En daar gaan we weer. Hoefbevangenheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Re: En daar gaan we weer. (Hoefbevangenheid dankzij nat. bekappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 19:33

Sim0ne schreef:
Jij zegt dat zij alles over 1 kam scheert en dat zei je mijns inziens op een harde manier, zoals ik je gequote heb..... Ik denk dat hier nu wel genoeg over is gezegd

Inderdaad, we kunnen elkaar of blijven beschuldigen, of gewoon op een leuke volwassen manier door discussieren. Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:37

Sim0ne schreef:
Jij zegt dat zij alles over 1 kam scheert en dat zei je mijns inziens op een harde manier, zoals ik je gequote heb..... Ik denk dat hier nu wel genoeg over is gezegd

ik vind dat ik dat mag zeggen. ik val er niemand mee aan.

@babeth: sorry dat ik dat niet gelezen heb. mss is t handig je titel aan te passen, en onder je eerste bericht iets te zetten dat neer komt op de mening die je nu hebt. dan kan iedereen daar op in gaan ipv op wat je nu blijkbaar niet meer vind of denkt;)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 19:40

ikenindi schreef:
Sim0ne schreef:

ik vind dat ik dat mag zeggen. ik val er niemand mee aan.

@babeth: sorry dat ik dat niet gelezen heb. mss is t handig je titel aan te passen, en onder je eerste bericht iets te zetten dat neer komt op de mening die je nu hebt. dan kan iedereen daar op in gaan ipv op wat je nu blijkbaar niet meer vind of denkt;)

Dat kan nu niet meer, maar ik denk dat het nu wel duidelijk is. Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:42

Dan vraag je het toch aan een mod? Die kan dat wel...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:43

sorry, ikenindi en ik begrepen elkaar verkeerd denk ik. eind goed al goed en een fijn weekend allemaal, ik ga lekker op mijn paardjes in het bos hobblene

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 19:50

Wendy schreef:
Dan vraag je het toch aan een mod? Die kan dat wel...

Ok, zal even een pb naar desbetreffende mod sturen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 19:54

De PB is verstuurd. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:21

Babeth schreef:
Ze staat niet op ijzers voor die zweer.

Ze staat op ijzers voor het geval ze heel misschien toch wel bevangen is. Verward Dubieuse reden en dubieuze actie.

Een goede hoefsmid had jou geadviseerd om het paard voorlopig in ieder geval blootvoets te laten, weidegang te geven en even niet te rijden, wel wandelen aan de hand, kijkend naar wat het paard kan en wil. Dit is het beste advies voor zowel bevangenheid als een hoefzweer als rotstraal.

Hoe is trouwens het intussen met de rotstraal? Heeft ze daar nog last van? Wat heeft je hoefsmid daarover geadviseerd?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:02

JoviBan schreef:
Een goede hoefsmid had jou geadviseerd om het paard voorlopig in ieder geval blootvoets te laten, weidegang te geven en even niet te rijden, wel wandelen aan de hand, kijkend naar wat het paard kan en wil. Dit is het beste advies voor zowel bevangenheid als een hoefzweer als rotstraal.

Dit heb ik ook al gezegd en daar kreeg ik als antwoord op:
Babeth schreef:
Nicolletje schreef:
Ik begrijp het helemaal hoor Ja
Maar toch vraag ik me af, als de zweer in de wand zit, waarom er meteen een ijzer is ondergezet?

Blijkbaar begrijp je het niet helemaal. Het ijzer is er NIET onder gezet voor die zweer. Het ijzer is eronder gezet mócht ze bevangen zijn. En waarom de hoefsmid het niet langer aankeek? Nou als had hij het langer aan willen kijken, had ik geweigerd. Mócht ze écht bevangen zijn, dan ga ik het niet even aankijken. Hoe langer je wacht hoe erger het wordt. Beter voorkomen kan genezen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 23:07

Nicolletje: Bij jou kwam het over alsof het ijzer eronder was gezet voor de zweer, maar dat is dus niet zo.
@ Joviban: Buitenstaan doet ze en ik wandel 2x per dag een klein stukje met haar. Daarnaast spuit ik 2x per dag haar benen 10 minuten af.
Over de rotstraal, die heeft hij zo ver mogelijk uitgesneden. Verder heeft hij ervoor gezorgt dat het zooltje wat verder is uitgesneden zodat de straal wel lucht krijgt. Anders wordt de boel alleen erger. Verder moet ik het 3x per week schoonmaken met dettol. Wel verdunt uiteraard. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:14

Babeth: hoe lang loopt ze buiten?
Want echt, en nogmaals, op stal staan (èn ijzers) is géén goede optie bij rotstraal, ook niet bij hoefzweer en ook niet bij hoefbevangenheid.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 23:18

Ze staat niet te lang buiten omdat ons weiland kapot is gelopen en ze heeft mok. Knipoog Ik denk dat ze ongeveer van 12 uur tot 7 buiten staat. Dus 7 uurtjes Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:28

Dat is dan 17 uur op stal. Da's lang...

Het zou voor je paard wellicht goed zijn om er eens een holistische DA bij te halen, gezien de problemen van je paard de afgelopen jaren (spierbevangen, kreupelheid, vermoeidheid, slechte doorbloeding, zere knie, rotstraal, mok, hoefzweer etc).

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:29

Babeth schreef:
Nicolletje: Bij jou kwam het over alsof het ijzer eronder was gezet voor de zweer, maar dat is dus niet zo.

Ja, omdat je zei dat ze toch niet bevangen was, maar een hoefzweer had en de HS het niet zeker wist en er daarom voor de zekerheid een ijzer heeft ondergeslagen.
Mijn antwoord was en is nog steeds:
Citaat:
Als deze smid zo goed is, waarom doet hij dat dat nu 'voor de zekerheid' en kijkt hij het niet nog even aan?
Voor mij is het kenmerk van een goede smid die durft te zeggen: het is niet nodig, ik ben voor niks gekomen na een week...

JoviBan schreef:
Het zou voor je paard wellicht goed zijn om er eens een holistische DA bij te halen, gezien de problemen van je paard de afgelopen jaren (spierbevangen, kreupelheid, vermoeidheid, slechte doorbloeding, zere knie, rotstraal, mok, hoefzweer etc).

Ik denk ook dat hier het antwoord is, waarom NB niet is aangeslagen...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 23:32

Tja en wat er precies met haar is, is nog steeds niet bekend. Altijd als ze wat heeft is het meestal in de benen en hoeven. Heel vervelend.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:35

Babeth schreef:
Tja en wat er precies met haar is, is nog steeds niet bekend. Altijd als ze wat heeft is het meestal in de benen en hoeven. Heel vervelend.

Noem me natural of weet ik veel wat, maar mijn ervaring is dat je niet echt verder komt met een traditionele behandeling dan.

Het kan iets zijn wat een gewone DA of HS niet verwacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:39

Nogmaals: holistische DA.
De klachten van je paard staan allemaal in verband met elkaar; geen goede doorbloeding, ophoping van afvalstoffen, geen goede spijsvertering, wellicht enige verzuring, organen die wellicht niet optimaal functioneren c.q. niet in balans zijn, ect.
Een holistische DA meet je paard helemaal door (is er zo'n 2 uur mee bezig) en kijkt verder en dieper dan een 'gewone' DA laat staan hoefsmid.

Echt meid, doe je paard - en ook jezelf - een plezier en stop met symptoombestrijding en doormodderen.

cabcalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 00:38

Sim0ne schreef:
Vergeet niet dat een DA een universitaire opleiding is en hoefsmid een MBO. Ik denk dat een DA tijdens de opleiding veel dieper op alle info ingaat dan een hoefsmid....

Als hoefsmid én student diergeneeskunde kan ik je zeggen dat er in één van onze cursussen een *ahum* onnauwkeurigheidje stond... steunsels werden verward met de straal.
Ok, het wordt ruimschoots goedgemaakt in andere cursussen, maar in die ene cursus stond er toch een kemel van een fout, toen ik die prof erover aansprak bleef hij volhouden dat de "straalpunt" eigenlijk de "steunselpunt" was... heb dan maar per mail enkele wetenschappelijk artikels over de topografie van de hoef gemaild - ondertussen is die onnauwkeurigheid natuurlijk rechtgezet.
Ik wil alleen maar aangeven dat wat er op de unief verteld wordt niet 100% foutloos is; ok dat een hoefsmid minder theoretische kennis opdoet is vrij zeker, maar qua praktijkkennis moet een serieus opgeleide en een bekwame hoefsmid zeker niet onderdoen, meestal wel integendeel! Maar dat een "gemiddelde" hoefsmid geen notie heeft van oa. histologie/biochemie/fysiologie/etc. is een feit - alleen is het maar de vraag of dat in de praktijk zo vaak broodnodig is ? Meestal niet... hoewel het soms wél heel interessant kan zijn. Maar ik denk dat iedereen zijn plaats moet kennen, een hoefsmid is geen dierenarts en een dierenarts is geen hoefsmid... Hoefproblemen worden idealiter door de driehoek eigenaar, smid én dierenarts aangepakt! Jammer dat er zo weinig hoefsmeden (en dierenartsen) zijn die alléén willen werken, samen weet je zoveel meer...

Grtz,
Fred.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 01:50

klein vraagje : waar heb jij je opleiding dan gedaan als hoefsmid en wie was je leraar? en je zegt dat je dierengeneeskunde studeert. waar dan? Ik heb even je site doorgelezen maar ik ben nog niet overtuigd, en er stond niets in wat we allemaal al weten. Welke pluimage heeft je kennis verreikt? Je site is allemaal in het vage.
Dat een hoefsmid minder theorie krijgt als wat? De opleiding is bedoelt voor hoefsmeden, niet voor andere beroepen. Zelfstudie is prima blijf je scherp bij , maar ik heb het idee dat wat je ons probeert te vertellen een beetje lucht is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 02:03

Kan je dat niet via pb doen Meredith?
Ik vind het niet echt een nuttige bijdrage aan het topic en daarbij nogal rare vragen en insinuaties, vraag jij aan elke DA en HS van wie en waar hij les heeft gehad en of hij zijn kennis via zelfstudie heeft ? Bloos

meredith schreef:
Dat een hoefsmid minder theorie krijgt als wat? De opleiding is bedoelt voor hoefsmeden, niet voor andere beroepen.

Ik denk dat hij bedoelt dat hoefsmederij vooral een ambacht is en geen theoretische universitaire studie...

Fred, vraagje, als jij zoals jij op je site zegt ook rontgenfoto's maakt van hoeven, kan jij dan iets zinnigs zeggen over de foto op, ik denk pagina 11 ergens?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:20

Inge_ schreef:
Babeth, jij wilde met de ijzers toch hoefbevangenheid voorkomen?

Je kunt met hoefijzers geen bevangenheid voorkomen !!

Het is namelijk een stofwisselingsziekte en ik neem niet aan dat je je paard hoefijzers voert Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:29

Pn leest meer mee dan we denken..ze hebben mijn mail adres gevonden hoor...

Zelf kennen ze geen kliniek in nl die aan thermografie doet...maar hebben wel een foto op de site.... wordt steeds vreemder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:46

Wie is PN en wie zijn "ze"?
Je had "ze" (de twee mensen van/achter PN) toch een mail gestuurd? Dan lijkt het me toch logisch dat ze nu jouw emailadres hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:50

Tuurlijk, maar ik verwacht daarmee niet dat ze me wederom mailen, dat is wat ik bedoelde.
Sorry voor de onduidelijkheid daarover.
Zeker omdat Frans, van PN hier ook gewoon een account heeft Lachen
Dus zich ook gewoon kan mengen in dit topic Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:53

JoviBan schreef:
Nogmaals: holistische DA.
De klachten van je paard staan allemaal in verband met elkaar; geen goede doorbloeding, ophoping van afvalstoffen, geen goede spijsvertering, wellicht enige verzuring, organen die wellicht niet optimaal functioneren c.q. niet in balans zijn, ect.
Een holistische DA meet je paard helemaal door (is er zo'n 2 uur mee bezig) en kijkt verder en dieper dan een 'gewone' DA laat staan hoefsmid.

Echt meid, doe je paard - en ook jezelf - een plezier en stop met symptoombestrijding en doormodderen.

Helemaal mee eens! Babeth, ik denk ook echt dat je even wat verder moet laten kijken voor je paardje. Lachen Ik ben overtuigd dat al deze klachten met elkaar in verband staan.