[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 23:32

Ik heb even de analyse van Nature's Best bekeken, en idd. twee procent suiker, maarrrrr: ok dertig procent zetmeel!!!

En zetmeel wordt in het lichaam omgezet in suikers toch?
Niet geschikt dus, lijkt me!

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:26

Oké, niet dat ik hem had aangeraden. Want m'n pony hoest ervan!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:26

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:32

Oh, die site is wel even heftig schrikken zeg!
Laat je toch even nadenken.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:38

Jeetje, inderdaad Scheve mond !

Overigens geef ik mijn pony nu dagelijks 1 a 2 kleine handjes Pavo Nature's Best om haar biotine doorheen te doen ; maar een van de bovenstaande berichten maakt duidelijk dat Nature's Best dus ook niet zo geschikt is als ik dacht! ik had helemaal geen rekening gehouden met dat hoge percentage zetmeel.. enkel naar de suiker gekeken! Scheve mond

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:45

Ik heb net met mijn moeder over het frutaan gehad en de oplosbaarheid.
Volgens haar is het best mogelijk dat er een gedeelte van de fructaan door de celwand heen lekt als deze niet meer leeft.
Maar het is niet mogelijk om het allemaal eruit te spoelen.
Zou eigenlijk ook erg gek zijn want dat zou inhouden dat als de celwanden niet meer leven deze alles zouden doorlaten, dat het hooi na het weken helemaal geen voedingswaarde meer bevat en dat je alleen de niet oplosbare ruwe stof overhoud.

Ondertussen zijn we wel de musli zonder vervangen door granenmix van subli (zit vitamine in), dit op advies van Health4horses.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:44

Yellowfish schreef:
Jeetje, inderdaad Scheve mond !

Overigens geef ik mijn pony nu dagelijks 1 a 2 kleine handjes Pavo Nature's Best om haar biotine doorheen te doen ; maar een van de bovenstaande berichten maakt duidelijk dat Nature's Best dus ook niet zo geschikt is als ik dacht! ik had helemaal geen rekening gehouden met dat hoge percentage zetmeel.. enkel naar de suiker gekeken! Scheve mond

Inderdaad Yellowfish ik had ook op de doos zien staan slechts 2% suiker, en niet verder gekeken naar het zetmeel.
Krijgt jouw pony geen kuch van dat eten?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:45

Nee, nog niets van gemerkt..

Trouwens, ik neem aan dat er hier wel mensen zijn die gebruik maken van een graasmasker? ik ben er eens voor aan het rondkijken maar er zijn best nog wat verschillende ; mensen die een bepaalde kunnen aanraden?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:48

Van een koffiekopje granenmix van Subli werd pony Wendy al bevangen (5 dagen achter elkaar gegeven). Daar zit tegen de 50% zetmeel in.
En inderdaad ... Pavo adverteert heel leuk met het lage suiker- en eiwitgehalte, maar ze vergeten het hoge zetmeelgehalte te vertellen.

Viel me trouwens op nu ik al die voerders (en tabellen) weer eens met elkaar vergeleek, dat brok over het algemeen veel lager zit in zetmeel/suikergehalte dan muesli's. Kennelijk zitten er in brokken minder granen (je ziet het niet) en in muesli veel meer (omdat wij mensen graag zien wat we voeren).

Even grappig trouwens ... ik liet Isabella vanochtend ook even meekeuren van wat ik op de kop had getikt. Kennelijk miste ze haar granenmenu toch wel, want de zak met voer werd me al bijna uit de hand getrokken. Ze kon slecht keus maken. Ik had plastic bekertjes ingegraven zodat ze alleen kon ruiken maar er niet bij kon (gemeen he Haha!) ...
Maar ja je bent shet of je bent het niet. Even frommelen met je lippen, vastpakken en trekken en hup ... bekertje uit het gat, muesli op de grond en vreten maar (test viel bij deze in het water of beter in het zand. Bekertje dat ze het eerst te pakken had was de Herbic van Besterly; hij stond niet het dichtsbij trouwens, maar ruikt wel erg naar het vorige voer van Hippolyt wat ze kreeg vorig jaar en waar ze erg gek op was.
Ze eet haar safe en sound de laatste dagen niet meer geheel op. Ze krijgt maar een handje, maar na een paar kleine hapjes uit de voerbak begint ze aan haar hooi.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:55

geerke schreef:
van die BHT anti-oxidant word je ook niet vrolijk van,ik heb een tijdje terug mij daar in verdiept bertreffende hondenbrokken,het is troep.
http://www.lifetimepetfood.nl/Chemische.htm

Dank.
Dat was de link die ik zocht.
Ik meende inderdaad nog te weten dat het wat met de lever was en aangezien Isa dus (aangetoond met bloedwaarden) een minder goed werkende lever heeft, moet ik opletten voor dit soort toevoegingen.

Onderstaand even van de site geplukt:
Een Australische onderzoeker stelde, dat BHA en BHT minder goed werken tegen ranzigheid als Ethoxyquine. En dat een combinatie van vitaminen C en E beter werken als deze chemische middelen.

Dat is dus de reden dat voer van oa Dodson en Horrell en Hippolyt dan ook duurder maakt ... zij maken wel gebruik van kruiden en vitaminen voor houdbaarheid. Echter de houdbaarheid is nooit langer dan 6 maanden, terwijl BHT voer wel tot een jaar houdbaar kan zijn (maar dus ook goedkoper is).

Reden dat ik wat voer bijgeef is puur omdat ik zelf graag "verwen". Kan dat niet afleren Bloos

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:57

Haha, ze zijn soms toch slimmer dan wij baasjes denken Haha! Maarre ga je dat voer aanschaffen?

Ik had gister die brokjes bij die ik de eerste keer bij een zak safe and sound kreeg. Lette even niet op en toen had Grietje de hele zak uit de voorraadstal gehaald en liep er mee rond te zwaaien. Maar even snel weggehaald voordat madam ze allemaal op at.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:59

Van de site van pavo haalde ik het onderstaande over zetmeel (en fructaan):
Hoefbevangenheid voorkomen.
De basis in het rantsoen van ieder paard moet ruwvoer zijn. Wie bij het voeren van krachtvoer op safe wil gaan moet geëxpandeerde brokken of gepofte muesli’s voeren. Het op die manier behandelde zetmeel kan goed verteerd worden. Hinnen zegt daarnaast: “paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid mogen geen granen krijgen als maïs en gerst omdat het zetmeel daarvan slechts voor 30% verteerbaar is. Als men toch een keuze wil maken voor granen dan is het beste alternatief haver omdat het zetmeel in dit graan voor 80% verteerd wordt.”
Als tip noemt hij dat paarden na een koude nacht pas ’s middags op de wei gelaten worden en om de paardenwei in het voorjaar te bemesten met 10 tot 15 M3 organische mest. De mest bevat namelijk fosfor, kalium en stikstof, die de suiker eenvoudigweg verdringt. De belangrijkste reden om te bemesten is trouwens om te zorgen dat de grasplant ook kan groeien, want groeistilstand betekent dat het fructaan niet omgezet wordt en in de grasplant blijft zitten.

Bron: http://www.pavo.nl/voeding/suiker-en-ze ... nheid.html

Edit:
Kijk ik dan naar de Nature's Best van Pavo, dan zit daar dus GEEN Haver in, maar WEL Gerst en Maïs. Volgens (hun eigen) bovenstaand artikel zou dat betekenen dat deze muesli dus niet geschikt is voor (ex) bevangen paarden.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:14

Yellowfish schreef:
Trouwens, ik neem aan dat er hier wel mensen zijn die gebruik maken van een graasmasker? ik ben er eens voor aan het rondkijken maar er zijn best nog wat verschillende ; mensen die een bepaalde kunnen aanraden?

Ik maak al een jaar gebruik van het grasmasker van Imperial Riding:
Afbeelding
Deze heeft klitteband achter de oren en is aan alle kanten goed verstelbaar.
De eerste korf heb ik een jaar mee gedaan, toen was het gat onderin zo groot geworden dat ik die niet meer wil gebruiken.
De tweede is na een maand kapot gegaan; bij de aanhechting van banden met de korf. Wat uiteraard niet de bedoeling is en ik hoop via de winkel een nieuwe te krijgen.
Buiten het probleem met de tweede korf ben ik heel tevreden over dit systeem. Moet er wel bijzeggen dat ze er wel schuurplekken van heeft gekregen waar de korf zit (minder haar, niet open). En Aurora heeft hem alleen om in de wei, verder niet. Dat is max. 8 uur per dag denk ik.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:15

Het blijft interessant al die info over voer OK dan!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:07

Interessante informatie Isapaardje!

Isapaardje schreef:
Viel me trouwens op nu ik al die voerders (en tabellen) weer eens met elkaar vergeleek, dat brok over het algemeen veel lager zit in zetmeel/suikergehalte dan muesli's. Kennelijk zitten er in brokken minder granen (je ziet het niet) en in muesli veel meer (omdat wij mensen graag zien wat we voeren).

In brok worden vaak andere, goedkopere alternatieven gebruikt, zoals soja, raapzaad, palmpitten, etc. en dan voornamelijk de schillen of schilfers die overblijven na persing. Die zijn inderdaad vaak minder rijk aan zetmeel.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:38

Advies gevraagd: Tyra staat nu in een klein stukje wei van de buurvrouw. Dit omdat het mooi kaal is, en omdat ze zo omringd is door andere paarden in hun eigen weides. Nu moet ze hier over een week of vier weg, omdat buuf het aan wil laten groeien voor haar eigen paarden.
Probleem is, dat mijn eigen wei vol staat met manshoog gras, wat nu bloeit. Lijkt me niet verstandig om haar daar in te zetten. Nu heb ik gedacht een stukje te maaien met de bosmaaier. Maar gemaaid gras is ook weer niet goed, heb ik begrepen. Of zal ik het halflang laten, en alleen de toppen met al dat graszaad eruit maaien, en haar dan vanaf nu alvast bijv. een uurtje per dag daarop zetten?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:24

Kan je niet met je buurvrouw een afspraak maken dat haar paarden jouw wei kaal komen eten ? En als je het dan met strookbegrazing doet en de mest eruit haalt (of zij dan natuurlijk), dan kan je een heel netjes afgegraasde wei krijgen. Ik weet niet hoeveel land je hebt, maar een behoorlijk stuk moet toch wel kaal kunnen in 4 weken.

Met Nado blijft het tobben... Hij gaat op zich best heel goed met manenkam, etc, maar hij blijft gewoon slecht lopen. En dan is er een groot verschil of hij op het harde (ronduit k*t) of op een zachte bodem loopt. Ik krijg het idee dat het ijzer en vooral de vulling (volgens mijn hoefsmid, die het er in niet ingestopt heeft, is het hetzelfde spul als dat was bij de tandarts je in moet happen) alle demping uit de hoef heeft gehaald en dat er continue druk is op de zool. Ja, gek dat ie dan niet kan lopen. En omdat hij anders neer is gezet, hebben zijn buigpezen ook een klap gehad. Ik baal zo ontzettend, aan de ene kant zullen ze op de kliniek niet voor niets dit er onder gezet hebben, aan de andere kant zit het er al een maand onder (20 mei) en hij loopt nog steeds een stuk minder goed dan voor dit er onder ging. Ik heb met mijn hoefsmid afgesproken dat we hem de tijd zouden geven om eraan te wennen, maar veel beter dan dit ben ik bang dat het niet gaat worden....

Ik ben benieuwd naar jullie mening, vooral die van Janouk en Zahlina, omdat jullie zoveel ervaring met beslag hebben.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:40

Je zegt dat hij anders is neergezet ... bedoel je dan lager in de verzenen (hielen)?
Daar moet je bij een bevangen paard toch mee opletten omdat je inderdaad op die manier de diepe hoefbeenbuiger op zijn falie gaat geven (deze gaat dan juist aan het hoefbeen trekken). Resultaat is continu druk op de kroonrand en daarmee dus irritatie (en kans op hoefzweren wat ik dus heb meegemaakt).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:43

Nog even over het voer. Het artikel van Pavo vond ik dermate interessant dat ik het op mijn website heb gezet (evenals het verhaal van Victory-Boy; even opgezocht op dit forum. Was pagina 44 al weer Bloos)

Gekke is dat Pavo dus wel weet zo uit het artikel te lezen, wat goed is (en wat niet goed is) voor een ex-bevangenpaard, maar dat ze er hun voer (nog) niet op hebben aangepast.
Heb Pavo aangeschreven hierover en ben wel benieuwd naar hun reactie.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:22

@ Nado
Echt vet balen dat hij nog zo beroerd loopt. Ik zou je echt willen helpen, maar qua beslag vaar ik volledig blind op het oordeel van Van Nassau.
Niets voor mij, omdat ik altijd overal vraagtekens bij zet, maar wat beslag betreft weet ik gewoon te weinig om een goed oordeel te vormen. Ik zie alleen wat het beslag van Van Nassau voor Image doet en daarom vertrouw ik daar volkomen op. (niet tegen Van Nassau zeggen hoor, want ik speel graag de kritisch stadse muts klant Haha! Clown ,. dat houdt hem scherp. het moet ook allemaal niet te gemakkelijk gaan).

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:43

Hallo,
Zal me eigen ook maar even melden in dit topic.
4 weken geleden is mijn paard bevangen geraakt en ik blijf continue met ontzettend veel vragen zitten en misschien dat jullie mij een beetje opheldering kunnen geven.Zal proberen heb verhaal een beetje duidelijk neer te zetten.

4 weken geleden is de hoefsmid geweest waarna hij vrijwel gelijk een beetje moeilijk liep.Zijn hoeven waren vrij lang en de smid heeft er dan ook een flink stuk af moeten halen.2 dagen later wou hij op het harde niet meer lopen.In de bak wel , maar je zag dat hij toch niet helemaal lekker liep.Niet kreupel , maar gewoon niet zoals hij altijd doet.Weer over het harde terug naar zijn stal en hij ging weer in de ankers.Als hij liep liep hij op eieren.Oei dat is niet goed.Stond nog een paard op stal wat bevangen was dus ik was al bang voor het ergste , maar hoopte dat hij zo gevoelig liep omdat de smid was geweest.Dus de dierenarts maar gebeld.
Dierenarts geweest , ja hij stond dus toch bevangen.In alle 4 de benen was pulsatie te voelen.
Ontstekingsremmer gehad en Metacam.Volgende dag liep hij weer als een kieviet , alsof er nooit iets geweest was.Paar dagen later stond er nog een paard bevangen die dezelfde dag als die van mij bekapt was.Toeval??Ik weet het niet.
Dierenarts adviseerde mij om de fructaan index in de gaten te houden.
Tot nu toe gaat het goed.Hij staat weer van 8 tot 17.00 ongeveer op een redelijk kale wei.
Maar de pulsatie blijf ik voelen.Dierenarts maar weer is gebeld en gevraagt of het normaal is dat ik dat blijf voelen.Volgens de DA blijf je bij paarden die bevangen hebben gestaan altijd iets voelen.Okee, maar in welke mate dan?
Ene DA zegt dat hij op een kale wei moet en de andere zegt op een wei waar de pluimen instaan.Dilemma.Mijn gevoel zegt een kale wei omdat ze dan minder binnen krijgen , maar weer iemand anders zegt dat in het jonge gras juist veel fructaan zit.
Ene DA zegt dat hij gewoon zijn eten mag blijven krijgen , andere zegt alleen hooi.
Ene Da zegt dat hij zo snel mogelijk weer een uurtje in de wei mag om het weer op te bouwen, andere zegt beginnen met een kwartiertje het liefst om 8 uur s'morgens.
Ene DA zegt zodra hij weer 100% loopt kan je weer gaan rijden, andere zegt dat ik beter kan wachten om dat de lamellen verzwakt zijn.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Misschien dat jullie mij een beetje kunnen helpen , want van deze tegenstrijdige antwoorden word ik echt wanhopig.
Denken jullie dat de HS de oorzaak is geweest aan de hand van dit verhaal of toch het gras?
En normaal zijn ze toch alleen bevangen aan de voorbenen?
Vandaag weer gevoeld ( zoals iedere dag) naar pulsatie.Die zit er nog steeds al is het maar een heel klein beetje van voor en iets meer van achteren.Hoeven zijn niet warm.En als ik met iets hards stevig tegen tik krijg ik geen reactie.Moet ik me eigen ongerust maken?Oh ja , hij heeft trouwens geen ijzers onder.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:47

Isapaardje schreef:
Je zegt dat hij anders is neergezet ... bedoel je dan lager in de verzenen (hielen)?
Daar moet je bij een bevangen paard toch mee opletten omdat je inderdaad op die manier de diepe hoefbeenbuiger op zijn falie gaat geven (deze gaat dan juist aan het hoefbeen trekken). Resultaat is continu druk op de kroonrand en daarmee dus irritatie (en kans op hoefzweren wat ik dus heb meegemaakt).

Ja, dat is precies wat ze gedaan hebben. Hij staat al 4 jaar 'mooi' stijl, maar op de kliniek vonden ze dus anders. Ik krijg het idee dat ze hem behandeld hebben als een acuut geval, terwijl er op de foto duidelijk te zien is dat er geen actieve ontsteking is (was). Hij had het ook over de hoefwand weer richting het hoefbeen toe krijgen. Heel stom, achteraf had ik veel meer vragen moeten stellen, maar ik was zo blij dat het minder slecht met hem ging dan ik dacht, dat ik idd op hun oordeel af ben gegaan, wat Janouk ook zegt. Maar nu twijfel ik dus iedere dag. Ik ben nu om de dag met hem aan het wandelen, hij staat overdag bij de andere 2 op nat hooi en 's nachts alleen op nat hooi. Ik merkte dat hij heel stijf was 's ochtends en veel minder einde van de middag. Mijn conclusie was dat hij veel minder loopt alleen, dus heb ik een stuk bijgegeven en verdeel ik zijn hooi over verschillende plekken. En ben ik dus begonnen met wandelen. Hij loopt echt een stuk beter na het stuk wandelen, behalve op het stuk erf waar we dus over moeten. Dus dat stijve lijkt een bewegingsstijfheid te zijn, lijkt me sterk dat dat dan in de hoef zit, wat denken jullie ?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:51

Rhythem, wat moeilijk dat je twee hele verschillende verhalen krijgt van je DA's! Mij klinkt het als iets wat direct veroorzaakt is door de hoefsmid, maar niet perse iets wat niet al sluimerend aanwezig was.... Mysa hier heeft ervaring met mechanische bevangenheid, met haar Tyra, misschien dat zij duidelijker dingen herkent.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:35

Nado schreef:
Ja, dat is precies wat ze gedaan hebben. Hij staat al 4 jaar 'mooi' stijl, maar op de kliniek vonden ze dus anders. Ik krijg het idee dat ze hem behandeld hebben als een acuut geval, terwijl er op de foto duidelijk te zien is dat er geen actieve ontsteking is (was). Hij had het ook over de hoefwand weer richting het hoefbeen toe krijgen.

Ja dit is weer het "theorie" en "pratijk" verhaal.
Vorig jaar vond ik het theoretisch ook goed klinken om de verzenen in te korten zodat het hoefbeen grondparallel kwam te staan en daarmee de druk op de hoefbeenpunt zou afnemen, omdat het paard dan beter op de achterkant van de hoef staat en niet meer op de "zere" voorkant van de hoef. Echter praktijk pakte hier bij Isabella totaal anders uit. Ook zij stond al jaren lang hoog (stijl) op de voorvoeten. De pezen waren deze stand gewend. Toen ze lager in de hielen werd gezet, stond dat hoefbeen wel mooi en gaf het geen druk aan de voorkant, maar stond de pees aan de achterzijde enorm onder druk. Aangezien ik er ook nog eens mee ging wandelen, juist om die pees te "rekken" zoals mij werd verteld, ging het dus helemaal mis. Het leek overigens wel even beter te gaan, maar na een paar maanden begon ze dus met die hoefzweren te kampen. Toen de pees uiteindelijk overbelast raakte en het hele been daardoor opzwol, viel bij mij pas het kwartje. Sinds die tijd ben ik van de verzenen af gebleven en nu staat ze weer "mooi" stijl op de voetjes.

Ze kon in die periode ook heel moeilijk een hellinkje op (nog moeilijker als ze al liep). Bijv. de schuine kant van een oprit deed erg veel zeer. Hierbij moet de diepe hoefbeenbuiger nog verder doorbuigen en die stond al op "knappen".

Dit hele verhaal is overigens een vorm van mechanische hoefbevangenheid.

Wordt dus veroorzaakt door 'verkeerd' bekappen en kan dus ook een oorzaak zijn bij Rhythem (maar als het de eerste keer betreft is het vaak een combinatie van factoren). Lees voor info over bevangenheid en een aantal van onze verhalen mijn website in mijn voetnoot vermeld maar eens door.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:36

gemske schreef:
Ik maak al een jaar gebruik van het grasmasker van Imperial Riding:
http://www.phys.uu.nl/~janssen/pub/saro ... g_3749.jpg
Deze heeft klitteband achter de oren en is aan alle kanten goed verstelbaar.
De eerste korf heb ik een jaar mee gedaan, toen was het gat onderin zo groot geworden dat ik die niet meer wil gebruiken.
De tweede is na een maand kapot gegaan; bij de aanhechting van banden met de korf. Wat uiteraard niet de bedoeling is en ik hoop via de winkel een nieuwe te krijgen.
Buiten het probleem met de tweede korf ben ik heel tevreden over dit systeem. Moet er wel bijzeggen dat ze er wel schuurplekken van heeft gekregen waar de korf zit (minder haar, niet open). En Aurora heeft hem alleen om in de wei, verder niet. Dat is max. 8 uur per dag denk ik.

Deze had ik inderdaad ook op het oog, vond hem er het fijnst uitzien.. probleem is alleen wel dat Perdy snel last heeft van schuurplekjes (inderdaad net wat je zegt; haren weg maar niet open).. maar ik kan dus weinig anders doen dan het proberen Ja nu is het wel zo dat ik haar eigenlijk op den duur heel graag weer 24/7 op het land wil hebben, met masker.. wat vinden jullie, moet dat mogelijk zijn of is dat te enthousiast gedacht van mezelf?