[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:25

Dan zou ze dus in totaal 2 weken fors kreupel lopen? Dat vind ik zelf te lang, als iets na een paar dagen niet verbetert haal ik er een DA bij.

In het supplement wat ik voer zit hyaluronzuur, ik heb geen ervaring met het los voeren ervan.

Linnx, ik heb geen ervaring met het beslaan voor artrose. Wellicht kun je contact opnemen met je HS? Die kan je vertellen wat het kost, dat kunnen wij niet voor je bepalen. Of het nodig is kun je in samenspraak met je DA en HS beslissen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 00:04

Mijn pony heeft artrosebeslag voor. Of althans,de zooltjes die tussen het ijzer en de hoef geplaatst worden. Het ijzer zelf is een equilibrium ijzer om beter af te rollen,dat is geen specifiek artrose ijzer,maar ze krijgt dat vanwege chronische peesproblemen.
Bevalt allemaal goed,het helpt haar beter en makkelijker lopen

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:10

Ik heb altijd gezegd als mijn paardje pijn krijgt en het is kwalitatief geen paardwaardig leven meer dan laat ik hem inslapen. Zelf wordt ik daar ook niet vrolijk van als ik mijn paardje iedere dag met pijn zie en hij kan niet meer de dingen doen die hij wil doen.

Ik heb wel ervaring met artrose beslag.
Mijn paardje heeft break-over beslag gehad. Dit is een ijzer met extra bolling aan de voorkant zodat de hoef goed kan afrollen. Ook heb ik er nog een zooltje tussen gehad met siliconengel voor de demping. Dit deed bij mijn paardje helaas niets.
Nu staat hij gewoon weer lekker blootvoets en wordt hij op die manier bekapt dat hij alsnog zijn hoeven makkelijk kan afrollen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:28

Linnx schreef:
Iemand ervaring met speciaal beslag voor spat / artrose ?
Helpt dit echt ? hoe ziet dit er uit en hoevaak moeten ze nieuwe? wat kost dit ?!

Ik heb wel een zooltje tussen de ijzer en de hoef zitten en nog ander spul weet de naam niet.
Voor de vering wat.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:31

Ik kan me helaas ook melden hier, gisteren is er bij mijn ruintje ook artrose vastgesteld.
Nu moet ik zeggen dat ik in eerste instantie opgelucht was, hij is al jaren zonder duidelijk reden (nooit op de foto laten zetten) om de zoveel tijd kreupel en nu weet ik in ieder geval waar het vandaan komt.
De dierenarts gaf ook aan dat hij nog zeker niet afgeschreven is en met de medicijnen die ik meekreeg zelfs nog rustig kan rijden. Ik natuurlijk helemaal gelukkig.

Nu ben ik vandaag echter wat aan het inlezen en zakt de moed weer een beetje in mijn schoenen, dus ik hoop dat ik bij jullie wat duidelijkheid kan vinden.
Mijn paardje heeft (lichte) artrose in zijn spronggewricht (ra) en in zijn beide voorbenen bij de hoefkatrol. Hij is nu bijna 12 jaar, hoefkatrol heeft er waarschijnlijk al vanaf zijn 3e gezeten, sprong kan ik niets over zeggen.
Nu heb ik van de dierenarts Equitop Gonex voor zijn gewrichten gekregen en Acetylsalicylzuur als bloedverdunner. Dit moet ik hem zijn verdere leven geven en dan zou het goed moeten zijn volgens de dierenarts.
Nu maak ik me echter best zorgen als ik de werking en bijwerking van acetylsalicylzuur lees. Ik kon er goed bij om iets te geven om de doorbloeding te verbeteren, maar ik ben fel tegen het geven van pijnstillers en toch blijven rijden. Klopt het dat het in lage dosering alleen bloedverdunner is, of heeft het altijd een pijnstillende werking?
En mijn paard heeft zeer gevoelige maag/darmen, is het dagelijks gebruik van acetylsalicylzuur dan niet schadelijk?

Alvast bedankt voor jullie antwoord, ik ga het topic ondertussen eens rustig doorspitten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:41

Ik dacht dat aspirine in lage dosering idd alleen bloedverdunnend werkt, niet pijnstillend. Maar of het heel goed is voor de maag en darmen ??? Dat weet ik niet !

Hoefkatrol, ga eens wat lezen over rechtrichten. Daar schijnen hele goede resultaten mee te worden behaald.
Equitop Gonex ken ik eigenlijk niet. Ik zal eens googlen....

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:03

Bedankt voor de info Maris :D
Ik zal ook nog maar even contact zoeken met de dierenarts, want ik hou niet zo van halve informatie.

Equitop Gonex is voor zijn gewrichten, was eigenlijk een beetje aan het rondkijken voor alternatieven want mijn alles-etende pony vindt het vies en laat er zijn brok voor liggen. Daarbij zit er een flink prijskaartje aan en gaat het een maandje mee. Dus als het te vervangen is met een Glucohorse oid zou dat fijn zijn, maar dan moet ik eerst even rondkijken.
Waar hebben jullie goede ervaringen mee wat betreft supplementen voor de gewrichten?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:02

Ik vind het zelf het belangrijkst dat er voldoende glucosamine inzit. Ik had pharmahorse en nu net over op horseflex

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:38

mooney schreef:
Bedankt voor de info Maris :D
Ik zal ook nog maar even contact zoeken met de dierenarts, want ik hou niet zo van halve informatie.

Equitop Gonex is voor zijn gewrichten, was eigenlijk een beetje aan het rondkijken voor alternatieven want mijn alles-etende pony vindt het vies en laat er zijn brok voor liggen. Daarbij zit er een flink prijskaartje aan en gaat het een maandje mee. Dus als het te vervangen is met een Glucohorse oid zou dat fijn zijn, maar dan moet ik eerst even rondkijken.
Waar hebben jullie goede ervaringen mee wat betreft supplementen voor de gewrichten?

heb je hier wat aan ? http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:42

Dat is zeker nuttig Maris.
Een van de supplementen in dat rijtje gebruik ik al 3 jaar, onbewust was ik hem al aan het helpen dus :')

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:56

Welk supplement is dat ?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:16

Ik geef altijd al Smooth Locomotion van Sensipharm, werkt voor mijn idee wel goed.
Toen ik stopte met geven werden de klachten erger in ieder geval.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:25

mooney schreef:
Ik geef altijd al Smooth Locomotion van Sensipharm, werkt voor mijn idee wel goed.

+:)+ Nou ja niet dat de klachten erger werden nadat je stopte natuurlijk. Maar je gaf smooth locomotion omdat je al artrose vermoedde al die jaren ?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:32

Maris schreef:
mooney schreef:

+:)+ Nou ja niet dat de klachten erger werden nadat je stopte natuurlijk. Maar je gaf smooth locomotion omdat je al artrose vermoedde al die jaren ?

Ik gaf het omdat mijn paard altijd al stijf was, we dachten aan een stofwisselingsprobleem in de spieren.
Bij een 5 jarig paard springt je gedachten niet gelijk naar artrose.
Ondertussen is hij bijna 12 en krijgt hij het vanaf zijn 9e, met warm weer is hij topfit. In de winter is het net niet genoeg om hem helemaal op gang te houden en hij kraakt wel flink.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:34

tegen stijfheid in de spieren wil omega 3 olie nog wel eens werken ( lijnzaadolie dus bijvoorbeeld). Heb je dat al eens gegeven ? Dat is gelijk ook ontstekingsremmend ivm de artrose....
En magnesium geven he, bij stijve spieren ! Als je paard dat tekort heeft zie je daarvan heel snel ( binnen 2 weken ) resultaat.

over spieren : http://zonne.infoteur.nl/specials/paarden-spieren.html

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:28

Ben zelf nu paardensportmasseur, dus ik kan hem wat betreft spieren goed helpen nu.
Van zijn spieren heeft hij nu dus ook geen last, hij doet het top wat dat betreft op dit moment.
Vandaar ook dat we verder zijn gaan zoeken omdat ik wist dat de problemen aan de spieren niet het echte probleem was.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:52

wat mega handig dat je dat zelf kan ! Heb je de happy athlete opleiding gedaan ?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:00

Opleiding bij het NHI gevolgd, wat minder bekend maar is een nette opleiding (mits je genoeg aan zelfstudie en oefenen doet).
Naast mijn universitaire studie gedaan (was altijd 's avonds) en duurt een jaar dus dat was goed te doen.
En les gehad van zowel masseurs als fysio, dierenarts en instructeur om huisvesting, voeding en training ook te kunnen optimaliseren. Was erg interessant :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:02

Die opleiding ken ik idd niet. Maar er zit niet zoveel praktijk in begrijp ik ?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:04

Mensen die met 0,0 ervaring of kennis binnenkwamen, hadden te weinig praktijk voor mijn gevoel ja.
Ik had al verschillende masseurs aan het werk gezien en kende al enkele handelingen dus voor mij was het voldoende, maar dat was niet bij iedereen zo.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:16

iemand ervaring met de equi guard spat warmte beschermers
????

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:25

Maris schreef:
tegen stijfheid in de spieren wil omega 3 olie nog wel eens werken ( lijnzaadolie dus bijvoorbeeld). Heb je dat al eens gegeven ? Dat is gelijk ook ontstekingsremmend ivm de artrose....
En magnesium geven he, bij stijve spieren ! Als je paard dat tekort heeft zie je daarvan heel snel ( binnen 2 weken ) resultaat.

over spieren : http://zonne.infoteur.nl/specials/paarden-spieren.html

wat is beter dan tegen stijfheid, omega 3 olie of lijnzaadolie?
EN helpt dit echt?
en magnesium, helpt dit ook echt ?

staat nergens namelijk bij lijnzaad of magnesium dat dit helpt voor stijfe spieren? kan het nergens vinden

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:18

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:09

Zoiets heb je ook van back on track en misschien ook van fedimax. Misschien kan je op die merken zoeken voor gebruikerservaringen ?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:15

Ik heb back on track stalbeschermers voor mijn pony,beviel erg goed