[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:19

Op zich zou je dus voor Grietje een box van 3x3 en voorlopig een eigen uitloop van 3x3 kunnen creeeren (als ik het goed begrijp).
Heb je vlas of zaagsel op de rubber matten in de box liggen zodat haar voeten kunnen drogen ?

het is niet ideaal natuurlijk maar je zou hiermee kunnen beginnen, Grietje haar voetjes worden dan niet meer nat en koud, ze kan evengoed buiten gaan staan maar niet in de modder komen.
Misschien knapt ze hier al erg van op en het geeft jou de tijd om straks als het weer wat afgedroogd is een groter stuk te betegelen.

Haar voetjes worden nu ook nat in de schoentjes toch ?
Laatst bijgewerkt door lolclub op 17-11-10 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:22

Als ze in de diepe blub gaat staan wel, anders niet. Ik kan het natuurlijk altijd proberen, niet geschoten is altijd mis. Ik heb er nu vlas in liggen. Dan zou ik haar overdag op dat stukje kunnen doen en dan kan ik de andere 2 s'avonds ook opsluiten, dan heeft ze iets meer ruimte om te bewegen en kan ze ook een beetje sociaal contact hebben.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:32

Ja, ik zou dat iig proberen, vooral omdat ik net las dat Grietje vorig jaar ook al last had van de kou en de nattigheid.
Gooi er maar een lekkere dikke laag vlas in dan kan ze haar voetjes er in begraven en ze zo neerzetten dat het het minst pijnlijk is voor haar.
Veel lopen wil ze nu toch niet dus een droge uitloop is eerst al mooi genoeg.

haar bewegingsvrijheid is dan wel beperkt maar als ze zo'n last heeft van de kou en de nattigheid moet je toch wat :(:)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:33

capopjekop schreef:
Voeten warmen heb ik niet gedaan. Ik heb er wel over zitten nadenken om sokken onder de schoenen te doen, maar dat uiteindelijk niet gedaan omdat het me kouder lijkt als die sokken blubberig worden.

Heb jij nou ook die Soft Rides ? Nado staat daar overdag op en 's nachts in een dikke laag zaagsel (heb 2 inloopstallen, eentje is afgezet en doet als 'echte' stal dienst). Als ik de schoenen uitdoe, dan zijn zijn hoeven echt warm. Na 5 min (dan staat hij meestal nog op de rubber mat zijn S&S op te eten en staat nog niet in het zaagsel) zijn ze weer normale temperatuur. Ik ben daar echt blij mee, blijft de winterellende van vorige jaar op deze manier misschien uit. Maar voor Grietje zou het ook betekenen dat haar hoeven lekker warm blijven zo, dat is iig al een geruststelling, toch ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:38

Ik heb idd de softrides. Alleen merk ik nu dat de zooltjes echt beginnen in te deuken. De normale zooltjes daar is er een van verdwenen. Geen idee hoe dat kan, maar hij is weg. Ze verwarmen idd wel. Die schoenen worden niet zo snel droog en ik moet ze regelmatig afspuiten. Dan maak ik ze zo droog mogelijk, maar ze blijven altijd een beetje vochtig. Als ze ze aan heeft dan zijn ze altijd zo droog. Hoe zien jouw zooltjes er nu uit Nado?

Daar heb je helemaal gelijk in lolclub. En mocht er morgen plek zijn en ze krijgt break over beslag dan gaat het lopen wellicht wel goed. Dan doe ik haar voorlopig ook gewoon op dat stuk en probeer ik iedere dag met haar te wandelen. Maar goed eerst maar eens kijken of er plek is en wat de smid er dan van zegt.

Enne dames, bedankt voor het meedenken he, dat vind ik echt fijn. Dan heb je het gevoel dat je er iig niet alleen voor staat. Toppie!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 00:52

Jeetje Capopjekop.. wat rot om te lezen dat het niet goed gaat. Hopelijk kun je morgen bij Visdonk terecht - ik duim voor 'n goede afloop!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 06:11

capopjekop schreef:
God ik kan wel janken, Grietje loopt sinds gisteravond weer dramatisch, helemaal op haar achterhand hangen, vrijwel niet willen lopen. Ik wil niet weer zo soebatten en aangezien de smid toch hoognodig moet komen heb ik maar meteen met van nassau gebeld. Morgenvroeg moet ik even naar visdonk bellen of ze nog een plekje hebben om foto's te maken. Dus duimen jullie even mee?

Tuurlijk duimen, bidden en hopen wij met je mee. Wij snappen zo goed wat je nu doormaakt. :(:)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 08:53

Komt de stillemeelezer weer met een vraagje.
Met haf mag ik zijn beweging weer op gaan bouwen. Omdat de bak een drama is vroeg ik aan de DA per wanneer hij weer op de stenen gestapt mocht worden.
Antwoord DA: Zo min mogelijk want dit kan een terugval of een nieuwe hoefbevangheid veroorzaken.

Daar had ik nog nooit van gehoord. Is dit waar?

Capopjekop: Ah echt zo rot he. Veel sterkte :(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 08:55

Volgens mij klopt dat ja :j Ik heb iig altijd in het begin alleen op een zachte ondergrond gestapt, sinds kort ga ik met Amber wel over de weg. Ik zou iig het risico niet nemen.

Nou ik ga zo bellen, ben nu echt kotsmisselijk, de hele nacht geen oog dicht gedaan. Ik zie toch wel een beetje tegen de reis op. Als het plek is wordt het voor mij de eerste keer dat ik zo ver rijd met trailer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:47

Jee....ik lees het nu pas,wat een ellende!...sterkte!
Wie weet komt ze er wel goed lopend vandaan!
Heb je iemand die met je meegaat?(niet tussen twee vrachtwagens in gaan zitten....doodeng!)
Zal duimen voor je!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:13

Duimen draaien hier ook al!! :(:)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:44

Ash_ schreef:
Komt de stillemeelezer weer met een vraagje.
Met haf mag ik zijn beweging weer op gaan bouwen. Omdat de bak een drama is vroeg ik aan de DA per wanneer hij weer op de stenen gestapt mocht worden.
Antwoord DA: Zo min mogelijk want dit kan een terugval of een nieuwe hoefbevangheid veroorzaken.

Daar had ik nog nooit van gehoord. Is dit waar?
(

Je kunt inderdaad de hoef te veel forceren met lange stukken stappen op de harde straat.
Het heeft (dacht ik ;) ) met name met de demping van de schokken cq vering van de bodem te maken die de hoef nog niet kan verwerken op straat.
Er ligt wel een ijzer onder toch ?

Even over het opbouwschema uit je andere topic... [BEH] Hoe snel opbouwen qua beweging?
Met alle respect maar ik vind het opbouwschema wat je bedacht hebt veel te snel gaan voor een paard wat pas 2,5 maand geleden HB is geworden
Volgens mij doe je er verstandiger aan om het over een veel langere tijd uit te smeren en iig niet eerder te gaan galopperen als dat de hoef in zijn geheel eenmalig uitgegroeid is.
Laatst bijgewerkt door lolclub op 18-11-10 10:53, in het totaal 2 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:50

Capopjekop

Als je wel gaat vandaag... hele goede reis gewenst

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:57

Wendy
Alles goed met Tryggur ?
trek jij (en hij) het een beetje met al die blubber ?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:10

@ Capopjekop: ik zou het inderdaad gewoon afzetten bij haar stal en eens kijken wat het met haar doet. Dan kun je altijd nog kiezen om meer te bestraten ofzo. Ik zorg wel dat ik bijna elke dag even met marco wandel als ik niet rij. hij heeft last van stalbenen en omdat ze op de stenen nu eenmaal minder bewegen gaat dat ook niet zo snel weg. Als ik 5 minuten met hem loop zijn zijn benen alweer normaal.

Is het de eerste keer naar Van Nassau? Voor ons was het 3 uur heen rijden en dus ook 3 uur weer terug maar ben zo ontzettend blij dat ik dat gedaan heb. Na dat bezoek loopt hij prima. de eerste dagen nog wat moeizaam natuurlijk maar een echte terugval heeft hij niet gehad. Gelukkig kan mijn smid ook deze ijzers eronder slaan dus hoef ik niet elke keer die lange reis te maken! ik hoop dat het voor jou paardje ook zo goed werkt!!

@ Ash: ik liep veel met mijn pony in de berm, omdat we geen bak hebben moet je toch wat. Maar zo min mogelijk over de stenen maar gelukkig is die van mij zo slim dat hij dat echt niet uit zichzelf vol plezier doet. (nu inmiddels wel gelukkig, dan is een draf ook echt geen probleem)
Lekker rustig opbouwen met wandelen aan de hand.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:16

Tryggur gaat nog steeds goed gelukkig :j Ben ook weer wat aan het wandelen in het weiland, nog maar korte stukjes maar dat vindt hij erg leuk, is echt een boefje dan :D
Blubber is verschrikkelijk, hadden al een heel stuk hoger gemaakt, tiggg kruiwagens zand er in gereden, maar het blijft verschrikkelijk. Tryggur staat vooral graag op zijn tegeltjes :+ Ben daardoor alleen wel bang dat zijn hoeven te hard slijten maar tot nu toe lijkt dat goed te gaan (en zolang hij het geleidelijk afslijt is dat natuurlijk ook fijner dan eens in de zoveel tijd de hoefsmid die er een stuk onder vandaan haalt). Hij loopt vlot en graag, alleen met heel kort draaien (dus echt als hij z'n achterhand laat staan en daar omheen draait en flink overstapt) op de tegeltjes dan doet hij nog een soort 'hupje', zie je zijn hoofd even omhoog komen maar dat is het enige wat ik er momenteel nog aan zie wat dat betreft gelukkig. Als hij gewoon een rondje loopt (en ook overstapt) dan zie ik er niks aan. Tja hij is wel stijf natuurlijk, maar dat is ook omdat hij al een half jaar stilstaat. Ben vooral héél blij dat hij weer grapjes loopt uit te halen, hij heeft z'n praatjes weer teruggekregen :)) Nu maar hopen dat het de winter door goed blijft gaan :j
Hij krijgt momenteel 2 kilo overjarig hooi en 6 kilo graszaadhooi per dag (geweekt) verdeeld over 4 porties. Wil het nog iets gaan opbouwen met het graszaadhooi zodat hij de hele dag door kan knabbelen en voor wat betreft zijn gewicht kan hij dat ook prima hebben. Het is moeilijk te voelen door z'n dikke vacht :+ Maar als ik m'n vingers onder z'n vacht doe kan ik nog duidelijk zijn ribben voelen. Verder nog de F4F en een beetje magnesium (hij is het inmiddels zo gewend die spuit, hij gaat er al voor staan, schuif 'm zo naar binnen en daarna krijgt ie z'n f4f :)) )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 11:20

@ Ash ... jouw bewegingsschema is veel te ambitieus!
Mijn Pauli had slechts een minimale rotatie - op advies van de arts (Visdonk Kliniek) heb ik de eerste maand iedere dag 15 minuten met haar gelopen,stevig doorwandelen, rechte lijnen en op het zand. Hartstikke saai. Maar het heeft wel bijgedragen aan haar herstel.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:24

Ik ben elke keer voorzichtig geweest met opbouwen, 2 keer op 3 kwartier wandelen gezeten met Tryggur, en dan kwam er weer een terugval door het een of ander.. Heb zelf een hele tijd niet gaan durven wandelen :o Dacht van laat het hem eerst zelf maar uitzoeken hoeveel hij wil lopen. Toen gaan spelen in zijn zandstukje, als hij het dan zat was kon ie gewoon blijven staan. En nu ben ik weer aan het opbouwen, zo'n 3 keer per week en nu na 3 weken zit ik op 7 minuten, wil nu weer proberen verder te gaan met het schema (van ik meen paars? :o ) dus om de dag 3 minuten erbij eerst in het weiland en pas als we 3 kwartier kunnen wandelen misschien weer eens een paar pasjes draven aan de hand. Bouw liever te langzaam op dan te snel. Ga er zowiezo van de winter echt nog niet op zitten, kijk van het voorjaar wel hoe hij dan is en of het kan :j

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:43

capopjekop schreef:
Volgens mij klopt dat ja :j Ik heb iig altijd in het begin alleen op een zachte ondergrond gestapt, sinds kort ga ik met Amber wel over de weg. Ik zou iig het risico niet nemen.

Nou ik ga zo bellen, ben nu echt kotsmisselijk, de hele nacht geen oog dicht gedaan. Ik zie toch wel een beetje tegen de reis op. Als het plek is wordt het voor mij de eerste keer dat ik zo ver rijd met trailer.

Oh meis ik wil je heel veel succes wensen! (ik ben toch weer blij dat ik dan een kliniek bij mij om de hoek heb zitten waar ik binnen 5 minuten dan ben)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:49

capopjekop :(:) en sterkte vandaag!

Over schoenen en lopen... je hebt de Easy Boot RX en als je daar zolen in doet, heb je echt een heel verend geheel, waarmee je makkelijk over de weg kunt stappen. (als je geen gras/zand voorhanden hebt) Door heel mul zand stappen lijkt me ook niet alles, dan komt er nog veel rek- en trekkracht op de pezen te staan (die weer vastzitten aan de botjes)

Blijven voeten niet warmer wanneer er gelopen wordt??? Dus het principe van de PP handhaven in plaats van het paard op stal zetten. Ik roep maar wat, hoor :o Mijn Fjord is in de afgelopen winter ook bevangen geraakt... ze kunnen hier in de bak, op steen, gras en in een stal staan. In al die stallen heb ik inmiddels wat stro liggen en ik gooi er het droge, vertrapte hooi in. Ze hadden toen 2 eetplekken die heel dicht bij elkaar waren.. ik denk dat ik juist vanwege die beweging de "verre" eetplekken maar handhaaf, zodat ze moeten lopen en niet heel de tijd bij 1 bak staan te eten.

Van olifanten is het bekend dat ze voetklachten krijgen van kou, die hebben dan ook heel luxe vloerverwarming (in Blijdorp in ieder geval wel)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 12:27

Pijn in de voetjes in de winter? Zie hier:

Winter Foot Pain In Equine Insulin Resistance

A. Many reasons why this occurs:

1. Cold Stress - Almost all of these cases of foot pain occur where it is cold. These cases appear to be slightly different from warm weather Laminitis flares in that they require a longer period of time (usually three weeks) to resolve but have less severe radiographic changes - we are investigating why this occurs.
a. We see most cases between Thanksgiving and Christmas: November 24 - December 25.
b. Hard ground/frozen mud/rocks protruding up encased in icy ground contribute to this problem - possible Allodynia of past Laminitis (makes overly sensitive feet) plays a role because its not all horses. These horses walk on rocky areas as if it is broken glass, while others are having no problems.
c. Cold causes stress, so Cortisol increases. Cortisol interferes with Insulin causing Insulin levels to surge to overcome it.
d. Less grazing - less continuous eating so there is more changes of Insulin rebounds on re feeding. Fasting times between meals increase, so as re fed, Insulin levels surge way beyond usual amount. Its like giving a shot of Insulin and the high level leads to Laminitis.

2. ACTH Seasonal Surge - in horses, as daylight shortens between September and December, ACTH hormone goes up. ACTH interferes with Insulin so Insulin levels surge trying to overcome it. Insulin Resistant horses are already on the brink and the added Insulin puts them over the cliff.
a. Cushing's horses with already high ACTH get a surge of ACTH on top if it and, again, over the cliff. Whether Pergolide can control seasonal surges is unknown. Many clients will up the Pergolide during this time to try to avoid a problem.
b. On horses we test, the ACTH has been normal! When we see them, the seasonal ACTH surge is over. Our theory: The cumulative ACTH surge of three months leads to problems, but when we test, the surge is over by then. We are working on trying to resolve the true cause. We can not rule out ACTH as a problem, but we can not say its the ultimate cause.
c. Combo Cause - The cold stress plus ACTH surge plus underlying Equine Insulin Resistance gang up to make the problem. I'd bet on this.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:32

waar komt deze tekst vandaan, met name acth stukje, is dat van dezelfde bron als een tijdje geleden? Van die yahoo-groep die een site had opgericht?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 12:42

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:49

Toch maar verhuizen naar Zuid Spanje? ;)

Ik heb overigens gewoon de hele dag hooi gegeven, dus er werd wel gegeten, maar dan weer te weinig gelopen, omdat ze op 1 plek blijven tot het hooi op is. Met het graszaadhooi blijven ze niet staan schransen tot het op is en scharrelen ze een beetje rond. Op een wei scharrelen ze ook van pol naar pol. Reden te meer om meer eetplekken te maken, zodat de natuurlijke leefwijze enigszins nagebootst wordt

Had al van DA begrepen dat een Cushing test in dit jaargetijde onbetrouwbaar is.

Ik duim voor een minder extreme winter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:50

Als de kortere daglichttijd ook een trigger kan zijn (ACTH goes up) zou het dan helpen m het stallicht aan t laten en zo ja wat voor soort lampen heb je daar dan voor nodig. Ik neem aan dat een gewoon bolletje van 40 watt niet echt zal helpen :)