Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:Deze hoef had een hele diep liggende straal en was vrij dramatisch. Hier is door lange steunsels sprake geweest van omgekeerd hoefmechanisme waarbij bij elke stap de hoef samengedrukt is ipv uitzette, waardoor de hoef steeds meer samen geknepen is en de straal heel diep lag en bijna weggerot is.
er lijkt nu een gat in de straal te zitten, maar dat zijn loszittende flapjes die afgesneden zijn en dus een helder witte kleur achterlaten. De rest van de straal was grotendeels weggerot. Deze hoef zou met hoefschoenen opgevuld met pads toch van druk moeten worden voorzien, zodat de straal weer ontwikkeld kan worden.
Dani_ schreef:Samengeknepen hoeven/hielen zijn ook een oorzaak van rotstraal
Arabesk schreef:Dani_ schreef:Samengeknepen hoeven/hielen zijn ook een oorzaak van rotstraal
klopt, in dit geval was niet te bepalen wat of het om de kip ging of het ei
@ Nombado, Maar rotstraal kun je NIET bestrijden met stalen wegsnijden. Een straal krijgt last van rotstraal door een gebrek aan doorbloeding. Je kunt gehakt in de zon leggen en dan hopen dat het niet gaat rotten, maar wat je er ook opsmeert en wat je ook wegsnijdt het zal gewoon verder gaan, tenzij je het in sterk water legt. Aha da's formaldehyde, een giftig goedje dat regelmatig door veeartsen en hoefsmeden aangeraden wordt. Het dood alles maar dan ook alles en wordt er van verdacht kankerverwekkend te zijn.
Rotstraal komt voor bij paarden op stal maar ook bij paarden op de weide, en komt vooral door gebrek aan druk en dus doorbloeding. Je kunt alle losse flappen best verwijderen, maar verder moet je zoveel mogelijk van de straal laten staan en zorgen dat de straal weer druk krijgt. Dit kun je oplossen door hoefschoenen met pads, desnoods in de vorm van de straal gesneden, om de ruimte tussen de straal en de grond op te vullen,.
Ga je snijden in de straal dan raakt deze alleen maar nog minder de grond en wordt het probleem niet opgeheven, maar alleen maar nog erder, totdat mensen geen andere uitweg meer zien dan ......... formaldehyde, of aanverwante ranzige goedjes.
SpikyBlue schreef:Dit is de ergste klemhoef met rotstraal die ik ben tegengekomen. Is een voorvoet!
Tja, je zal het aangetaste weefsel toch weg moeten snijden zodat er zuurstof bij komt en je het kunt behandelen. Je kunt wel een pad/zooltje gebruiken om de straal te stimuleren, maar dat is m.i. voor later zorg. Eerst die rotstraal weg en de hoef langzaam 'openen'.
Er zijn gelukkig meerdere middeltjes om de straal te behandelen, niet alleen formaline/formaldehyde. Eén klant van mij deed het met tea-tree olie, heeft ook super geholpen. Maar het is eerst zaak om de aangetaste straalhoorn weg te snijden. Zodra er zuurstof bij komt kan de bacterie niet verder gedijen.
SpikyBlue schreef:Niet echt hè
Ik heb 'm toentertijd van de ijzers afgehaald (stond op lekker krappe achterijzers voor)
De ellende in de wand zag ik ook pas toen ik me door 10 cm wand en steunsels heen had geworsteld.
Citaat:lastige is met teatrea, hoe krijg je dat in die diepe straalgroef?(dat is waar ik het meeste last mee heb)
weet jij nog meer middeltjes die er gebruikt worden of waar je goed resultaat mee hebt geboekt?
SpikyBlue schreef:Citaat:lastige is met teatrea, hoe krijg je dat in die diepe straalgroef?(dat is waar ik het meeste last mee heb)
weet jij nog meer middeltjes die er gebruikt worden of waar je goed resultaat mee hebt geboekt?
Dat is heel makkelijk. Je pakt gewoon een watje en haalt het met behulp van je vinger of hoevenkrabber door de middelste straalgroef (goed diep erdoorheen) en daarna prop je er een watje met het middel waarmee je hem wilt behandelen ertussen en laat het lekker zitten
MarjanB schreef:Ik heb vorige week foto's gemaakt van de hoeven van mn paard aangezien daar nu problemen mee zijn. Morgen krijgt ie voor een ijzer dus kunnen we vergelijken
Probleem nu is paard struikelt, is nu 2 keer door mn oude smid bekapt en 2,5 week geleden is er veel weggesneden aangezien we dachten dat ie een hoefzweer had (warme hoef kloppen in kootholte en gevoelig op fisiteertang) volgens smid een zoolkneuzing. Second opinion gevraagd van hoefsmid die bij een paardenkliniek werkt en via die smid een nieuwe gevonden die morgen dus komt. Heb eerder bij mn oude paard al een keer problemen gehad door mn oude smid dus ben benieuwd wat de nieuwe smid vind. Zelf vind ik dat mn paard nu een beetje platte voeten heeft gekregen (na mijn mening meer dan toen ie kwam)
Kijk en beoordeel
Nb foto's zijn van na het wegsnijden en 1 keer teren ivm de wond die na het snijden zat )op advies HS.
Arabesk schreef:@ Marjanb, de straal van jouw paard is zo klein, dat hij geen enkele feeling meer kan hebben met de ondergrond en daardoor wordt het struikelen mede veroorzaakt. Ook de lange toon van het paard zorgt voor struikelen. IJzers zijn imo niet de oplossing hiervoor en ook springen op gras kan gewoon zonder ijzers, er zijn al genoeg bewijzen daarvan.
MarjanB schreef:Arabesk schreef:@ Marjanb, de straal van jouw paard is zo klein, dat hij geen enkele feeling meer kan hebben met de ondergrond en daardoor wordt het struikelen mede veroorzaakt. Ook de lange toon van het paard zorgt voor struikelen. IJzers zijn imo niet de oplossing hiervoor en ook springen op gras kan gewoon zonder ijzers, er zijn al genoeg bewijzen daarvan.
Straal is bijna helemaal weggesneden ivm verdenking hoefzweer, lange toon klopt en is vandaag weggehaald. Tja en zonder ijzers op de klei?? Nee dank je! Als er overal mooie achterberg bodems zouden liggen