Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:53

Suleilitha Clown

Maar ik ben het met je eens hoor, ik ga echt niet aan mijn eigen paard knutselen na 1 dagje cursus.
Ieder zijn vak, en ik draag mijn smid op handen. Die man heeft er een opleiding van een paar jaar opzitten en een rugzak aan ervaring.

Je paard natuurlijk houden is fijn, ik kijk ook naar het welzijn van mijn paarden. Zo hebben ze samen 1 grote stal en kunnen ze 24 per dag naar buiten. Maar je kan het ook overdrijven! En met zelf bekappen vind ik dat er een beetje wordt doorgeslagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:57

Ik vind het ook niet meer dan normaal dat een paard uitloopmogelijkheid heeft en weidegang, verder zijn een overvloed aan dekens alleen maar goed voor de inkomsten van de ruitersportzaak, maar men kan inderdaad overdrijven. Ik pieker er niet over om in de winter van de manege naar huis te gaan met paard zonder deken, en hoefonderhoud is het pakkie an van de smid.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:57

Arabesk schreef:
Natuurlijk bekappen is niet alleen bij uitstek geschikt om zelf te doen maar eigenlijk de enige manier om een écht goede natuurlijke bekapping te realiseren. Natuurlijk bekappen is namelijk niets anders dan het nabootsen van de slijtage die de hoeven in de natuur ondervinden en dat gebeurt niet slechts eenmalig in de zes weken.

Boots dan maar niet de wilde Camarque pony's na.
Zeker nooit de foto's van Monty Roberts gezien die daar gemaakt zijn.
Vreselijke hoeven met giga scheuren.
Maar ja die leven niet op de amerikaanse rotsbodem en dan tellen ze kennelijk niet mee in jullie verhaal.

Arabesk schreef:
Over hoefkatrolontsteking wordt geschreven: "Het blijkt dat een gestoorde bloedtoevoer van en naar de hoef een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van hoefkatrolonsteking.". Vervolgens wordt de conclusie getrokken dat hoefijzers niet zo goed helpen: "Wiggen: In de praktijk al lang achterhaald. Hoefijzer met vaste keilen: Een ellende voor elke paardenhoef. Eggbars: vergelijkbaar met het lopen op skischoenen. Balkijzer: tot nog toe beste beslag... om de beweging uit het ijzer te halen.". Dat laatste begrijpen we niet helemaal, want het lijkt ons sterk dat er veel beweging zit in een hoefijzer zonder balk, en hoe een verdere beperking van de beweging de genezing zou moeten bevorderen wordt ook niet uitgelegd.

Maar de uiteindelijke conclusie luidt: "Het ene paard functioneert beter op een balkbeslag, het andere op beslag met hoofpad.". Dé grote misser is dat na bespreking van al die ijzers er niet gewoon eens is gekeken wat er gebeurt... zónder hoefijzer. Zeker wanneer je al zo ver bent dat je erkent dat hoefkatrolonsteking wordt veroorzaakt door een gestoorde bloedtoevoer hoeft het geen al te grote mentale toer te zijn om in te zien dat je dát eens uit moet proberen... Jammer dat ook hier weer de oogkleppen een belemmering zijn om ook maar iets te willen opsteken van wat onder natuurlijk bekappers al lang een heldere zaak is.

Dé grote misser is dat het niet rechtgericht lopen van het paard een van de grootste oorzaken van hoefkatrol is. Waardoor 1 of beide voorbenen teveel gewicht gaan dragen.
Al eens lessen bij Antoine de Bodt gevolgd ?
Ik heb paarden op ijzers binnen een half uur weer goed zien worden !!!!!!!
Verder vind ik een HELE grote misser dat alle fanatieke NB'ers roepen dat ijzers zo giga het hoefmechanisme belemmeren.
Al eens een proef gedaan hoeveel de hoef werkelijk blootsvoets uitzet bij belasting van stap en bijv. draf.
Ik wel.
In stap niet of nauwelijks in draf op enkele plekken 1 a 2 millimeter.
Ik heb de hoeven in waterverf gedoopt en vervolgens in stilstand en daarna stap en draf de paarden over wit papier laten gaan. Deze afdrukken vergeleken met de onbelaste hoef. Het verschil is minimaal. Het resultaat werd door PN'ers compleet genegeerd.
Oja, mijn paarden worden beide natuurlijk bekapt en ik ben ook geen voorstander van ijzers maar de drama's die jullie van ijzers maken vind ik wel errrug overdreven.

Arabesk schreef:
Er is niets mis met een gefundeerde manier van discussiëren en natuurlijk snappen wij ook wel dat er altijd tegenstanders van NB zullen blijven, maar smijten met modder en dingen roepen die niet waar zijn of erger nog persoonlijk worden, daar ben ik helemaal klaar mee. Daarom kunnen oprecht geïnteresseerde mensen altijd pb-en.

Kijk eerst eens naar jezelf voor je een ander beschuldigd.
Wie kaatst kan de bal verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:59

Kijk Henny, jij komt nog eens met steekhoudende zaken, vooral je waterverf-experiment vind ik erg doordacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 00:49

Eureka, een lijst van gecontroleerde natuurlijke bekappers!!!!!!!

http://www.natuurlijkbekapper.nl/index.php?id=7

Er is dus wel degelijk een soort beroepsvereniging die ook controle uitoefent. Pak van mijn hart, al valt het me wel op dat er maar weinig "goedgekeurde" NB ers zijn. Ik mis enkele namen die hier op Bokt nogal prominent aanwezig zijn en ook nog cursussen geven...

Arno stelt nog ergens de vraag wat voor problemen door Van Nassau worden behandeld zonder ijzers en claimt vervolgens, dat ALLES met ijzers wordt bestreden.
Wel Arno, dan heb je niet goed genoeg gespit. Er wordt op de site een verhaal neergezet over mok en rasp en daar komt geen ijzer bij kijken. Als je alle links even bij langs gaat zul je meerdere afwijkingen tegen komen waar bij staat dat men een bepaald soort beslag KAN aanmeten, echter niet dat het een must is, dus beter lezen, Arno Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 04:21

Ik snap nu ook waarom de gebroeders van Nassau zo tegen de schenen worden geschopt door Arno, zij leiden zelf leerling-smeden op en doen bijscholingen. Kennelijk ziet Arno ze als concurrentie??? Dream on, zou ik dan zeggen. Arno je bent echt niet goed genoeg om tegen deze mannen op te kunnen, al geven jullie ook les aan wannabe-hoefbekappers, maar ik kijk toch wel wat hoger op tegen de van Nassaus en dat is niet in het minst om hun professionaliteit.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 08:47

suleilitha schreef:
Kijk Henny, jij komt nog eens met steekhoudende zaken, vooral je waterverf-experiment vind ik erg doordacht.

Helemaal niet zo moeilijk hoor Haha!
Je neemt een paar oude behangrollen en rolt die met de achterkant naar boven uit op een egale verharde ondergrond.
Laat het paard over met waterverf doordrenkte lappen lopen en vervolgens over het behang Knipoog

Ik heb het met beide paarden gedaan en het resultaat van het uitzetten van de hoeven waren zo nihil.
Eerst onbelast en daarna erop.
Oja, ik ben 1,78 lang en weeg rond de 70 kilo.
Dat gewicht moet je ook nog meerekenen omdat het paard extra belast wordt.

Marco Krul (NB) heeft ook een experiment op dit gebied uitgevoerd. Ik weet even zijn website niet maar hij kwam in elk geval tot een zelfde conclusie. De uitzetting van de hoef valt reuze mee.

Niet ALLE NB'ers hebben dezelfde denkwijze over deze bekapmethode Knipoog

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:15

suleilitha schreef:
Precies, op de manier waarop we het hier in dit topic krijgen voorgeschoteld zie je gelijk dat het kaf zich hier van het koren scheidt.
Ze hebben zelfs een cursist gehad van dertien jaar, grote genadde, waar ben je dan mee bezig???

Ja dat vind ik dus ook shocking! En dat neemt wat mij betreft ook de geloofwaardigheid van PN helemaal weg! come on, kinderen van 13 leren bekappen Verward Frusty

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:25

Kymalin schreef:
Ja dat vind ik dus ook shocking! En dat neemt wat mij betreft ook de geloofwaardigheid van PN helemaal weg! come on, kinderen van 13 leren bekappen Verward Frusty

Er heeft op PN eens een enquete gestaan waarom men aan de cursus deelnam.
Het grootste percentage van de mensen deed het om geld te besparen door zelf de hoeven te gaan doen.
Ik heb dus zelf div. dramagevallen gezien van 1 dags cursisten Boos!
Bij 1 adres heb ik melding gemaakt bij de dierenbescherming.

Een paar jaar terug ben ik een ochtend bij dhr. Smit in Rijssen geweest die hoefschoenen maakt.
Hij had div. ondervoeten/benen van paarden in zijn diepvries liggen. Deze waren van slachtpaarden afkomstig en in de lengterichting doorgezaagd.
Het was heel duidelijk en leerzaam om te zien waarom de voetas correct hoort te zijn.
De beentjes in de ondervoet passen eigenlijk maar op 1 manier heel mooi in elkaar. Bij een verkeerde stand krijg je overmatige belasting.

Een kind van 13 ??? JEEMIGGGG ........

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:37

Tja, niet te geloven toch? Hierbij de link, als je helemaal naar beneden scrollt op deze pagina dan kom je in het vragen/antwoorden gedeelte terecht waarin de cursusleider aan een meisje van 16 verteld die vraagt wat de minimale leeftijd is, dat z'n jongste cursist 13 is
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... ushoef.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:42

Minimale leeftijd 13?
Ik heb nog moeite om 2 paarden van mij die niet meewerken voetje te laten geven, waar haalt een 13 jarige de kracht vandaan?
Sowieso kan ik mij niet voorstellen dat een 13 jarige alles van de hoef kan begrijpen...

Hoe verder die cursus wordt onderzocht hoe nepper hij lijkt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:43

Danoontje Powerrrrrrrrrrr Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:45

Kymalin schreef:
Danoontje Powerrrrrrrrrrr Clown

Huilen van het lachen

Misschien wordt PN gesponsord door Danone Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:50

Haha! Clown
Als je de link aanklikt krijg je ook meteen een hele treffende foto te zien; ie ie ie, net een slechte Alfred Hitchkock film Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:57

henny_w schreef:
Er heeft op PN eens een enquete gestaan waarom men aan de cursus deelnam.
Het grootste percentage van de mensen deed het om geld te besparen door zelf de hoeven te gaan doen.

Die enquete staat er nog steeds: http://www.hoefnatuurlijk.nl/toelichting_enquete.htm

En wat jij zegt, is niet waar. Niet zo netjes van je om daarover te liegen.
Het grootste percentage van de mensen deed het omdat ze het zelf onderhouden van de hoeven leuk vinden (74,18%).
Op de 2e plaats staat 'beter voor de hoeven' (68,3%), op de 3e plaats staat 'om onafhankelijk te zijn' (64,71%) en op de 4e plaats 'omdat het goedkoper is' (46,08%). De laatste 2 redenen zijn 'om de hoeven te trainen' (25,49%) en 'vanwege tekort aan NB-ers' (19,28%).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:08

henny_w schreef:
Nou ik ben met stomheid geslagen Arno Verward
Is de mening van PN veranderd ?

Al doende leert men Haha!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:23

Citaat:
Nou ik ben met stomheid geslagen Arno
Is de mening van PN veranderd ?
Ik kan me de heftige discussies nog goed herinneren met vooraanstaande PN'ers hier op Bokt.
Toen ik over de voetas begon was dat grote onzin. Daar hoefde je niet naar te kijken. Ook moesten de hielen vooral laag. Hoe lager hoe beter.

Dit is de waarheid, en niets dan de waarheid!
Ik herinner me ze ook, die discussies op PN..
... maar ... er is kennelijk licht aan het eind van de tunnel want als de opvattingen die destijds zo te vuur en te zwaard bestreden werden, nu kennelijk toch doorgesijpelt zijn, dan is er nog hoop voor het NB. (De discussiewijze van PN-ers is jammergenoeg nog steeds even rigide en onsympathiek)

Voor het duo A & A: de enige manier waarop jullie mij zouden kunnen overtuigen is als je me een bewegend filmpje laat zien van een levend paard met het gehele gangwerk te kijk, vóór en ná.. vooralsnog lijkt het erop dat jullie van het aloude credo "No feet, no horse" gemaakt hebben "Just feet, no horse"..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:32

Toch vind ik en 13 jarige die onder begeleiding voeten zou bijhouden helemaal niet zo schokkend.

Ik heb kinderen gezien die geiten/schapen klauwtjes deden en op tv bij Dirty Jobs kreeg de presentator even een lesje van een 13/14 jaige die de voeten van de koeien deed.

En neem maar van mij aan dat dat ook goed moet gebeuren om problemen te voorkomen(waarna de koe in het slachthuis beland)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:35

Citaat:
Ze hebben zelfs een cursist gehad van dertien jaar, grote genadde, waar ben je dan mee bezig???

Ik val stil... maar zie het ook als een bewijs! Want met alle respect: heeft een 13-jarige al zoveel anatomische kennis, ervaring en inzicht dat hij/zij kan beoordelen of de hoefbewerking het juiste effect beoogt? Ik ken mensen die véél en véél ouder zijn, die al langer een paard hebben.. die het nog niet eens snappen. Het bewijs in deze voor mij is dat er nog steeds alleen maar naar de hoef gekeken wordt, en niet naar het totale plaatje. En wat mij betreft gaat het altijd om het hele plaatje, het gangwerk, de beenstand, de voetas.. dus.. I rest my case!

Gelukkig zijn er NBers die wél naar het totaal kijken, maar naar mijn ervaring zijn dat uiteindelijk de goede uitzonderingen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:45

Cowgirl schreef:
Toch vind ik en 13 jarige die onder begeleiding voeten zou bijhouden helemaal niet zo schokkend.

Ik heb kinderen gezien die geiten/schapen klauwtjes deden en op tv bij Dirty Jobs kreeg de presentator even een lesje van een 13/14 jaige die de voeten van de koeien deed.

En neem maar van mij aan dat dat ook goed moet gebeuren om problemen te voorkomen(waarna de koe in het slachthuis beland)

Ik heb ook wel eens geiten bekapt, kwestie van het omgeslagen flapje wegsnijden, ziet er toch echt anders uit als een paardenhoef hoor Knipoog . Daarbij gaan we (tenminste ik niet Clown ) rijden op geiten en schapen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:48

Citaat:
Verder vind ik een HELE grote misser dat alle fanatieke NB'ers roepen dat ijzers zo giga het hoefmechanisme belemmeren.
Al eens een proef gedaan hoeveel de hoef werkelijk blootsvoets uitzet bij belasting van stap en bijv. draf.
Ik wel.
In stap niet of nauwelijks in draf op enkele plekken 1 a 2 millimeter.
Ik heb de hoeven in waterverf gedoopt en vervolgens in stilstand en daarna stap en draf de paarden over wit papier laten gaan. Deze afdrukken vergeleken met de onbelaste hoef. Het verschil is minimaal

Kun je nu ook een verglijkbaar experiment doen wat betreft de trillingen die het been te verduren krijgt bij de landing?. Dus een met en zonder ijzer.
Ben benieuwd wat daar uitkomt.

Het uitzetten van de hoef met ijzer is na het verwijderen ook duidelijk terug te vinden in het ijzer. Daar had ik vorig jaar eens goed opgelet.

Omdat ik in de wandelgangen heb gehoord dat ijzers meer trillingen geven heb ik vorige week info gewonnen bij een smid die easywalkers gebruikt.
Echter was hij toch niet zo tevreden over easywalkers omdat ze niet glijden en zo meer de pezen belasten. over NB was ie al helemaal niet spreken want hij had alweer een patientje binnen en hij adviseerde mij om gewoon weer een ijzertje te gebruiken. (en zo heb ik al 3 goede smeden horen praten).

Verder zouden ijzers ook gallen en gevulde gewrichten veroorzaken.
Nu loopt mijn fjord al 10 jaar (op alles bij elkaar 4 a 5 maanden na) blootvoets en zit er bij de kogels een behoorlijk hoop vocht.
In mijn ogen te veel voor een 10 jarige.

Om nog even duidelijk te zijn ben ik niet een echte tegen of voorstander van NB of TB want van beide kanten heb ik er slechte ervaringen mee.
Je moet doen wat het beste is voor je paard en bij je gebruik om samen plezier te hebben.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:02

Ergen zouden meer trillingen ook niet eens zo slecht zijn.
Weet btw niet of het zo is hoor.
Maar meer trillingen in het been zorgt gelijk voor een betere doorbloeding van het been en dat is eigenlijk best wel postief te noemen.
Maar zoals al gezegt, ik heb geen weet van de trillingen en de mate waarin een ijzers dit zou kunnen verergeren/verbeteren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:14

Brainless schreef:
Door dit gedoe heeft mijn paard een revalidatie periode achter de rug van een jaar.

En jouw paard is niet de enige, hoor! Hier stond ook een NH paardje, op de verzenen, is nl natural, achterover, te lange toon, scheuren. overbelasting diepe buiger..

Tuurlijk, de hoeven zien er gelikter uit, maar de info is enorm eenzijdig en veels te veel bejubeld; kritisdch is het niet onderbouwd waardoor je bokkers die wat kritischer nadenken niet zal kunnen overtuigen.

Eigenlijk wordt hier op deze manier propaganda gemaakt voor prutsers en dat vind ik enorm kwalijk.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:19

Mmmm als ze verder lezen dat de eerste post denk ik dat mensen zich toch wel even achter de oren gaan krabben en dan helemaal de wijze waarop Arabesk en Arno zich verwoorden kan ik nu niet echt als reclame noemen.

Ik heb zo een vermoedde dat Arno en Arabesk de moed opgeven in dit topic, heb ik verdorie gisteren voor niks hele lange teksten zitten schrijven Boos!
Ik vond nog wel dat ik er op een redelijke manier op in ging maar het zal wel niet.
Vind het ook wel moeilijk om als hersenloze na te moeten denken.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:20

arno8 schreef:
Ja daarom zetten we onze paarden ook buiten in de vrieskou, al dat stro wordt zo duur. En biks kost ook teveel geld, dekens beginnen we trouwens ook niet aan, want dat kost ook een lieve duit. Een fatsoenlijk zadel kunnen we ook niet betalen, handig die boomloze dingen die passen overal op. En een hoofdstel? Nee joh, weet je wat dat kost? Een stalhalster is goedkoper en daar rijden we dan ook mee.

Kom op zeg, suleith dinges, wat vind je zelf nou van deze manier van discussieren?

Hoe gaat het inmiddels met je bloeddruk, Arno? Ach gut