[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:42

Gras krijgt ze niet nee.
Er zit wel klaver in het hooi. Ben ook bang dat dat het probleem is.
Echter levert onze leverancier geen hooi meer en moeten we noodgedwongen over op ander hooi.

Maar waar vinden we goed hooi en hoe weten we dat..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:16

Hoeveel kg hooi krijgt je merrie per dag ? Werkt ze nog ?
Is ze momenteel aan de dikke kant of eerder ''strak in het pak ''?
Klaver is inderdaad nogal suikerrijk als ik het goed heb...in elk geval beginnen met minder te geven. Als ze niet van de magerste is, zou ik ook het lijnzaad en de zemelen even achterwege laten. Ook zoveel mogelijk beweging geven als ze niet kreupel loopt.
Goed hooi is in principe laat gemaaid ( eind juni, begin juli ), zit geen onkruid in en is lekker stengelig. Gewoon even navragen of ter plekke gaan kijken bij de leverancier lijkt mij het beste in dit geval.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:49

Ze krijgt 4 kg per dag. Dit hebben we nu met 10% verminderd.
Zemelen krijgt ze heel weinig en een beetje lijnzaad omdat ze op zand staat.

Rijden mogen we nu heel rustig op gaan pakken.

Super dik is ze niet meer. Maar er moet nog een hoop af.
Zie filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=7_H4QQ-u ... 1364572422

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:44

Ik heb ook even een vraagje. Vorig voorjaar raakte mijn paard ook HB en dit heeft 5 maanden geduurd voordat het helemaal over was. Het vermoeden bestaat dat hij mogelijk ook IR is.

Nu ben ik al weer een aantal maanden aan het rijden en gaat het weer best goed met hem. Zins een week of 6 ben ik weer vollop aan het trainen en moet hij soms pittig werken. De laatste tijd merk ik dat hij wat aan energie te kort komt, na 45min is het kacheltje op en heeft hij minder fut.
Ik wil hem dus wat bij gaan geven voor net en beetje extra energie (hij hoeft ook weer geen bommetje te worden).

Hij krijgt nu zo'n 10kg hooi (voordroog kuil reageerd hij gelijk op) en daarnaast een halve kg subli senior priores met equilin balancer. Wat kan ik mijn paard bij gegev voor wat extra energie, zonder het rissico te lopen dat hij opnieuw bevangen raakt?

Ik zat zelf te denken aan iets van lucerne, maar weet niet of dit extra energie geeft en veilig is voor HB gevoelige paarden. Omega 369mix heb ik een tijdje gegeven maar dat was geen suc6, dikke koker en harde hals kreeg hij er van. Care4life van pavo vind hij niet lekker.
Wie heeft er voedings tips voor mij???

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:59

Olie.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:27

Marcella schreef:
Olie.

Wat voor olie en hoevewl?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:37

In ieder geval wel langzaam opbouwen en wat voor een olie dat kan per paard verschillend zijn. Die van mij krijg gewoon zonnebloemolie.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 23:11

De omega 369 mix van subli was voor mijn paard geen suc6. Als je enkel zonnebloemolie voert, geef je dan ook extra vitamine E bij? Dit heeft een paard tocj nodig om de ie in het lichaam om te kunnen zetten in energie?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 00:13

In olie zit ook inderdaad vit. E.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:31

@tyrcanol inderdaad is ze niet meer echt te dik ! Da's al goed, toch ! Alleen die zogenaamde speknek, die zou nog wel mogen minderen ( vooral dan die vetdepots op de bovenkant..) maar de ervaring heeft mij geleerd dat dat wel errruuug lang kan duren :j Bij mijn merrie bijna een jaar...en ondertussen wordt ze dan ook wel magerder op haar ribben, waardoor je zou denken dat het beessie echt wel te dun wordt, maar ik denk dat dat een fase is die er gewoon bijhoort....Eens die vetopslag op de manenkam weg, ziet er er ook weer meer als een normaal paard uit, en niet zoals een bodybuildertje :D Veel betere vetverdeling over het hele lichaam en niet enkel op die paar specifieke plaatsen.
Ik heb mijn merrie vorig jaar ook een tijdje Ex-Laminitis van Hippo bijgegeven...is niet goedkoop, maar helpt met het afbreken van suikers in de darmen ( zij was erg hoefbevangen door te dik zijn en een slechte vertering van suikers...) en ik had de indruk dat vanaf het moment dat ze dit bijkreeg, ook het '' harde '' vet wat sneller ging smelten. Misschien een ideetje voor jou om te overwegen ....

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:41

Oh bedankt!
Dat gaan we eens opzoeken!

Inmiddels hebben we ander hooi :)

En haar speknek.. Die is al heul wat minder.
Je ziet m ook bungelen haha :D

Dit was ze een jaartje. Terug:

Afbeelding

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:19

En besteld. Ben benieuwd :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 21:52

Succes ermee!
Ik ben het beginnen geven toen ze niet meer in de acute fase zat ( had toen nog geen opzoekingswerk gedaan en wist dus niet dat het bestond :o ) en heb een paar weken om de 2 à 3 dagen een schepje gegeven...de onderhoudsdosis zeg maar en dat ging toch goed ! Jouw paardje is wel wat kleiner denk ik, maar de hoeveelheden staan aangegeven op het potje als ik het goed heb.
Die foto...ja, zo'n spekkie herken ik helemaal van bij mijn merrie :D Is nu een strak lijntje geworden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 05:21

Mag ik wat vragen?
Toen ik gisteren met mijn shetlander MiniMe, die ik eerst had gelongeerd in buitenbak (grotendeels in hoefslag laten lopen) omdat en veearts en hoefsmid door haar losse bandjes rond knieen achter veel beweging adviseerden , liep ze dus helemaal niet lekker met haar achterbeentjes, voor ging wel gewoon goed en ik dus erna met haar de oprijlaan van stal afwandelde om uit te stappen, wilde ze eigenlijk al niet meer mee lopen, ze loopt normaliter altijd voorop en bleef nu achter me hangen en toen wilde ze me tot 2x toe bijten en viel me zelfs 1x daarvan een soort van aan en steigerde gewoon! Nou zeg ik wel vaker; "dat doet ze anders nooit" , maar ik weet dat ze dus altijd erg duidelijk aangeeft wanneer ze pijn heeft, net zoals nu dus en temp was 38.1 normaal voor haar maar ik voelde heel duidelijk in alle 4 de kootholtes een snelle , felle hartslag! Heb een paarden collega/vriendin laten voelen en die had er geen ervaring mee en heeft gewoon voor de zekerheid bijna alle andere paarden voeten ook gevoeld , hahaha, slimme meid en die bevestigde dus ook dat ze bij MiniMe dus duidelijker en snellere hartslag voelde in haar kootholtes;

Dus ik denk gelijk ; oliebol nu dan toch nog hoefbevangen? heb maatregelen al genomen en kon dus zelfs nog op de valreep ergens wat graszaadhooi regelen en toen ik dat dus ipv laatste voeding aan allebei (staat met mijn grote paard op paddock met 2 schuilstallen, mag dus voorlopig ook weer niet op wei) ging geven, voelde ik verdorie toch helemaal geen hartslag meer bij MiniMe???!!

Ik snap er nu echt niets meer van eigenlijk, want hoe kan dat nou toch zo snel al weer verdwenen zijn? Dat is toch onmogelijk , of toch niet? Wie weet hier meer over?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 07:59

Hopelijk werkt die hippo. Hier zag ik na 3 potten nog niks veranderen. Na van alles geprobeerd te hebben geloof ik niet meer in al die middeltjes.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:44

minimelona schreef:
Mag ik wat vragen?
Toen ik gisteren met mijn shetlander MiniMe, die ik eerst had gelongeerd in buitenbak (grotendeels in hoefslag laten lopen) omdat en veearts en hoefsmid door haar losse bandjes rond knieen achter veel beweging adviseerden , liep ze dus helemaal niet lekker met haar achterbeentjes, voor ging wel gewoon goed en ik dus erna met haar de oprijlaan van stal afwandelde om uit te stappen, wilde ze eigenlijk al niet meer mee lopen, ze loopt normaliter altijd voorop en bleef nu achter me hangen en toen wilde ze me tot 2x toe bijten en viel me zelfs 1x daarvan een soort van aan en steigerde gewoon! Nou zeg ik wel vaker; "dat doet ze anders nooit" , maar ik weet dat ze dus altijd erg duidelijk aangeeft wanneer ze pijn heeft, net zoals nu dus en temp was 38.1 normaal voor haar maar ik voelde heel duidelijk in alle 4 de kootholtes een snelle , felle hartslag! Heb een paarden collega/vriendin laten voelen en die had er geen ervaring mee en heeft gewoon voor de zekerheid bijna alle andere paarden voeten ook gevoeld , hahaha, slimme meid en die bevestigde dus ook dat ze bij MiniMe dus duidelijker en snellere hartslag voelde in haar kootholtes;

Dus ik denk gelijk ; oliebol nu dan toch nog hoefbevangen? heb maatregelen al genomen en kon dus zelfs nog op de valreep ergens wat graszaadhooi regelen en toen ik dat dus ipv laatste voeding aan allebei (staat met mijn grote paard op paddock met 2 schuilstallen, mag dus voorlopig ook weer niet op wei) ging geven, voelde ik verdorie toch helemaal geen hartslag meer bij MiniMe???!!

Ik snap er nu echt niets meer van eigenlijk, want hoe kan dat nou toch zo snel al weer verdwenen zijn? Dat is toch onmogelijk , of toch niet? Wie weet hier meer over?

Nu drie weken geleden wilde ik mijn paard ook uit het land halen en hij wilde niet mee lopen. Hij komt normaal gesproken ook niet naar me toelopen ofzo, maar zodra die zijn halster om heeft loopt hij altijd wel enthousiast met me naar stal. Nu dus niet. Verder niet echt verder gedacht en gezadeld en opgestapt. Als snel werd het duidelijk dat er iets niet goed zat, hij liep heel stram en stijf en op het harde op eieren. Ik zag de bui al hangen, want het leek heel erg op het loopje dat hij had toen hij vorig jaar HB was. Meteen van het gras gehaald en de hoefsmid gebeld. Die kon niks vinden en ook zijn hoeven waren niet warm. Vreemd! Toch ook de DA om advies gevraagd en die stelde beperkte weidegang voor 1 - 2 uurtjes per dag. We houden dat nu al circa 3 weken aan en hij loopt weer super vlot.

Mijn DA had er wel een bepaalde theorie over, maar die was erg ingewikkeld. Ik meende altijd dat suikers super gevaarlijk waren en dat bevestigde zij ook, maar ze had het ook over eiwit dat nu veel in het gras zit en dat ze juist daarvan erg stram worden.

Dus al met al ben ik net zo verbaasd als jij. Al moet ik zeggen dat sinds hij HB is geweest, ik overal beren op de weg zie. Bij ieder misstapje denk ik meteen, oh het zal toch niet weer HB zijn :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:27

Marijuhhhhh schreef:
minimelona schreef:
Mag ik wat vragen?

Nu drie weken geleden wilde ik mijn paard ook uit het land halen en hij wilde niet mee lopen. Hij komt normaal gesproken ook niet naar me toelopen ofzo, maar zodra die zijn halster om heeft loopt hij altijd wel enthousiast met me naar stal. Nu dus niet. Verder niet echt verder gedacht en gezadeld en opgestapt. Als snel werd het duidelijk dat er iets niet goed zat, hij liep heel stram en stijf en op het harde op eieren. Ik zag de bui al hangen, want het leek heel erg op het loopje dat hij had toen hij vorig jaar HB was. Meteen van het gras gehaald en de hoefsmid gebeld. Die kon niks vinden en ook zijn hoeven waren niet warm. Vreemd! Toch ook de DA om advies gevraagd en die stelde beperkte weidegang voor 1 - 2 uurtjes per dag. We houden dat nu al circa 3 weken aan en hij loopt weer super vlot.

Mijn DA had er wel een bepaalde theorie over, maar die was erg ingewikkeld. Ik meende altijd dat suikers super gevaarlijk waren en dat bevestigde zij ook, maar ze had het ook over eiwit dat nu veel in het gras zit en dat ze juist daarvan erg stram worden.

Dus al met al ben ik net zo verbaasd als jij. Al moet ik zeggen dat sinds hij HB is geweest, ik overal beren op de weg zie. Bij ieder misstapje denk ik meteen, oh het zal toch niet weer HB zijn :o

Thanks! Vooral ook voor het begrip want die van mij is dus ook vorig jaar hoefbevangen geweest en ik vind het echt een hele gemene pijnlijke , vreselijke ziekte! Zie dan ook eigenlijk liever te veel beren als helemaal niets zien, weet je wel...

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:33

Ik heb hetzelfde toevallig vorige week mee gemaakt.
Shet op stal die vorig jaar zwaar hb was.
Dit jaar eindelijk redelijk goed en na week opbouwen met graasmasker ook ineens stram en beetje op eieren alleen geen hartslag.
Toen direct van het gras af gehouden en gezorgt dat hij op een pad staat met veel beweging.
Hooinet achteraan en waterton vooraan en zo nu en dan los tussen de andere pony's even lekker rennen.
Hij loopt nu weer redelijk hij heeft nooit 100% goed gelopen op het harde.
Ik ben bang dat in de afgelopen jaren hij teveel bevangen is geweest en ze hoefbeentje gekanteld is.

Nu mag hij elke dag 15 min met graasmasker tussen de rest lopen het is even niet anders.
Wil niet weer opnieuw beginnen was vorig kaar geen pretje.
Ik weet dus niet of hij stram was door te weinig beweging of het gras maar neem even het zekere voor het onzekere.
Shet is niet van mij maar zorg wel volledig voor hem..
Probeer het zo voor hem te zorgen en durf geen risico's te nemen.
Aangezien er geen dierenarts bij mag komen enzo..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 06:26

Eenmaal bevangen geweest blijf je wel oplettend, maar ik denk dat dit ook goed is, hoewel het vermoeiend is.

Tyrcanol, heb je het al binnen of niet?

Hier eigenlijk nog geen fijn nieuws, hoewel niet zeker dat het van de bevangenheid is.
Mijn pony loopt al tijden net niet lekker. Ze heeft een hoefbeenkanteling. Maar ondanks aangepast beslag blijft het probleem. Gister op de buigproef op drie benen was ze slecht. Terwijl je gewoon maar beperkt wat ziet. Ze staat nog op de kliniek voor verder onderzoek. Er is een kans dat het toch nog allemaal uit de bevangenheid komt van 7 jaar geleden. :\
Thuis is ze al gewend aan gras en staat nooit op stal.. Dus ik ga haar denk straks maar laten grazen, zodat de grasgewenning toch een beetje blijft..

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:27

Dyonne, niet leuk, zo'n buigproef uitslag. Dapper dat je nu verder aan het onderzoeken bent, hou je ons op de hoogte ?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:54

Heftig dyonne!
Houd ons op de hoogte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:16

Jeetje, sterkte Dyonne!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:28

Ik ben benieuwd of jullie ervaring hebben met het volgende; vrienden van ons het een shet gekocht voor hun dochter, hij staat bij onze pony's. Vandaag kwam de hoefsmid, we hadden al gezien dat hij extreem beroerd op z'n hoeven stond maar hadden verwacht dat het door incorrect/niet bekappen kwam. Wij hebben zelf een hoefbevangen shet en hij toont in niks hoefbevangen... Hij loopt mooi vlot en heeft mooie ruime gangen, draait goed ook op het harde, biedt uit zichzelf draf aan ook op het harde en zijn hoeven zijn niet warm. Het is echt een pony die graag loopt en er veel plezier in lijkt te hebben.
Toen hij vandaag bekapt werd bleek hij toch bevangen te zijn geweest en nu ook nog te zijn op alle vier de hoeven! Toen de hoefsmid ging knippen kwamen er allemaal kneuzingen te voorschijn er zaten echt hele rode stukken in de hoef. Hij heeft hem nu weer correct op z'n hoeven gezet. Hij was gewoon braaf tijdens het bekappen en liep daarna net ze vlot en vrolijk weer rond, ook in draf (wel op zachte ondergrond). Hij lijkt dus totaal geen pijn te hebben...
Onze plek is al ingericht op een hoefbevangen pony dus daarin hoeven we geen aanpassingen te doen. Maar ik ben wel heel erg geschrokken van de toestand van zijn hoefjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:11

Mijn meedenkende nieuwe DA belde uurtje geleden; Zij denkt dus dat het cushing is bij MiniMe. Het zou alle symptomen in 1 x verklaren; de te strakke kniebandjes waardoor knietjs op slot raken, de steeds terugkomende wondjes, het vele drinken en plassen, zelfs het vele gapen wat ze sinds een week of 2 echt veel doet, weet dat dit teken is voor maagzweer, maar dat zou ik dus nooit en ten nimmer bij MiniMe hebben vermoed, is het de pony niet naar, maar ze doet het toch maar mooi wel...
Da is ook wel bang dat ze dan ook al diabeet is onderhand, omdat ik natuurlijk al ruim jaar van kastje naar muur word gestuurd , ook omdat zij de laatste keer pulsatie in kootholtes voelde , teken voor HB terwijl ze niet HB was op dat moment. Ze zei ook nog dat ik morgen maar eens moest kijken of ze wondjes in haar mond had, want dat wist ik niet zei ik, maar zit er over na te denken en ja hoor paar weken geleden viel het me al op dat ze plekjes aan binnenkant lippen had...

Wie weet er hoe lang het duurt voor je uitslag van de cushing test krijgt? De nieuwe test bedoel ik , die pas een jaar bestaat, zei DA? (ben dat verdomme net weer vergeten te vragen in mijn schok) en hoelang duurt het voor je zeker weet of ze diabeet is ja of de nee?

En stel nou dat ze dus en cushing heeft en diabeet is? Wat zijn dan haar verwachtingen nog? zijn die er dan eigenlijk nog wel?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:38

Hoe oud is ze? Er is een heel topic over cushing, veel paarden doen het toch nog wel een tijd goed met medicatie.

Diabeet bedoel je IR mee denk ik?

Hier eigenlijk geen goed nieuws. Echo was goed. Dus dierenarts verwacht toch dat het door hoefgewrichten komt..