Arabesk schreef:Natuurlijk bekappen is niet alleen bij uitstek geschikt om zelf te doen maar eigenlijk de enige manier om een écht goede natuurlijke bekapping te realiseren. Natuurlijk bekappen is namelijk niets anders dan het nabootsen van de slijtage die de hoeven in de natuur ondervinden en dat gebeurt niet slechts eenmalig in de zes weken.
Boots dan maar niet de wilde Camarque pony's na.
Zeker nooit de foto's van Monty Roberts gezien die daar gemaakt zijn.
Vreselijke hoeven met giga scheuren.
Maar ja die leven niet op de amerikaanse rotsbodem en dan tellen ze kennelijk niet mee in jullie verhaal.
Arabesk schreef:Over hoefkatrolontsteking wordt geschreven: "Het blijkt dat een gestoorde bloedtoevoer van en naar de hoef een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van hoefkatrolonsteking.". Vervolgens wordt de conclusie getrokken dat hoefijzers niet zo goed helpen: "Wiggen: In de praktijk al lang achterhaald. Hoefijzer met vaste keilen: Een ellende voor elke paardenhoef. Eggbars: vergelijkbaar met het lopen op skischoenen. Balkijzer: tot nog toe beste beslag... om de beweging uit het ijzer te halen.". Dat laatste begrijpen we niet helemaal, want het lijkt ons sterk dat er veel beweging zit in een hoefijzer zonder balk, en hoe een verdere beperking van de beweging de genezing zou moeten bevorderen wordt ook niet uitgelegd.
Maar de uiteindelijke conclusie luidt: "Het ene paard functioneert beter op een balkbeslag, het andere op beslag met hoofpad.". Dé grote misser is dat na bespreking van al die ijzers er niet gewoon eens is gekeken wat er gebeurt... zónder hoefijzer. Zeker wanneer je al zo ver bent dat je erkent dat hoefkatrolonsteking wordt veroorzaakt door een gestoorde bloedtoevoer hoeft het geen al te grote mentale toer te zijn om in te zien dat je dát eens uit moet proberen... Jammer dat ook hier weer de oogkleppen een belemmering zijn om ook maar iets te willen opsteken van wat onder natuurlijk bekappers al lang een heldere zaak is.
Dé grote misser is dat het niet rechtgericht lopen van het paard een van de grootste oorzaken van hoefkatrol is. Waardoor 1 of beide voorbenen teveel gewicht gaan dragen.
Al eens lessen bij Antoine de Bodt gevolgd ?
Ik heb paarden op ijzers binnen een half uur weer goed zien worden !!!!!!!
Verder vind ik een HELE grote misser dat alle fanatieke NB'ers roepen dat ijzers zo giga het hoefmechanisme belemmeren.
Al eens een proef gedaan hoeveel de hoef werkelijk blootsvoets uitzet bij belasting van stap en bijv. draf.
Ik wel.
In stap niet of nauwelijks in draf op enkele plekken 1 a 2 millimeter.
Ik heb de hoeven in waterverf gedoopt en vervolgens in stilstand en daarna stap en draf de paarden over wit papier laten gaan. Deze afdrukken vergeleken met de onbelaste hoef. Het verschil is minimaal. Het resultaat werd door PN'ers compleet genegeerd.
Oja, mijn paarden worden beide natuurlijk bekapt en ik ben ook geen voorstander van ijzers maar de drama's die jullie van ijzers maken vind ik wel errrug overdreven.
Arabesk schreef:Er is niets mis met een gefundeerde manier van discussiëren en natuurlijk snappen wij ook wel dat er altijd tegenstanders van NB zullen blijven, maar smijten met modder en dingen roepen die niet waar zijn of erger nog persoonlijk worden, daar ben ik helemaal klaar mee. Daarom kunnen oprecht geïnteresseerde mensen altijd pb-en.
Kijk eerst eens naar jezelf voor je een ander beschuldigd.
Wie kaatst kan de bal verwachten.