De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:37

Trouwens, het ging me om wat Meredith als voorbeeld stelde. Er zijn meerdere wegen die naar Rome kunnen leiden dan Deurne (zeker weten zelfs!!). Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:56

Pellie schreef:
griebels, gevoelige en/of dunne zolen kan juist ook van binnenuit komen hè. daar kun je ook naar kijken, naar zijn algehele conditie.

Mijn paard is in topconditie, en heeft nergens last van. Tenminste op de paden in NL.. Maar die zijn niet te vergelijken met de paden in belgie, en DAAR heeft hij die kneuzingen opgelopen. HIj heeft geen gevoelige en/of dunne zolen maar een paard wat nooit op die ondergrond loopt kan daar niet tegen
Als jij altijd blootvoets door het zand loopt en even paden (asfalt) kun jij ook niet op keien en kiezels lopen met blote voeten. Heeft niets met de kwaliteit van de hoeven te maken. MIjn smid vind dat mijn paard supersterke en harde hoeven heeft, en mijn vervangend smid ook Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:01

Overigens heb ik het hier over een rit van 3 uur in een tempo van 17 a 18 km/h Knipoog
Niet even een buitenritje, maar een endurance-training...

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:50

Nadya schreef:
Trouwens, het ging me om wat Meredith als voorbeeld stelde. Er zijn meerdere wegen die naar Rome kunnen leiden dan Deurne (zeker weten zelfs!!). Lachen

Klopt ! Maar of dat altijd de betere zijn Verward

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:59

mariekie schreef:
Nadya schreef:

Klopt ! Maar of dat altijd de betere zijn Verward

Nou ja, die van mij is gediplomeerd natuurlijk bekapper van de AANHCP in de VS.
Als jij denkt dat daar iets mis mee is, hoor ik het graag. Knipoog

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:25

Wat steld dat dan precies voor een gediplomeerd natuurlijk bekapper. Wie geeft dit diploma uit en wat zijn de eisen om dit diploma te halen.
Ik lees dat er meer opleidingen zijn behalve deurne en een paar prive scholen opgericht door andere rijksgediplomeerd hoefsmeden?

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:36

Als je van Natural Hoof Care je beroep wilt maken kun je bij de American Association of Natural Hoof Care Practitioners een opleiding volgen en een certificaat halen.

is dit wat er bedoelt wordt met gediplomeerd?

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:58

Dit is een stukje uit de statuten van de vereniging van kappers. (NB)
De vereniging wil ook gaan bemiddelen in scholing / opleiding. Daartoe zal een nauwe samenwerking gaan plaatsvinden met verschillende organisaties elders in de wereld. Er zijn inmiddels besprekingen geweest met de Engelse afdeling van de AANHCP. 2 field instructors hebben het werk van de bestuursleden uitvoerig bekeken en beoordeeld.
Wat er is beoordeeld staat er niet in ,ook niet aan wat voor eisen ze moeten voldoen. Wat ik ook mis is het certificaat die ze gekregen hebben, ik zou zoiets trots op mijn site zetten..
De bestuurleden zijn 3 personen zelf werkzaam als nb er.Deze 3 zouden dus bevoegd zijn om les te geven, en tevens mogen deze 3 ,nieuwe leden beoordelen op hun kunnen of ze dit werk mogen uitvoeren.Ook dit lijstje is maar heel klein.
Is er hier dan sprake van beunhazery in de nb wereld?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:38

Pardon?

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:50

hoezoe pardon? heb ik iets raars gezegd?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 09:18

Ja, ik vind beunhazerij een fikse beschuldiging. Verder lijk je je niet echt verdiept te hebben in het een en ander omtrent NB (de verschillende stromingen bijvoorbeeld) en is er niet bepaald een rangorde onder NB'ers. De site die ik noemde is een poging om een soort van duidelijkheid te krijgen onder NB'ers. Maar het is allemaal nog in oprichting. Dat een NB'er op de lijst van de site staat, zegt op dit moment niet zoveel.

Bij hoefsmeden is het makkelijk: heb je de hoefsmedenopleiding gedaan, dan kom je op de lijst van de vereniging vna hoefsmeden.

Bij NB'ers zijn verschillende opleidingen en mogelijkheden. Ze doen een poging om hier duidelijkheid in aan te brengen, maar het overzicht is verre van compleet.
Dat betekent echt niet dat het beunhazen zijn, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:59

Hoefbevangenheid of hoefbevangenheid symptomen kunnen ontstaan door verkeerd bekappen,hetzij NB of TB. Nerd
Door verzenen in 1 keer erg laag te zetten,kan er door de druk die dan ontstaat op punt van het hoefbeen,doordat de diepe buiger te hard hieraan trekt, eenzelfde soort pijnlijkheid ontstaan.Zeker in combinatie met een dunne zool of te kort bekappen.De inwendige strukturen krijgen hierdoor te veel op hun donder,waardoor pijnlijkheid kan ontstaan. Pling
Het is mij opgevallen dat er vaak teveel naar het plaatje word gekeken.
Terwijl altijd het allerbelangrijkste is dat het paard er goed mee loopt.
Om een paard goed te kunnen bekappen is het erg belangrijk,om eerst naar diens bewegingsafloop te kijken.Hoe land het paard op zijn voeten?
Toonlanden is ongewenst,helaas zie ik nog veel paarden die NB worden juist dit doen,terwijl ze volgens de bijbehorende theorie,juist op hun hielen zouden moeten landen. How kums dat nou? Verward
Het antwoord daarop is simpel.De toon is te LANG...en de diepe buiger trekt te hard, de strekpees geeft te weinig tegendruk,de hoefschoen heeft een niet functioneel model waardoor met het wegzetten van de voet deze met de toon naar beneden kantelt en neergezet word....
Et voila een toonlander.
En een potentieele hoefkatrolpatient.
Dit is geen betoog tegen NB noch ter promotie van TB,deze fout word in beider kampen gemaakt. Vriendjes zijn?
In de opleiding tot Traditioneel smid word hieraan veel aandacht besteed.
Of dit in de opleiding tot NB er ook zo is weet ik niet,en kan daarover ook niet oordelen. Slim
Imo is het belangrijk dat het paard in balans loopt,dwz ook gebalanceerd land,dwz vlak, op zijn gehele voet,en makkelijk af kan rollen.En.....dat daar ook naar gestreefd word in de bekapping.Dit geeft de minste belasting in de voet en in het schokabsorberende onderbeen van het paard.
Zaak is ook dat het dier niet op zijn hoefwanden loopt,en dat de straal meedraagt.
Kortom hoefbevangenheidachtige symptomen,kunnen ontstaan door onvak-
kundige bekappers. Hoefbevangenheid kan ontstaan door stress door pijn,
EN TIG ANDERE OORZAKEN,en een dier dat eenmaal reeds bevangen is geweest blijft daar vaak gevoelig voor.Elke verandering is voor zo'n dier cumelatatief.Zaak is ook om zo'n dier constant te monitoren,en de leefomstandigheden zo constant mogelijk te houden.
Zowel qua voeding ,hoefonderhoud,belasting en stresslevel.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:03

Zet je dit stukje ook bij het andere topic, over hoefbevangenheid vs NB?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:18

CherokeeChum schreef:
De toon is te LANG...en de diepe buiger trekt te hard, de strekpees geeft te weinig tegendruk,de hoefschoen heeft een niet functioneel model waardoor met het wegzetten van de voet deze met de toon naar beneden kantelt en neergezet word....
Et voila een toonlander.
Dit is geen betoog tegen NB noch ter promotie van TB,deze fout word in beider kampen gemaakt. Vriendjes zijn?
Of dit in de opleiding tot NB er ook zo is weet ik niet,en kan daarover ook niet oordelen. Slim

Binnen NB wordt ook (juist) het belang van een korte toon gezien en is het inderdaad zo dat de toon kort gehouden (en goed afgerond) wordt (zie o.a. HN).

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:10

meredith schreef:
Wat steld dat dan precies voor een gediplomeerd natuurlijk bekapper. Wie geeft dit diploma uit en wat zijn de eisen om dit diploma te halen.
Ik lees dat er meer opleidingen zijn behalve deurne en een paar prive scholen opgericht door andere rijksgediplomeerd hoefsmeden?

Verstandige mensen die bereid zijn moeite en tijd te steken in kennis vergaren en die géén twee linkerhanden hebben kunnen prima zelf leren bekappen. Eventueel toezicht van een deskundige als je je onzeker voelt.

Vandaag was er een veearts bij het paard van mijn vriendin, hij heeft een ontsteking opgelopen en raadde aan om ipv een medicijn door het voer te stoppen om elke dag een injectie te geven. Of we dat zelf durfden. Ja hoor. Hij was blij, want dat was écht het meest effectief en hij kon niet voor een spuitje geven elke dag langskomen. Bovendien vindt hij dat met een goeie instructie mensen het (op eigen risico natuurlijk) best zelf kunnen. Hij vond het jammer dat de meeste mensen dingen zo snel 'eng' vinden, want die spuiten zijn effectiever en dus in het belang van het paard.

Ditzelfde geldt ook voor zelf bekappen, als je je maar goed laat onderwijzen en zelf ook actief kennis vergaart is het prima zelf te leren en is het ook aan te raden. Omdat frequent hoefonderhoud beter is, je kan moeilijk elke week je smid laten komen. Want over die frequentie praten we bij nb.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:41

CherokeeChum schreef:
Hoefbevangenheid of hoefbevangenheid symptomen kunnen ontstaan door verkeerd bekappen,hetzij NB of TB. Nerd
Door verzenen in 1 keer erg laag te zetten,kan er door de druk die dan ontstaat op punt van het hoefbeen,doordat de diepe buiger te hard hieraan trekt, eenzelfde soort pijnlijkheid ontstaan.Zeker in combinatie met een dunne zool of te kort bekappen.De inwendige strukturen krijgen hierdoor te veel op hun donder,waardoor pijnlijkheid kan ontstaan. Pling
Het is mij opgevallen dat er vaak teveel naar het plaatje word gekeken.
Terwijl altijd het allerbelangrijkste is dat het paard er goed mee loopt.
Om een paard goed te kunnen bekappen is het erg belangrijk,om eerst naar diens bewegingsafloop te kijken.Hoe land het paard op zijn voeten?
Toonlanden is ongewenst,helaas zie ik nog veel paarden die NB worden juist dit doen,terwijl ze volgens de bijbehorende theorie,juist op hun hielen zouden moeten landen. How kums dat nou? Verward
Het antwoord daarop is simpel.De toon is te LANG...en de diepe buiger trekt te hard, de strekpees geeft te weinig tegendruk,de hoefschoen heeft een niet functioneel model waardoor met het wegzetten van de voet deze met de toon naar beneden kantelt en neergezet word....
Et voila een toonlander.
Imo is het belangrijk dat het paard in balans loopt,dwz ook gebalanceerd land,dwz vlak, op zijn gehele voet,en makkelijk af kan rollen.En.....dat daar ook naar gestreefd word in de bekapping.Dit geeft de minste belasting in de voet en in het schokabsorberende onderbeen van het paard.
Zaak is ook dat het dier niet op zijn hoefwanden loopt,en dat de straal meedraagt.
Kortom hoefbevangenheidachtige symptomen,kunnen ontstaan door onvak-
kundige bekappers. Hoefbevangenheid kan ontstaan door stress door pijn,
EN TIG ANDERE OORZAKEN,en een dier dat eenmaal reeds bevangen is geweest blijft daar vaak gevoelig voor.Elke verandering is voor zo'n dier cumelatatief.Zaak is ook om zo'n dier constant te monitoren,en de leefomstandigheden zo constant mogelijk te houden.
Zowel qua voeding ,hoefonderhoud,belasting en stresslevel.

SpikyBlue schreef:
Zet je dit stukje ook bij het andere topic, over hoefbevangenheid vs NB?

Dit was bedoeld voor het topic hoefbevangen na NB Bloos!
Kan iemand het voor mij verplaatsen?digibeet Verdrietig

Al gelukt Cool

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:08

meredith schreef:
Dit is een stukje uit de statuten van de vereniging van kappers. (NB)
De vereniging wil ook gaan bemiddelen in scholing / opleiding. Daartoe zal een nauwe samenwerking gaan plaatsvinden met verschillende organisaties elders in de wereld. Er zijn inmiddels besprekingen geweest met de Engelse afdeling van de AANHCP. 2 field instructors hebben het werk van de bestuursleden uitvoerig bekeken en beoordeeld.
Wat er is beoordeeld staat er niet in ,ook niet aan wat voor eisen ze moeten voldoen. Wat ik ook mis is het certificaat die ze gekregen hebben, ik zou zoiets trots op mijn site zetten..
De bestuurleden zijn 3 personen zelf werkzaam als nb er.Deze 3 zouden dus bevoegd zijn om les te geven, en tevens mogen deze 3 ,nieuwe leden beoordelen op hun kunnen of ze dit werk mogen uitvoeren.Ook dit lijstje is maar heel klein.
Is er hier dan sprake van beunhazery in de nb wereld?

Hoi Meredith,

Ik ben 1 van de bestuursleden en wil graag wat duidelijkheid verschaffen, zodat voor een ieder duidelijk is wat we wel en niet willen.

De oprichting van de vereniging is geboren uit de behoefte om meer onderling samen te werken en vooral kennis en ervaring te delen.
We zijn met een aantal bekappers samen gaan zitten en hebben 10 maanden geleden de vereniging opgericht. De bestuursleden zijn nog niet UKNHCP gecertificeerd, maar wel gecontroleerd door door 2 Field Instructors van de AANHCP en UKNHCP.
Als vereniging hangen we niet een specifieke richting aan binnen het NB. Wel hebben we een aantal gezamelijke uitgangspunten gedefinieerd voor wat betreft de manier van werken.
Alhoewel we geen bepaalde richting specifiek anhangen, willen we wel de leden faciliteren in het volgen van opleidingen, clinics, workshops etcetera. We geven dan ook geen opleidingen.

Tot voor kort waren er alleen opleidingsmogelijkheden in de US. Los van het feit dat dit een kostbare zaak is, is het voor veel mensen moeilijk op regelmatig voor een korte of lange periode naar de US te gaan. De meeste van onze leden hebben de zorg voor een gezin, paarden en weet ik wat al niet, waardoor dit praktisch vaak lastig in te vullen is.
Afgelopen zomer waren de oprichters van de vereniging in de UK voor het volgen van een clinic van Pete Ramey. Tijdens deze clinic kwamen we in contact met een aantal mensen van de AANHCP, welke in de UK woonden. Tijdens gesprekken bleek dat voor veel mensen in de UK dezelfde praktische bezwaren kleven aan het volgen van een opleiding in de US.
Om deze reden was men aldaar een zusterafdeling van de AANHCP gestart, te weten de UKNHCP. Een ander punt wat steeds terugkeerde was dat wij hier andere paarden hadden en vooral een volledig ander klimaat.

In de UK is men een eigen opleiding gestart, waarvoor men niet naar de US toe hoeft. Een belangrijk verschil is voorts dat men in de UK in tegenstelling tot veel NB-ers in andere landen de hoefsmeden omarmd. Men maakt juist gebruik van de kennis die daar aanwezig is. Naast de certificatie tot CP (certified Practitioner) is er voor mensen die al hoefsmid zijn of bekapper een verkort traject te lopen wat afgesloten wordt met het certificaat "Associate Practitioner". Deze mensen worden beoordeeld op hun werk en dienen een deel van het traject te doorlopen.

Als vereniging hebben we inmiddels een samenwerking gestart met de UKNHCP, om onze leden te faciliteren bij het halen van de CP of AP status. Vanuit de UK is ons verzocht of wij ook stageplaatsen kunnen bieden in de toekomst. Dit is nu nog niet aan de gang, maat zit in de planning als de eerste leden hun AP status hebben.

Wat betreft onze lijst met bekappers hetvolgende. Onze leden worden gecontroleerd door het bestuur of daartoe aangewezen leden, waarna zij op de lijst van bekappers geplaatst kunnen worden. De reden hierachter is simpel. Potentiele klanten moeten je wel kunnen vinden en weten waar je zit, anderzijds wil je als vereniging wel dat een zekere kwaliteit wordt geboden. Bij controle van het geleverde werk wordt gelet op verschillende zaken zoals bijvoorbeeld: omgang met paard en klant, geven van de juiste voorlichting, kwaliteit van bekappen, veiligheid, omgang met de gereedschappen etcetera.

Enkele van onze aktiviteiten:
-bijeenkomsten organiseren met leveranciers die (mogelijk) iets te bieden hebben,
-ervaringen uitwisselen en kennis delen,
-over enkele weken hebben we weer een dag bij onze veterinar adviseur, waarbij we hoefziekten en afwijkingen gaan bespreken,
-bijeenkomsten over hoefschoenen,
-binnenkort gaan we met de geinteresseerde leden naar een clinic in de UK, waarbij we paardebenen gaan ontleden,
-we hebben een eigen besloten forum waarop we elkaar kunnen adviseren,

Kortom we zijn een startende vereniging die in feite niks anders wil als de leden helpen zich te ontwikkelen en te professionaliseren.
Volgens mij is dat echt iets anders als beunhazerij. Wel zijn we een kleine startende vereniging en hebben we nog een heleboel te doen en zijn we allemaal heel erg druk,drukdruk....dus het gaat lang niet zo hard als ik zou willen.

Hoop dat je zo een beter idee hebt van wat we willen zijn als vereniging.
groet,
Simon

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:35

Na mijn tekstje als secretaris van de vereniging hierbij dan ook nog even mijn persoonlijke mening of de gevaren van natuurlijk (zelf)bekappen.

Ik heb aardig wat klanten die zelf de hoeven tussentijds bijhouden. Meestal gaat dit niet verder als de afronding maken. Soms wat van de onderkant halen, maar over het algemeen is dit redelijk minimaal. Het echte bekapwerk doe ik dan en geef ze vervolgens elke keer weer wat meet handvat(t)en om steeds iets meer zelf te doen. Ik heb hier nog geen problemen van gezien. Men is eigenlijk altijd erg voorzichtig.

Wat ik niet zo heel goed snap is dat steeds maar NB en TB tegen elkaar wordt afgezet. Binnen NB zijn de uitgangspunten over hoe je dient te bekappen aardig beschreven. Er is behoorlijk wat literatuur voorhanden. Binnen NB (Strasser daarbuiten gelaten) zijn de verschillen dus niet zo heel groot.
Binnen TB is er naar mijn ervaring veel meer onderling verschil tussen de verschillende smeden/bekappers.
In de praktijk blijkt dan ook dat sommige TB-ers echt niet zo veel afwijken van NB.

Het echte gevaar van NB zit hem in het vastroesten in patronen. Ik kom weleens klanten tegen die denken dat de uitgangspunten van NB wetten zijn!! Dat is gevaarlijk, want het zijn uitgangspunten, waarvan je per paard en situatie moet kijken in hoeverre je ze kunt gebruiken. Soms moet je wel flink in de stralen snijden of juist wel in de zool snijden of juist een paard achter wat hoger laten staan. Je kan niet altijd toewerken naar een modelhoef die zo uit een boekje lijkt te komen. Je moet werken naar een hoef, die zorgt dat het betreffende paard is zijn specifieke situatie de prestaties kan leveren die de eigenaar verlangd.

Het 2e gevaar van NB is dat je regelmatig hoort dat men de hoefsmeden afzeikt. Ik ken heel veel smeden die in mijn ogen uitstekend bekappen en als ik dan naar het werk kijk, zou ik het vaak nauwelijks anders gedaan hebben. Ik denk dat de theoretische verschillen vaak veel groter zijn dan de praktische. Ik ben dan ook een voorstander van het opzoeken van de dialoog en de overeenkomsten benadrukken ipv de verschillen. Volgens mij zijn we daar allemaal en zeker de paarden veel beter mee af.

Overigens is een belangrijke oorzaak van het feit dat mensen hun heil zoeken bij NB gelegen in de manier hoe sommige smeden te werk gaan.
Een zeer groot deel van mijn klanten zal het worst zijn of ik TB of NB of wat dan ook. Vaak komen zij simpelweg omdat:
-het paard goed loopt na het bekappen
-ik mijn afspraken wel na kom.
-ik de paarden niet sla of schop, maar ze met respect behandel
-ze je een aardige vent vinden
-ik wel een Belg of Shire uit de hand bekap, waar erg veel smeden voor omlopen.
-ik tijd wil investeren om een paard te leren hoe hij zijn voetjes moet geven.
-ik ook nog eens uitleg wil geven.
-etcetera

En al met al zijn zelfbekappers de leukste klanten, omdat je meestal weinig hoeft te doen, maar je wel 100 vragen krijgt. Hetgeen betekent dat zij dezelfde interesse hebben en dat zijn hoeven hoeven en nog eens hoeven.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 23:07

Ik heb een paard wat beslagen is, en een paard wat alleen bekapt wordt.
Wat ik belangrijk vind in een hoefsmid/bekapper is dat:
- het werk goed gedaan wordt (uiteraard moet je paard goed lopen na de behandeling, anders heb je geen vakman)
- dat ze een diploma hebben (geen kwakzalver aan mijn paarden - no feet, no horse)
- dat er een klik is met mijn paarden. Ik heb een paard wat niet van mannen houdt, ik heb dan ook een vrouwelijke hoefsmid/bekapper...
- een hoefsmid die raad geeft, met je mee denkt, en interesse heeft in je paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 23:25

Wanneer iemand geen diploma heeft, wil dat niet per definitie zeggen dat hij/zij dan dus een kwakzalver is.
En ook een diploma staat niet garant voor deskundigheid en kunde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 23:41

Deighton schreef:
Overigens is een belangrijke oorzaak van het feit dat mensen hun heil zoeken bij NB gelegen in de manier hoe sommige smeden te werk gaan.
Een zeer groot deel van mijn klanten zal het worst zijn of ik TB of NB of wat dan ook.

Voor mij gold dat ook. De laatste hoefsmid die mijn paard bekapte, deed de bekapping op zich prima. Hij hield de toon kort, ronde deze goed af en bleef op mijn verzoek van de straal en zool af.
Toch ben ik overgestapt op een NB-er. Omdat ik zo enorm geïnteresseerd was in de hele hoevenmaterie en omdat de hoeven van mijn paard er na 9 jaar ijzers niet best aan toe waren en we een herstelperiode te gaan hadden, miste ik bij de hoefsmid de bezieling en betrokkenheid, en oprechte motivatie om haar hoeven goed en sterk te krijgen en te houden. Net als zijn voorgangers ging hij onmiddellijk aan de slag, was al bezig met bekappen voordat ik 't in de gaten had, hij vroeg en overlegde niks, hij bekeek de hoeven niet eerst even, was met een kwartiertje klaar en stapte weer in z'n auto. Hup naar de volgende afspraak. Net als de andere hoefsmeden die ik kende, nam hij geen tijd om mijn vragen te beantwoorden en uitleg te geven en/of had daar geen zin in (werd als 'lastig' ervaren), en daar had ik nou juist zo'n behoefte aan.

De NB-ers die ik ken, nemen àlle tijd voor zowel de bekapping als voor het geven van informatie, uitleg en adviezen, het beantwoorden van vragen en het delen van kennis. En voor een NB-er is het heel normaal dat de klant met z'n neus bovenop de bekapping staat, meekijkt en vragen stelt e.d.. Een NB-er geeft ook zelf aan van 'kijk even mee' of 'zie dit of dat' e.d..

Dit zijn voor mij wezenlijke en belangrijke verschillen.

En inderdaad, NB-ers zijn veel zachtaardiger, respectvoller en geduldiger wat het paard betreft. Er wordt geen knal verkocht wanneer het paard even niet meewerkt. En wil het paard z'n been even terug en neerzetten, dan mag dat.

Deighton schreef:
En al met al zijn zelfbekappers de leukste klanten, omdat je meestal weinig hoeft te doen, maar je wel 100 vragen krijgt. Hetgeen betekent dat zij dezelfde interesse hebben en dat zijn hoeven hoeven en nog eens hoeven.

Dit gaat wederzijds op. NB-ers vinden het leuk en belangrijk om met hun klanten te praten over hoeven en ook specifiek over de hoeven van hun paard. Bij hoefsmeden heb ik dat nooit zo gemerkt.
En zelfbekappers vinden het erg belangrijk dat ze met hun bekapper de diepgang kunnen zoeken en van hem/haar kunnen leren. Bij hoefsmid-klanten heb ik dat ook nooit zo gemerkt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:01

griebels schreef:
- het werk goed gedaan wordt (uiteraard moet je paard goed lopen na de behandeling, anders heb je geen vakman)
- dat ze een diploma hebben (geen kwakzalver aan mijn paarden - no feet, no horse)
- dat er een klik is met mijn paarden. Ik heb een paard wat niet van mannen houdt, ik heb dan ook een vrouwelijke hoefsmid/bekapper...
- een hoefsmid die raad geeft, met je mee denkt, en interesse heeft in je paard...

En wat ik heel erg belangrijk vind, is dat een bekapper (ijzers zijn onnodig bij mijn paard):
- het bekappen goed doet met de grootste kundigheid en zorgvuldigheid (mijn paard moet goed lopen en gezonde hoeven hebben, no feet, no horse inderdaad).
- dat er een klik is met mijn paard en dat er respectvol wordt omgegaan met mijn paard.
- iemand die me antwoorden geeft op mijn vragen, me raad geeft, met me mee denkt en belangstelling heeft voor mijn paard en mijn visie (holistisch).

Toevallig heb ik een paar nare ervaringen met hoefsmeden m.b.t. tot het benaderen van mijn paard, maar ook m.b.t. zijn brokkelende hoefjes (ik heb nog geen hoefsmid ontmoet die dat probleem opgelost heeft).

Inmiddels ben ik overgestapt naar NB (voor alle duidelijkheid; ik bekap zelf niet, wel een professionele en goed bekend staande NBer). Ik zie duidelijk het verschil in omgang met het paard (hij neemt tenminste de tijd voor mijn paard, als hij het wat spannend vindt), hij stelt vragen over zijn gezondheid, over zijn voeding, hoe ik hem hou, wat ik met hem doe qua training e.d. (heb ik die hoefsmeden nooit horen vragen, laat staan dat ze de holistische benadering toepasten) en ik zie hoe goed mijn paard's hoeven het doen tegenwoordig. Geen gebrokkel meer en zijn hoeven zijn kerngezond en mooi om te zien. Ook valt me op dat hij op de weg niet meer zo gevoelig loopt. Daarbij 'onderhoudt' hij zijn hoeven zeer goed, waardoor om de 8 weken de NBer komt om hem nog wat bij te vijlen. Eerder is gewoon niet meer nodig. Lachen

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:34

[quote="Nadya"Daarbij 'onderhoudt' hij zijn hoeven zeer goed, waardoor om de 8 weken de NBer komt om hem nog wat bij te vijlen. Eerder is gewoon niet meer nodig. Lachen[/quote]

Hoi Nadya,

Ik hoor en lees steeds dat je bij NB elke 2 weken moet bijwerken. In de praktijk valt dat denk ik erg mee.
De meeste van mijn klanten zijn recreatieve ruiters, die veel over de weg rijden, waardoor de hoeven zichzelf aardig bijhouden.
Een wat grotere interval volstaat dan meestal prima.
De klanten met HKO of andere hoefproblemen staan wel op een kleinere interval uiteraard.

groet,
Simon

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:42

JoviBan schreef:
Wanneer iemand geen diploma heeft, wil dat niet per definitie zeggen dat hij/zij dan dus een kwakzalver is.
En ook een diploma staat niet garant voor deskundigheid en kunde.

Vandaar dat ik ook als eerste zeg:

griebels schreef:

Ik wil dus een hoefsmid die EN zijn werk goed doet, EN een diploma heeft Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:43

JoviBan schreef:
Bij hoefsmeden heb ik dat nooit zo gemerkt.
En zelfbekappers vinden het erg belangrijk dat ze met hun bekapper de diepgang kunnen zoeken en van hem/haar kunnen leren. Bij hoefsmid-klanten heb ik dat ook nooit zo gemerkt.

Ik heb dat dus wel met mijn hoefsmid, en reserve hoefsmid Ja