Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 15:37

suleilitha schreef:
Voor diegenen die niets schokkends konden ontdekken aan de foto's van de "natuurlijke bekapping": ten eerste waren de hoeven compleet scheef bekapt! Tenen veel te lang en als je de foto's bekijkt van de onderkant, een hoef die correct bekapt is, hoort er niet als een soort puntschoen uit te zien zoals dezen, maar mooi rond. Om over de toestand van de zool en de verzenen nog maar te zwijgen want die zag er erbarmelijk uit.

Plus dat de hoef niet mooi vlak is gevijld en de draagrand er daardoor er golvend uitziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:39

Precies, het dak van ons kippehok is nog egaler dan de onderkant van de getoonde hoef. Nou, je doet je paard wel wat aan op die manier........
Ik wilde met de foto's ook niets meer en niets minder dan de inferieure kwaliteit van een NB-zelfbekap-wannabe-docent aantonen. (hehe, slok water nodig, wat een mondvol!)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:46

Nogmaals een hoef van inferieure kwaliteit tover je niet in één bekapping om tot een "voorbeeldige" hoef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:48

Opala, de hoeven zagen er voor de bekapping beter uit dan erna, toen waren ze in ieder geval nog recht. De meneer die deze bekapping heeft gedaan heeft er meer slecht dan goed toe gedaan.

De hoeven waren ook niet echt van inferieure kwaliteit, de bekapping echter wel.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:49

Citaat:
mmm,zo worden de voeten van de onbeslagen paarden hier door mijn smid ook gevijld...ook om het brokkelen van de hoefwand tegen te gaan.
goh,dus dat is de mustangrol,bijzonder zeg.

Volgens mij heeft niemand beweerd dat het bijzonder is Haha!
Het is gewoon logisch en goed voor de voeten van je paard. De meeste smeden doen dit inmiddels wel. Maar nog niet allemaal. Bij het natuurlijk bekappen wordt dit meestal tot bijna aan de witte lijn gedaan. Bij de meeste traditionele bekap beurten wordt minder afgerond of slechts aan de voorkant (bij nb rondom).

Citaat:
Misschien snap ik het niet helemaal, maar een paard die met zn straal op de grond loopt, loopt toch altijd gevoeliger?
En laat staan als je hem op puin gaat laten lopen..Klinkt in mijn oren heel apart..

Nee, een paard waarbij de straal de grond raakt loopt niet per definitie gevoelig. Wel als deze overmatig groeit. In zo'n geval zul je wel wat van de straal af moeten halen maar dat is bijna nooit zo.

Citaat:
Dit heb ik al vaker voorbij zien komen. Wat ik me afvraag; kijk, dat de hoef sneller gaat groeien is een voordeel als je regelmatig over de weg of andere harde ondergronden rijdt. Maar ik rij of in de bak of door de berm. Wat voor voordeel heeft het dan in gevallen zoals die van mij dat de hoef sneller groeit?

Normaal zorgt de straal op de grond voor een betere doorbloeding en dus een betere kwaliteit hoef. De hoef hersteld dus sneller van kwaaltjes/schade. Ook groeien de hoeven beter waardoor deze niet te kort zullen worden (slechts in het begin wanneer de hoef nog moet 'bepalen hoe veel hij moet groeien'). Laat je het paard genoeg over de harde ondergrond lopen dan slijten de hoeven een hoop en heb je dus weinig bekapwerk. De hoefgroi remt namelijk ook wanneer de hoef te lang wordt (straal raakt de grond minder en dus minder doorbloeding)

minkie,

om goed te kunnen beoordelen zul je foto's moeten maken op een harde vlakke bodem en ook recht van de zijkant (voetas). Ik heb op de tweede foto wel het idee dat het gedeelte van de hoef dat je linksbovenin ziet (dus rechtsvoorin de hoef) wat te lang is gelaten in verhouding tot de rest. ook lijken de verzenen erg lang. De straal is duidelijk bij gesneden, maar ziet er wel sterk uit. Ik zou hem persoonlijkw el een stuk groter willen sien. Hij is nu vrij smal.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 15:51

suleilitha schreef:
Opala, de hoeven zagen er voor de bekapping beter uit dan erna, toen waren ze in ieder geval nog recht. De meneer die deze bekapping heeft gedaan heeft er meer slecht dan goed toe gedaan.

De hoeven waren ook niet echt van inferieure kwaliteit, de bekapping echter wel.

Plus dat de bekapper het paard niet voor de eerste keer deed.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:51

suleilitha schreef:

Ja wanneer jij dat beweert, zal het wel waar zijn Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:52

OOk dat nog, Kymalin. Arm dier zal nu nog wel ergens rondstrompelen met een X-poot en een O-been...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:57

Je kunt ook een paar pagina's verder lezen in desbetreffend topic om te weten hoe het afliep met het dier, inplaats van hier onzin te verkondigen? Zomaar een idee hoor...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:01

Over het topic: niveau is om te huilen

Over de foto's: ik ben benieuwd van welk paard ze zijn en wie de bekapper is, het is niet ons werk.

Verder sluit ik me aan bij Opala dat eerder de hoeven raar van vorm zijn dan de bekapping.

Ik stel voor dat degene die de foto's heeft gemaakt de foto's naar de betreffende bekapper opstuurt en vraag waaróm de hoeven op díe manier zijn bekapt.

Misschien heb ik het gemist, maar hóe lóópt het paard op dit moment? Wellicht kan de foto nemer ook een filmpje plaatsen, kunnen we allemaal zien hoe het paard voortstrompelt en eindelijk ál onze rotte tomaten en eieren richting het schavot gooien waar de NB-er hulpeloos hangt te spartelen.

Want dat willen jullie zien. BLOED! Een smekende NB-er die zweert dat ie ijzers zal gaan gebruiken.

Waarom toch al die problemen met NB? Jullie laten je eigen paard TB of beslaan, dus wat voor last heb je er van?

En je zelfprutsende stalgenoot gaat ook écht wel nadenken als z'n paard niet meer kan lopen toch? Als NB werkelijk zo slecht is komen ál die mensen er vanzelf wel van terug, laten ze de smid weer komen etc en sterft NB een zachte dood.

Dus waar maken jullie je zo druk om?

En als het wel werkt zullen er steeds meer tevreden zelf bekappers komen.

De tijd zal het leren.

En over de hele wereld zijn er meer mensen gek geworden:

Norwegian: www.barfothest.com

Dutch: http://www.paardnatuurlijk.nl/barefoot

Swedish: http://www.barfotahast.has.it

Slovenian (in part): http://www.konji.com

Spanish: http://www.alexbrollo.com/alexandra.html

Italian: http://www.alexbrollo.com/alexandra.html

German http://www.arianereaves.de

There are two French websites: http://achevalpiedsnus.free.fr and: http://www.cheval-sans-fers.com

Czech (in part): http://www.kopyta.com

Finnish: http://www.kengattomathevoset.fi

Croatian (in part): http://www.epona.hr

Denish: www.naturhov.dk

Australie: http://www.aebm.org.au/

Jeetje, niet alleen in NL zijn ze dus gek geworden!

Gestoord

dat zijn wel érg veel mensen dan die hun verstand verloren zijn niet?
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 09-07-08 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:03

Ik zal je even wakker maken Arabesk, deze foto's komen uit: De natuurlijke bekappers, deel 3, bladzijde 6.
Jouw geliefde heeft deze hoeven bekapt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:05

opala schreef:
detour schreef:
Esther, kijkt de smid dan mee?..Of doe je alles alleen?
Heeft iemand hier een filmpje of foto van een mustangrol? Wat is dat?..

Je houdt je dom om daarna degene die reageert de grond in te boren. Trap er niet in mensen.

klinklare onzin.......... als jij met een goed verhaal komt ben ik de eerste die zal zeggen........ nah, aar kan nog wel eens wat in zitten.....

maar kom je met koeienpoep, dan krijg je het zo weer terug........

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:08

_abnormaal_ schreef:
Oke, nou sorry.
ik wete niet wat ik verkeerd gezegt heb, maar mijn haf wordt niet egt bekapppen ik doe zelf de hoeven enzo, van mijn opa geleerd, die zit in de paarden.

die zat toch in de cel?
niet in de paarden?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:11

Kymalin schreef:
Naar aanleiding van een ander topic waarin foto's zijn geplaats van resutaten van mensen die de cursus Natuurlijk Bekappen hebben gevolgd vraag ik me de volgende dingen af.

Hoe natuurlijk is natuurlijk bekappen eigenlijk? Als we uitgaan van onze vlakke, zachte Hollandse bodem, wat is dan de zin van (wilde) paardenhoeven willen nabootsen die op onregelmatige rotsbodems leven?
En wat is er nu natuurlijk aan het vijlen en snijden aan en in hoeven? Natuurlijk is in mijn beleving niet gereedschap van buitenaf gebruiken.

En dan de laatste vraag waar ik mee zit.
Waarom heet de cursus Natuurlijk Bekappen en blijkt dat als je er over doorvraagt dat het niet om bekappen gaat maar onderhouden door de hoef bij te vijlen, tussen de bekapbeurten door?

Bekappen is sowieso NOOIT natuurlijk! Precies zoals je het zelf al zegt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:11

Spieker op zien kop... maar als je moet, doe het dan wel goed!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:13

De foto's zijn van vóór onze relatie, daarom herken ik ze niet Koe

Het paard in kwestie ken ik wel. Een paard dat keer op keer op keer hoefbevangen raakte. Het paard is daarna naar Arno gegaan in Brabant waar hij toen woonde.

Hij heeft het paard bekapt, meerdere malen en het paard is toen bij hem niet meer hoefbevangen geweest. Hij beschrijft ook verderop in het topic waarom de hoeven zo zijn bekapt zoals ze eruit zien op de foto. En ook waarom hij de straal heeft bijgewerkt.

Dus berg je strop maar weer op, het paard leeft en is niet in de worst belandt dankzij NB, jammer he.

Volgende voorbeeld graag van ernstig mishandelde paarden die voorstrompelen op hun voeten. Sigaar
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 09-07-08 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:15

Arabesk schreef:
Misschien heb ik het gemist, maar hóe lóópt het paard op dit moment? Wellicht kan de foto nemer ook een filmpje plaatsen, kunnen we allemaal zien hoe het paard voortstrompelt en eindelijk ál onze rotte tomaten en eieren richting het schavot gooien waar de NB-er hulpeloos hangt te spartelen.

Want dat willen jullie zien. BLOED! Een smekende NB-er die zweert dat ie ijzers zal gaan gebruiken.

DAT noem ik nog eens een slachtofferrol Nagelbijten / Gniffelen
Ja We gaan alle Nb ers met fakkels uit hun huizen halen om ze op te knopen Clown
Ik betwijfel ook of een filmpje van dit paard ter zake gaat doen, omdat immers iedereen in dit topic weet dat het wel degelijk mis kan gaan, en iedereen net zo goed weet dat het ook goed kan gaan.
Of dat nu bij dit paard is, of bij een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:15

Is het dan een excuus dat jullie toen nog geen verkering hadden? Sorry maar ik vind het gewoon treurig wat hij met die hoeven heeft gedaan, de hoefbevangenheid is geen excuus, evenmin als het feit dat jullie toen nog geen setje waren.
Zoals je kunt zien zijn de hoeven scheef gemaakt en de onderkant is niet vlak, maar net een golfplaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:16

Irribesk is boos, whahaha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:19

Afbeelding

deze............ dit is het resultaat van 2 jaar natuurlijk bekappen....... totdat het dier helemaal niet meer liep en er een rijksgediplomeerde hoefsmid zich samen met een va zich erover hebben gebogen, nadat de eigenaar helemaal met de handen in het haar zat.........

peerd is uiteindelijk na dik een jaar sleutelen, niet goed uit de narcose gekomen 2 weken geleden en alsnog afgespoten

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:21

jeetje kiwiko, hoe krijgt iemand het toch in zijn kop om zover te gaan.
zeker een curcus op een dode poot gedaan. Knipoog

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:22

Arabesk: kan jij me dan uitleggen waarom jullie 149 euro vragen voor een eendagscursus, en daarbij de indruk wekken dat jullie vaklui zijn. Geen van jullie heeft echter een hoefsmederij- of zelfs maar een paardenopleiding. Zijn jullie dan wel in staat om anderen te leren bekappen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:22

Ik word langzamer hand zo moe van dit soort topics!
Kijk gewoon naar je paard moet hij wel of niet op ijzers..en laat aan de hoefsmid...die er uiteindelijk voor heeft geleerd...het laatste woord! En of je nu natuurlijk bekapt, of op de traditionele manier wat en hoe dat dan ook is...het gaat er uiteindelijk om dat je paard er goed mee loopt en geen pijn heeft met lopen.
En arabesk...nog maar een keer...jij vind het ( volgens je eigen woorden in een ander topic) ook verantwoord om een paard een jaar lang met pijn te laten rondlopen omdat het ...zo nodig...op de NH manier moet en het paard er na een jaar vast wel aan gewend is en dan beter dan ooit gaat lopen! Ja, TARARA!!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:24

Klara16 schreef:
Arabesk: kan jij me dan uitleggen waarom jullie 149 euro vragen voor een eendagscursus, en daarbij de indruk wekken dat jullie vaklui zijn. Geen van jullie heeft echter een hoefsmederij- of zelfs maar een paardenopleiding. Zijn jullie dan wel in staat om anderen te leren bekappen?

Vraag het aan ál die mensen die bij ons de cursus hebben gedaan of ze tevreden zijn. Als dat niet zo was verspreidde het vuurtje zich snel en liepen de cursussen niet meer vol.

Bovendien geven wij de cursus op exact dezelfde manier als de andere drie locaties.

In een van de komende cursussen zitten er NL-ers bij die uit Japan, Zweden en Frankrijk overkomen voor de cursus...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:25

aerdenhout1 schreef:
En arabesk...nog maar een keer...jij vind het ( volgens je eigen woorden in een ander topic) ook verantwoord om een paard een jaar lang met pijn te laten rondlopen omdat het ...zo nodig...op de NH manier moet en het paard er na een jaar vast wel aan gewend is en dan beter dan ooit gaat lopen! Ja, TARARA!!!

En voor elk paard dat niet zo fijn loopt over lastige ondergronden zijn gelukkig hoefschoenen uitgevonden om dit probleem op te lossen.

Dat jij NB nog steeds NH noemt zegt al genoeg over wat je allemaal al gelezen hebt erover en hoe ver je je er in verdiept hebt. maar dat hoef je natuurlijk neit van jezelf want je hebt genoeg gruwel beelden hier gezien Ja