[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yvanka_

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:27

Benji heeft vandaag zijn laatste shotje pijnstilling gehad. Vanaf nu gaan we kijken hoe hij het doet zonder.

Ik ben ook druk opzoek naar een nieuw plekje voor hem. Hij kan helaas niet blijven staat waar hij nu staat aangezien ze hier alleen weiland hebben.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:31

geerke schreef:
janouk...hoe is het met image?

Het lijkt hier allemaal mee te vallen. +:)+
Ruiter was/is behoorlijk stijf, maar Image voelt zich lekker. Ze is op haar gouden hoef bij het kort wenden uit haar box op het gangpad wel nog gevoelig: maar dat is niet raar. Haar hoefbeen is fors gekanteld en die zal wel wat te verduren hebben gekregen bij het galopperen en springen op het asfalt.
In stap is ze op de zachte grond goed rad en in draf soms in de wending even iets gevoelig; maar dat zie ik alleen; andere mensen valt het niet op.
Ik heb Arendsogen ontwikkeld, net zoals jullie waarschijnlijk, op het kijken naar het afrollen, bewegen, etc. van de hoeven van Image.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:38

Dat hebben van arendsogen noemt mijn Engelse vriendin: PLOS (Paranoid Laminitis Owner Syndrome) :+

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:07

@yvanka
Is het verband er nu af bij Benji ?
en hoe lijkt het met het voetje ?

@Janouk
Fijn dat het mee lijkt te vallen met Image, nou maar hopen dat ze gauw weer helemaal rad is.
en..sterkte voor de berijdster :(:)

@Buitenzinnig
Whahahaa... mijn tik heeft eindelijk een naam
Als iemand nu vraagt waarom ik altijd de voeten, kogels, hals en manier van lopen controleer hoef ik niks meer uit te leggen,
Ik heb gewoon het PLOS ! :D

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:41

Alleen RV die zit nog in het verband, deze is het meest gekanteld en hier zat de hoefzweer in. Deze wordt er morgen ochtend af gehaald. Dus kan morgen pas vertellen hoe het met dit voetje lijkt te zijn.
Wat ik van LV al kan zeggen is dat hij nog steeds op ''pantoffeltjes'' loopt en er zitten vrij diepe riggels in.

Van zijn achtervoetjes is het er gister af gehaald. Hier mee loopt hij vrijwel goed. Morgen komt de smid en zal ik foto's maken. Deze zal ik savonds plaatsen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:46

PLOS!! :+ Gelukkig zitten wij inmiddels in een ander stadium....de CLOS (Cautious etc...) :D .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:30

God ik kan wel janken, Grietje loopt sinds gisteravond weer dramatisch, helemaal op haar achterhand hangen, vrijwel niet willen lopen. Ik wil niet weer zo soebatten en aangezien de smid toch hoognodig moet komen heb ik maar meteen met van nassau gebeld. Morgenvroeg moet ik even naar visdonk bellen of ze nog een plekje hebben om foto's te maken. Dus duimen jullie even mee?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:34

Capopjekop, *(&^*(^ wat onwijs verrot! Ik duim heel hard mee dat je snel bij van Nassau terecht kan :j

Janouk, wat fijn dat Image toch weer wat beter gaat!

Buitenzinnig, GEWELDIGE titel, weet ik eindelijk wat er mis met me is :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:35

wat balen zeg cap op je kop.heb je een idee waar de achteruitgang opeens vandaan komt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:37

Ik durf het niet te zeggen, ik denk een combinatie van lange hoeven, kou (natte blubber) en een pak ander hooi dat ik gevoerd heb.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:46

@ Capopjekop:Jeetje, wat ellendig dat Grietje weer minder gaat, moet slopend voor je zijn :(:) Hopelijk hebben ze snel een plekje...
@Yvanka_:Ik hoop dat het er gunstig uit ziet morgen.
@Buitenzinnig: Lig hier in een deuk om PLOS :D
@janouk: Gelukkig is valt het allemaal mee met ruiter en Image

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:17

@ Cacopjecop vreselijk balen die terugval. Ik hoop dat je snel wat beter nieuws hebt. Ander hooi zou ook zo maar ineens veel suikers kunnen bevatten. Sterkte.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:19

Daar ben ik dus ook bang voor Esther. Helaas was het dat hooi of niks, want mijn hooiboer kreeg er weer wat tussen. Organisatorisch ben ik af en toe ook zo'n warhoofd :\ Ik hoop dat ik kan slapen vannacht. Enerzijds hoop ik natuurlijk dat er morgen plek is, anderzijds ben ik ook wel bang dat ik straks op mijn kop krijg :o Grietje is nog steeds niet in de conditie die ik gehoopt had.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:23

Ik denk meer aan de koude modder, ze is vorige winter toch ook ziek geweest ? Ws winterbevangenheid ? Het kan zijn dat haar voeten inmiddels weer te koud zijn geworden. Maar ja, alles is gissen, ik duim dat ze morgen kan komen en dat het daarna weer de goede kant op kan gaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:25

Dat speelt ook zeker mee :j Al stond ze de laatste dagen vrijwel niet in de modder. Ze stond veel in haar en voor stalletje op het verharde met haar schoentjes aan.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:30

capopjekop schreef:
Daar ben ik dus ook bang voor Esther. Helaas was het dat hooi of niks, want mijn hooiboer kreeg er weer wat tussen. Organisatorisch ben ik af en toe ook zo'n warhoofd :\ Ik hoop dat ik kan slapen vannacht. Enerzijds hoop ik natuurlijk dat er morgen plek is, anderzijds ben ik ook wel bang dat ik straks op mijn kop krijg :o Grietje is nog steeds niet in de conditie die ik gehoopt had.

Op je kop krijgen? Van wie dan? Zoals ik hier lees ben je supergoed voor je paardjes, en doe je ontzettend veel moeite voor ze, meer kun je niet doen toch?

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:38

Jeetje capopjekop... Balen zeg die terugval!
Sterkte

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:45

capopjekop schreef:
anderzijds ben ik ook wel bang dat ik straks op mijn kop krijg :o Grietje is nog steeds niet in de conditie die ik gehoopt had.

Natuurlijk krijg je niet op je kop, je doet er alles aan wat in je vermogen ligt om een terugval te voorkomen. Het is hardstikke rot dat er nu een terugval is.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:38

Nado schreef:
Ik denk meer aan de koude modder, ze is vorige winter toch ook ziek geweest ? Ws winterbevangenheid ? Het kan zijn dat haar voeten inmiddels weer te koud zijn geworden. Maar ja, alles is gissen, ik duim dat ze morgen kan komen en dat het daarna weer de goede kant op kan gaan.

Hier dacht ik ook meteen aan!!! Is er een mogelijkheid om haar uit de blubber te halen?
In iedergeval sterkte en hoop dat je snel terecht kunt bij Van Nassau!!!

Marco stond vorig jaar ook in de blubber en werd toen hb (waarvan weet niemand) dit jaar staat hij op de stenen (mede doordat zijn hoeven letterlijk rotten als hij in de blub staat) en gaat het onwijs goed. Dus misschien komt het daardoor??
Vandaag me tweede L1 wedstrijd gereden met 188 en 184 punten!!!! ben dus heel tevreden over hoe het op dit moment met hem gaat...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:42

Nogmaals heel veel sterkte Capopjekop, ik hoop dat ze bij Visdonk snel wat kunnen betekenen voor Grietje.
Het feit dat je alleen al bereid bent om zo'n lange reis te maken voor Grietje zegt al zoveel dat op je kop krijgen geheel onterecht zou zijn.

Heb je al iets gehoord over wanneer je graszaadbaal komt ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:44

Ik heb een stuk voor de stal verhard maar dat is niet heel groot. Verder heb ik een stuk wei afgezet dat ze stukje voor stukje mochten kaal eten en dat hebben ze nu omgeploegd. Ik wilde een stuk van dat kapotgelopen stuk afsluiten met bielzen en daar zand op doen. Helaas mag ik het niet afgraven want het is natuurgebied. Anders toch maar overwegen om een groter stuk te betegelen. Hoe groot is jou verharde deel?

Dat zijn nette punten, gefeliciteerd!

@ lolclub: Ze hebben toevallig gebeld dat het hooi volgende week komt. Ze moesten het uit Oss halen. Ze hebben zelf niks meer, veldbeemd was al helemaal een drama.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:49

@ capopjekop heel veel sterkte met Grietje.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:02

capopjekop schreef:
Ik heb een stuk voor de stal verhard maar dat is niet heel groot. Verder heb ik een stuk wei afgezet dat ze stukje voor stukje mochten kaal eten en dat hebben ze nu omgeploegd. Ik wilde een stuk van dat kapotgelopen stuk afsluiten met bielzen en daar zand op doen. Helaas mag ik het niet afgraven want het is natuurgebied. Anders toch maar overwegen om een groter stuk te betegelen. Hoe groot is jou verharde deel?

Dat zijn nette punten, gefeliciteerd!

Ons verharde stuk is 90m2 ongeveer. klinkt heel groot maar dat valt eigenlijk wel mee. langs de schuur hebben we gewoon een stroomdraad rond het pad gedaan. Ik vind het echt een hele goede oplossing voor die van mij, ook eindelijk geen last meer van rotstraal.
ik begrijp wel dat je zoiets heb van op je kop krijgen van Van Nassau, zo is hij nu ook wel weer denk ik. Alleen bedoelt hij het vast niet zo dat je het helemaal niet goed doet!! ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:05

gefeliciteerd met je punten fancylover, netjes gedaan ;)

Even over de kou en blubber..
Dit kan wel degelijk pijn geven al wek je met kou en nattigheid alleen geen werkelijke HB aanval op.
Het lijkt dus waarschijnlijker dat de pijn dan meer ontstaat door een vermindering van de toch al slechte doorbloeding van de ondervoet waardoor het effect van wintertenen ontstaat.
Wintertenen zijn enorm pijnlijk en de enige remedie ertegen is dus de kou, nattigheid en verweking van de hoeven vermijden.
Mijn mening is dat een HB pony iig gedurende een dagdeel dus warm en droog moet kunnen staan om zijn voeten op te kunnen warmen en af te kunnen laten drogen,
dit zou dus zelfs kunnen betekenen dat je hem ter bescherming misschien zelfs in een box moet zetten als je geen droog stuk grond voorhanden hebt.

Capopjekop: qua bewegingsvrijheid is het misschien niet ideaal maar hoeveel ruimte heeft Grietje als je het stukje voor haar stalletje afzet zodat ze niet in de modder kan komen ?
en heb je al geprobeerd om Grietje dr voeten op te warmen om te kijken of ze dan minder pijnlijk wordt ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:11

helemaal afzetten zal niet lukken, want dan kunnen de andere hun stal niet in. Haar stal van 3x3 heeft rubberen tegels en daarvoor zou ik een stuk van 3x3 kunnen afzetten. Het hele stuk is 3x9. Ik kan wel eens rondkijken voor tegels en zand om het dan wat groter te maken. Dan kan ik meteen een pad naar de weg maken. Ik voer nu wel alleen nog maar voor de stal, dus een groot gedeelte staat ze sowieso in of voor haar stal te eten. Alleen net toen ik hooi ging voeren lag ze languit in de blub op een oud restje hooi. Lijkt me voor het hele lichaam ook niet echt lekker.

Voeten warmen heb ik niet gedaan. Ik heb er wel over zitten nadenken om sokken onder de schoenen te doen, maar dat uiteindelijk niet gedaan omdat het me kouder lijkt als die sokken blubberig worden.