[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:01

Slmt9 schreef:
Je kan ook nog kurkuma proberen. Dat was degene die er hier voor zorgde dat de pulsatie eindige.

Slim ! helemaal niet aan gedacht. Ga er straks gelijk naar kijken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:14

Marjo89 schreef:
Slmt9 schreef:
Je kan ook nog kurkuma proberen. Dat was degene die er hier voor zorgde dat de pulsatie eindige.

Slim ! helemaal niet aan gedacht. Ga er straks gelijk naar kijken.

{:}

En in de categorie: “als ik het doe, doe ik het graag in 1x goed”:
https://www.turmericlife.com.au/pages/h ... ow-to-feed

Samengevat:
Vers gemalen peper, kurkuma (pitpit) en (lijnzaad)olie.
Verhouding kurkuma en peper is 8:1
Verhouding kurkuma en olie 2:0,75

hagelslag

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:45

Aangezien wij ik Duitsland wonen heb ik een duitser laten komen voor de bloedzuigers

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 09:19

Wat ik mij afvroeg, rijden jullie nog op je paard ? Met cushing en chronisch bevangen.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 09:29

Nijnteee schreef:
Wat ik mij afvroeg, rijden jullie nog op je paard ? Met cushing en chronisch bevangen.

Dat ligt er aan in welke fase?

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:33

Wanneer alles stabiel is zeg maar.
En wanneer je paard goed loopt en uit zijn plaat kan gaan in de bak etc.
En wanneer de waardes juist zijn.
Ja dus eigenlijk in een stabiele fase.
Of zeg je juist, nee ik ga er niet meer op.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:15

Nijnteee schreef:

Ja, nu ze ander beslag heeft en weer goed loopt zijn we weer heerlijk aan het rijden. Ben wel bang dat ze pijn heeft maar anders zou ze niet zo lopen, zit denk tussen mijn oren. Gisteren voor het eerst weer les gehad en zo lekker en fijn gereden!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:18

Hier laatst 17km gereden, loopt op blote voeten. Moeilijke paden zoals puin etc ontwijk ik voorlopig nog. De rest gaat goed

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:09

Hoe lang bleef je bij jullie paard warme hoeven voelen?
Mijne heeft nu vanaf 29 december medicatie en ik vroeg me af of het normaal is dat de hoeven nog steeds warm zijn (gezien equipalazone ook een ontekingsremmer is?). Of is dit een domme vraag. :=

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:04

Als hij goed is, gewoon lekker aan het werk. Niet te gek natuurlijk, gewoon kijken hoe het gaat en rustig opbouwen.

Mijn ex-bevangen pony loopt als een zonnetje(jaren geleden bevangen geweest), maar doet door tijd gebrek niet zo veel. Mijn Roosje (die er niet meer is) heeft na haar 1e keer nog mendurance op blote voetjes gelopen. Beide niet chronisch bevangen.
Maar ik kom wel pony's tegen in mijn werk met hele lelijke vergroeide voetjes die als de brandweer lopen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 19:06

Stal_Fiore schreef:
Naath86 schreef:
Chica heeft eerst een week op volledige pijnmedicatie gestaan met Novacam en Ascal 600. Afgelopen week, de tweede week, zijn we gestopt met de Ascal en krijgt ze halve dosis Novacam. Van de dierenarts mogen we morgen stoppen, maar dat vind ik nog best eng. Wat zouden jullie doen? Ze loopt niet heel slecht meer, in stap loopt ze mooi door maar in draf zie je wel dat ze echt niet goed is. Als ik jullie dan hoor met 4 a 5 week medicatie dan weet ik nog niet zo goed wat ik moet doen...

De ascal is geen pijnmedicatie. Dat is ontstekingsremmer.
Novacam is een mogelijkheid bij hoefbevangen, maar meestal wordt er voor equipalazone (buut) gekozen.

Als ik jou zo hoor, heeft jouw pony niet een hele heftige fase. Aangezien ze in stap goed loopt. Zijn er foto’s gemaakt?

Dat klopt niet hoor. Een ontstekingsremmer is ook een pijnstiller ( denk bij ons mensen aan ascal, ibrufen, dicolenac). Voordeel van ascal bij hoefbevangenheid volgens mijn dierenarts is dat het ontstekingsremmend werkt, bloedverdunnend en pijnstillend. Alleen de pijnstillende werking is maar kort bij ascal 3-5u.

Mijn ruin heeft 3 weken metacam + ascal gehad en ongeveer 3 maanden nog ascal.
Hij is altijd gevoelig na de hoefsmid en dat kan tot wel 2 weken duren , tenzij ik hem 2-3 dagen ascal geef dan heeft hij nergens last van. Dus op advies van dierenarts krijgt hij dan een paar dagen ascal, volgens dierenarts heeft hij waarschijnlijk vooral baat bij de bloedverdunnende werking waardoor hij de afvalstoffen uit de hoeven dan beter kwijt raakt.
Hij heeft een forse kanteling op 4 hoeven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 19:09

Hoeveel ascal geven jullie eigenlijk?

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:42

Ooh dat klinkt allemaal wel positief! Ik had in eerste instantie niet verwacht om ooit weer erop te kunnen. Maar doe hem dan wel aan de longeerlijn zonder bijzet. Maar jeetje dan doet hij mal! Wel een heerlijk idee, dan voelt hij zich dus goed :+ . Maar als hij zo debiel kan doen aan de longeerlijn, kan hij ook wel die paar rondjes stappen met mij. Bewegen is altijd goed toch? Zal eens kijken of ik hier ook een filmpje kan plaatsen.

Thanks voor jullie ervaring!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:46

Ik ben zelf pas weer aan het werk gegaan met ze toen de hoef al flink was vernieuwd. En verder vooral rustig het wandelen opbouwen, zo veel mogelijk recht door. Je moet uitkijken met overbelasting, dat kan bevangenheid triggeren.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:33

Als 't goed gaat kun je nog prima rijden hoor, wel rustig opbouwen en zeker niet overvragen, maar dat moe je natuurlijk nooit doen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 23:37

Ik mag hopen dat ik weer mag rijden straks. Want waar doe ik het anders voor?
Klinkt misschien hard hoor, maar wat voor waarde heeft het dan?
Een paardje wat niet meer op de wei kan, enkel in het zand gehouden kan worden en ook niet meer lekker buiten gereden kan worden? Hoe eerlijk is dat voor je paard.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 23:45

Nou dat is wel een hele negatieve benadering. Kijk je naar je eigen geluk of het geluk van je paard? Denk je werkelijk dat je paard het rijden gaat missen?

Mijn paard wordt wegens andere redenen niet meer gereden. Wij wandelen/fietsen/steppen door het bos en hij bepaald het tempo. Maar eigenlijk wil hij veel liever bij zn vrienden blijven op een paddock paradise. Ja, dat is van zand ;)
Op onbeperkt ruwvoer in een fijne kudde. Hij is nog nooit zo paard geweest als nu. Is hij gelukkig, ben ik gelukkig.

Je kan ook leren om geluk en plezier te zoeken in andere dingen met je paard toch?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 00:14

Ik kijk naar het geluk van ons beide. En mijn paardje is dol op op de wei staan en buiten rijden. Als dat beide niet meer kan...
Maar ik denk dat dit heel persoonlijk voor iedereen is. En ook persoonlijk vanuit de fase waarin je paard bevangen is. Daarom sprak ik ook vanuit mezelf.

Jij hebt het over fietsen, wandelen, steppen in het bos. Ja dat zou ik ook heerlijk vinden, echter is dat vanaf mijn stal (en eigenlijk in mijn regio) niet realistisch om dagelijks (of wekelijks) te doen.

Paddock paradises zijn in mijn regio ook erg schaars, dus de kans dat ze in een kudde op t zand kan is ook heel moeilijk te vinden.

Edit; maar ik ben zeker niet negatief hoor. We gaan hier uitkomen! Kijk dus zeker naar het positieve.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:14

Mag ik opnieuw een vraag stellen/jullie mening weten?
Ik ben toch echt onrustig merk ik en hoe meer ik lees over wat en hoe ik zou kunnen ondersteunen, hoe meer ik koop en nu slaat de twijfel toe of ik niet teveel ineens doe... Ik ben erg wiebelig helaas. Vooral door gebrek aan kennis/ervaring hiermee, en krijg voor mijn gevoel ook geen begeleiding vanuit de DA. (Ze zou mij al 2 weken terug bellen en dit is niet gebeurd. Heb zelf inmiddels wel al 2x contact gezocht maar kom niet verder dan de assistente)

Wat ik nu geef:
Equipalazone 0,5 zakje per dag (van DA)
1x per dag Arnica D30 en Rosskastanie D30 (van DA)
Maagbeschermer paardendrogist (zelf/geen DA advies)
Probiotica (zelf/geen DA advies)
Glucobalance (zelf/geen DA advies)

En heb nu ook nog magnesium van paardnatuurlijk in de kast staan en Ascal 600 gehaald bij de apotheek (op aanraden van een vriendin die een lijntje heeft met Utrecht en daar werd Ascal geadviseerd om naast de Equipalazone te geven). Al met al zoveel poedertjes. Ascal en magnesium geef ik dus momenteel niet want toen ik alles zo voor me op tafel zag staan dacht ik: dit is teveel.

Het maakt me ook onzeker dat de hoeven nog steeds zo warm zijn. Ik lees op internet dat dit een verschijnsel is in de acute fase, die meestal na 72 uur verdwijnt. Maar mijne heeft nu al 3 weken warme hoeven...

For the record: basisvoeding is aangepast naar 8kg heel grof uitgebloeid en stengelig hooi per dag. De medicatie en supplementen mix ik door een handje geweekte speedibeet met een handje heucobs en pavo vital.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:31

Heb je het handje voer al eens op de weegschaal gehad om te kijken hoeveel je precies aan suikers en cco erin stopt?
Is het hooi echt arm?

Deze foto stuurde mijn zusje net....
Echt ik krijg nog grijze haren van dat beest |o

Daar moet ze dus absoluut niet staan.... En al helemaal niet korte bevroren sprietjes eten
Afbeelding

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:36

Hagelslag: jazeker, het gaat om 100gr speedibeet en 100gr heucobs. + 30 gr pavo vital. Dit onderdeel is besproken met de dierenarts (ook om medicatie te kunnen toedienen)

Voor de hoefbevangenheid kreeg ze namelijk Subli zonder. Dat mag ik nu niet meer geven.

Ik heb 2 400kg balen hooi van 3e snede wat echt super grofstengelig is met erg veel aren etc. Dierenarts heeft al mijn ruwvoer bekeken (heb voordroog, 50 kleine baaltjes hooi en dus deze 2 grote ronde balen) en zij was zeer te spreken over de 2 grote ronde balen hooi.

Edit: dit leest behoorlijk als “de dierenarts zegt”...
maar zoals eerder aangegeven heb ik zelf geen ervaring met hoefbevangenheid dus heb ik toen ze hier was alles gevraagd wat in me op kwam en haar adviezen dan ook opgevolgd/toegepast. Omdat ik het zelf ook niet beter weet...
Vind het daarom vervelend dat het nu maar niet lukt telefonisch contact te hebben om “de poedertjes” te bespreken.

Aaah ik snap dat je niet heel blij wordt van die foto!! Boefjes zijn het. :(:)

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:43

Die van mij heeft echt weken warme hoeven gehad.
Ik gaf buut, maagbeschermers, 2 zakjes ascal, glucobalance.
Dus herkenbaar dat je dan wel heel veel geeft maar mijn pony had het toen echt wel nodig.
Verder is het echt raadzaam om je hooi te laten analyseren, je kan zo niet zien hoeveel suiker erin zit.
Dit kan bij oa Havens . Kost rond de 30 euro.
Laatst bijgewerkt door Eliana op 15-01-21 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:45

Wij hebben de eerste 2 of 3 maanden helemaal geen mineralen voer of biks of wat dan ook gegeven.
Echt alleen op water en brood, oké hooi en water....

Alles wat ze teveel binnen krijgen kan weer in de voeten gaan zitten.

Naja die foto is niet echt fijn nee... Ik hoop dat ze haar buik goed vol had met hooi zodat ze niet te veel heeft gegeten

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:51

Dankjewel allebei.

Eliana, dit gevoel heb ik eigenlijk ook momenteel (dat ze het nodig heeft). Ze is normaal echt een kieskeurige eter en de eerste dagen liet ze het voer met de equipalazone grotendeels staan. Nu ik de glucobalance en de maagbeschermer er ook bij mix, eet ze het met smaak op en staat er zodra ze me ziet al om te roepen. Ik merk tevens een duidelijk verschil in de hardheid van de manenkam.
Bedankt ook voor het delen van jouw ervaring; “fijn” te weten dat er meer zijn waarbij de hoeven langer warm bleven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:49

Hooi testen is zeker goed, soms lijkt iets perfect en blijkt er toch veel suiker in te zitten. Kan ook via Pavo-site, ik heb de analyse altijd binnen een dag of drie terug.