Citaat:
mmm,zo worden de voeten van de onbeslagen paarden hier door mijn smid ook gevijld...ook om het brokkelen van de hoefwand tegen te gaan.
goh,dus dat is de mustangrol,bijzonder zeg.
Volgens mij heeft niemand beweerd dat het bijzonder is
Het is gewoon logisch en goed voor de voeten van je paard. De meeste smeden doen dit inmiddels wel. Maar nog niet allemaal. Bij het natuurlijk bekappen wordt dit meestal tot bijna aan de witte lijn gedaan. Bij de meeste traditionele bekap beurten wordt minder afgerond of slechts aan de voorkant (bij nb rondom).
Citaat:
Misschien snap ik het niet helemaal, maar een paard die met zn straal op de grond loopt, loopt toch altijd gevoeliger?
En laat staan als je hem op puin gaat laten lopen..Klinkt in mijn oren heel apart..
Nee, een paard waarbij de straal de grond raakt loopt niet per definitie gevoelig. Wel als deze overmatig groeit. In zo'n geval zul je wel wat van de straal af moeten halen maar dat is bijna nooit zo.
Citaat:
Dit heb ik al vaker voorbij zien komen. Wat ik me afvraag; kijk, dat de hoef sneller gaat groeien is een voordeel als je regelmatig over de weg of andere harde ondergronden rijdt. Maar ik rij of in de bak of door de berm. Wat voor voordeel heeft het dan in gevallen zoals die van mij dat de hoef sneller groeit?
Normaal zorgt de straal op de grond voor een betere doorbloeding en dus een betere kwaliteit hoef. De hoef hersteld dus sneller van kwaaltjes/schade. Ook groeien de hoeven beter waardoor deze niet te kort zullen worden (slechts in het begin wanneer de hoef nog moet 'bepalen hoe veel hij moet groeien'). Laat je het paard genoeg over de harde ondergrond lopen dan slijten de hoeven een hoop en heb je dus weinig bekapwerk. De hoefgroi remt namelijk ook wanneer de hoef te lang wordt (straal raakt de grond minder en dus minder doorbloeding)
minkie,
om goed te kunnen beoordelen zul je foto's moeten maken op een harde vlakke bodem en ook recht van de zijkant (voetas). Ik heb op de tweede foto wel het idee dat het gedeelte van de hoef dat je linksbovenin ziet (dus rechtsvoorin de hoef) wat te lang is gelaten in verhouding tot de rest. ook lijken de verzenen erg lang. De straal is duidelijk bij gesneden, maar ziet er wel sterk uit. Ik zou hem persoonlijkw el een stuk groter willen sien. Hij is nu vrij smal.