Kan ieder paard zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Kan ieder paard zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:27

merrieveulen: gewoon kijken wat de smid zegt en wat er vervolgens met de voeten van Faram gebeurt.
Je moet datgene doen wat nodig is voor het welzijn van je paard, dat alleen is de enig juiste leidraad. Het aanhangen van een geloof leidt alleen tot pijnlijke paarden.......
Ik kan ervoor zorgen dat 100% van het paardenbestand in NL kreupel wordt van rijden, enkel van rijden, gewoon rijden, niks anders dan simpel een buitenrit maken, twee weken lang, op een bepaalde plek, onder bepaalde omstandigheden. Daar is geen enkele paardenvoet tegen bestand. Toch rijden er mensen onder die omstandigheden; juist: op ijzers......

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:32

precies. kijk bij mij komt ALTIJD het paard voorop. en mijn smid is een heel goede, dus ik zou gek zijn om tegen haar advies in te gaan dan. sinds die slechte bekapping (door andere smid uiteraard) is het gewoon niet 100% geweest, nu en dan ging het beter, maar sinds een paar maanden is het gewoon weer bar, en het verbetert ook niet. ik vind het heus niet erg als hij een keer een steentje voelt, maar van de week schrok ik echt, hoe stijf en 'op eieren' hij liep op glad asfalt. ik liep ernaast, het was een stapwandelingetje vanwege zijn kreupelheid die hij gehad heeft, en we gingen een stukje in draf (hij was inmiddels verder gewoon weer rad, dat wel, dus het lag niet meer aan de kreupelheid). het was gewoon niet normaal. terug in zijn wei holde hij in een flinke draf de bult af, en hij had gewoon écht zijn gangen zoals hij dat zo mooi kan doen. het komt gewoon niet meer eruit, en ik wil hem zijn buitenritten en wandelingen niet ontzeggen, en het alternatief is dus om toch zo door te rijden, en daarmee doe ik hem ook geen plezier.

ik ben benieuwd wat mijn smid ervan zegt...

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:23

@merrieveulen: goed dat je niet koste wat kost aan een principe blijft vasthouden. Die blijvende gevoeligheid op kiezels is precies de reden dat mijn paard nu voor kunststof beslag heeft (achter blote voeten), al heb ik de knoop na een jaar al doorgehakt. Dit bevalt mij en mijn paard echter zo goed, dat ik niet weet of er ooit nog een blote-voeten-poging zal volgen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:17

de reden dat wij al vier jaar ermee bezig zijn, is dat het ook af en toe goed ging. echt periodes dat hij bijna normaal liep, en op asfalt helemaal normaal, maar dan ging het ook weer slechter, en het maakte daarin niet uit of hij bekapt was of niet. nu gaat het weer minder, en wel zó drastisch dat ik vind dat er écht iets aan gedaan moet worden, want het blijft dus toch steeds terugkomen. ik hou de zoolkwaliteit ook goed in de gaten, maar die blijft hetzelfde. achter is deze redelijk, voor echt slecht, maar niet de hele hoef. nieuwe zool valt er ook zo weer af, ik hoop dat daar iets aan gedaan kan worden. en als het allemaal een tijdje rust moet dmv een ijzer, dan is dat prima. ik hoop niet dat Faram nu voor de rest van zijn leven ijzers moet, maar goed, dat is aan hem, min of meer. als zijn hoeven het niet aankunnen, helaas.

kijk in de wei en bak rijden wil prima, hij liep vandaag ook lekker. maar toen ik hem ophaalde kroop hij van grasberm naar grasberm langs de paadjes op het erf, en hij wilde ook niet op het poetsplaatsje van grindtegels staan. ook de manier waarop hij zijn voeten en benen gebruikt als we de paadjes overmoeten, zint me gewoon niet. het ziet er gewoon pijnlijk uit, eerder was het lang niet zo, behalve in bepaalde periodes. het ging eigenlijk al een tijdje redelijk, maar elke keer weer gaat het ook weer achteruit.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 23:11

Jammer dat het zo op en neer gaat met Faram wat dat betreft. Hopelijk doet een tijdje rust aan zijn hoeven hem goed, het is niet prettig om je paard gevoelig te zien lopen... Bij Speed was het niet eens zo dat hij echt heel pijnlijk liep op kiezels, asfalt ging zelfs ronduit heerlijk, mooie sterke hoeven heeft hij. Alleen bleef ik merken op veldwegen dat hij korter liep en naar de berm trok (en de omgeving is wat dat betreft hier ronduit smerig met zijn vette kiezelpaden). Ik kon hem dan wel op het pad houden als ik dat per se wilde, hij ging dan niet kreupelen of zo, alleen ging dat dan niet van harte en daar voelde ik me niet lekker bij, op een gegeven moment zelfs best schuldig. Omdat er op een gegeven moment totaal geen verbetering meer merkbaar was, was voor mij de beslissing snel genomen. Het zorgeloos over alle ondergronden kunnen rijden, zonder te voelen dat Speed zich er niet prettig bij voelt, is voor mij belangrijker dan een ijzerloos paard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 07:45

kan ik net beter zeggen, helemaal mee eens!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 07:52

merrieveulen schreef:
kan ik net beter zeggen, helemaal mee eens!

Dat vind ik nu werkelijk een voorbeeld van goede dierenverzorging, als je roept zoals sommige hier nooit, geen enkel.
Sluit je zoveel uit, zelfs mogelijkheden die je paard kunnen helpen. Maar als je zegt mischien, kun je gewoon handelen zoals op die moment het beste is. En dat is voor mij een voorbeeld van goed baasje OK dan!

Alle paarden kunnen zonder ijzers is gewoon te dom voor woorden, veel paarden zouden zonder ijzers kunnen, ben ik wel mee eens Lachen

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 07:55

Bij mijn paard is het zoo dat hij een beetje platvoeten heeft en als ie zonder ijzers loopt dan loopt ie op zijn straal!! Met ijzers is dat dus opgelost maar hijkan absoluut niet zonder ijzrs dus mijn antw is NEE niet elk paard kan zonder ijzers

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 07:59

Het is toch juist de bedoeling dat de straal de grond raakt als je paard met blote voeten loopt, om de groei te stimuleren...

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:00

Sim0ne schreef:
Het is toch juist de bedoeling dat de straal de grond raakt als je paard met blote voeten loopt, om de groei te stimuleren...

ja okee maar bij hem loopt het zoo, dat als ie geen ijzers heeft alleen op de straal loopt en niet op de hoefranden en de straal!!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:03

ok, dat lijkt me ook niet zo lekker...

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:04

Sim0ne schreef:
ok, dat lijkt me ook niet zo lekker...

nee idd.. hij liep eerst ook nog met zooltjes om de straal zegmaar
nog meer te beschermen!! Maar die zijn er nu af gelukkig!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:49

Ilsuuuh schreef:
Sim0ne schreef:

ja okee maar bij hem loopt het zoo, dat als ie geen ijzers heeft alleen op de straal loopt en niet op de hoefranden en de straal!!

het is ook niet de bedoeling dat hij op de hoefRAND loopt, dan krijg je juist problemen.

De witte lijn en een stuk van de zool + de straal zijn dragend.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 07:32

inderdaad arabesk. dat een paard niet op de straal moet lopen schijnen heel veel mensen te denken. ik zie ze ook zo vaak op die manier erbij lopen, het zijn altijd wel paarden die op traditionele wijze bekapt of beslagen worden, maar goed dat zegt niet dat elke traditionele smid ze er zo op zet natuurlijk... het kunststof beslag dat mijn smid gebruikt is voorzien van een lip die bij een korte straal ervoor zorgt dat de straal alsnog meedraagt. deze kan er volgens mij ook af.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 10:27

merrieveulen schreef:
inderdaad arabesk. dat een paard niet op de straal moet lopen schijnen heel veel mensen te denken. ik zie ze ook zo vaak op die manier erbij lopen, het zijn altijd wel paarden die op traditionele wijze bekapt of beslagen worden, maar goed dat zegt niet dat elke traditionele smid ze er zo op zet natuurlijk... het kunststof beslag dat mijn smid gebruikt is voorzien van een lip die bij een korte straal ervoor zorgt dat de straal alsnog meedraagt. deze kan er volgens mij ook af.

Maar dit hebben we vroeger toch ook zo geleerd? Met hoevenkrabben moest je al voorzichtig doen met de straal want die was gevoelig. Dat heb ik geleerd op de manege vroeger al, toen ik nog penny was Bloos . Maar een goede smid laat de straal meedragen.

En kunststof is super door die bruggen die de straal laten meedragen. Welke kunststof gebruikt jouw smid?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 10:29

op de manege word je ook geleerd om links van het paard op te stijgen... maar dat is ook achterhaald.

De straal wordt (over)gevoelig wanneer de hoef niet juist bekapt wordt. Een gezonde straal is niet overgevoelig en beschadigt ook niet wanneer je hier per ongeluk met een hoevenkrabber tegenaan komt.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 10:37

Arabesk schreef:
op de manege word je ook geleerd om links van het paard op te stijgen... maar dat is ook achterhaald.

De straal wordt (over)gevoelig wanneer de hoef niet juist bekapt wordt. Een gezonde straal is niet overgevoelig en beschadigt ook niet wanneer je hier per ongeluk met een hoevenkrabber tegenaan komt.

Weet ik nu ook, ik leer ook wel, maar ik denk dat veel mensen het nog fout aangeleerd krijgen. Maar zo zijn er veel fabels achterhaald eigenlijk....

Dus die over de straal, over xe oorzaak van luchtzuigen, over de oorzaak van hoefbevangenheid en ga zo maar door. Inzichten veranderen en dat is maar goed ook. Maar toch blijft ieder individueel paard anders, en daar moet je je aan aanpassen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:30

elk individueel PAARD is hetzelfde in zijn natuurlijke behoeften. Het is de inviduele RUITER die elke situatie anders doet zijn

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:38

Maar niet elk paardenlijf is even geschikt om aan die behoeften te voldoen. Ieder lijf, of dat nu van een paard is of van een mens, heeft zijn sterke en zwakkere punten. Wat je daaraan kan doen laat ik even in het midden, maar geeneen lijf is hetzelfde.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:04

Ik ben het dus ook niet met Arabesk eens. Basisbehoeften komen wel overheen, paard is immers paard. Maar ieder individu is anders. Daarvoor is de term individu ook uitgevonden.

Voorbeeld:
Ik heb mijn paard verhuisd. Ik koos voor een nieuwe stal met 24/7 weidegang in de zomer en in de winter als het weiland het niet meer toeliet, ´s nachts opstal en overdag in de paddock op het verharde. Het weiland was ruim 2ha en ze stonden in een koppel van 9 paarden. In de avond werdt extra hooi bijgevoerd. Ideaal toch? Daarnaast was er nog een goede bak en een binnenbak op steenworpafstand. Prijs ook lekker 125 eurie per maand.

Na 2 maanden heb ik hem moeten verhuizen. Mijn paard werdt zo mager... Huilen Nu sta ik ergens anders waar ze ´maar´ 12 uur naar buiten gaan, de faciliteiten voor de ruiter hetzelfde zijn (goede buitenbak) binnenbak vlakbij. Ik betaal meer maar mijn paard gaat stukken beter nu. Hij kan rustig op stal bijeten nu. Ik had er zelf het meeste moeite mee denk ik. Mijn paard gaat alleen maar beter *gelukkig*

Dus wat ik met dit voorbeeld wil zeggen (en zo kun je er nog 1000 verzinnen) Niet ieder paard past in een standaard plaatje. Was het maar zo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:28

Zo'n overweging heb ik ook. Ik doe de Welsh niet echt een plezier met een buiten/op stal regime. Maar in de andere groep moet hij het zonder zijn maatje doen, waar hij erg dik mee is. Op een vorige stal was hij niet echt een leuk paard, achteraf bleek hij totaal niet tegen al die drukte te kunnen die daar heerste.
Mijn 1/4-tje vindt buiten maar zo-zo. Als het aardig weer is best, maar duilerig weer en wind, dan staat ie aan het hek en wil slechts met tegenzin weer mee naar buiten. Hij komt overigens van dezelfde stal waar de Welsh zich niet fijn voelde en hij zat daar niet mee. Ik heb zelfs het idee dat hij die drukte een beetje mist, het wat saai vindt op deze stal, daar gebeurt eigenlijk nooit iets.

Zo is elk paard anders. Als dat tussen de oren is, zal dat in het lijf niet veel anders zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:37

Arabesk schreef:
De witte lijn en een stuk van de zool + de straal zijn dragend.

De héle onderkant van de hoef draagt. Door het gewicht van het paard drukt de héle zool op de ondergrond en de hoefwand houdt het geheel in hoefvorm bij elkaar.
Bij voldoende beweging op voldoende harde ondergrond slijt álles aan de onderzijde zó dat er een evenwicht tussen vervorming en druk ontstaat.

Bij harde ondergrond slijt de wand meer en komt deze gelijk met de zool
Bij zachte ondergrond slijt de wand minder en komt ´boven´ de zool.
Voor de gewichtsverdeling komt het op hetzelfde neer omdat de iets uitsteknde wand in zachte ondergrond zóver verder wegzakt dat er weer een evenwicht met het draagvermogen van de zool op die ondergrond ontstaat.

Wanneer een paard op zachtere ondergrond leeft dan gereden wordt ontstaat er logischerwijze een probleem. Ten eerste is de hoef niet aan de hardere ondergrond aangepast in structuur en hardheid en ten tweede veroorzaakt de extra last van de ruiter meer gewicht op de hoed waardoor de verhouding extra verstoort wordt.
In de regel is voldoende terughouden van de hoefwand dan gewenst om stress op de witte lijn te voorkomen.

Het veel genoemde hoef´mechanisme´ blijkt het hartondersteunend terugpompen van het bloed het been omhoog door het gewicht op de HELE zóól, inclusief straal.

Of je de straalmoet bijhouden of niet is van de frictie met de ondergrond afhankelijk. Wederom geldt dat een gelijke hoogte moet worden nagestreefd.
Zowel in de 4-5 natte maanden hier als in de 7-8 droge heb ik nog NOOIT iets aan de straal hoeven doen.

Ik doe zo weinig mogelijk, streef naar NietBekappen.
Gedurende de droge tijd met harde ondergrond zie ik het ´mustang´-model ontstaan.
Gedurende de natte periode, zie ik een ander model met een wat hogere hiel, dikkere zool en ´spikes´ waar de hoefwand aan de achterzijde naar binnen, dus dubbel, vouwt.
In het voorjaar wordt de dikkere zool door de opdrogende stenige grond ´gepeeled´, de dan steeeds meer uitstekende wand breekt af en de spikes sluiten het eerst weg (hoogste druk).

Denk bij het hoefonderhoud altijd aan evenwicht. Evenwicht in druk want de onderkant van de hoef wordt door het gewicht van paard en ruiter dáárdoor gevormd.
Als door wat voor factor ook dit evengewicht niet onder de omstandigheden (ondergrond) waaronder met de extra ruiterlast gereden wordt bereikt kan worden met behoud van comfort vor het paard, dan is óf (eventueel tijdelijke) hulp voor de hoef nodig óf de ruiter moet de omstandigheden aanpassen.
Zo simpel is het.

hc

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:32

oh-ooo... nu gaat het lastig worden... afkorting NB:
Natuurlijk bekappen
Natural Balance
Niet Bekappen
Clown

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:16

_angela_ schreef:
oh-ooo... nu gaat het lastig worden... afkorting NB:
Natuurlijk bekappen
Natural Balance
Niet Bekappen
Clown

Normaal Bekappen Tong uitsteken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 07:44

nou mijn paard moet voorlopig even met een middeltje behandeld worden, mijn smid heeft niet gelijk voor de ijzers gekozen. ik hoop dat dit goed gaat helpen...

@ esperanza, mijn smid gebruikt van alles, meerdere soorten kunststof, maar ook het natural balance ijzer, het cytek ijzer, en ook traditionele ijzers die ze dan iets aanpast. zo heb je altijd volop mogelijkheden, en zo goed als altijd keuze voor een ijzer dat het beste bij het paard past.