Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:39

Stal_Fiore schreef:
Ik vind het wel knap dat jij aan de hand van 1 foto'tje en 1 reactie van mij kan zien dat we de pony door laten lopen.

niet op basis van de foto, maar op basis van wat je vertelt

Stal_Fiore

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:40

Waar lees jij dan dat dat het geval is?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:42

Ook al zet je 'm stil, dan nog gaat het probleem niet opgelost worden door de ijzers, er moet wat aan de gezondheid van de hoeven gebeuren.

Maar goed ik ga hier niet in discussie, want dit is geen discussietopic :7 per pb wil ik wel verder gaan evt.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:44

Nee geeft niks, maar dat ik zeg dat we haar nu op ijzers hebben staan, wil natuurlijk niet zeggen dat we niks aan de gezondheid van de hoeven doen en hebben gedaan.

Maar goed wat vind jij dat er aan gedaan kan worden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:51

Stal_Fiore schreef:
Nee geeft niks, maar dat ik zeg dat we haar nu op ijzers hebben staan, wil natuurlijk niet zeggen dat we niks aan de gezondheid van de hoeven doen en hebben gedaan.

Maar goed wat vind jij dat er aan gedaan kan worden?

mag ik raden?
Meteen van de ijzers af :j

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:55

Tsja... ik zie inmiddels het onderschrift, dus dat zal wel ijzersloos worden dan....

Wat op zich niet verkeerd hoeft te zijn hoor.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:03

Arabesk schreef:
Ook al zet je 'm stil, dan nog gaat het probleem niet opgelost worden door de ijzers, er moet wat aan de gezondheid van de hoeven gebeuren.

Maar goed ik ga hier niet in discussie, want dit is geen discussietopic :7 per pb wil ik wel verder gaan evt.

rijd jij met je paarden dresuurmatig? en zo ja, welk niveau?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:05

nombrado schreef:
Arabesk schreef:

rijd jij met je paarden dresuurmatig? en zo ja, welk niveau?

Vraag ik aan jou wat voor toegevoegde waard het heeft op welk nivo arabesk rijd?
Of krijgen we weer die discussie "ja maar ik rijd wedstrijden dus heb ik ijzers nodig"
Er rijden genoeg mensen bij mij op stal wedtrijden met blootje pootjes, diverse nivo's

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:09

nombrado kun je beter negeren. Die zit in heel veel topics enkel en alleen te stoken. Ook op andere forums is iedereen uitgekeken op haar. Dus gewoon negeren... ;)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:14

Arabesk schreef:
Door het beslag heeft je paard nu onnatuurlijk lange hoeven gekregen, net als op onderstaand vergelijkingsplaatje:

Afbeelding

Gevoelige zolen komt meestal door een slechte witte lijn waardoor het hoefbeen gaan drukken op de zool. Heb je ook fotos van opzij van de hoeven?

Nu ik deze 'voorbeeldplaatjes' weer eens voorbij zie komen...
Linkerhoef is een mustanghoef die van een dood paard afkomt.
Wel eens stukjes hoorn na het bekappen een tijdje laten liggen? Dit droogt uit en krimpt in ;)
Beslagen hoef is waarschijnlijk van een paard die het niet bepaald had getroffen met z'n eigenaar en hoefsmid: paard staat er waarschijnlijk al een aantal weekjes/maandjes te lang op. IJzer zit er daarom totaal beroerd onder. Hoefsmid die dit paard beslagen heeft heeft ook nogal laag genageld.
Tja, trek hier zelf je conclusies maar uit...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:21

Cowgirl schreef:
Vraag ik aan jou wat voor toegevoegde waard het heeft op welk nivo arabesk rijd?
Of krijgen we weer die discussie "ja maar ik rijd wedstrijden dus heb ik ijzers nodig"
Er rijden genoeg mensen bij mij op stal wedtrijden met blootje pootjes, diverse nivo's

ik ben erg benieuwd, of er een paard is , die op GP niveau rijd op blote voeten.
daarom vraag ik het
Voor mij is dit wel interessant, omdat ik nu eenmaal met sommige paarden merk, dat ze gevoeliger op de voeten zijn en dus met de verzamelde gangen (meer afdruk) korter lopen, dan als ze ijzers hebben.
net of ze de voeten niet neer durven zetten.
vergeet niet, dat zand ook schuurt..., dus gevoeligheid kan er zeker zijn in die zwaardere oefeningen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:24

Zammie schreef:
nombrado kun je beter negeren. Die zit in heel veel topics enkel en alleen te stoken. Ook op andere forums is iedereen uitgekeken op haar. Dus gewoon negeren... ;)

ook bedankt :D
ik stel alleen een vraag
Ik heb mijn paarden zelf op blote voeten staan, en ik merk wel degelijk verschil in de gangen nu ze zonder staan. Dus vandaar de vraag.
Ik ben niet tegen ijzers of tegen blote voeten, mits dit niet belastend is voor het paard.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:10

Ik heb een vraagje, kan/mag ik hier ook een oordeel/advies krijgen over "blote" voetjes foto's?
Onze paarden staan sinds juni vorig jaar volledig zonder ijzers, de Shetlanders staan altijd al zonder ijzers. Het gaat dus alleen niet goed met de paarden zonder ijzers. Beide hebben tot latere leeftijd op ijzers gestaan. De hoefkapper zegt dat het óf moet verbeteren óf er moeten weer ijzers onder en dat laatste wil ik dus niet, maar wat ik wel moet doen weet ik niet. Misschien dat iemand me advies kan geven en kan kijken of ze goed gekapt zijn. Zo ja, dan zal ik morgen met het fototoestel aan de slag gaan ;-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:24

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:25

Om nu even over te gaan op het beoordelen van hoeven en er geen discussie topic van te maken:
Dit paard heeft trouwens altijd op blote voetjes gelopen.
Afbeelding
Afbeelding
Zijn deze foto's duidelijk? anders kan ik morgen nog nieuwe maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:29

SpikyBlue schreef:
Arabesk schreef:
Door het beslag heeft je paard nu onnatuurlijk lange hoeven gekregen, net als op onderstaand vergelijkingsplaatje:
http://www.cytekhorseshoeing.com/Images ... alvrim.jpg
Gevoelige zolen komt meestal door een slechte witte lijn waardoor het hoefbeen gaan drukken op de zool. Heb je ook fotos van opzij van de hoeven?

Wel eens stukjes hoorn na het bekappen een tijdje laten liggen? Dit droogt uit en krimpt in ;)
Beslagen hoef is waarschijnlijk van een paard die het niet bepaald had getroffen met z'n eigenaar en hoefsmid: paard staat er waarschijnlijk al een aantal weekjes/maandjes te lang op. IJzer zit er daarom totaal beroerd onder. Hoefsmid die dit paard beslagen heeft heeft ook nogal laag genageld.

Mwah, de hoeven van mijn paarden komen toch aardig in de buurt van de linker hoof.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8S6P83DB.jpg

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:36

Arabesk schreef:
SpikyBlue schreef:

Mwah, de hoeven van mijn paarden komen toch aardig in de buurt van de linker hoof.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8S6P83DB.jpg

Waarom is er een stuk van de hoef dat de grond niet raakt? Geen aanval, puur interesse waarom. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:38

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:44

Moderatoropmerking:
Dit is zo ongeveer de 15e moderatoropmerking in dit topic.
Dit topic is niet bedoeld om de discussie over het verschil tussen natuurlijk bekappen en traditioneel bekappen/beslaan verder te voeren. Bij deze dan ook het verzoek ontopic te gaan.
De bedoeling van dit topic staat hier vermeld: [BEH] Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven
Graag dit onderwerp aanhouden :)

Off topic reacties worden vanaf hier gewoon verwijderd. Jammer dat het zo moet en er niet gewoon on topic gebleven kan worden

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:37

Nav de vraag van Quir; ik heb ook foto's van een dode hoef.
In januari heb ik de cursus van PN gedaan bij Spirithorses, erg leuk en leerzaam.
Ik had een enorme hoef uitgezocht waar flink veel aan moest gebeuren, onder het mom van 'als ik dít kan..'. :D
Helaas geen vóór foto's, maar deze zijn van na de bekapping.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie zien is er in de zool gevijld en in de straal gesneden.
Er was veel overtollig materiaal waardoor de hoef niet stabiel kon staan (voor 't geval dat nog nodig was :+ ).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:10

Ik heb vorige week foto's gemaakt van de hoeven van mn paard aangezien daar nu problemen mee zijn. Morgen krijgt ie voor een ijzer dus kunnen we vergelijken :D

Probleem nu is paard struikelt, is nu 2 keer door mn oude smid bekapt en 2,5 week geleden is er veel weggesneden aangezien we dachten dat ie een hoefzweer had (warme hoef kloppen in kootholte en gevoelig op fisiteertang) volgens smid een zoolkneuzing. Second opinion gevraagd van hoefsmid die bij een paardenkliniek werkt en via die smid een nieuwe gevonden die morgen dus komt. Heb eerder bij mn oude paard al een keer problemen gehad door mn oude smid dus ben benieuwd wat de nieuwe smid vind. Zelf vind ik dat mn paard nu een beetje platte voeten heeft gekregen (na mijn mening meer dan toen ie kwam)

Kijk en beoordeel :D

Nb foto's zijn van na het wegsnijden en 1 keer teren ivm de wond die na het snijden zat )op advies HS.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:47

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:08

MarjanB, dus omdat jouw paard struikelt gaan er ijzers onder? Denk je dat het daarmee verholpen is?
Ook beslag valt en staat met een goeie bekapping. En als het struikelen niet daarvan komt zal ik toch eerst willen weten waar door wel.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:30

Needje schreef:
MarjanB, dus omdat jouw paard struikelt gaan er ijzers onder? Denk je dat het daarmee verholpen is?
Ook beslag valt en staat met een goeie bekapping. En als het struikelen niet daarvan komt zal ik toch eerst willen weten waar door wel.

Klopt, oorzaak is volgens mn oude smid een zoolkneuzing, ik denk dat hij de hoeven de laatste keer te veel heeft uitgesneden en paard te dunne zool heeft gekregen. Is daarmee veel gevoeliger voor steentjes oid, daarom komt nu een andere smid op advies van een smid die ik ken maar hier te ver vandaan woont. Morgen ga ik met nieuwe smid in overleg of dit er ook van kan komen. Maar de gevoeligheid in de rv voet is wel het enige wat we ons kunnen bedenken als oorzaak. Mede omdat het paard is gaan struikelen na de laatste keer bekappen.. Ik ga ervan uit dat mn nieuwe smid voldoende kennis en dergelijke heeft om me hiermee te helpen. Ijzer gaat eronder omdat 3 hoefsmeden onafhankelijk van elkaar toch aanbevelen er een ijzer onder te zetten. Daarnaast kan het soms helpen dat een paard zn voet beter gaat afrollen en dus beter gaat lopen. Mocht de kneuzing over zijn ga ik eerst weer eens kijken of ie nog struikelt met longeren (afgelopen dagen niks van gezien met los doen) en dan weer rijden mocht ie nog struikelen dan komt de dierenarts.

Verder ben ik zelf een voorstander voor beslaan en niet voor het natuurlijke bekappen maar dat is geloof ik niet de bedoeling van dit forum :D het lijkt me alleen wel informatief om het zelfde paard te zien met en zonder ijzers :) Daarnaast wil ik er mee gaan springen en ga ik niet met blote voetjes een buiten wedstrijd rijden, dus moet ie toch een keer op ijzers.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:32