Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pellie schreef:griebels, gevoelige en/of dunne zolen kan juist ook van binnenuit komen hè. daar kun je ook naar kijken, naar zijn algehele conditie.
Nadya schreef:Trouwens, het ging me om wat Meredith als voorbeeld stelde. Er zijn meerdere wegen die naar Rome kunnen leiden dan Deurne (zeker weten zelfs!!).
mariekie schreef:Nadya schreef:Trouwens, het ging me om wat Meredith als voorbeeld stelde. Er zijn meerdere wegen die naar Rome kunnen leiden dan Deurne (zeker weten zelfs!!).
Klopt ! Maar of dat altijd de betere zijn
CherokeeChum schreef:De toon is te LANG...en de diepe buiger trekt te hard, de strekpees geeft te weinig tegendruk,de hoefschoen heeft een niet functioneel model waardoor met het wegzetten van de voet deze met de toon naar beneden kantelt en neergezet word....
Et voila een toonlander.
En een potentieele hoefkatrolpatient.
Dit is geen betoog tegen NB noch ter promotie van TB,deze fout word in beider kampen gemaakt.![]()
In de opleiding tot Traditioneel smid word hieraan veel aandacht besteed.
Of dit in de opleiding tot NB er ook zo is weet ik niet,en kan daarover ook niet oordelen.
meredith schreef:Wat steld dat dan precies voor een gediplomeerd natuurlijk bekapper. Wie geeft dit diploma uit en wat zijn de eisen om dit diploma te halen.
Ik lees dat er meer opleidingen zijn behalve deurne en een paar prive scholen opgericht door andere rijksgediplomeerd hoefsmeden?
CherokeeChum schreef:Hoefbevangenheid of hoefbevangenheid symptomen kunnen ontstaan door verkeerd bekappen,hetzij NB of TB.![]()
Door verzenen in 1 keer erg laag te zetten,kan er door de druk die dan ontstaat op punt van het hoefbeen,doordat de diepe buiger te hard hieraan trekt, eenzelfde soort pijnlijkheid ontstaan.Zeker in combinatie met een dunne zool of te kort bekappen.De inwendige strukturen krijgen hierdoor te veel op hun donder,waardoor pijnlijkheid kan ontstaan.![]()
Het is mij opgevallen dat er vaak teveel naar het plaatje word gekeken.
Terwijl altijd het allerbelangrijkste is dat het paard er goed mee loopt.
Om een paard goed te kunnen bekappen is het erg belangrijk,om eerst naar diens bewegingsafloop te kijken.Hoe land het paard op zijn voeten?
Toonlanden is ongewenst,helaas zie ik nog veel paarden die NB worden juist dit doen,terwijl ze volgens de bijbehorende theorie,juist op hun hielen zouden moeten landen. How kums dat nou?![]()
Het antwoord daarop is simpel.De toon is te LANG...en de diepe buiger trekt te hard, de strekpees geeft te weinig tegendruk,de hoefschoen heeft een niet functioneel model waardoor met het wegzetten van de voet deze met de toon naar beneden kantelt en neergezet word....
Et voila een toonlander.
En een potentieele hoefkatrolpatient.
Dit is geen betoog tegen NB noch ter promotie van TB,deze fout word in beider kampen gemaakt.![]()
In de opleiding tot Traditioneel smid word hieraan veel aandacht besteed.
Of dit in de opleiding tot NB er ook zo is weet ik niet,en kan daarover ook niet oordelen.![]()
Imo is het belangrijk dat het paard in balans loopt,dwz ook gebalanceerd land,dwz vlak, op zijn gehele voet,en makkelijk af kan rollen.En.....dat daar ook naar gestreefd word in de bekapping.Dit geeft de minste belasting in de voet en in het schokabsorberende onderbeen van het paard.
Zaak is ook dat het dier niet op zijn hoefwanden loopt,en dat de straal meedraagt.
Kortom hoefbevangenheidachtige symptomen,kunnen ontstaan door onvak-
kundige bekappers. Hoefbevangenheid kan ontstaan door stress door pijn,
EN TIG ANDERE OORZAKEN,en een dier dat eenmaal reeds bevangen is geweest blijft daar vaak gevoelig voor.Elke verandering is voor zo'n dier cumelatatief.Zaak is ook om zo'n dier constant te monitoren,en de leefomstandigheden zo constant mogelijk te houden.
Zowel qua voeding ,hoefonderhoud,belasting en stresslevel.
SpikyBlue schreef:Zet je dit stukje ook bij het andere topic, over hoefbevangenheid vs NB?
meredith schreef:Dit is een stukje uit de statuten van de vereniging van kappers. (NB)
De vereniging wil ook gaan bemiddelen in scholing / opleiding. Daartoe zal een nauwe samenwerking gaan plaatsvinden met verschillende organisaties elders in de wereld. Er zijn inmiddels besprekingen geweest met de Engelse afdeling van de AANHCP. 2 field instructors hebben het werk van de bestuursleden uitvoerig bekeken en beoordeeld.
Wat er is beoordeeld staat er niet in ,ook niet aan wat voor eisen ze moeten voldoen. Wat ik ook mis is het certificaat die ze gekregen hebben, ik zou zoiets trots op mijn site zetten..
De bestuurleden zijn 3 personen zelf werkzaam als nb er.Deze 3 zouden dus bevoegd zijn om les te geven, en tevens mogen deze 3 ,nieuwe leden beoordelen op hun kunnen of ze dit werk mogen uitvoeren.Ook dit lijstje is maar heel klein.
Is er hier dan sprake van beunhazery in de nb wereld?
Deighton schreef:Overigens is een belangrijke oorzaak van het feit dat mensen hun heil zoeken bij NB gelegen in de manier hoe sommige smeden te werk gaan.
Een zeer groot deel van mijn klanten zal het worst zijn of ik TB of NB of wat dan ook.
Deighton schreef:En al met al zijn zelfbekappers de leukste klanten, omdat je meestal weinig hoeft te doen, maar je wel 100 vragen krijgt. Hetgeen betekent dat zij dezelfde interesse hebben en dat zijn hoeven hoeven en nog eens hoeven.
griebels schreef:Ik heb een paard wat beslagen is, en een paard wat alleen bekapt wordt.
Wat ik belangrijk vind in een hoefsmid/bekapper is dat:
- het werk goed gedaan wordt (uiteraard moet je paard goed lopen na de behandeling, anders heb je geen vakman)
- dat ze een diploma hebben (geen kwakzalver aan mijn paarden - no feet, no horse)
- dat er een klik is met mijn paarden. Ik heb een paard wat niet van mannen houdt, ik heb dan ook een vrouwelijke hoefsmid/bekapper...
- een hoefsmid die raad geeft, met je mee denkt, en interesse heeft in je paard...
JoviBan schreef:Wanneer iemand geen diploma heeft, wil dat niet per definitie zeggen dat hij/zij dan dus een kwakzalver is.
En ook een diploma staat niet garant voor deskundigheid en kunde.
griebels schreef:Ik heb een paard wat beslagen is, en een paard wat alleen bekapt wordt.
Wat ik belangrijk vind in een hoefsmid/bekapper is dat:
- het werk goed gedaan wordt (uiteraard moet je paard goed lopen na de behandeling, anders heb je geen vakman)
- dat ze een diploma hebben (geen kwakzalver aan mijn paarden - no feet, no horse)
- dat er een klik is met mijn paarden. Ik heb een paard wat niet van mannen houdt, ik heb dan ook een vrouwelijke hoefsmid/bekapper...
- een hoefsmid die raad geeft, met je mee denkt, en interesse heeft in je paard...
JoviBan schreef:Bij hoefsmeden heb ik dat nooit zo gemerkt.
En zelfbekappers vinden het erg belangrijk dat ze met hun bekapper de diepgang kunnen zoeken en van hem/haar kunnen leren. Bij hoefsmid-klanten heb ik dat ook nooit zo gemerkt.