[INFO] Spat

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamero

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:11

Netje lastig hoor zo, hopen dat het nu weer rustig aan beter wil worden.

_emm_ kijk dat is inderdaad duidelijker, dan kan je het van de zomer gewoon proberen en kijken hoe het gaat.
En mocht hij toch weer kreupel worden dan eventueel de DA erbij halen.
Ik weet misschien wel een instructrice hier in ZH Sietske de Man en die is erg van het rechtrichten, misschien is zij wat ;)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:52

Heb even voor matten gespeurd, die zijn duur zeg :+

Heb nu les *D

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:31

enniee schreef:
Heb even voor matten gespeurd, die zijn duur zeg :+

Heb nu les *D

Ik zag er wat op MP staan in Haarle voor € 25,- p/m2. Is wel een eindje bij je uit de buurt.
Ik heb er ook nog wat over. Als je interesse hebt laat het me maar even weten hoeveel je er nodig hebt, ik moet nog met mn zus overleggen wat ze ons hebben gekost. Je kunt ze dan nl voor dezelfde prijs overnemen.

Nogmaals ik vind het een wereld van verschil.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:44

Ik zal het eens overleggen met m'n ouders, ik moet namelijk de dingen die niet hoog nodig zijn zelf betalen.. :)

Het is wel handig als het in Friesland is inderdaad. :D

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:18

Hallo iedereen,

ik had gehoopt dat ik nooit in een dergelijk topic zou moeten komen, maar helaas is vandaag na 4 jaar(!) aantobben spat ontdekt bij mijn paard Special.
Hij heeft spat aan het rechter achterbeen, links is de sprong gewoon gaaf.
Hoe hij eraan is gekomen blijft een vraag, maar het is zeer waarschijnlijk door trauma, verzwikking of overbelasting ontstaan.
Daar hij het in 1 been heeft, word er niet uit gegaan van erfelijkheid.
Maar wat nu?
Ruim 4,5 jaar geleden reden we zeer verdienstelijk in het Z2.
Momenteel is er niets meer over van het eens zo fiere sportpaard, hij zit slecht in zijn vacht en heeft 0,0 bespiering.
Hij is vandaag ingespoten met methylprednisolone, 2 injectie's in het gewricht.
De middelste gewrichtsspleet zit bijna dicht(wolkachtige belijning op de foto), de bovenste en onderste gewrichtsspleet hebben ongeveer nog 1,5 cm duidelijke belijning.
Special is 11 of 12 jaar, verdere gewrichten waren 4 jaar geleden al op de foto gezet, en die waren toen allemaal puntgaaf.
Special laat een wisselende kreupelheid zien, de ene dag loopt hij alleen wat scheef en kort om de andere dag stokkreupel te zijn.
Hij verbeterde ook nooit als hij opgewarmd was, en dit komt dan weer niet echt overeen met spat.
Special moet nu 3 dagen boxrust hebben, gevolgd door 5 dagen stappen aan de hand en vervolgens 8 dagen licht werken onder het zadel.
Er moet elke dag duidelijke verbetering zijn qua belasting, en over 2 weken moet hij volledig rad zijn onder het zadel.

Zo, dit was even het voorstellen...Ik ga nu even "lekker" lezen in dit topic.

Vanessa83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:50

Welkom. Hoop dat het aanslaat bij je paardje. Ik zit hier ook nog maar net, de andere meiden hebben er veel meer verstand van.

Na wat voor periode is het gebruikelijk om een weer een foto te maken na een tildren infuus? Afhankelijk van de uitkomst daarvan moet ik beslissen of we stoppen of doorgaan...
En zouden jullie dit in een kliniek doen of net als de vorige foto's gewoon door eigen DA op stal?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:44

@svdijk: dat is ook pech hebben :(:) .

Even een paar dingetjes: je zegt dat je paard ook niet goed loopt als hij opgewarmd is en dat dit niet bij spat hoort. Maar dat ligt eraan. In een rustige fase kunnen ze soms even wat meer tijd nodig hebben om warm te draaien en lopen ze soms licht onregelmatig. Als ze er écht last van hebben, blijven ze gewoon stokkreupel met rijden hoor (die van mij in ieder geval wel). Dan kun je er gewoon een hele tijd niets mee doen (meestal alleen stappen aan de hand). De oorzaak van spat blijft een lastig ding, omdat ze eigenlijk heel weinig weten van erfelijkheid en spat. Het kan er in aanleg gezeten hebben, maar als het zo ineens opspeelt, is de oorzaak (voorzover ze dat kunnen nagaan) vaak wel trauma of overbelasting op het bepaalde gewricht. Je hebt het over aktief zijn van de spat in 3 gewrichtspleten: ik denk dat veel van de paarden hier uit dit topic dat niet hebben. Bij de meeste speelt het op in de middelste volgens mij. Bij die van mij is bijv. nog niets te merken in onderste en bovenste spleet. Meestal (maar ik ben geen DA) is de diagnose met spat in alle gewrichtsspleten wel slechter dan in één (daar kunnen ze vaak nog best redelijk mee presteren als het rustig is). Vaak is het goed om ze - na diagnose spat - na te laten kijken door een ostheopaat of fysio. Door de pijn in hun been hebben ze vaak ongemerkt een scheve houding aangenomen om het te ontlasten en daardoor onstaan vaak rug en nekproblemen die wel weer op te lossen zijn, maar waar wel aandacht aan geschonken moet worden.

Trouwens niet om pessimistisch over te komen: maar de conclusie dat hij over 2 weken weer volledig rad onder het zadel moet lopen vind ik wel vrij gedurfd van de DA. Je paard loopt al een hele tijd niet goed (toch?) en dat is niet met 2 weken helemaal weg. Eerst moet z'n conditie weer op orde komen en eventuele andere problemen weg worden genomen; dan nog loopt hij niet ineens na 2 weken weer helemaal goed, want de spat zit er wel gewoon en is niet ineens weg na inspuiting. Maar dat is mijn idee, dus trek je daar niet teveel van aan :D

Mocht je vragen hebben: stel ze maar gewoon hoor. Er zijn hier allerlei mensen aktief met verschillende behandelmethodes en ervaringen.

@Vanessa83: ik durf niet te zeggen wanneer je weer foto's moet laten maken na Tildren. Ik laat de foto's altijd thuis maken door E-digit. Ik wil mij merrie de lange rit besparen met een zeer been (want dat is het moment dat ik haar op de foto zou laten zetten) en ze zijn heel kundig, dus ik heb daar veel vertrouwen in :D

Grr, ik had kennelijk een wedstrijd doorgeschoven naar januari toen ze in november niet goed liep, maar was op de reservelijst gezet. Wordt ik vandaag gebeld: jullie kunnen zondag meedoen. Jaaaa, heeft u dan misschien een paard voor mij wat goed loopt op dit moment :( Ik hoop maardat de hoefsmid haar zaterdag weer goed op haar pootjes zet, zodat we eindelijk weer eens kunnen gaan opbouwen ipv eindeloos door het dorp te stappen. Het ging net weer een beetje lekker de laatste 2 weken. Nou ja, het wordt vast wel weer zomer zullen we maar zeggen :D .

__Joy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 00:33

@svdijk:
Jeetje, dat ze daar nu na 4 jaar pas achtergekomen zijn! Hebben ze dan nooit meer foto's gemaakt na de laatste x 4 jaar geleden of was het toen nog niet duidelijk op de foto's?
Omdat hij het al in alle 3 gewrichtjes heeft zou je idd zeggen dat het er toch al een hele tijd zit!
Toch dat je na zo'n lange tijd nu weet wat het is en kan behandelen is wel 'fijn'.
En ik vind dat de DA idd erg postief is dat hij met 2 weken alweer goed zou moeten lopen. Vaak moeten ze een tijd op rust, wel veel vrijbewegen en aan hand stappen. En dan hopen dat het tot rust komt en hopelijk niet pijnlijk meer is!
Spat is gewoon een erg vervelende blessure met up en downs.
Die van mij staat ook weer op rust nadat na 2 jaar de spat weer opnieuw is gaan opspelen, dat is nu ook weer afwachten! Maar spat hoeft zeker geen einde te betekenen hoor! Ik heb na de eerste keer dat het ontdekt is gewoon weer M2 kunnen rijden en er zijn er meer die gewoon weer de sport in kunnen!
We moeten allemaal de moed er in houden!
Hebben ze ook een prognose kunnen geven of hangt t ervan af hoe hij hier op reageert?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:57

@svdijk
Jeetje 4 jaar aantobben met je paardje is niet niks. Volgens mij hebben de meeste paarden spat in het middelste gedeelte, die van jou in 3 gedeeltes, dat zou dus wel ernstiger zijn.

Ik vind het heel erg maar ik weet niet in welk gedeelte mijn pony spat heeft ;) geloof het middelste .

Ik vind ook dat na 2 weken je paard weer rad moet lopen erg positief.. Mijn pony heeft 1 1/2 - 2 maand op rust gestaan.. Maar rust roest zullen we maar zeggen :)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:35

hoi hoi, even reageren op jullie, als ik iets vergeet, gewoon nogmaals vragen.
4 jaar geleden raakte special geblesseerd, heb toen 3 verschillende veeartsen laten kijken en niemand kwam op het idee dat het spat zou kunnen zijn, daar is dus toendertijd ook geen foto van gemaakt.
elke veearts gooide het op zijn magere bespiering, danwel zijn achter knieën.
ik kan me alleen niet meer herinneren of er toen wel of geen buigproeven zijn gedaan, lekker suf....
ik heb dus mijn verhaal aan de huidige dierenarts voorgelegd, o.a dat wel eigenlijk al 4 jaar tobben en dat hij wisselend wat stijf tot echt kreupel is.
eerlijk gezegd vind ik de huidige dierenarts ook wel erg positief, zeker omdat we al 4 jaar aantobben.
maar goed, ik vertrouw op wat hij zegt, en ik kan wel zien en voelen of special zijn slechte been meer belast.
eventuele problemen in de rug zouden a.s zaterdag opgelost worden, maar dat wil ik verschuiven naar over 2 weken, dan heb ik gezien en gevoeld of er echt verbetering is.
en dat alle 3 de spleten zijn aangedaan is inderdaad wel ernstig en een beetje vreemd.
maar goed, de dierenarts noemde hem al de uitzondering op de regel.....
altijd iets aparts, dat paard.eerst bloed in de kogel wat verder vrijwel niet voorkomt, en nu aan 1 achterbeen spat waarbij 3 spleten zijn aangetast.
hij doet zijn naam eer aan, helaas niet echt op een positieve manier.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:56

Hopen dat je snel weer kan rijden :)

Verina staat al weer buiten (te vreten :+) + water bijgevuld

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:21

Kom hier nog eens een keertje binnenvallen... sorry.
Maar misschien kan mij iemand helpen ivm de verwarring die bij mij is ontstaan. Met name omdat jullie het hebben over het dichtgroeien van de middelste gewrichtsspleet in samenhang met spat.

Onlangs werden van mijn nieuwe merrie foto's gemaakt, omdat ik zag dat er iets niet goed was.
De middelste gewrichtsspleet in de sprong blijkt voor een deel dichtgegroeid (paard liep ook niet zuiver op de buigproef. Helaas heeft de da die de keuring deed dat gemist)
DA zei nadrukkelijk dat het niet om spat ging, maar een aangeboren afwijking of iets wat lang geleden was ontstaan. Maar jullie hebben het dus over spat in samenhang met dichtgroeien middelste gewrichtsspleet.
Ik zie zelf eigenlijk geen verschil

Iemand een idee hoe dat nu zit? Zal foto's bijvoegen. (hoop dat ze zichtbaar zijn... was beetje lastig)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:50

Ik ben natuurlijk geen DA, maar dit lijkt me toch wel echt een (bijna) dichtgegroeide spat. Spat is uiteindelijk niets anders dan artrose in het spronggewricht wat gepaard gaat met botafbreuk of botwoekering. Ze weten eigenlijk weinig van het ontstaan, maar er zit een erfelijke factor in én kan ontstaan door verkeerde beenstand (en overbelasting) of een trauma. Niet zuiver in de buigproef is toch ook wel vaak een teken van spat.

Hoe loopt je merrie op dit moment? Vaak als de middelste spleet helemaal dicht gegroeid is hebben ze er weinig last meer van (zolang het niet ergens anders gaat opspelen).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:11

Ze loopt in de wei wel goed, maar ik rij er momenteel niet mee. Vlgs da moet ik eerst twee maanden zonder ruiter met haar trainen omdat ze verkeerd getraind was. Ze werd voorheen dressuur gereden en ging erg tegen de teugel in. Daarnaast had ze veel moeite met galop aan de longe en in de rijbak onder de man. Niet in het bos. Mij werd verteld dat ze gewoon hekel had aan dressuur/bit en nog niet sterk genoeg was voor galop in kleinere ruimte en de keuringsda bevestigde die mogelijkheid. Nu blijkt dus dat haar probleem daaraan ten grondslag lag en dat ze veel te veel is 'door gepakt' omdat ze dachten dat het onwil was. Als gevolg daarvan had ze rug en nek erg vast zitten en pijn aan de achterknieen en scheef bekken (verkeerde houding om probleem te compenseren)
Dierenarts had het over flink laten werken met overgangen aan de longe, maar hier ligt al maanden een pak sneeuw, en nu, na een paar dooidagen, sneeuw met ijsklompen en spekgladde delen. Kan zelf daar niet lopen, laat staan paard trainen. Daarna zou ze gewoon veel aan het werk moeten om een goede bespiering te krijgen. Zover ben ik nog niet en weet ook nog niet hoe ik dat moet rond krijgen. De bedoeling was een recreatiepaard om op mijn gemakkie door het bos te sjouwen, maar dit paard heeft daar niet genoeg aan.
Maar ze loopt in de wei dus goed, maar met de buigproef 1 - 2 % kreupel.
Daar komt nog bij dat ze bij de beperkte stapoefeningen (buiging/longe) die ik kan doen (met moeite) ze enorm chagrijnig wordt. Weet niet of dat komt omdat ze last heeft van het been of omdat ze het doodsaai vindt. In mijn eentje met haar de straat opgaan is momenteel geen optie. Ze is dan net wat te opgewonden voor een dutsel als ik. :o

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:24

Ik heb totaal geen verstand van spat, en al helemaal niet van de foto's die daar bij horen! dus ik kan je niet helpen :)

__Joy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:58

@ liljebo
Als ik de foto's zo bekijk zie je idd dat de middelste gewrichtsspleet zo goed als dichtgegroeid is! En naar mijn weten is dit gewoon spat! Ken geen ander gebrek wat ook de spatgewrichtjes dicht zou laten groeien of dat dit bij de geboorte al is.
Ik zou als ik jou was nog eens goed met de veearts overleggen en ook vragen wat dan evt. het verschil met spat zou zijn?
Ik zou vnl veel rechte lijnen rijden en rechtrichten. En daarna met de buiging bezig gaan, ook omdat ze daar nu zo chagrijnig van wordt! Kan best zijn dat ze dan last heeft! En misschien es een osteopaat of een fysio erbij halen of had je dat al gedaan? Om de andere problemen die je beschrijft te kunnen 'verbeteren'. Als ze weer in een goede houding kan lopen heeft ze misschien ook minder last van haar been!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:08

Misschien noemt de da het geen spat omdat het niet meer actief is? Is nl de enige reden die ik mij kan bedenken, in dat geval. Hij dacht dat het paard op zich prima kon functioneren, maar ik hikte beetje tegen het flink longeren advies aan. (vandaar dat ik ook de foto's naar een andere da heb gestuurd voor een second opinion, maar kan ff duren voordat ik daar antwoord op krijg) Kan natuurlijk door vroege schade zijn ontstaan, neem ik dan aan. Rijden is, zoals ik al schreef, nog geen optie. Rechtrichten was ik dus al mee bezig, maar daar wordt ze aardig sjaggie van. Kan ook zijn dat ze het dodelijk saai vindt. Moeilijk te beoordelen. Ken haar pas een paar maanden en ik heb geen idee hoe ze ooit was (nou ja beetje. Heb toevallig deze week met de fokster gesproken, waar ze tot haar 4e heeft gestaan. Was een paard met een enorme bult pit, niet geschikt voor minder ervaren mensen en nergens bang voor. Toen ik haar vertelde over haar stressgevoeligheid nu en haar angst voor auto, kon ze daar haar paard niet in terug. Ze vindt het heel erg, is boos op de vorige eigenaars omdat er blijkbaar dingen zijn verzwegen en we zijn in gesprek omdat ze het paard graag weer naar 'huis' wil halen.)
Ze is al een aantal keren behandeld door de paardenfysio en chiropraktor. Hoewel ze wel beter is geworden, laat ze haar nek niet graag masseren (is nog wel hard) en wil ze niet dat iemand aan haar achterknieen komt. DA heeft geadviseerd om dat iig ff te laten rusten.
Blokkades zijn iig wel weggehaald en haar scheefheid in de bekken gecorrigeerd,

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:12

Liljebo: nek / rug klachten komen heel vaak voor bij spatpaarden. Dit omdat ze het been gaan ontzien (het doet gewoon pijn) en dus een scheve houding aannemen wat dit soort klachten tot gevolg heeft. Een ostheopaat erbij halen voor rug/nek en scheef bekkendoet veel goed (heeft de mijne ook net weer losgemaakt). Ik weet niet of ze op ijzers staat, maar iets meer binnendoor zetten haalt de druk van het gewricht af op het deel wat nog niet dichtgegroeid is en dat neemt meestal goed de pijn weg (die van mij loopt er M2 mee). Rust doet veel, maar wel met beweging. Stappen aan de hand of onder het zadel gaat meestal gewoon wel goed (tenzij ze dan ook kreupel is). Daarna inderdaad rechte lijnen rijden en rechtrichten en niet te veel aan de longe zetten: dat is heel zwaar voor het been en doet ze pijn. Als ze sterker wordt kun je dat soort zaken weer op gaan pakken en zul je zien dat het meestal ook vanzelf beter gaat zonder dat ze narrig wordt.

__Joy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:18

Ik wou vandaag mijn paardje na 3 weken boxrust en poetsplaats es even lekker laten rollen aan de hand in onze buitenbak. Was zo mooi weer! Maar ze had rollen zelf niet in t hoofd! Ze was echt knettergek! Met het in en uit de box halen was ze steeds wel rustig dus dacht dat het wel mee zou vallen, nou niet dus! Ze had de staart er recht op en maar showen! Kon haar met moeite houden! Na een rondje showen en snuiven zijn we maar weer snel naar binnen gegaan!
Het was niet de bedoeling maar wel een goed teken dat ze zo graag weer wil! We moeten nog een weekje rust en dan gaan we proberen te stappen 2 weken! Zie dat nog niet zo zitten met zon gek paard! Maar we zullen zien... Daarna weer terug naar de kliniek! Hoop dat het er beter uitziet dan!

@ liljebo:
Spat is spat, ook al is het niet meer actief, er zit wel wat en ze noemen het dan ook nog gewoon spat! Maar je zou nog eens aan de da kunnen vragen wat hij bedoeld? En ben benieuwd wat de andere da er van zegt! Hou ons op de hoogte!

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:54

Ik kom ook even binnen vallen :o
Ik ben ook eigenaar van een paard met spat. Dit is als 5-jarige geconstateerd tijdens een verkoop-keuring. Mijn paard heeft geen actieve spat en je ziet dus niets aan hem. Je merkt het met rijden, het is een beetje een diesel. Moet even opwarmen en daarna is het goed. Ik hou daar rekening mee, niet te veel in het begin en gewoon lekker losrijden. Hij geeft heel goed aan waar de grens is en ik speel daar op in. Anno 2011 is hij 14 jaar en rijden we ZZ-licht..
Daarnaast loopt hij heel veel op land om hem in beweging te houden. Ook mijn hoefsmid levert geweldig werk, beslaat hem zoals het been staat en begint daar niet aan "bij te sturen". Paard staat overigs op gewoon beslag. Ik ben op de hoogte van spat-beslag en infusen/spuiten tildren maar io met dierenarts willen we kijken hoe lang dit goed gaat en als het zo als nu gaat gaan we er niet mee dokteren. Wel ga ik ieder jaar 1x naar de kliniek (Rodinde Hogeraad) om een check-up te doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:09

__Joy__ schreef:
@ liljebo:
Spat is spat, ook al is het niet meer actief, er zit wel wat en ze noemen het dan ook nog gewoon spat! Maar je zou nog eens aan de da kunnen vragen wat hij bedoeld? En ben benieuwd wat de andere da er van zegt! Hou ons op de hoogte!

Tja, snap ook niet waarom hij zo nadrukkelijk zei dat het geen spat is. Voor mij ziet het er hetzelfde uit.
Zal iets laten weten als ik bericht krijg van de andere da. Kan wel nog ff duren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:16

Netje, ja dat is duidelijk. Probleem is dat de vorige eigenaars verzet op onwil afschoven en daardoor te veel hebben gevraagd met alle gevolgen van dien voor haar lijf.
Zoals je in mijn vorige post kunt lezen is ze al in behandeling geweest bij chiro en nog steeds bij de fysio. Rug ed zijn wel al beter daardoor. Dan zie je ook dat ik al met haar bezig was met rechtrichten, maar dat is hier erg lastig met alle sneeuw en ijs en geen geschikte onderlaag. Daardoor kan ik vaak niets met haar doen en dat is funest. Beslag heeft ze niet., Ze loopt op blote voeten.

Maar ik noemde in mijn vorige post ook al dat ik met de fokster in overleg ben. Ze wil rappa graag onder haar hoede nemen. Ze is zelf masseur en werkt met goede dierenartsen samen en ze wil kijken of ze rappa nog op de rails kan krijgen. Ze vindt het heel erg dat het zover is gekomen en dat voorgaande eigenaars niet hebben gemerkt dat er iets mis was. Gezien haar werk en het feit dat ze bij huis een rijhal heeft, rijbaan, prima weides en beschikking over deskundige mensen kan zij waarschijnlijk meer voor mijn paard doen dan ik. Ik heb nl geen rijbaan, geen rijhal, etc etc en deskundigen die mij dan zouden moeten begeleiden kosten een kapitaal (alles ligt hier erg ver uit elkaar) De bedoeling was een recreatiepaard toen ik haar kocht en dan eentje voor wie het niet erg is als hij/zij in de wintertijd langer stil staat vanwege de weersomstandigheden. Dat gaat het met dit paard niet worden
Denk dat ik in deze moet kijken wat het beste is voor het paard,

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:40

liljebo, wel fijn dat de fokster zo meedenkend is.
Dan is dat eventueel nog een mooie mogelijkheid.

Joy dat is ook wat, jij alle moeite doen om je paard rustig te houden :+

justdjen dan heb jij heel veel geluk zeg met je paard, heerlijk.
Bij die van mij doe ik ook niks bijzonders, totdat ze ergens last van krijgt dat raadde mijn hoefsmid ook aan en dus staat ze ook normaal op ijzers.

svdijk welkom, dat is ook wat :(:)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:01

Hoi hoi nieuwelingen! Een twijfelachtig welkom zullen we maar zeggen ;)
Die foto's zien er imo idd ook uit als een dichtgegroeide schijf :j Ik heb de foto's van Vario al eens geplaatst ergens in het topic, maar zal ze nog eens plaatsen, voor de vergelijking ;) Ik ga ze even opzoeken!

Edit: Hier is er dan eentje, dit is dus een foto van voor dat hij behandeld is, maar al wel ruim een jaar alleen maar op 't land heeft gelopen.

Afbeelding

Dan heb ik nog een site gevonden waar een aantal hele mooie foto's opstaan ter vergelijking, van een gezond been en van een spatbeen, toevallig op dezelfde plek als waar Vario 't heeft..
http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=142

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:27

Mag ik vragen hoe jullie aan de foto's komen? Kan je die gewoon vragen bij de DA?
Ik heb wel een aantal keer foto's laten maken, en het lijkt me eigenlijk wel interessant om ze ook eens zelf rustig te bekijken.