[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alani

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:02

Netje helemaal met je eens; het wordt nooit beter alleen maar slechter. Spat geneest niet, maar is hooguit een tijdje rustig. Eigenlijk een vulkaan.
@Bloemjess
Maar goed, ik begrijp je zeker wel hoor. Ik kan nu een grote mond hebben en denken er is geen kans meer en wonderen bestaan niet. Maar als het beestje van mij zou zijn, zou ik ook nog niet opgeven.
@Zamero; da's weer ff genieten van je knollebeest. Heerlijk!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:54

Altijd positief blijven :+, al is dat wel eens moeilijk... :(

bloempjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:47

Ja ik blijf positief,ik heb haar dan nog niet in het echt gezien, maar aan de verhalen van Vanessa weet ik zeker dat het een toppaardje is. Het karakter van de moeder is geweldig, dus dat zal die van haar ook wel zijn :)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:37

@ Alani, je hebt gelijk in dat spat nooit meer over gaat.. maar als ik mijn DA mag geloven, hoef ik me over Vario niet druk te gaan maken. Hij zei me dat Vario de spat gunstig heeft zitten, voor zover dat mogelijk is met spat uiteraard, en dat zodra dit dichtgegroeid is, hij weer een goed sportpaard zal kunnen zijn. En vooralsnog, kan ik hem alleen maar gelijk geven. Dus ik weet niet of dat het inderdaad voor alle paarden en alle vormen van spat geld dat het alleen maar slechter kan worden. Zoals ik het begreep, als Vario 'klaar' is met het proces, zal het daar ook bij blijven. Hij heeft totaal geen woekering en de mate waarin 't kraakbeen verdwenen is, is ook maar klein. Uiteraard leef ik niet op een roze wolkje, en hou ik wel degelijk rekening met zijn spatpoot en ben ik uiterst voorzichtig met 'm, 't is en blijft natuurlijk wel een mankement in zijn gewricht. Wel ben ik heel optimistisch en positief. Natuurlijk, ik zal geen topprestaties van 'm verwachten, maar hij wordt er nu alleen maar beter op..

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:14

@Magic Eddy;
Je hebt zeker gelijk hoor. De spat die Vario heeft is vele malen gunstiger (als je daarvan tenminste kunt spreken) dan die Selena heeft. De oplossende vorm is het grootste probleem. Ik ken springpaarden die spat (de woekerende variant) die op het hoogste niveau (ZZ) springen. Je ziet het natuurlijk altijd wel terug in de buiging van de gewrichten al denk ik dat 9 van 10 het niet zullen zien hoor.

Als bij Vario het proces is afgerond dan is er eigenlijk geen vuiltje meer aan de lucht. Of de woekering moet dusdanig de beweging beperken, maar dat heb ik eigenlijk nog nooit gehoord. In geval van de oplossende variant wordt het proces niet afgerond en er ontstaat steeds weer een ontsteking en daardoor wordt er steeds (w)meer kraakbeen afgebroken. Tildren zou dit proces kunnen ombuigen, maar da's in mijn geval helaas niet gelukt.
Maar ondanks dat Selena niet meer geschikt is voor de sport, hoor je mij niet mopperen. Ik ben blij dat ik haar nog als weidepaard heb kunnen behouden en dat was eigenlijk wel het doel toen ik naar Emmeloord ging. Als er meer ingezeten had, dan was dat mooi meegenomen.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:32

Alani, ok, ik begon al aan mezelf te twijfelen of ik er nou naast zat :o Vario heeft idd ook Tildren gehad, maar dan met name om het weggeslagen deel te helpen vast te groeien. Je ziet inderdaad bij 'm als ie nog niet opgewarmd is dat ie wat onregelmatig loopt, maar als ie een keer is warmgelopen gaat ie als een trein. 't Is gewoon een diesel :D En net wat je zegt, vele zien het er dan ook niet vanaf. ook van buiten zie je niets aan het gewricht, bij sommige zie of voel je nog weleens zo'n knobbel van de woekering, maar hij heeft dus maar heeel weinig 'nieuwbouw' zoals de DA t zei :P

Wij gingen toendertijd ook naar de kliniek met de gedachte, we mogen blij zijn als ie geen pijn meer hoeft te hebben, en wie weet nog een klein buitenritje kan mee stappen. Je begrijpt dus wel dat we stonden te juichen toen de DA vertelde dat hij weer een behoorlijk leuk sportpaard kon worden. De DA had me geen mooier verjaardagskadootje kunnen geven.. (We waren daar op mijn verjaardag ;) )

Vanessa83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:25

Alani schreef:
Netje helemaal met je eens; het wordt nooit beter alleen maar slechter. Spat geneest niet, maar is hooguit een tijdje rustig. Eigenlijk een vulkaan.
@Bloemjess
Maar goed, ik begrijp je zeker wel hoor. Ik kan nu een grote mond hebben en denken er is geen kans meer en wonderen bestaan niet. Maar als het beestje van mij zou zijn, zou ik ook nog niet opgeven.
@Zamero; da's weer ff genieten van je knollebeest. Heerlijk!

Met rustig bedoel je neem ik aan wanneer het vergroeit is..? En die periode is per paard veschillend denk ik? Heeft het feit dat het botoplossende spat of woekerende spat is daar nog invloed op? En hoe bedoel je het wordt alleen maar slechter? Sorrry hoor ik zit vol vragen... Ik vind het zo moeilijk wat ik moet doen

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:16

Vanessa83: rustig kan ook zijn zoals bij mijn paard. Op dit moment doet de spat niks, de ontsteking is niet verder aan het gaan. Dus het lost niet verder op of groeit niet verder dicht. Maar je weet met spat dat die ontsteking op enig moment weer aktief wordt en dan is het maar weer afwachten wát het doet, hoe lang het duurt en hoe ze er weer uitkomen. Alleen bij een volledig vergroeide spat kan het zijn dat het niet meer terugkomt, maar over het algemeen krijgen paarden die dat hebben na een aantal jaren toch vaak weer ergens last van (soms ook aan een ander been). Mijn DA zei indertijd ook: ze krijgt nu een 3 op haar been, mocht het helemaal vergroeid zijn, dan kan dat daarna terug naar een 2, maar een 1 zal het nooit meer worden :n .

Er zijn uitzonderingen die er uiteindelijk goed uitkomen, maar lees in dit topic: er zijn er maar heel weinig waarbij niet af en aan ze weer een slechtere periode hebben en de spat weer aktief is. Maar zo jong al spat, maakt het verhaal volgens mij wel ingewikkeld...

@Maggie_Eddy: superfijn dat Vario het zo goed doet. Als die van ons een goede periode heeft kan ze ook alles gelukkig. Maar wees er wel alert op dat er nu één schijf is dichtgegroeid bij Vario (neem ik tenminste aan) en dat het zomaar kan gebeuren dat het opspeelt in een andere schijf (er zijn er 3 in het gewricht als ik het goed heb toch?). Al hoeft dit natuurlijk niet (we duimen !).

Vanessa83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:19

Ik hoopte juist dat haar leeftijd positief zou zijn mbt het vergroeien, omdat ze natuurlijk nog in de groei is. Is ook maar een gedachte hoor, nergens op gebaseerd..
Met af en toe een slechtere periode zou ik prima kunnen leven, als er ook goede periodes zijn, maar ze blijft nu onregelmatig

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:28

Netje, ja er zijn 3 schijven in het gewricht. Stel dat het in de onderste komt, zal je paard nooit meer goed kunnen bewegen. Dus laten we hopen dat het nooit daar komt. Bij Vario zit het in de middelste als ik me niet vergis, en vooralsnog geen tekenen dat het (al) ergens anders zit... Zal eens vragen aan de DA hoe groot die kans is, dat is wel een interessante eigenlijk :j

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:46

Bij Tiger zit het ook in de middelste volgens mij. Ik wist niet dat de onderste het ergste is. Het is alweer bijna 3 jaar terug van de foto. Laten jullie elk jaar een foto maken? Ik vind dat niet nodig, zolang hij *goed* loopt, maar stel hij zal weer heel erg kreupel lopen of iets, dan wel natuurlijk.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 02:11

Ik ga nog wel een keer voor een foto over een maandje of 2 denk ik.. Eigenlijk had ik nou al gekunt en gewild, omdat het nu een half jaar geleden is dat hij zijn infuus heeft gehad, maar aangezien mijn andere knollie 't nodig vond om voor te kruipen, is Vario nog maar even uitgesteld.. Heb helaas nog steeds geen geldboompje in de achtertuin :=

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:25

Tiger BD; ik laat ook niet elk jaar foto's maken. Alleen als er een probleem ontstaat waar we écht niet uitkomen (qua kreupelheid) of het te lang gaat duren, laat ik haar weer op de foto zetten om te zien hoe het ervoor staat. Heb zonder foto's al genoeg kosten :D :o

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:50

Bij mijn paard is het vorig jaar februari/maart? pas vastgesteld.. Zolang ze goed loopt laten wij ook geen foto's maken.. :)

Hebben jullie allemaal extra kosten door de spat?? daar bijvoorbeeld supplementen ofzo?

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:33

Nee niet door supplementen, maar zit waarschijnlijk wel voor altijd vast aan ijzers. Hij slijt zijn hoeven verkeerd, en hij heeft ijzers waardoor hij beter kan afrollen, en deze zijn ook lichter dan gewone rijpaardijzers.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:54

nee heb geen extra kosten voor de spat. Suplement heb ik wel maar dat is voor haar kogel artrose. Ijzers zijn niet nodig en gebruik ik alleen weer als ik wedstrijden ga rijden omdat ik vaak de leuke wedstrijden rijd en die hebben toch wel veel verharde paden.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:58

Ik heb geen extra kosten aan spat, eerst altijd supplement maar daar ben ik nu een tijdje mee gestopt.

Gisteren wedstrijd L2 wedstrijd tussen de paarden gehad en ze heeft weer super haar best gedaan 2de met 183 en 1ste met 188 :+:

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:34

Ik heb een haflinger met spat en heb een paar vragen voor jullie. Hij heeft het al een paar jaar en heeft nu nergens last van, zolang ik niks van hem vraag. Als ik wat ga longeren oid loopt hij de dag erna vaak weer kreupel. In het begin was het veel erger (ook echt kreupel uit zijn stal komen) en ik heb het idee dat het dus aardig tot rust gekomen is ondertussen.
Hij is ook heel scheef naar rechts, maar het is mij nooit gelukt dat te verhelpen. (spat zit alleen in zijn rechterachterbeen)

Ik lees bij jullie allemaal verhalen over paarden die gewoon weer wedstrijdjes lopen ed met hun spat, hoe doen jullie dat? ;)
Ik zou hem graag deze zomer weer wat gaan oppakken door vooral eerst werken aan de hand en hem daarmee rechtrichten. Dat kan ik natuurlijk niet op m'n eigen houtje en ik wil dus op zoek naar begeleiding. Vorig jaar ben ik al eens hier in de buurt op zoek geweest naar iemand die me kan helpen, maar ik heb niemand kunnen vinden die ervaring heeft met paarden met spat. Weten jullie misschien instructrices in de buurt van Bodegraven (ZH)?

Ik hoop echt dat het nog wat gaat worden met hem. Vind het nog steeds jammer dat mijn dierenarts me nooit echt goed begeleid heeft bij dit proces. (Moest hem rust geven en ze hebben hem 3 keer ingespoten met ontstekingsremmers en meer is me nooit verteld..)

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:36

_Emm_ Je kan pas weer met je paardje gaan werken als hij weer helemaal goed is en niet kreupel loopt, want dat is toch echt een teken dat het nog niet goed zit.
Dus ik zou je toch aanraden om nog eens contact op te nemen met de DA en goed dit topic door te lezen :)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:46

Toppie Zamero!! :D
ik had je bericht wel gelezen , maar was vanmiddag vergeten te reageren.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:15

Poeh wat is hier een boel gebeurd.
@Zamero; klasse van jullie. Top gedaan!

@Vanessa: goede en slechte periodes zul je beslist hebben, maar je weet van tevoren niet hoelang die zullen gaan duren en of ze er weer goed genoeg uitkomen. Botoplossende vorm is de meest pijnlijke voor het paard. Je krijgt dan het principe van bot op bot en dat doet natuurlijk verschrikkelijk veel pijn, denk aan hernia-patienten. Laatste opmerking geldt ook voor Emm.
@Emm; Niet met je paard aan het werk gaan zolang hij kreupel is of je moet het doen in overleg met je da.

@Enniee:
Ik maak beslist wel extra kosten. Voorheen rondom op de ijzers inclusief spatbeslag en elke 6 weken opnieuw beslaan. Inmiddels van beslag af en staat ze blootvoets. Gaat uitstekend. Ze krijgt nu sinds een jaar corta-flex (€ 70,= per maand) en zo nu en dan een Meta-cam kuur (€ 300,= per maand). Die laatste probeer ik niet te vaak te hoeven geven, want da's natuurlijk extreem duur. Ook heb ik sinds een jaar rubber matten in haar box liggen en die vind ik uitkomst. Die kosten een drol, 2ehands via MP gekocht. Ze heeft meer grip met opstaan en is ook minder stijf. Echt een aanrader!
Op de foto's weer laten zetten, heb ik alleen gedaan als daar een aanleiding toe was. Tijdens de begeleiding van Emmeloord zijn maar 1x foto's gemaakt. Volgens de da had het veel te weinig zin om naar een half jaar alweer foto's te maken. Hij vond het klinische beeld veel meer zeggen. Wanneer bij Selena de spat weer actief is (dat wil zeggen dat er weer een ontsteking zit) dan geef ik haar een Metacam kuur. En ter ondersteuning dus Corta-flex

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:21

Alani schreef:
@Enniee:
Ik maak beslist wel extra kosten. Voorheen rondom op de ijzers inclusief spatbeslag en elke 6 weken opnieuw beslaan. Inmiddels van beslag af en staat ze blootvoets. Gaat uitstekend. Ze krijgt nu sinds een jaar corta-flex (€ 70,= per maand) en zo nu en dan een Meta-cam kuur (€ 300,= per maand). Die laatste probeer ik niet te vaak te hoeven geven, want da's natuurlijk extreem duur. Ook heb ik sinds een jaar rubber matten in haar box liggen en die vind ik uitkomst. Die kosten een drol, 2ehands via MP gekocht. Ze heeft meer grip met opstaan en is ook minder stijf. Echt een aanrader!
Op de foto's weer laten zetten, heb ik alleen gedaan als daar een aanleiding toe was. Tijdens de begeleiding van Emmeloord zijn maar 1x foto's gemaakt. Volgens de da had het veel te weinig zin om naar een half jaar alweer foto's te maken. Hij vond het klinische beeld veel meer zeggen. Wanneer bij Selena de spat weer actief is (dat wil zeggen dat er weer een ontsteking zit) dan geef ik haar een Metacam kuur. En ter ondersteuning dus Corta-flex

Jij hebt wel veel extra kosten inderdaad!! Die rubberen matten lijken mij ook wel wat.. Maar gaat alle mest daar niet onder zitten en word het dan geen stinkboel enzo? ;)

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:46

Even voor de duidelijkheid, de laatste keer dat ik met hem gelongeerd heb was begin van de zomer. Sindsdien staat hij op rust (daarvoor ook) en loopt hij ook niet kreupel. Vorige jaren liep hij vaak slecht als hij uit stal kwam, maar ook dat heeft hij deze winter nog niet gehad. Dat is voor mij wat toch wel aangeeft dat het beter gaat als eerst. ('s Zomers staat hij dag en nacht buiten, 's winters alleen overdag)

Ik zal de dierenarts sowieso nog even om advies bellen. De laatste keer dat ik foto's had laten maken (is 2 jaar geleden) was het al vrij ver volgroeid.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:16

enniee schreef:
Jij hebt wel veel extra kosten inderdaad!! Die rubberen matten lijken mij ook wel wat.. Maar gaat alle mest daar niet onder zitten en word het dan geen stinkboel enzo? ;)

Mest en viezigheid onder de rubber matten valt het reuze mee. Ik gebruik stro en vlas als bodembedekking. Tuurlijk kruimelt er wel wat tussen, maar ik vind het beslist niet stinken ofzo.

Gisteravond wilde ik weer Corta-flex bestellen, maar zag dat het aanmerkelijk duurder was geworden en dus eventjes verder gespeurd. Op een Amerikaanse site wordt dezelfde corta-flex aangeboden voor 80 dollar voor een gallon, wat dus neer komt op 16 per liter. Da's nogal ff een verschil. Veel supplementen zijn via buitenlandse site veel goedkoper. Tis maar eventjes een tip

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:44

Rubber matten doen inderdaad veel goed. Minder optrekkende kou als ze liggen, makkelijker opstaan en (in ons geval) vlakkere ondergrond. Ik was alleen wel tegen de €500 kwijt omdat ik ze op het moment dat ik ze nodig had niet op MP kon vinden :Y) Wij halen ze na het winterseizoen uit de stal, spuiten ze met de hogedrukspuit helemaal schoon, net als de ondergrond en laten de boel drogen. In het najaar heeft ze dan weer een keurig stalletje (in de zomer staat ze dag en nacht op het land).

De afgelopen week liep Kiek super, maar zaterdag in de les was ze weer licht onregelmatig. Toch maar weer gestopt met de les. Zaterdag komt de hoefsmid; ik vind haar nu niet lekker op haar ijzers staan, dus wil even met hem overleggen, want volgens mij zit daar nu het probleem (je blijft zoeken...). In stap heeft ze overigens gelukkig nergens last van.