[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:23

Hallo ik had nog een vraagje. Mijn hoefsmit zegt dat mijn paardje licht bevangen is. Zijn witte lijn is flink verbreed aan de zijkanten en met rijden is hij licht onregelmatig in de draf. Hij is wat te zwaar staat niet op de wei maar wel in de paddock. Zou dit inderdaad beginnend hb kunnen zijn?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:25

Absoluut!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:29

ok ik heb hem van het kuil afgehaald en hij staat op beperkt hooi. ik rij niet meer. ik wandel met hem aan de hand en de hoefsmit komt elke dag. krachtvoer krijgt hij al niet.
hij heeft wel net een wormekuur gehad tegen bloedworm, ik zag dat dat ook invloed kon hebben. Ik ga hem druppels geven van groene os ter ondersteuning. is dit voldoende?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:29

hoefsmit komt elke week sorry niet elke dag

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:34

Haal een dierenarts, hier kan je smid niks aan doen,..

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:39

en wat kan een dierenarts precies doen als ik mag vragen? behalve een foto maken? hij loopt in stap loepzuiver en ruim. in draf ook zolang er niemand op zit. manenkam is soepel. dus ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is van een veearts. dat is verder niet vervelend bedoeld maar een eerlijke vraag. voor zover ik weet kan een veearts niet veel doen

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:39

de smit kan ervoor zorgen dat de hoef goed blijft en eventueel beslag geven met speciale gel dat tegendruk geeft.

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:40

@callum Een dierenarts kan je paard een ontstekingsremmende pijnstiller geven!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:43

ontstekingsremmer snap ik nog maar waarom pijnstilling als het dier geen pijn heeft?

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:51

hij is toch onregelmatig in de draf? Dat duid wel op pijn.

Verder weet ik het ook niet, maar weet wel dat de pijnstillers ontstekingsremmend zijn en dat is toch wel belangrijk bij een hoefbevangen paard.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:53

heb net de veearts gebeld. om informatie in te winnen over de verbreede witte lijn. hij heeft contact gehad met de hoefsmit en in overleg met alle drie is er besloten om het aan te kijken met de nieuwe manier van bekappen. het kan namelijk ook veroorzaakt worden door flares aan de hoef. iets wat mijn paard extreem had. bij de minste of geringste verergering wordt hij naar de kliniek gebracht voor fotoos en eventuele medicijnen.

bedankt voor het meedenken.

anne hij is iets onregelmatig in de draf als er iemand op rijdt. aan de hand is hij zuiver.
ik hoop dat het zo goed komt.

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:59

Hopen dat het helemaal goed gaat komen met deze andere manier van bekappen! Succes!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:05

dank en heel erg bedankt voor het advies voel me wel beetje rustiger nu was behoorlijk geschrokken. nu ook maar zorgen dat hij afvalt. dus geen kuil meer voor meneer

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:07

Nee inderdaad, en voetjes koelen en wandelen aan de hand :) dat is ook erg fijn voor je paard :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:09

ok gaan we doen nou ja wandelen deed ik al maar koelen nog niet. doen we dat ook

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:01

@anne ik zou hem in ieder geval van die weide afhalen...heb het met mijn merrie vorig jaar ook zo voorgehad ( was ook in de maand april )....een weide van ong 25a, nooit bemest, gans de winter paarden opgelopen, dus kort afgegraasd, op zicht zou je zeggen er staat nix op. Begon met wat stijver stappen, niet echt willen lopen...een paar weken later stond ze in haar stal, stijfbevangen, kon op eigen kracht zelfs niet meer naar haar eet- of drinkbak. Het is juist in deze periode van het jaar dat de ienimienie sprietjes gras echte suikerbommetjes zijn en hoefbevangenheid veroorzaken. Buut gaat wel de pijn wat wegnemen, maar pakt de oorzaak niet aan.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:07

Pandora2 schreef:
@Marijuhhh ik had hier ook geen paddock, maar heb ze er zelf ééntje laten maken :D Stukje wei van zo ongeveer 15m op 15m afzetten en daar constant eentje opzetten...geraakt erg snel kapotgetrapt en kan je beetje bij beetje vergroten toch je een mooi paddockje van enkel aarde hebt. En dan kan jouw poown ook heel de dag buitenstaan met wat hooi om te knabbelen. Want je hebt gelijk hoor dat de alarmbellen gaan rinkelen...stijf en stram lopen is meestal inderdaad een voorstadium...en aangezien vorige week de weersomstandigheden absoluut ongunstig waren, en dan, naar ik lees, nog kort afgegraasd gras toch heel erg voorzichtig zijn !
Maar veel beweging is erg goed, dus vandaar mijn '' paddock ideetje '' . Misschien heb je hier wel wat aan en kan je er wat mee !

Heb je dan een andere pony dat stukje laten kaal eten? Ik zal morgen even in overleg mrt de staleigenaar, het is natuurlijk zijn land. Heb de DA vanochtend gebeld voor advies en die gaf aan dat de pony het beste van het land kon. Hij stond dus helaas vandaag op stal, maar was super kalm. Wel lekker de deur open en hij was helemaal niet onrustig omdat de rest wel buiten was.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:24

Ik heb overlegd met de da indd. Die zegt dat ik het langzaam op kan bouwen. Strook begrazing is helaas niet mogelijk op stal. Ik moet het per week rustig opbouwen met 15 minuten. Verdeeld over de week Eg maar. Dus 3 x in de week 5 minuten erbij.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:01

@Marijuhhhh Nee, ik ben begonnen met het stukje op een plek in de weide waar dus al bijna nix stond, was ook de plaats waar ze vaak gaan rollen, en waar ze ook aan de draad staan als ze binnengehaald worden. Dus zij heeft eigenlijk haar eigen paddock helemaal zelf gemaakt :D
Als er echt overal teveel staat, kan je inderdaad eerst een andere poown het stukje laten kaal eten, oftewel, zoals hiervoor ook al gezegd werd een stukje land omfrezen, dan is het gras ook weg. Maar weet niet of dit ok voor jouw staleigenaar uiteraard....ik heb ze hier aan huis staan, dus da's makkelijk gezegd natuurlijk :j

@ash is ook een goede manier natuurlijk, enkel een klein beetje arbeidsintensiever :D Maar ach, als ze dan later terug heerlijk wat op het land kan, is het het allemaal dubbel en dik waard hé !

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:34

Goedeavond,

Sorry dat ik zo binnen kom vallen.

Na een uitbreek avontuur heeft mijn pony van uit totaal geen gras gewent ineens een hele nacht op het gras gestaan.
(dit was vrijdag op zaterdag)
heb hem gelijk goed in de gaten gehouden, maar hij liep niet ander dan normaal en ook geen warme hoeven of pulsatie te voelen zaterdag en zondag.
Helaas vanochtend toch warm voetje en stijf.
gelijk de dierenarts gebeld, en hij is links voor licht bevangen. (wederom :( )

nu staat hij apart, ( in de hoop dat hij niet weer uitbreekt). op zand met hooi.

Nu was het de bedoeling om het van de zomer lekker met grasmasker op het gras te zetten.
het is een niet al te groot landje met op dit moment niet al te veel gras en veel kale plekken, hij zou dan ook met een ander komen te staan.

Maar nu is het zo dat hij daar alleen 24/7 opkan (hij staat zoiezo 24/7 buiten)
en eigenlijk zit ik nu hard te twijfelen of dat wel erg handig is?
ik kan hem niet zelf elke dag erop zetten en er weer afhalen.
kan hij dan beter op zand blijven staan de hele zomer ?
wat is jullie mening hierover?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:41

Ik zou het niet doen, als het in de paddock prima gaat, waarom zou je het dan veranderen?
Er is dan een grote kans dat de hoefbevangenheid in ergere mate terugkomt...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:37

Ons ventje is nog steeds niet beter, gaat erg langzaam.

Gisteren weer laten prikken voor de lever en de waarde was bijna normaal nu, hoeven zagen er netjes uit dus we denken dat hij gewoon heel langzaam aan het herstellen is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:17

Goed dat zijn leverwaarden weer normaliseren Charaz. Dit is een proces dat inderdaad heel lang duurt, en hoe ouder ze zijn, hoe meer tijd het in beslag neemt. In elk geval niet opgeven...elk klein stapje vooruit is er ééntje gewonnen !

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:29

Dames .. Hebben jullie enig idee?

Mijn merrie is bevangen geweest.
Krijgt nu enkel nog hooi en zemelen en lijnzaad.
Hele tijd goed gedaan.

Echter vandaag weer hete hoeven en een wat hardere hals..

Enig idee hoe dit kan?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 08:22

Is er niets veranderd aan de hooikwaliteit en hoeveelheid?
Ze krijgt geen gras?