Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:21

scoxxx schreef:
geerke schreef:
jee....maar moest de hoefsmid daar vier weken geleden niet bij komen?
Dit is geen beslag wat er net onder zit neem ik aan....Hier kun je de hoefsmid toch niet de schuld van geven?

Geerke: is een foto van een van de paarden van PaardNatuurlijk-mensen: alweer een foto van minstens 10 jaar oud?
Hoefje is van Balaika, toen ze haar net gekocht hadden.

ja he he, maar ik zocht even een foto van iets wat leek op wat ik toen met die endurance wedstrijd heb gezien wat gewoon goed gekeurd werd %)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:26

scoxxx schreef:
Op zich is dat geen verkeerde beweging.
De natural-balance-ijzers vind ik een verschrikking, maar de bekap-theorie is gebaseerd op de natural-trimtheorie.

Vreemd dat de Amerikanen zich niet distantiëerden van het bekapwerk door jouw "hoefsmid".

Ik snap ook niet wat nou de werkelijke verbetering zou kunnen zijn tov een gewoon ijzer

Afbeelding

wow iets eerder 'rechtsaf' en dan rechtdoor ipv de hoef rondom volgen :?

De manier van bekappen is vrijwel hetzelfde als NB http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/strategy.htm

alleen besteedt natural balance te weinig aandacht aan voeding en leefomgeving. Dat blijft ongeacht je maniertje van nageltjes knippen toch het aller aller aller belangrijkste.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:31

Arabesk schreef:
ja he he, maar ik zocht even een foto van iets wat leek op wat ik toen met die endurance wedstrijd heb gezien wat gewoon goed gekeurd werd %)

Wat ben je weer op oorlogspad....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:42

scoxxx schreef:
nombrado schreef:

Op zich is dat geen verkeerde beweging.
De natural-balance-ijzers vind ik een verschrikking, maar de bekap-theorie is gebaseerd op de natural-trimtheorie.

Vreemd dat de Amerikanen zich niet distantiëerden van het bekapwerk door jouw "hoefsmid".

ja, heeft wel de opleiding daar gehad
nog wel contact geweest met diegene die het hier ook doen, en de opleiding hebben.
gek genoeg, kon zij, aan de hand van de foto's niet beoordelen , of het dier goed stond ;(
kweet niet hoor? maar dat ziet toch elke leek?
moest aan de onderkant van de voet beoordeeld worden.
of dit nu komt, om een collega niet af te vallen, of werkelijk anders te werken dan ik het zie? geen idee
ik heb heel simpel uitgelegd, dat ik mijn paarden rijd op basis van balans, en daarbij is de beenstand en hoefstand van cruciaal belang en ik voel dit direct met rijden.
toch wordt je dan tegengesproken of niet geloofd? kheb geen idee.., maar ik ben nu wel weer blij dat ie weer beter zijn benen durft te gebruiken en niet scheef is.

Bij de pre (andalusier) is het belangrijk niet teveel van de verzenen af te halen.
als je het jonge grut in de campo ziet in spanje? van 1 tot 4 jaar, zie je ook, hogere verzenen dan de gemiddelde kwpn er hier in nederland.
zo is nu eenmaal hun stand.
nu begrijp ik dat de natuurlijke manier, wel het weghalen van de verzenen inhoud?

Ik vraag me af, of er paarden zijn, die GP dressuur lopen, die natuurlijk bekapt worden??
weet iemand dat?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:50

Moderatoropmerking:
Dit topic is niet bedoeld om de discussie over het verschil tussen natuurlijk bekappen en traditioneel bekappen/beslaan verder te voeren. Bij deze dan ook het verzoek ontopic te gaan.
De bedoeling van dit topic staat hier vermeld: [BEH] Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven
Graag dit onderwerp aanhouden :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:02

nombrado schreef:
Ik vraag me af, of er paarden zijn, die GP dressuur lopen, die natuurlijk bekapt worden??
weet iemand dat?

Basicly.... bij een goede bekapping is er geen verschil tussen traditioneel en natural trim.
Ook natural trim zal geen hielen afhakken.
Geen haar op het hoofd van een goede bekapper (natural trim of traditioneel) die een hoef zal gaan misvormen.
Hoeven hebben een aangeboren en paardeigen "vorm", deze basis en aangeboren vorm mag je nooit verkrachten.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:07

Nombrado; heeft de Natural Balance smid met een passer gewerkt?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:41

scoxxx schreef:
nombrado schreef:
weet iemand dat?

Basicly.... bij een goede bekapping is er geen verschil tussen traditioneel en natural trim.
Ook natural trim zal geen hielen afhakken.
Geen haar op het hoofd van een goede bekapper (natural trim of traditioneel) die een hoef zal gaan misvormen.
Hoeven hebben een aangeboren en paardeigen "vorm", deze basis en aangeboren vorm mag je nooit verkrachten.

hoe kan een natural vorm, paardeigen vorm, nu herkend worden door een smid? als deze hoef al misvormd is door een andere smid?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:42

SpikyBlue schreef:

heeft lijntjes en punten zitten tekenen op de onderkant van de voet met een stift
maar wat is het doel van de passer?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:50

Mijn paard vorig jaar, hier waren net de ijzers eraf. Ze had ijzers gekregen doordat ze 'dunne zolen' had
Zoals je ziet was er veel meer mis :j

RV juni 2010
Afbeelding

LV juni 2010
Afbeelding

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:38

nombrado schreef:
hoe kan een natural vorm, paardeigen vorm, nu herkend worden door een smid? als deze hoef al misvormd is door een andere smid?

Ervaring, timmermansogen, de conformatie van een hoef, precies zien waar t leven van de hoef begint om zo de paardeigen bouw van een hoef in de gaten te krijgen.
Dat je daar passers en meetlatjes bij nodig moet hebben... tja dan mis je dus ieder goed oog voor een hoef en moet je GEEN hoeven bekappen. Dat blijkt wel weer uit jouw vb.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:21

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:48

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:45

nombrado schreef:
SpikyBlue schreef:

heeft lijntjes en punten zitten tekenen op de onderkant van de voet met een stift
maar wat is het doel van de passer?

Zo meten ze de hoef op om hem in 'balans te krijgen'. Van straalpunt naar steunsel 2x, en van de grond tot de kroonrand. Anderen gebruiken idd een stift waarmee ze lijnen trekken om de hoef 'uit te meten'. Het ligt eraan welke stroming (natural balance heeft 2 iets van elkaar verschillende stromingen).
Er wordt bij natural balance inderdaad niet naar de voetas gekeken, maar er worden meetpunten gebruikt aan de onderzijde van de hoef, en is m.i. niet voor elk paard geschikt.
Dat is het rottige van zo'n website, daarop lees je dat niet...
Er zijn mensen die er helemaal mee weg lopen, en mensen die het helemaal niks vinden.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:40

Mag ik een foto plaatsen van een dode voet? (dus voet zonder een paard er aan. ;) )

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:13

Quir schreef:
Mag ik een foto plaatsen van een dode voet? (dus voet zonder een paard er aan. ;) )

waarom niet? :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:21

Quir schreef:

ja hoor, doe ik ook zovaak, als het maar een beetje decent is :+ dus geen bloederige botten aan de achter kant :r

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:22

Afbeelding

Mijn pony heeft erg dunne zolen en loopt hierdoor nu met ijzers.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:25

Door het beslag heeft je paard nu onnatuurlijk lange hoeven gekregen, net als op onderstaand vergelijkingsplaatje:

Afbeelding

Gevoelige zolen komt meestal door een slechte witte lijn waardoor het hoefbeen gaan drukken op de zool. Heb je ook fotos van opzij van de hoeven?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:31

Mijn pony is door de DA binnenstebuiten gekeerd om te ontdekken hoe het toch kwam dat ze zo gevoelig liep.
Elke keer na het bekappen (ook al werd er alleen maar gevijld) liep ze een week rot.
Na diverse foto's blijkt dat haar hoefbeen heel laag ligt (dus niet gekanteld) en dat ze daardoor gevoeliger is.
Nu met ijzers loopt ze perfect.

Dat de hoeven nog erg lang zijn, komt omdat we voorheen heel voorzichtig zijn geweest met bekappen.
Nu we weten dat het met ijzers goed gaat, zijn we de hoeven aan het corrigeren.
Maar dat gaat nou eenmaal niet van de ene op de andere dag.

Ik heb geen foto van de zijkant, zal ik morgen maken.

Denk overigens ook de foto wat vertekent, omdat hij van bovenaf genomen is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:31

Arabesk schreef:
Door het beslag heeft je paard nu onnatuurlijk lange hoeven gekregen, net als op onderstaand vergelijkingsplaatje:

Afbeelding

Gevoelige zolen komt meestal door een slechte witte lijn waardoor het hoefbeen gaan drukken op de zool. Heb je ook fotos van opzij van de hoeven?

sorry, maar zulke onnatuurlijke paardenhoeven als op de linkerfoto heb ik nog nooit gezien.
bovendien hebben mijn paarden nog nooit op deze wijze op ijzers gestaan.
takken zijn tekort en de verzenen zijn ondergeschoven.
zo hoort een traditioneel hoefsmid niet te beslaan.

als ik mijn paarden zou bekappen als op de natuurlijke linker plaatje? kunnen ze echt niet meer lopen!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:33

Stal_Fiore schreef:
Denk overigens ook de foto wat vertekent, omdat hij van bovenaf genomen is.

hoe ik zo de stand van het been zie aan de voorzijde
staat hij er goed op.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:36

Stal_Fiore schreef:
Mijn pony is door de DA binnenstebuiten gekeerd om te ontdekken hoe het toch kwam dat ze zo gevoelig liep.
Elke keer na het bekappen (ook al werd er alleen maar gevijld) liep ze een week rot.

Dan was de bekapping niet goed! Na een bekapping moet een paard beter of minstens net zo goed lopen, NOOIT slechter. Dan heeft de smid er teveel afgehaald. :)*

Citaat:
Na diverse foto's blijkt dat haar hoefbeen heel laag ligt (dus niet gekanteld) en dat ze daardoor gevoeliger is.
Nu met ijzers loopt ze perfect.

De witte lijn is dus idd niet sterk genoeg, waardoor het hoefbeen is gaan zakken. Dan is er een probleem met de spijsvertering gerelateerd aan zetmeel en suikers en te weinig beweging en daardoor te weinig doorbloeding van de hoef. IJzers gaan de witte lijn niet steviger of beter maken. In wezen laat je een paard met ongezonde hoeven nu gewoon doorlopen, maar omdat jij niet meer ziet wat er mis is, denk je dat het ok gaat.

Dat is hetzelfde als wanneer in je auto het olielampje gaat branden als waarschuwing, maar je gooit er geen olie bij, maar je draait gewoon het lampje uit. Dan voel je ook al aan je water dat je nog eventjes kunt doorrijden zonder problemen, kijk de auto doet het gewoon nog! Maar dat de motor op langere termijn hartstikke de soep in gaat draaien.

Als een paard gevoelig loopt en de hoeven ongezond zijn is dat een waarschuwingssignaal dat niet genegeerd of 'afgeplakt' mag worden met ijzers. IJzers verdoezelen alleen het probleem, maar lossen niets op en ondertussen gaat buiten je zicht om het nog verder bergafwaarts.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:36

Oke, dan zal ik van de week foto's maken van een voet die ik bekapt heb, heb nu wel 2 foto's waar ik voor de 2e keer een ijzer onder geslagen heb. Niet zelf bekapt of zo, dus verder niet zo interessant denk ik. :)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:38

Ik vind het wel knap dat jij aan de hand van 1 foto'tje en 1 reactie van mij kan zien dat we de pony door laten lopen.