Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:54

Kymalin schreef:
Ik weet zeker dat Henny objectiever, breder en opener naar het hele nb gebeuren kijkt dan jij Arabesk. En met mij vele anderen. Henny vraagt door en daar is niks mis mee. Zo vergaar je namelijk kennis en verbreed je je horizon.

Iets doorvragen aan Henny, daar werd ik niet veel wijzer van Clown , dus laat dat objectief, breed en open maar zitten.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:28

Huertecilla schreef:
Arabesk schreef:
"DE" hoefconferentie

Welke hoefconferentie? Die van de AANHCPbekappers, de UNHKCPbekappers, de Ned. ver. voor hoefsmeden?

Ok, niet dus. Het is je aangeboden in een NL-vertaling.
Gemiste kans.

Arabesk: er is meer, altijd.

hc

Wederom, zeer strak geanalyseerd HC Knipoog
Nu ga ik eens kijken of Arabesk antwoord heeft durven geven inzake mijn vragen over de "hiel- en toonlanding-theorie" die zij aanhangt, maar dewelke (gezien haar eigen prachtige filmpjes) totaal onjuist is.

Hiel- en of toonlanding? Iedere paardenvoet op haar eigen prachtige filmpjes komen PLAT neer.
Als haar theorie in deze al duidelijk onjuist is... en toch blijft ze stug volhouden... vraag ik me af hoe kundig ik Arabesk moet achten in al haar overige op- en of aanmerkingen.

Desondanks heb ik wel bewondering voor de passie van Arabesk Knipoog
Ze getuigt wel van lef om altijd tegen de stroom in te gaan. En heel heel misschien is dat ook een beetje de oorzaak van "ik-zal-en-moet-mijn-principe's-bewijzen".
Wellicht ook niet heel erg handig als cursusleidster?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:23

opala schreef:
Kymalin schreef:
Ik weet zeker dat Henny objectiever, breder en opener naar het hele nb gebeuren kijkt dan jij Arabesk. En met mij vele anderen. Henny vraagt door en daar is niks mis mee. Zo vergaar je namelijk kennis en verbreed je je horizon.

Iets doorvragen aan Henny, daar werd ik niet veel wijzer van Clown , dus laat dat objectief, breed en open maar zitten.

Grappig dat jij dat nu juist beweert Haha! . Jij hebt in deze hele discussie alleen maar oneliners geplaatst in de trend van; omdat ik het beter weet, ik doe het lekker toch zoals ik het zelf wil, kom dan op als je durft en nog veel meer van deze briljante goed onderbouwde berichtjes Rolleyes . Nergens in deze hele discussie heb je een goed gefundeerd antwoord gegeven. Eerder ontweken zelfs. En nu loop je te klagen dat ze niet in gaat op jouw "vragen". Goh... hoe zou dat nu toch komen? Misschien is het dat je krijgt wat je geeft? Ach gut

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:55

opala schreef:
Kymalin schreef:

Ach arme Opala, ik zal even een reactie quoten van jou in mijn richting op pagina 11 van dit topic
toen ik wat wilde doorvragen aan HC Ach gut

opala schreef:
Vragen staat vrij met weigeren erbij, luidt een spreekwoord Tong uitsteken

Ik ken ook nog een leuk spreekwoord:
Wie kaatst kan de bal terug verwachten Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:58

Arabesk schreef:
en dat 'een smid' niks over hoefschoenen weet en er geen ervaring mee heeft, a la, maar een hoefsmid die andere hoefsmeden moet opleiden.... vind ik eigenlijk een beetje te schandalig voor woorden

He ja, maar iemand die 1 dagscursussen geeft in NB met alleen de wijsheid van internet die dan anderen moet opleiden vind ik eigenlijk een beetje te schandalig voor woorden.
En dat dan daar weer cursisten van na 1 dagje ook anderen opleiden is haast nog schandaliger.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:25

henny_w schreef:
He ja, maar iemand die 1 dagscursussen geeft in NB met alleen de wijsheid van internet ....

Oja en uit een paar boeken ook nog Pling

Frans en Ilona hebben niet eens een paardenopleiding. Frans komt uit de ICT, juist omdat hij zich zo verdiept heeft in informatie op internet (en wat boeken) hebben ze twee hele goede boeken kunnen schrijven.

Toch vertelt datzelfde boek meer dan dat een veearts krijgt in z'n opleiding over hoeven. Regelmatig komen er veeartsen op de cursus die zeggen dat de boeken een openbaring zijn. Hetzelfde geldt voor hoefsmeden, de theoretische kennis van hun eigen opleiding ging lang niet zo ver.

En voordat mensen deelnemen aan de dagcursus, moeten ze in zelfstudie de twee boeken en de dvd doorwerken, zo'n 20 a 40 uur aan zelfstudie. Daarna zijn ze GEEN professioneel bekapper, maar kunnen ze zelfstandig redelijk normale hoeven onderhouden. Voor probleem hoeven wordt aangeraden om er een ervaren bekapper bij te halen.

De bekapcursus in Zwolle is 10x een avond van 2,5 uur, zonder zelfstudie, in totaal 25 uur. Bijelkaar dus minder studieuren dan de 'dag'cursus van ons. Toch deelt Zwolle diploma's uit na die cursus en kun je aan de slag als professioneel bekapper.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:34

Ja..en??? wat wil je daarmee zeggen dan? Het blijven studieuren, droge kost met plaatjes.. Blijf ik erbij dat je geen praktijkervaring hebt op wat diepvriespoten na. Nogmaals... Als ik de gebruiksaanwijzing van een Boeïing 747 heb gelezen, ben ik nog geen piloot Pling

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 14:50

Arabesk schreef:
Voor probleem hoeven wordt aangeraden om er een ervaren bekapper bij te halen.

Tja en hoe vind je die in de wereld van 'doe-het-na-een-dag-cursus-zelvers" en de 'van minimaal tot redelijk normaal niveau opgeleide hoefbekappers'???

Het is vaak echt niet meer duidelijk wie de professional is en wie niet (en dan bedoel ik via internet zoekende e.d. ... in de praktijk zal het vast wel snel duidelijk zijn, maar dan kan je probleem al vergroot zijn ipv verminderd).

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 15:33

Dat is een interessante vraag!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:00

Neem een gecertificeerde hoefsmid, die bereid is om wat "natuurlijker" te bekappen. Haha! Haha!

Er is immers geen enkel verschil in methode tussen een traditionele bekapping en natuurlijke bekapping.
Klein beetje de hoefwanden rond afvijlen en voila... bekapping a la paardnatuurlijk.nl

En als de hoefsmid goed is in zijn vak, zal hij de zool ook nog schoonmaken en voila.... bekapping a la Pete Ramey.

Serieus, alle ophef ten spijt. Er is weinig tot geen verschil tussen goed bekappen en goed bekappen. Ondanks alle gladde en onjuiste praatjes en theorieën van mening NB-er.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 20-09-08 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:04

scoxxx schreef:
Neem een gecertificeerde hoefsmid, die bereid is om wat "natuurlijker" te bekappen. Haha! Haha!
Er is immers geen enkel verschil in methode tussen een traditionele bekapping en natuurlijke bekapping.
Klein beetje de hoefwanden rond afvijlen en voila... bekapping a la paardnatuurlijk.nl

Toch komen er veel hoefsmeden op de cursus.

Zouden ze dat doen als ze alleen maar herhaald krijgen wat ze al wisten?

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:06

Isapaardje schreef:
Tja en hoe vind je die in de wereld van 'doe-het-na-een-dag-cursus-zelvers" en de 'van minimaal tot redelijk normaal niveau opgeleide hoefbekappers'???

Het is vaak echt niet meer duidelijk wie de professional is en wie niet (en dan bedoel ik via internet zoekende e.d. ... in de praktijk zal het vast wel snel duidelijk zijn, maar dan kan je probleem al vergroot zijn ipv verminderd).

Er is een groep ge-peer-reviewde bekappers www.natuurlijkbekapper.nl die controleren elkaars werk

Verder zijn er ook hoefsmeden die de cursus natuurlijk bekappen hebben gedaan.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:08

Arabesk schreef:
scoxxx schreef:

Toch komen er veel hoefsmeden op de cursus.

Zouden ze dat doen als ze alleen maar herhaald krijgen wat ze al wisten?

Ja, zou ik ook doen als hoefsmid!
Heb ik ook gedaan als deels traditioneel opgeleide hoefsmid, een NB-cursus erbij/ernaast!

Hoe kan ik anders tot de conclusie komen: "er is geen verschil tussen NB en TB"?!? Haha!

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:12

Het bekaptechniekje hóeft niet heel veel te verschillen (toch zie ik hier in de omgeving veel smeden die stralenbijsnijden, hoefwand te lang laten en de steunsels laten staan), maar nogmaals: het is met name de frequentie waarmee het paard bekapt wordt én de huisvesting.

De smeden die wíj op cursus hebben gehad, gaven aan veel opgestoken te hebben over voeding en huisvesting en de relatie tot hoefverzorging.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:14

De hoeveel keren bekappen heeft toch niks met de methode te maken? Neem aan dat mensen die een NB hebben ook gewoon bellen als de hoeven te lang of iets dergelijks zijn? Net als mensen die een TB hebben?

Huisvesting van de paarden van klanten heeft een smid toch niks mee te schaften?

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:17

LADPR schreef:
De hoeveel keren bekappen heeft toch niks met de methode te maken? Neem aan dat mensen die een NB hebben ook gewoon bellen als de hoeven te lang of iets dergelijks zijn? Net als mensen die een TB hebben?

Huisvesting van de paarden van klanten heeft een smid toch niks mee te schaften?

Kijk jij begrijpt het dus niet en je hebt je er niet in verdiept, anders had je deze twee opmerkingen niet gemaakt

Ik ga het ook niet uitleggen, want daar is een ontzettend uitgebreide en duidelijke website voor te vinden. Waar ál je vragen beantwoord worden.

Moet ik je ook nog voorkauwen wélke website dat is, of kun je die zelf vinden?

Als je in een discussie topic mee wilt doen met als titel 'natuurlijk bekappen' verwacht ík dat je iets meer doet dan een ander napraten en dat je in elk geval kennis neemt van wát natuurlijk bekappen nou precies inhoudt.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 20-09-08 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:20

Nee als je zo aso reageert hoef je niks voor te kauwen dan blijf ik het liever niet snappen.

Waarom je dat van de huisvesting dik gedrukt heb snap ik totaal niet, een smid heeft er toch niks mee te maken hoe jij je paard houd.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:22

LADPR schreef:
Nee als je zo aso reageert hoef je niks voor te kauwen dan blijf ik het liever niet snappen.

Waarom je dat van de huisvesting dik gedrukt heb snap ik totaal niet, een smid heeft er toch niks mee te maken hoe jij je paard houd.

www.hoefnatuurlijk.nl

daar kan je lezen hoe huisvesting samenhangt met hoefverzorging en hoefkwaliteit

Dat jij het als aso opvat ligt aan jezelf. Ik kan net zo goed zeggen dat het aso is dat je je mengt in een discussie zonder kennis te nemen van het onderwerp van gesprek.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:24

Arabesk schreef:
De smeden die wíj op cursus hebben gehad, gaven aan veel opgestoken te hebben over voeding en huisvesting en de relatie tot hoefverzorging.

Haha, laat ik het nu echt helemaal met je eens zijn Arabesk... in deze opmerking die je maakt!
Ik zie paarden ook dolgraag in een 24/7-situatie, met zo min mogelijk suikers/zetmeel... en onbeperkte ruwvoer.
Fantastisch dat je als cursusleidster dié boodschap doorgeeft aan profs in de paardensport.

En de hoefsmeden die je ziet... tja... er zijn inderdaad slechte hoefsmeden helaas. Evenals er slechte natural trimmers zijn helaas.

Arabesk, vriendelijk blijven naar LAPDR joh Haha!
Laatst bijgewerkt door SamCo op 20-09-08 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:24

Het aso opvat, je reageert gewoon abnormaal.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:25

ehm die van mij worden tb bekapt (bijna hetzelfde als nb) discussies tussen de tb smid en de nb smid en waren het hierover eens. Maar heb eens in de 4 a 5 maanden een echt smid(bekapper) nodig die komt. Voor het grove werk. De rest doe ik zelf vijlen straaltjes weg snijden als het te lang word. In ieder geval geen ijzers meer voor mij.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:30

Sorry maar die site vind ik tien keer niks. Ik ben best geintresseerd om dingen te lezen en te doen. Maar deze site is weer lekker typerend, hun manier is goed en alle andere manieren zijn slecht.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:39

@ LAPDR: huisvesting; indien een paard veel buiten loopt, zie je dit vaak terug in een goede kwaliteit hoeven... indien de hoefsmid frequent genoeg langskomt (lees 1x in de 6 tot 8 weken).

Indien een paardje (te) veel op stal staan, zie je over het algemeen een wat minder goede kwaliteit hoef (ontstaan).

Dit alles ten gevolge van het hoefmechanisme. In de onderbenen van een paard zit niet veel meer dan bot-pezen-en minimaal aantal spieren.
Om toch tot een goede doorbloeding van het onderbeen + hoef te kunnen komen heeft het paard een heel mooi mechanisme ontwikkelt, nml het hoefmechnisme.

A moment dat de hoef landt, zet deze uit ter hoogte van m.n. de hielen en zuigt zo als een spons het zuurstofrijke bloed richting onderbenen + hoefjes... alwaar het zuurstof + voedingsstoffen uit het bloed afgegeven worden aan de celstructuren aldaar.

Wanneer de hoef weer opgetilt wordt, zie je het zuurstofarme bloed weer naar boven vertrekken richting hart/longen/naar romp.

Kortom, veel lopen (zeg bijvoorbeeld een 24/7-situatie), zorgt voor een betere/goede doorbloeding van onderbeen + hoef. Betere doorbloeding = betere kwaliteit hoef.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:42

Ja het is logisch dat hoeven van stalpaarden anders zijn dan die van paarden die 24/7 buiten lopen.
Je zult mij niet horen zeggen dat dat niet zo is, net als mijn TB smid niet en een heleboel andere TB smeden hier in de omgeving niet.
Een TB smid is hier daar net zo goed van op de hoogte als blijkbaar een NB smid en nee ze hebben geen NB cursus gevolgd.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:45

Alleen wat mij heel erg tegen staat aan die hele paardnatuurlijk website is dat alles slecht voor je paard is behalve hun manier van voeding, bekappen, enz. Slaat natuurlijk werkelijk nergens op. Snap ook niet dat dat zo gepubliceerd word.

Mijn smid zal nooit een NB smid afkraken. Die zegt alleen dat het niet zijn manier van werken is. Terwijl een NB-er dus wel klaar staat om een TB af te kraken en simpelweg te zeggen dat het slecht voor je paard is en als je TB bekapt je een grote kans hebt dat je paard hoefproblemen krijgt en vroegtijdig naar de slager moet. Vind dat echt te grof voor woorden en vraag me dan ook sterk af hoe ze bij deze beweringen komen.

Dat is dus de nare smaak waar ik het al eerder over had.