kunt laten testen op cushing, gelukkig had ik binnen enkele dagen de uitslag binnen en blijken mijn dames momenteel geen cushing te hebben :)

Ook bleek dat de laatste kreupelheid (door zowel door mij, hoefsmid als DA niet als HB herkend werd) toch een nieuw HB aanval was maar dat er aan het hoefbeen weinig/ niets te zien was.
Dit is voor mij geweldig goed nieuws omdat ik echt het idee had dat er ondertussen, na 1 heftige en 2 minder heftige HB aanvallen, een behoorlijke kanteling zou zitten.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:01

@minimelona, sterkte. Hopelijk komt er toch nog een goede uitslag

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:56

minimelona, toch even afwachten denk. Mijn pony werd op IR getest en eigenlijk was ik overtuigd dat ze het had, maar bleek niet zo te zijn. Sterkte, want wachten is niet leuk.

Vanmiddag is mijn pony weer thuis gekomen. Geen duidelijke diagnose, maar wel sterk vermoeden dat het beiden voorhoeven zijn die de meeste problemen veroorzaken. Ze is ingespoten en moet nu rustig aan doen. En eigenlijk heb ik gewoon besloten dat ze met pensioen mag. Al ben ik wel benieuwd of ze toch nog duidelijk verbeterd.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:26

ik meld me hier even, gisteren heb ik gemerkt dat onze shetlander hoefbevangen is. Hij heeft 2,5 dag bijna alleen maar gelegen en kwam moeizaam overeind. Hij wou nauwelijks lopen en deed dat in de typische stand (ik heb het even opgezocht op google). Hij stond in een schrale wei (die nu helaas heel hard groeit) samen met een tinker.

Samen met onze hoefsmid zijn we erachter gekomen dat hij het vorig jaar ook heeft gehad (in een hele lichte vorm, hij heeft toen gewoon beweging gehad en had geen moeite met lopen, we hebben het toen ook niet opgemerkt), Daardoor waren we dit jaar extra waakzaam. Max (de shetlander) heeft wel overgewicht, ik denk dat dit in combinatie met een snelgroeiende wei, hij daardoor hoefbevangen is geraakt.

Hij is dus meteen van de wei afgehaald en op zand geplaatst met hooi. De afgelopen maanden heeft hij geen beweging gehad, 2 weken geleden is hij voor het laatst bekapt en toen was er niets te zien aan zijn hoeven.

Ik weet helemaal niets van hoefbevangenheid af, (dat het vaak te maken heeft met overgewicht en voorjaarsgras, en daar houd het zo'n beetje bij op), maar wat kan ik nu het beste doen? Lichte beweging geven (in welke vorm / mate)? Hoefsmid opnieuw laten komen om naar de hoeven te laten kijken?

edit: even wat symptomen die hij nu vertoond:
- Hij loopt stijf en 'duwend'
- manenkam is niet hard
- benen zijn licht warmer als de rest van het lichaam
- aan de hoef zelf is niets te zien (geen lange voorkant van de hoef ofzo)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:36

Ik denk dat als je de openingspost leest je al heel wat meer weet. Iig wat ik zou doen:
- Medicatie bij de dierenarts regelen (eventueel rontgenfoto laten maken om te zien wat de schade is en dat de smid aan de hand van de foto kan bekappen).
- hoefsmid laten komen om de ergste druk eraf te halen
- van het gras af op een arm dieet (zou wel wat vitamine bijvoeren in de vorm van een supplement)
- vrij laten bewegen, dus water en hooi uit elkaar zetten zodat hij in beweging moet blijven, maar niet dwingen. Pas als hij uit zichzelf blijft bewegen zou ik gaan wandelen (veel rechte stukken, de bochten heel ruim nemen).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:59

Max_en_Max schreef:
ik meld me hier even, gisteren heb ik gemerkt dat onze shetlander hoefbevangen is. Hij heeft 2,5 dag bijna alleen maar gelegen en kwam moeizaam overeind. Hij wou nauwelijks lopen en deed dat in de typische stand (ik heb het even opgezocht op google). Hij stond in een schrale wei (die nu helaas heel hard groeit) samen met een tinker.

Samen met onze hoefsmid zijn we erachter gekomen dat hij het vorig jaar ook heeft gehad (in een hele lichte vorm, hij heeft toen gewoon beweging gehad en had geen moeite met lopen, we hebben het toen ook niet opgemerkt), Daardoor waren we dit jaar extra waakzaam. Max (de shetlander) heeft wel overgewicht, ik denk dat dit in combinatie met een snelgroeiende wei, hij daardoor hoefbevangen is geraakt.

Hij is dus meteen van de wei afgehaald en op zand geplaatst met hooi. De afgelopen maanden heeft hij geen beweging gehad, 2 weken geleden is hij voor het laatst bekapt en toen was er niets te zien aan zijn hoeven.

Ik weet helemaal niets van hoefbevangenheid af, (dat het vaak te maken heeft met overgewicht en voorjaarsgras, en daar houd het zo'n beetje bij op), maar wat kan ik nu het beste doen? Lichte beweging geven (in welke vorm / mate)? Hoefsmid opnieuw laten komen om naar de hoeven te laten kijken?

edit: even wat symptomen die hij nu vertoond:
- Hij loopt stijf en 'duwend'
- manenkam is niet hard
- benen zijn licht warmer als de rest van het lichaam
- aan de hoef zelf is niets te zien (geen lange voorkant van de hoef ofzo)

Is de dierenarts er niet bij geweest?Als een pony zolang bijna alleen maar ligt dan verrekt hij van de pijn en heeft hij hard een pijnstiller/ontekingsremmer nodig lijkt mij. :7

stansenbonno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:26

hoi.

onze shetlander is chronisch hoefbevangen maar wordt hiervoor goed behandeld door o.a. de hoefsmid.
nu ben ik op zoek naar een goed passende muilkorf.
het lijkt er op dat op de meeste sites muilkorfen staan voor grote paarden; wie heeft ervaring met een kleiner en eventueel verstelbare muilkorf en waar is deze dan te bestellen.

alvast bedankt.

stans

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 16:05

Onze shet is van de week ook bevangen geraakt. Ik heb hem al 13 jaar, en nooit wat mee gehad. Weides zijn schraal, maar dat blijkt niets uit te maken. Hij loopt nog wel, maar heel kort en stijf. Dinsdag naar de da geweest en zij zei dat hij het al eerder had gehad. Alleen heb ik daar nooit iets van gemerkt. Hij staat nu overdag in een modderbadje met een beetje hooi en 's avonds op stal. Toen ik hem vanmorgen uit de stal haalde liep ie eigenlijk heel goed. Kon er zo eerst niet wat aan zien. Dus het gaat de goede kant op. Gister heeft ie even bij de anderen in de paddock gelopen, alleen is mijn 2 jarige heel baldadig en loopt hem constant te sarren. Dus dat doen we nog even niet, hij kan niet echt wegrennen. Volgende week gaat de 2 jarige de wei op met een andere jaarling en dan kan de shet er weer bij.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:12

Ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden.
Ik haalde vandaag mijn pony uit de wei en ze liep op het eerste oog heel stijf. Even der hoeven uitgekrabt en toen der weer laten lopen. Toen werd duidelijk dat ze van beide voorbenen last had. Ik kon niks aan der benen voelen enzo. Nu is ze vorige zomer bijna hoefbevangen geweest, daar heeft ze nog de ribbels van in der hoeven zitten.
Ze heeft duidelijk pijn met lopen en loopt het liefst niet.
Ik vermoed dat ze bevangen is van het voorjaarsgras. Ze staat nu sinds een week 24/7 buiten, daarvoor alleen overdag.
Nu komt morgen om 14:00 de hoefsmid. Moet ik dan als nog nu met spoed de vee-arts of hoefsmid bellen?
En kan ik der nu het beste in de wei laten (24/7) of in der stal zetten? Andere optie is er niet.
Ik weet niet zeker of ze bevangen is maar wat kan ik bij dit vermoeden het beste doen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:20

Dierenarts zou ik wel bellen. Als ze nu ontstekingsremmers krijgt kan dat mss ergere schade in de hoef voorkomen. Smid morgen laten komen lijkt me vroeg genoeg. Beterschap met je paardje

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:23

Bedankt :)
En in de wei of op stal? ..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:24

Heb je geen paddock? Ik zou haar voorlopig niet meer op de wei zetten. Stal is ook niet ideaal omdat ze dan kort moeten draaien en weinig bewegen.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:25

Nee, daarom zei ik al, ik heb geen andere optie..
Een HB pony is bij mij echt een drama.. Ik heb alleen wei en stal.
Ik kan der dan wel in de stal van mijn haflinger zetten, die is een stuk groter. En dan een flink pak stro erin?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:27

Dat stukje was me ontgaan, te snel gelezen. Dan zou ik haar idd in de stal zetten. Eventueel wat zand erin leggen dat je nat kunt maken. Stro is ook wel fijn voor haar, maar eet ze dat niet op?

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:28

Oja, stro gaat ze weer eten.. Pfoeh, lastig dit -O- Dan zaagsel opzoeken. Balen want m'n opa en oma zijn op dit moment niet thuis dus moet gaan zoeken naar zaagsel.
Bedankt voor het meedenken!

stansenbonno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:55

dan nu nog een kkertje mijn vraag: heeft iemand ervaring met muilkorfen voor shetlanders (klein dus) en via welke site is deze te koop.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:56

Nope geen ervaring met verstelbare korven. Voor mijn shet heb ik gewoon zo'n bakje, maar ik vind het ondingen dus ik gebruik ze niet meer. Hier gaan ze enkel zeer beperkt de wei op.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:42

Ik lees hier nu veel verhalen van pony's die moeizaam lopen of zelfs liggen. Een eerste stap is altijd met spoed de dierenarts erbij. Hoe eerder hoe beter.

Wat betreft die graasdingen, ik heb er eentje, maar gebruik hem nooit. Echt een onding vind ik het.. Gewoon beperkt op gras en verder een paddock.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:47

Olivi staat in der stal met zaagsel. Veearts gebeld en hij raadde aan om der hoeven te koelen en pijnstilling te geven. Omdat morgen de hoefsmid komt, vond hij het niet nodig om verder actie te onder nemen.
Dus der hoeven zijn gekoeld en m'n opa (boer) heeft der pijnstilling gegeven.
Nu afwachten tot morgen dus..

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:55

Max is vandaag weer een beetje verbeterd, hij heeft de hele dag gestaan (en is dus niet meer gaan liggen) en loopt van hoopje hooi naar hoopje naar drinkbak. Ook is hij wat actiever als je naar hem toe komt enzo, hij komt nu met een stevige stap op je afgelopen.