[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:16

@Capopjekop
Ik heb ook het idee dat de hielen nu hoger zijn als voorheen, wanneer is de smid voor het laatst geweest ?

Heeft hij die resectie alleen rechtvoor tot de grond aan toe gedaan of kijk ik er nou zo vreemd tegenaan ?
linksvoor lijkt er op bovenstaande foto alleen een "maantje" uit de hoefwand gehaald te zijn.

even de rechtervoet erbij gepakt ;)

Afbeelding[/quote]

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:21

Dat is de hoek van de foto denk ik, het is op beide hoeven op dezelfde manier gedaan. De smid is nog niet heel lang geleden geweest, paar weken, maar dat zou ik even moeten nakijken.

Edit: 6 weken geleden :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:26

@lolclub: Wetenschappelijk niet, maar ik heb het wel vaker gelezen op forums en heel toevallig had mijn vriendin met haar paard hetzelfde.
Na het stoppen met het voeren van 1/2-1 kilo wortels per dag verdween ook het hoestje.
[MD] Onverklaarbaar hoesten, dierenarts weet niet wat t is
En als je zoekt op google; wortelallergie komt er ook het nodige boven.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:39

Afbeelding

@Capopjekop

Als ik dit voetje zo bekijk zou ik niet zo heel lang meer wachten met bekappen ;) ,
de hoefjes proberen dezelfde vorm aan te nemen als de vorige keer, met ondergeschoven hielen en opwippende neus,
ze groeien wel mega hard zeg !

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:42

Ja idd, de hoeven van Amber en Hans zien er nu ook nog prima uit, maar ik heb de smid al gebeld, dus ik verwacht dat hij volgende week wel tijd heeft om langs te komen. Denk je dat het zou helpen als ik ze iedere week een beetje zou bijveilen of zou dat geen effect hebben?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:51

Tja,
ik durf dat zelf wel aan bij een gezond paard maar bij een paard met een afwijkende hoefgroei niet..

Misschien kan Spikey je wat tips geven...

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:02

capopjekop: ik sluit me aan bij lolclub hoor! Deze voeten moeten écht veel vaker worden bekapt.
Door het 'trauma' groeien ze 2 x zo snel als normaal het geval is...
Probeer eens wat goede foto's hier te plaatsen, misschien kunnen dan meer mensen raad geven?

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:04

Ik merk het bij Benji ook. Hij heeft nu bijna 3 weken in het verband gezeten. Vandaag het verband er achter af mogen halen, ik wist niet wat ik zeg! Jeetje wat zijn die lang zeg. Donderdag komt de smid. Ik ben heel benieuwd wat hij er mee gaat doen...

Gianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:22

lolclub schreef:
Welkom Gianna

wanneer was de eerste keer dat je pony bevangen raakte ?
Als een pony om onduidelijke reden bevangen raakt in de herfst is het zinvol om haar te testen op PPID (Cushing).
Het kan namelijk te maken hebben met een verstoorde hormoon/cortisol balans.

dankjewel,

Mijn haf is de eerste keer bevangen geworden afgelopen Juli en is dus afgelopen donderdag weer bevangen geworden. Dankjewel voor de tip zal haar er zeker op laten testen..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 23:48

Dietary Supplementation Helps Obese Insulin-Resistant Horses
by: Stacey Oke, DVM, MSc
November 12 2010, Article # 17234
What do overweight, insulin resistant (IR) horses at risk for lifelong, recurring bouts of laminitis need? According to one group of equine nutritionists, more food!

Not just any food, though. These horses might need a special dietary supplement called short-chain fructo-oligosaccharides (scFOS), which are short chains of sugar molecules linked together. These scFOS are metabolized not by the horse himself, but rather the microorganisms residing in the horse's gastrointestinal tract.
"Feeding scFOS alters the composition and activity of the microorganisms in such a way that insulin resistant horses are benefitted," explains Frederique Respondek, PhD, scientific affairs manager of SYRAL, a European company that processes corn and wheat to manufacture a wide range of value added products for both humans and animals..
Horses that do not respond to the effects of the hormone insulin (which helps control blood sugar levels) are referred to as insulin resistant. These horses are usually overweight and have a higher risk of developing laminitis than non-IR horses.
Respondek added, "Because insulin resistance is a growing problem ... the development of management strategies--including alterations in diet that counter IR--would be beneficial."

To determine if feeding scFOS to IR horses was beneficial, Respondek and his colleagues fed eight obese Arabian geldings (with an average body condition score of 8 [fat] out of 9) either scFOS or a placebo (maltodextrin). Horses were fed 45g of either the scFOS or the placebo per day for six weeks, and various blood tests were performed to asses the impact of the dietary supplement on IR.
Key findings of the study were:

•scFOS significantly increased insulin sensitivity,
•Horses fed scFOS had a significantly lower acute insulin response to glucose (AIRg) than placebo horses, and
•Resting serum insulin concentrations were lower in the horses fed scFOS.
"These results demonstrate that scFOS supplementation has a moderate impact on insulin sensitivity in obese horses," says Respondek. "Since these horses are at risk for laminitis, supplementation with scFOS could have a role in the dietary management of obese horses with insulin resistance."

Respondek says further studies that better explain how scFOS contribute to the observed improvement in insulin sensitivity are needed.
The study, "Dietary supplementation with short-chain fructo-oligosaccharides improves insulin sensitivity in obese horses," will be published at a later date in the Journal of Animal Science. The abstract is currently available for free on PubMed.
Bron: The Horse.com

En nu nog even uitvinden wat korte-keten fructo-oligosacchariden zijn, toch?

(zie: http://www.supersmart.com/nl--Fructo-Ol ... tica--0529)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:54

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:33

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 09:05

.. en fructaan afbreekt.. hmmm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Inuline

Wat ik uit alle verhalen haal is dat de functie als pro-biotica belangrijk is - vandaar misschien dat mijn paard het zo prima doet nu op haar gistpoedertje?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:29

oh,dat is de chicorei wortel...dat gooien ze hier door de koffie.
De wilde witlof peen....als ze de tenminste bedoelen,anders misschien de gecultiveerde?
Dus witlof penen voeren?(ik heb vroeger witlof verbouwd,de penen voerden we aan de schapen)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:32

Jannepauli schreef:
.. en fructaan afbreekt.. hmmm

inuline is fructaan ;)

Inuline is een verzamelterm voor alle lineaire fructanen waarbij verschillende fructosemoleculen via β-(2-1)-bindingen een keten vormen die aan het reducerende uiteinde afgesloten wordt met een glucosemolecule (GFn-type) of met een fructosemolecule (Fm-type). De polymerisatiegraad kan variëren van twee fructosemoleculen (kestose) tot meer dan vijftig fructosemoleculen. Als reservepolymeren komen ze in verschillende gewassen voor (o.a. ui, prei, tarwe, gerst, banaan, schorseneer en aardpeer), maar vooral cichorei blijkt een bijzonder rijke bron te zijn

bron:http://flandersfood.com/artikel/2007/05/14/specifieke-inuline-type-fructanen-maken-bifidobacteri%C3%ABn-tot-winnaars

Mijn conclusie (even kort door de bocht):
Een beetje inuline zal dus de bacteriegroei in de darmen bevorderen en de gezondheid ten goede komen, teveel inuline wekt juist hoefbevangenheid op ...

Dit wordt me allemaal te ingewikkeld , ik houd het wel bij de yeassac ;)
ps. in de opkikker van NAF (oa te koop bij de paardendrogist) zitten fructo-oligosacchariden toegevoegd..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:36

lolclub schreef:
Mijn conclusie (even kort door de bocht):
Een beetje inuline zal dus de bacteriegroei in de darmen bevorderen en de gezondheid ten goede komen, teveel inuline wekt juist hoefbevangenheid op ...
.
Precies, want hoe weet je nu wat een bepaald paard in zijn specifieke geval nu precies nodig heeft ??

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:19

bron: http://www.evmi.nl/voedingsvezel/
Prebiotica
Sommige voedingsvezels worden prebiotische vezels genoemd. Prebiotica bevorderen de groei en de activiteit van goede bacteriën. Het effect op de darmflora wordt onder meer bepaald door de lengte van de keten van de prebiotische vezel. Tot de prebiotica behoren inuline, fructo-oligosacchariden (fos), galacto-oligosacchariden (gos), xylo-oligosacchariden (xos).

Uit onderzoek van de Katholieke Universiteit Leuven bij ratten blijkt dat bij de afbraak van de prebiotische vezels fructo-oligosaccharides (fos) in de dikke darm eetlustremmende eiwitten vrijkomen. Volgens hoogleraar Nathalie Delzenne hebben die als ze in de bloedbaan zijn gekomen een direct effect op het onderdrukken van het hongergevoel en op de afscheiding en gevoeligheid van insuline. Het is echter de vraag of dergelijke effecten ook optreden bij mensen.

Friesland Foods ziet veel in prebiotica. Friesland Foods Domo bouwde in Borculo een nieuwe fabriek voor de productie van gos die begin april 2007 officieel in gebruik werd genomen.

Prebiotica worden ook veel aan babyvoeding toegevoegd vanwege de beschermende effecten. Prebiotische vezels in babyvoeding verlagen de kans op eczeem en infecties, zo blijkt uit Italiaans onderzoek naar hyperallergene voeding van Numico.

Het schijnt in de suikerbiet, in mais en in chicorei te zitten? Vind veel dingen op google erover in toepassing van voedingssuplementen voor mensen.
Wat overigens niet betekend dat ik op dit moment pieker om de voeding van Vash op dit punt te wijzigen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 12:33

paars schreef:
Wat overigens niet betekend dat ik op dit moment pieker om de voeding van Vash op dit punt te wijzigen.

Da's ook niet de bedoeling - ik doe geen aanbevelingen!
Maar dit soort informatie voegt weer een beetje aan onze kennis toe, toch? :D
Ik hou het, zoals geschreven, op eigen pro-biotica ( Yea-Sacc)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:42

Dat weet ik, je citeert ook gewoon uit bronnen, net als ik.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:52

Heb ik zelf zeker veel van die fructo-oligosaccharides , ik heb haast nooit honger. M'n paard eet ook niet veel trouwens, is volgens mij ook 1 van de weinigen hier in dit topic die moeilijk op gewicht te houden is. Maar d'r darmflora is volgens mij niet o.k., veel te veel gasvorming, altijd, maar vooral heel erg bij een naderende bevangenheid.

Over de hoevenfoto's die hier voorbij komen; veel voeten met ribbels, ik heb zelf hooguit een hele lichte ribbel gezien toen ze zo erg bevangen is geweest, terwijl op de foto toch een kanteling te zien was. Hoe kan dat? Heb toen wel om de 5 à 6 weken laten bekappen, zou het daarom zijn?

En over die gist: tja, ik heb Sanequi Colon, daar zit het ook in. Maar gist is ook weer niet voor iedereen, altijd goed. Ik zelf kan er absoluut niet tegen. (ex-Crohn)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:22

paars schreef:
Het schijnt in de suikerbiet, in mais en in chicorei te zitten?

en oa ook in haver, tarwe , gerst, rogge, wortels, knoflook, paardenbloem, kliskruid, japanse zeewier, weipoeder enz... ;)
Je kunt er in grote lijnen vanuit gaan dat alle wortels en knollen van planten ze bevatten en daarnaast granen (inclusief kiemen en zemelen) diverse kruiden en fruit

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:54

lolclub schreef:
Tja,
ik durf dat zelf wel aan bij een gezond paard maar bij een paard met een afwijkende hoefgroei niet..

Misschien kan Spikey je wat tips geven...

Ik kan je natuurlijk niet aanraden om zelf te gaan vijlen, maar misschien kan je met je smid overleggen, capopjekop?
Het lijkt mij in ieder geval verstandig om hem vaker te laten bekappen dan dit. Dan is de overgang ook niet zo groot. De hoeven zullen vast wel hard groeien!
Het is een beetje listig, dit. Er zijn namelijk paarden die zo beter lopen terwijl het er eigenlijk niet zo netjes uitziet. Sommige HB paarden zijn gewoon zo gevoelig dat je ze niet op ideale lengte krijgt. Misschien is capopjekop's smid hier ook een beetje huiverig voor?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:01

janouk...hoe is het met image?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:11

Jannepauli schreef:
To determine if feeding scFOS to IR horses was beneficial, Respondek and his colleagues fed eight obese Arabian geldings (with an average body condition score of 8 [fat] out of 9) either scFOS or a placebo (maltodextrin). Horses were fed 45g of either the scFOS or the placebo per day for six weeks, and various blood tests were performed to asses the impact of the dietary supplement on IR.
Key findings of the study were:

Maar maltodextrin wordt toch ook omgezet in glucose? Dat is gebruikt als een placebo, ik kan er nog niet zo veel mee. Ik zou eigenlijk op zoek moeten naar het hele paper want het roept eerlijk gezegd meer vragen op.
Hier staat wat maltodextrin is...http://en.wikipedia.org/wiki/Maltodextrin

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 10:37

De volledige tekst in PDF is alleen door betaling ( of lidmaatschap van de site) te verkrijgen. Via deze link kun je meer informatie vragen als je dat wilt - het email adres van de schrijfster van dit onderzoek Frédérique Respondek staat vermeld: http://www.animal-science.org/cgi/conte ... 010-3108v1