Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Re: Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:26

Wat een ellende Blackje Verdrietig hoop dat hij snel opknapt!

Wis gaat nu 5 maanden de wei op en dan kijken we hoe het been het doet als ze weer belast gaat worden, gaat dat niet goed dan wordt het hele griffelbeentje verwijderd

heeft er hier iemand ervaring met het volledig verwijderen van het hele griffelbeentje wat aan de binnenkant van het voorbeen zit? (ik kan het maar alvast weten voor het geval dat..)

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:46

mirgino schreef:
Presscott schreef:
Hoi Hoi,
Ik heb een pony gehad genaamd Valentijn,
en die had ook een gebroken Griffelbeen,
Valentijn moest toen afgemaakt worden,
ik hoop niet dat het bij jou pony ook moet gebeuren,
want het is gewoon geen fijn gevoel, Huilen
-xxjes- en veel succes

ik zou ook wel willen weten waarom jouw paardje afgemaakt is.
bij de mijn is het vanzelf weer aan elkaar gegroeit
haar griffelbeen was verbrijzelt,maar door haar dracht konden we geen foto`s maken en 2 mnd later toen dat wel kon zat het weer aan elkaar.

nu zijn er 3 weken geleden weer foto`s gemaakt en daar was op te zien dat de schieffel van vorm veranderd was
hij is nu zo`n 3cm lang en 0.5cm dik, loopt mooi langs het bot en eerst was het een bult van 2cm lang en ruim 1 cm dik.

hoi hoi nou ik heb nu een nieuwe naam ik ben de vorige account beheerder van presscott maar ik kon er op een gegevn manier niet opkomen via mijn computer..
maar eerlijk gezegd zou ik niet weten waarom valentijn is afgemaakt ik d8 toendertijd dat ze naar een weiland zou gaan waar ze lekker kon grazen met een speciale spalk om haar been ( ik was nog jong dus ik wist niet wat er ging gebeuren )...
Mijn vader had voor mijn een jaar lang vezwegen dat valentijn was afgemaakt en dat heb ik hem zker niet met dank afgenomen en zekkeer niet omdat hij loog.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:16

dan zal er nog wel iets anders aan de hand geweest zijn!

en ik begrijp je vader wel hoor, voor een kind kan het erg moeilijk zijn als een geliefd dier afgemaakt moet worden.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:17

Hoe is t met jullie paardjes?
Met onze pony gaat t erg goed nu.
Haar been blijft wel wat dikker,maar is niet warm ofzo.
Tis ook erg warm nu,dus we doen rustig aan met opbouwen.

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 12:08

met die van mij gaat het prima..
Vorige week op wedstrijd geweest en ook nog een winstpunt gereden.
Ben weer volop met hem aan het rijden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 12:24

Ebo gaat ook lekker. been izet er goed uit. dik rond de plek, maar verder gewoon netjes. Ook met ebo zit ik nu echt weer in een opbouwende lijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 12:28

Heb ook een fjord met een gebroken griffelbeentje. Het botje zit er nog steeds in en nergens meer last van gehad. Rij op het moment zelfs L2 niveau.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 12:31

Met mijn paardje gaat het aardig goed. Het been is bij tijden nog wel wat dik, maar de da zei dat ik mij daar geen zorgen om hoefde te maken. Fijn, goede berichten!

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:01

Black is verhuisd voor de link kijk maar in me onderschrift..
Groetjes, van mij

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:17

Hebben jullie ook al weer een sprongetje gemaakt met ze ??

Ben benieuwd wanneer dat evt weer opgepakt mag worden,als ze wel nog mogen springen (?)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:44

Onder het zadel spring ik zelf niet meer, maar wel ongeveer 1x in de maand vrijspringen in de bak. En als er iemand anders met hem wil springen gebeurt het ook.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:22

fijn te horen dat t bij jullie goed gaat!!

en ff mezelf quoten hoor Knipoog

Renske_ schreef:
heeft er hier iemand ervaring met het volledig verwijderen van het hele griffelbeentje wat aan de binnenkant van het voorbeen zit? (ik kan het maar alvast weten voor het geval dat..)

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:28

ik heb alleen ervaringen met het achterbeen..
bij pablo is toen aan de binnenkant en buitenkant griffelbeentje verwijderd.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:37

en hij is helemaal hersteld? las dat je weer een wp gereden had zelfs OK dan! en zijn er geen beperking qua wat je wel/niet mag doen met hem?
mn ouders willen nml de operatie van Wis betalen als dat idd nodig mocht zijn maar willen dan graag weten of ze dan wel nog geschikt is als rijpaard, en de DA legt dat tegen die tijd natuurlijk allemaal nog uit maar hoor graag alvast ervaringen

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:40

Pablo is weer compleet hersteld... We rijden weer net zoals we voor het ongeluk reden.
Heb inderdaad mijn eerste wedstrijd weer een winstpuntje gereden.. Dus was natuurlijk superblij.. Zondag mag ik weer...

Ik spring nog niet met hem.. was zoiezo niet zo fanatiek.. Maar daar ben ik nog wel voorzichtig mee..

Hij staat ook gewoon weer in de groep met 15 andere paarden..

Prognose is vaak erg goed.. alleen hangt het er van af hoe hoog de breuk zit.. Weet je dat al??

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:42

klinkt goed zeg!! superfijn!!

ze heeft geen breuk maar een schiefel net iets boven de helft van het griffelbeen, iets lager dan hadden ze zo de onderste helft van het griffelbeentje weggehaald maar dat wilden ze nu niet direct doen omdat nu dus het hele griffelbeen eruit moet en dat zit toch onderaan vas bij het kniegewricht..
staat nu tot oktober op rust in de hoop dat de schiefel inkapseld en rustig blijft, speelt hij weer op dan moet dus het hele griffelbeentje eruit

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:44

bij mijn paard hoefde hij niet helemaal eruit maar voor ongeveer 3/4...
Net eigenlijk een mooie breuk..

Voor jou is het nu dus afwachten begrijp ik??

Enne je vraagt maar raak hoor Lachen

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:25

Hallo Allemaal..
Ik zit met me handen in het haar, ik weet het allemaal niet meer
black is paar dagen geleden uit zn dak gegaan en hij word gek als er andere paarden weggaan, hij loopt mij omver heeft geen respect meer voor me.. Nu is het been weer zo dik als in het begin maar omdat die pees natuurlijk niet goed is, wat als ik nou het hele griffelbeen eruit haal? dan heeft hij toch ook geen last meer met gek doen want dan zit die pees ook niet meer zo dicht bij het griffelbeen.. Weet gewoon niet waar ik goed aan moet doen..

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:43

zou even overleggen met je dierenarts...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:05

idd, dat zou ik ook doen. Alles in overleg doen, zeker als het weer zo reageert.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:24

Die van mij begon toendertijd ook met rondjes draven in zijn box. En die mocht toe de wei op en heb het toendertijd zo weten te regelen dat hij ook alleen de wei opging. En dat hij 's ochtends eerst een half uurtje de wei opging en daarna zijn antibiotica/pijnstiller kreeg en 's avonds een half uurtje voor zijn antibiotica/pijnstiller. De eerste keer was hij knetter en zijn been daarna iets dik, maar werd vanzelf steeds rustiger en zag je hem voorzichtig uitproberen wat wel ging en wat niet ging. En de pijnstiller was ineens heel erg lekker.... Tong uitsteken En daarnaast op het laatst regelmatig stappen aan de hand op het harde. Kreeg toen nog de complimenten van de kliniek dat het zo goed ging. Bloos

Edit: dit is wel in overleg met de DA gebeurt.

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:43

Toen ik vanavond even langskwam, vorige week in overleg met de dierenarts besloten om hem halfjaar op de wei te doen, en dan kijken of de pees zich hersteld omdat hij dan continue in beweging is.. Was het been helemaal dun alsof er niets aan de hand was.. Nou snap ik er echt helemaal niks meer van. ik bel morgenochtend de dierenarts even kijken hoe hij erover denkt! Ik hou jullie op de hoogte bedankt alvast voor het advies

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:17

Ik ga helaas ook bijdragen aan dit topic. Mijn paard heeft ruim twee weken geleden een trap gekregen onder het sprongewricht. De DA zei steeds dat het er goed uit zag en dat ik gewoon door kon gaan met alles, maar ik vertrouwde het niet. Ze was veel te braaf namelijk met rijden (geen eindeloze merrie discussies die ik normaal heb) en toen ik haar zaterdag opstiften had gezet voor een wedstrijd kreeg ik het idee dat het strekken van het been niet helemaal goed ging. Omdat er nog een kleine ontsteking zit zou het daar door kunnen komen, maar vervolgens trok ze een volte 8 meter in galop niet en viel in draf. Dit paard zou uit zichzelf nooit langzamer gaan (wel harder) dus dat was voor mij genoeg aanleiding om ze maandag op de foto te laten zetten. Er zit een sequester in het griffelbeen (los stukje) dat gelukkig niet uitsteekt of afgebroken is, maar uiteraard is het ook niet goed. Gelukkkig ben ik er niet mee gaan springen de afgelopen weken want dan had het wel eens kunnen afbreken aangezien ik het idee heb dat de dresuurwedstrijd al de nodige extra schade heeft toegebracht.
Ze mag van de DA wel op de wei voor 4 weken en dan maken we weer een foto om te kijken of het aan elkaar groeit of dat het weggehaald moet worden. Inmiddels moet ze ook 3 weken antibiotica tegen de ontsteking.
Mijn wedstrijdplannen zijn hiermee ook meteen weer in het water gevallen helaas. Ik heb altijd graag willen springen met haar, maar een aantal jaar geleden heeft ze een peesblessure opgelopen. Daardoor hebben we maar gefocussed op dressuur en deze zomer (3 jaar later) had ik nu dan echt voor het eerst B willen gaan springen. Helaas helaas voorlopig wordt het een weidepaard.

Dit is niet de eerste keer dat dat ze een ernstige blessure heeft door een trap van een ander dus ik vind het altijd weer eng als ze met z'n allen wat onrustig zijn, maar binnenhouden vind ik ook geen optie.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 06:49

Jeetje Sizzle, wat balen zeg!

Ik wil even een update geven van mijn paardje, waarmee dit topic ooit is gestart Knipoog We zijn nu een aantal maanden verder en het gaat super! We rijden weer wedstrijden en mogen zelfs door naar de Gelderse. Het is veel sneller gegaan dan verwacht! Ik heb er geen seconde spijt van gehad dat we haar hebben laten opereren. In augustus na de Gelderse hoop ik Z te kunnen starten...

Hoe gaat het met jullie paardjes?

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:11

Met mijn paardje ng niet helemaal, hij staat nu nog op het land en na deze maand juli zijn we 9 maanden alweer bezig! (gaat snel) Tsjah, het ene moment is het been weken dun en het volgende moment is het weer wat dik! in september komt de dierenarts terug voor een scan ik hoop maar dat het beter gaat! Het been is niet meer warm geweest eigenlijk!