[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:35

Het is ook maar net afhankelijk van hoe "hard" het paard voor zichzelf is.
Isabella werd vorig jaar als aansteller afgedaan door diverse experts toen ze geen duidelijke diagnose konden stellen. Volgens bekapper was het een simpele straalkneuzing en was de pony gewoon overdreven kleinzerig. Na een paar dagen bleek juist dat de pony keihard voor zichzelf was geweest toen er 2 fikse hoefzweren doorkwamen. Theoretisch had ze daar helemaal niet mee kunnen lopen, vandaar dat niemand van de experts dit voor mogelijk had gehouden. (die 2 hoefzweren; komt daarbij ook zelden voor).
Blijkt maar weer hoe moeilijk het soms is een goede diagnose te stellen (terwijl dat vaak wel heel belangrijk is in een acuut stadium).

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:59

romeorowan schreef:
Indiana heeft nooit zo gestaan en ook niet overdreven veel gelegen.
Bij Indiana was heel duidelijk dat ze niet van de paddock de stenen voor de stal op wou stappen. Daar bleef ze voor staan dralen.
Ook was ze (achteraf gezien) redelijk timide, maar je hebt altijd excuses: te warm, net eten op, ze wordt wat ouder.
Nou is ze van zichzelf al vreselijk relaxed maar toen zat er echt niets in.

Ook heel herkenbaar Ja

Bij Wessel was dat voor al in de periode ervoor. Het is al niet de meest vlugge pony, maar toen zat ie duidelijk niet lekker in zijn vel. Hij wilde echt absoluut niet werken, achteraf gezien kon ie het ook niet. Ik heb nu een hele andere pony als toen!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:59

Wow! Jeetje Isa de site ziet er echt goed uit!!!! Heeeeel leesbaar (in tegenstelling tot die topic zo langzamerhand Haha! ). Mocht je nog foto's van de hoeven van Kylian of andere info dan mag dat!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:56

Zooooooooooooooo, nu weet ik eindelijk hoe een dikke manenkam eruit ziet en aanvoelt. Gelukkig niet bij Tyra, maar Max, de shet die in de wei naast haar staat blijkt bevangen/bevangen geweest, en die heeft dus wel zo'n harde manenkam. Nu weet ik heel zeker dat Tyra dat nooit gehad heeft!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:06

Kymalin schreef:
Mocht je nog foto's van de hoeven van Kylian of andere info dan mag dat!
Kom maar op (PB of prive mail).
Ik heb gisteravond het verhaal van Grietje van Capopjekop toegevoegd bij de ervaringsverhalen. Hoop er zo nog veel te krijgen. Als je in ieder geval een foto van je paard bijvoegd, dan kan ik deze bij het verhaal zetten. Liefst je foto's zelf ergens op internet plaatsen (mijn album oid), zodat ik alleen de link hoef te herhalen in de tekst. Tekstbestanden plaats ik zelf op mijn website (tenzij je zelf al een verhaal hebt zoals bijvoorbeeld Janouk met Images ... dat is nog veel makkelijker voor mij Haha!).

Ik heb de link in mijn voettekst gezet, anders is het straks daar weer naar zoeken in deze waslijst van pagina's.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:24

Ik zit dus met een groot probleem.
Ik geraak niet meer aan oud hooi. Daarom laat ik haar de laatste dagen 's nachts in het lange uitgeschoten gras grazen. Maar overdag is ze zooooooooo chagerijnig omdat ze dan geen eten meer krijg.
Ging dan gisteren bij de zoveelste boer langs (de meesten verkopen hun zelfs hooi niet) en ik ben thuisgekomen met een verse baal hooi DUSSSSS "voorjaarsgras". Daar ben ik dus ook niets mee!

Maar ik stel me echt vragen hoe het verder moet......
Ze is al fel vermagerd, je ziet haar ribben, ze heeft nog maar weinig fut. Ik longeer haar dagelijks even kort (stap - draf - links - rechts) max 20 min in totaal en dan krijgt ze toch al schuim op haar mond.
Ik ben bang dat ze vitaminen te kort komt (na 3 weken op water en oud hooi + mineralenblok die ze niet gebruikt) en dat dit begint door te wegen.
Probleem is dat ze WEL nog altijd een heuse manenkam heeft, hij is niet meer HARD maar ik vind hem echt nog dik (vet).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:06

ik zou in jou geval zeker vitamine's en mineralen bijgeven,in een handje zemelen,zolang je dat heel weinig geeft kan het geen kwaad.....een vitamine en mineralen gebrek worden ze niet beter van...
kun je geen stro krijgen ergens?ze moet overdag ook wat in haar maag hebben,anders heb je kans op een maagzweer.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:13

Je kan het hooi ook een bak water een aantal uur laten weken. Dat scheelt ook al weer.
En longeren 20 minuten zou ik niet doen met een hoefbevangen paard: op de volte is de zijwaartse druk in de hoef groter dan op de rechte lijn. Ik zou hem lekker met rust laten en zijn eigen beweging zoeken in de paddock.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:28

Hooi weken is een uitstekend idee. Kun je niet eens op internet (marktplaats kijken, daar wordt nog wel regelmatig hooi van vorig jaar aangeboden) Ook jammer dat je zo ver hier vandaan woont, ik heb nog behoorlijk wat balen liggen.

En idd, niet longeren maar rechtuit laten lopen.

@Isa: Tyra's verhaal komt ook nog hoor, maar ik zit er nog zo middenin, weet de uitslag nog niet he?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:04

Wil je het verhaal van mijn inmiddels overleden merrie ook? Heb wel wat foto's en filmpjes van die tijd.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:08

mysa schreef:
Hooi weken is een uitstekend idee.

doe ik ook en bevalt erg goed. Voordeel is ook dat je altijd hetzelfde geeft. @Isa, ik zal m'n verhaal ook eens op papier zetten!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:21

Lieke_M schreef:
Ik geraak niet meer aan oud hooi.

Ja daarom had ik half mei nog even een partij gehaald zodat ik in ieder geval de zomer door kom met "oud" hooi. Daarna is het hooi van dit jaar wel weer goed genoeg om te voeren.
Ik koop altijd hooi dat van gesubsidieerd land komt; dat wordt nl. later gemaaid om dat het gras eerst in bloei gestaan moet hebben voor uitzaaien, maar ook voor uitvliegen van weidevogels meen ik. Hoe dan ook ... geen fijn rijk voorjaarshooi.

Wat de mineralen en vitaminen betreft ... ik denk dat dat wel meevalt met alleen maar hooi. Er zit meer in dan je misschien verwacht. Ik geef Isa nu al een tijd geen "kracht"voer meer (safe en sound). Ze krijgt een beetje gras wat er zo door de dag heen nog op wil groeien en verder hooi. Zo sloom ze was toen ze meer mineralen kreeg voor mijn vakantie (zie mijn verhalen hier eerder), zo hyper is ze nu ze veel minder krijgt. Vanmiddag even bijna niet te houden toen ik een brief met haar wilde gaan posten. Ze bleef aan het dribbelen (over harde weg, wel met hoefschoenen) en als ik haar wilde laten stappen ging ze bokken of steigeren. Wel fijn dat ze zich zo lekker voelde, maar minder voor mijn arm haha.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:54

Met Bonita gaat het echt super, ze heeft nu ook een graaskorf. Ze vindt het ding verschrikkelijk, maar als ze eenmaal met het ding in de grote wei staat heeft ze zoiets van 'Tis beter als niets'. Met de laatste bekapbeurt zijn de hoeven ook heel goed opgeknapt. Het viel me trouwens op dat ze inderdaad niet meer zo hard groeien als ze eerst deden. Wie weet, nog even en niemand ziet er meer iets van. Terwijl een natuurlijk bekapper een tijdje terug zich afvroeg hoe het kwam dat ze nog op die hoeven kon lopen en vroeg me of ik het nog wel zou merken als ze bevangen zou staan. Nors opkijken Nou ze loopt als een trein en ik weet zeker dat als ze een keer uitbreekt en zich tonnetje rond eet in het gras dat ik haar terug naar de paddock kan dragen...

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:18

Wat voor graaskorf gebruik je, Indra? zo'n metalen of zo'n 'stoffen'? Lachen

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:20

Zo'n stoffen, de roze van Shires. Knipoog

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:32

Hoe lang moet dat hooi dan weken?
Ik las trouwens laatst op paardnatuurlijk dat deze methode nu toch in twijfel wordt getrokken. En dat het fructaangehalte erdoor niet zou verminderen..

*zocht snel even op maar vind het niet meteen terug..*

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:45

Lieke_M schreef:
Hoe lang moet dat hooi dan weken?
Ik las trouwens laatst op paardnatuurlijk dat deze methode nu toch in twijfel wordt getrokken. En dat het fructaangehalte erdoor niet zou verminderen..

*zocht snel even op maar vind het niet meteen terug..*

PaardNatuurlijk schreef:
Wat we te weten zijn gekomen

- Ook in het voorjaar zijn er momenten waarop je het paard prima kan laten grazen.
- Ook in andere jaargetijden kan het fructaangehalte erg hoog oplopen.
- Fructaan wordt opgeslagen in grasstoppels, dus gemillimeterd gras is juist ook weer gevaarlijk.
- Het aloude advies om een hoefbevangen paard uitsluitend hooi te geven is goed, maar... dan moet het wel hooi zijn met een laag fructaangehalte.
- Fructaan is wateroplosbaar, dus door hooi een uur lang te weken kun je het overschot aan fructaan uitspoelen.

Naschrift: We zijn er op gewezen dat dit laatste punt wel eens onjuist kan zijn omdat fructaan niet in staat is door de celwanden naar buiten te dringen. Uitspoelen zou dus geen nut hebben. We onderzoeken dit verder.

Bron : http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:01

Maar....ik heb het al eerder geschreven: dat verhaal klopt niet. Het fructaan is wel degelijk uit te spoelen. Hooi is namelijk een dood product, dus de celwanden zijn kapot, en door die kapotte celwanden kan het fructaan eruit gespoeld worden. Die opmerking op paardnatuurlijk zou inmiddels wel eens aangepast mogen worden.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:37

Ik zal eens kijken of mijn moeder meer weet over de oplosbaarheid van fructaan, ze is niet voor niets mircobioloisch analist.
We hebben zelf een lab thuis (voor KI) zal een kijken of ik een klein beetje hooi kan weken en het water wat overblijft in de centrifuge en dan het bezinksel onder de de mircoscoop.
Zelf weet ik er jammer genoeg echt te weining van, heb een poging gedaan om microbiologie te studeren maar het was niet iets voor mij.

Met Shanon gaat het goed, ze is nu helemaal van de pijnstilers af, bute krijgt ze nu al sinds eergisteren niet meer en haar asprine wil ze niet meer en ik heb geen zin om met haar te gaan staan vechten.
De reinigingskuur begin ook zijn werkt te doen, haar dikke strakke nek begint te slikken en zachter te worden, ze loopt voor haar doen erg fijn en ze is aan het boeven.
Gisteren moest er een hengst springen om het sperma na te kijken, Shanon toen maar even in de opvoelbox gezet als schouwmerrie, echt niet dat ze het daarmee eens was.
Het heeft ook niet veel gescheelt of ze had de hengst gegrepen Cool
Denk dus ook dat het met haar dracht nog goed zit, scannen gaan we niet meer doen, misschien nog 1 maal opvoelen maar we willen haar nu lekker met rust laten.

Mijn vader was vandaag in de tuin brandnetels aan het ruimen en gooide ze allemaal in de groene container, heb deze eruit gevist en bij Shanon in de bak gelegd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:39

Net terug van Hippique Breda en daar even langs alle aanwezige voederstands gelopen.
Tassen vol voer meegekregen; iedereen dezelfde vraag gesteld of ze voer hadden dat laag in suiker EN zetmeel was.
Antwoorden waren diverse. Beste advies kreeg ik bij de stand van Equifirst die een voer hebben van 14% zetmeel/suiker (Equifirst Classic Fiber). Dat wil ik eens nader gaan bekijken. Zag er goed uit. Is zonder melasse, met probiotica, maar helaas wel met BHT als antioxidant.
http://www.equifirst.eu/afbeeldingen/Image/CLASSIC1.pdf

Subli gaf helemaal geen uitleg. Riepen vanaf afstand wat er in de zak zat waar ik mijn hand in stak, maar dat had ik zelf ook al gezien omdat het op die zak stond. Pavo kwam ook niet verder dan het overhandigen van een tasje met de Natural Best en toen ik nog over "shetlander" begon kreeg ik er een pavo koek bij om uit te proberen. Vork .
Besterly stond er ook. Hadden wel een voer dat laag in suiker zat. Zetmeel wist diegene niet. Wel wist hij dat ze dat voer niet bij zich hadden en ook dat het niet het foldertje stond dat hij mij overhandigde. Koe Ik kreeg wel een zak Herbic mee en om eerlijk te zijn ziet en ruikt dat voer erg lekker naar mint; maar er zit te veel suiker/zetmeel in voor onze "patiënten", dus het zal toch naar de "buurpony's" gaan als extra versnaperingetje.

Equifirst had ook nog Linamix. Een brokje gemaakt uit vnl. lijnzaad en daarmee rijk aan olie en omega 3, maar ook selenium en vitamine E. Verder geen toevoegingen. Helaas ook weer voorzien van BHT.

Niet dat Safe en Sound me niet bevalt, maar als ik een voer laag in zetmeel/suiker dichtbij kan aankomen, dan is het de moeite waard het eens te bekijken. Alleen dat BHT .. Verdrietig
Weet iemand hoe dat nu precies ziet en hoe slecht het werkelijk is?
Kent iemand misschien (ervaringen) Equifirst Classic Fiber?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:53

Correctie op bovenstaand. Gezocht op Equifirst Classic Fiber en in dit overzicht: http://www.van-gorp.com/html/horsefoodf ... 8_lr_2.pdf op pagina 9 is te lezen dat er 34% suiker en zetmeel in zit ipv de door Equifirst aangegeven 14%. Een van de twee is vast een typefout; ga uiteraard even navragen welke Haha!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:08

Wel interessant omdat zo allemaal naast elkaar te kunnen bekijken.. ik geef Bonita eigenlijk niets, ja ze mag de restjes wel van de seniores priores en soms een handje ponybrok, meer durf ik niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:13

Das wel interessant al die voeders bij elkaar, wel een beetje jammer dat er niet altijd uitgebreidde info werd gegeven.

Ik heb maar weer een nieuwe zak S&S besteld, het zou fijn zijn als er in omgeving nijmegen een verkoper zou komen, maar dat zal er voorlopig nog niet inzitten. Ik voer mijn andere pony's nu ook S&S dus doe nu veel minder lang met een zak.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:26

14% vind ik nog redelijk veel. Als je dat vergelijkt met bijv. Subli seniores, dat bevat 5 of 6%. Jammer dat Subli geen uitleg gaf. Ik heb destijds via de mail juist goede informatie van ze gehad. En een kennis idem, via de telefoon. Ik blijf het voorlopig wel bijvoeren, omdat Tyra toch gemakkelijk schriel wordt. 't Is trouwens geen krachtvoer, maar een vervanger voor ruwvoer en krachtvoer inéén. Enige nadeel vind ik dat je 't zo lang moet weken (6 uur)

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:00

Wij hebben nu een testzak van Pavo Nature's Best, denk ik dat het heet.
Bevat slechts 2% suikers en zetmeel.