Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__Esther__

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:39

Mijn paard liep er in het begin super op Lachen

Tot ze er vker onder waren geweest

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:18

Ik zou graag een eerlijke mening willen weten van jullie, zouden jullie mijn merrie op cytec ijzers zetten?
-Haflinger, 11 jr oud
-Dressuursport, trainen ong. 7uur per week incl. wedstrijden
-Hoefbevangen geweest, hoefbeen gekanteld.
-Loopt nu op normaal beslag van van Nassau.
-Uitgestrekte gangen zijn zo goed als verdwenen (door hoefbevangenheid?)
-Osteopaat raadt mij Cytek aan, omdat hoef zijn natuurlijk balans terug kan krijgen, en extra steun aan zool, en vrije straal.
-Mijn hoefsmid (van nassau) is onwijs tegen, zie www.hoofcare.nl
-Ik wil een goed lopende pony, die haar draf weer uit kan strekken als van ouds.

Wat zouden jullie doen, ik zit echt met mijn handen in het haar.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:25

Je wilt een eerlijk antwoord: ik zou haar op het beslag van van Nassau laten staan als ze hier verder goed op loopt. Deze man weet heel goed waar hij mee bezig is en zelf heeft hij ook ijzers die erg lijken op het cytec beslag, het zogenaamde breakover. Je moet niet vergeten dat jouw pony heel wat heeft meegemaakt en ik zou eerst maar gaan voor zuiver lopen dan voor uitgestrekte draf, dat is van latere zorg.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:11

Ai dat zouden de van Nassau's leuk vinden, het breakover beslag vergelijken met cytek ijzers Lips are sealed
Ik zal morgen eens foto's nemen waar het cytek geval naast de breakovers liggen want ze lijken in het gehaal in opelkaar.
Ook de werking van de ijzers zijn heel erg anders.

@ Mexxuna.
Je zit nu bij een van de betere smeden van nederland en die kan je vast wel erg goede argumenten geven waarom geen cytek.
De argumenten die hij gebruikt zijn in dit geval waarheid (zie de site).
In jouw geval zou ik zorgen dat je paard regelmatig bekeken wordt en in overleg met de hoefsmid een herstel programma op poten te zetten.
Leg je zorgen ten allertijde eerst bij je eigen smid neer en ga met hem overleggen waar jij tegen aan loopt.
Maar ik vind ook niet dat je van je pony kan verwachten dat ze het zelfde loopt als voordat het hoefbeen kantelde omdat de sytuatie in haar hoef veranderd is.
Ook een van mijn merries is zwaar bevangen geweest (geen idee hoe het is met haar hoefbeen, geen foto's genomen) en zij doet het nu erg goed op een half rondje (lijkt op break-over maar komt uit een andere fabriek en heeft een voorlip) en vanaf volgende week gaan we een break-over ijzer proberen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:53

suffie en zahlina; Ja ik ben me heel erg bewust van het feit dat ze nu erg goed beslagen wordt.
En als ik van Nassau negeer, en tóch over ga op Cytek, hoef ik ook nóóit meer terug te komen bij hun. En dat wil ik niet.
Ik laat haar op normaal beslag staan, en misschien inderdaad praten over het break over ijzer van van nassau.

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:07

Mexxuna schreef:
suffie en zahlina; Ja ik ben me heel erg bewust van het feit dat ze nu erg goed beslagen wordt.
En als ik van Nassau negeer, en tóch over ga op Cytek, hoef ik ook nóóit meer terug te komen bij hun. En dat wil ik niet.
Ik laat haar op normaal beslag staan, en misschien inderdaad praten over het break over ijzer van van nassau.

Blijf dus zitten waar je zit. Hoewel ook over de gebr. van Nassau best wat te zeggen valt, zul je erg veel moeite moeten doen om een smid/hoefverzorger te vinden met méér kunde, inzicht en ervaring dan hen.

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 00:57

ik zeg ook blijf bij van nassau. ik heb cytek geprobeerd maar ben niet zo enthausiast

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:43

moskaichamp schreef:
ik zeg ook blijf bij van nassau. ik heb cytek geprobeerd maar ben niet zo enthausiast

want?? waarom niet?

alamaloeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:37

cytek is echt helemaal top!.. mijn paard liep er gelijk beter op!.. in het begin had hij wat spierpijn, want die ijzers laten je paard veel meer uitkomen in zijn bewegingen, maar naar 1 week was het over en het was echt super, vooral in zijn voorhand kwam hij veel meer uit!.. ik heb het bij mijn hoefsmid laten doen, hij legde het mij super uit! en hij gaf zelfs garantie, ik mocht het proberen en als ikhet niets vond, kon ik het er af laten ahlen en me normale beslag er weer onder! maar dat wou ik natuurlijk niet!
ik ken verder geen cytek hoefsmeden, maar ik adverseer al de mensen die meer uit hun paard willen halen, en mensen die een paard hebben die een manekementje hebben,, probeer cytek! het is echt de meoite waard!!!

en laat : hoefsmederij kees XXXXXXXX komen! hij legt het perfect uit! en hij staat 24 uur perdag 7 dagen in de week 52 weken per jaar voor u paard klaar!!!! hij is iets duurder als een net afgestuudeerde hoefsmid die het in het zwart doet, maar het is super kwaliteit en serves!!!!!!!

groetjes!!!!!!! Pling
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 04-12-07 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: reclame verwijderd

alamaloeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:41

Mexxuna schreef:

sorry maar wie is de eigennaar van jou paard?? ik neem aan dat jij beslist wat er het beste voor je paard is, en dat jij bepaalt wie er aan je paard komt en wat er onder komt. het is een beetje laf van vannassau om dat te zeggen vind u niet? u bent dus verplicht om daar te blijven, dat noemen ze chantage. vannassau is supper goed! maar er zijn nog meer hoefsmeden... en volgens van nassau is niets goed wat hun niet hebben uit gevonden of geen geld aan kunnen verdienen, of de eer niet van hebben..

als jij vind dat jou paard op cytek moet, of je wil het proberen, heeft jou hoefsmid daar toch niets over te zeggen? klant is koning. misschien loopt je paard wel 1000 maal beter op cytek, maar dat kan vannassau natuurlijk niet hebben.

ik vind het een beetje krom... iedereen mag toch zelf zijn hoefsmid kiezen???

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:44

In het begin liep mijn merrie er ook super op, tot een paar keer beslagen worden met cytek. Rare klachten, dik voor been, niet kreupel, dik voor been, onregelmatig etc etc. Op eieren lopen.
Hoeven kregen de vorm van klompjes Uiteindelijk durfde we niet eens meer normaal te rijden. Mijn moeder durfde er helemaal niet meer op. We hadden een super hoefsmid maar ons gevoel zij dat het aan de ijzers lag. Op ander beslag bij een andere hoefsmid en alle klachten zijn weg Haha!
We zijn weer volop aan het trainen.

Misschien dat het voor andere paarden super werkt, voor ons is het achteraf de grootste fout die we hebben kunnen maken. Maar soms probeer je wat, de ene keer pakt het goed uit. De andere keer pakt het minder goed uit. Je weet het toch nooit van te voren.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:47

alamaloeka, van Nassau geeft aan dat ie teveel rotzooi heeft op moeten ruimen door Cytecijzers. Hij staat daar niet achter en heeft geen zin om mensen die tegen hun advies in gaan en met kapotte paarden bij m terugkomen te helpen. Dat heeft imo niets met chantage te maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:49

alamaloeka schreef:
als jij vind dat jou paard op cytek moet, of je wil het proberen, heeft jou hoefsmid daar toch niets over te zeggen? klant is koning. misschien loopt je paard wel 1000 maal beter op cytek, maar dat kan vannassau natuurlijk niet hebben.

ik vind het een beetje krom... iedereen mag toch zelf zijn hoefsmid kiezen???

De Van nassau's hebben in dit geval gelijk. Het zijn ook niet mijn grootste vrienden, maar ze hebben wel verstand van zaken.

Het hele principe achter cyteks deugt gewoon niet en klopt ook niet. Het is een hoefbeenondersteunend beslag. Zodra een hoefbeen ondersteunt moet worden staat je paard in utrecht en is er iets gigantisch mis!

Het hoefbeen hangt in de hoornschoen en steunt NIET op de zool en bij cytek zeggen ze dat het ijzer het hoefbeen ondersteunt. Ik denk dat het ontwikkeld is door een smid die niet goed heeft opgelet in de les en z'n huiswerk niet heeft gemaakt.

Al bij het ontwerp is een cruciale denkfout gemaakt.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:13

Alamaloeka, welke hoefsmid ben jij? Duivel

Ik ga met Arabesk en Needje mee.
Voor SOMMIGE paarden kán het misschien een oplossing zijn, maar ik zou het zelf niet gauw gebruiken. Ik maak zelf wel iets, mocht het paardje een probleem hebben.

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:54

hoewel ik de broers van nassau een stel kwallen vind hebben ze wel gelijk! dit zijn wel mannen die weten waar ze over praten...
Spikey blue... hay!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:27

ik ken van nassau niet persoonlijk, maar wel van horen zeggen enzo...
en schrok toch heel erg wat ik las op de site... dan kan ik mezelf wel voor de kop slaan dat ik niet eerder gekeken heb.. want de problemen die ik met willem had na de cyteks passen precies in dat plaatje.

willem is van gezond sterk been naar een slappe hap met verdikkingen en overbelasting gegaan... ik heb voor dat hij zijn been brak ruim 2 maanden alleen maar kunnen stappen...

nooit komen die ijzers er bij mij meer in en ieder die ze zou willen raad ik ze af.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 19:10

wat ik apart vind is dat ik veel lees dat paarden dikke benen hebben...
mijn paard heeft juist veel drogere benen gekregen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 09:26

Anouar had na de wedstrijd met cyteks ook dikke benen (dikke pezen) Heeft hij nog nooit gehad na een wedstrijd, maar ik durf niet zomaar te zeggen dat dat door de cyteks kwam.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:26

Ik wel.... door de ,,pasvorm'' of liever het ontbreken daarvan,staat het dier de hele dag te balanceren.
Met gevolg,overbelasting,het breekover point ligt zover naar achter,dat alle pezen die voor stabiliteit in het onderbeen zorgen
overbelast raken.
Het ijzer draagt ook nog eens op de verkeerde plek van de voet,en legt mechanische druk op plaatsen waar je dat niet moet hebben,en zorgt dus voor een slechte bloedcirculatie.
Et voila...dikke benen.
Het is jammer dat dit ijzer zo gehypt word door mensen die absoluut niet weten hoe een hoef functioneert.
Ik denk dat paarden die hierop kunnen lopen absoluut geen ijzers nodig hebben Pling

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:41

Hee Natural_K!
CherokeeChum schreef:
Ik denk dat paarden die hierop kunnen lopen absoluut geen ijzers nodig hebben Pling

Zo waar...
Ik denk niet dat deze hype lang meer duurt.. De hele theorie erachter klopt niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:42

hoefbeenondersteunend beslag

Gestoord

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 16:27

Nou ja... dan ben ik maar een van de weinige die er wel tevreden over is... en waar het paard goed op loopt, want zonder ijzers kan mijn paard echt niet fatsoenlijk lopen laat staan draven.

blacksmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:44

Ik wil niemand een mening opdringen maar het bij een cytek ijzer loopt het paard eigenlijk op z'n zool.
Dit wordt door het ijzer ondersteund.
Als ik een onbeslagen hoef bekijk ligt de zool dieper dan de hoornwand, m.a.w. het paard loopt voornamelijk op de hoornwand en krijgt alleen in zachte bodem ondersteuning van de zool.
Als een paard op ijzers gezet wordt zal het ijzer aan de hoef aangepast worden en niet de hoef aan het ijzer.
Een cytekijzer is niet te vervormen en kan alleen naar achteren of naar voren geschoven worden om de witte lijn op te zoeken waarin genageld dient te worden.
Als ik zelf een brede voet heb zal ik best wel in een smalle schoen passen als ik mijn voet aanpas.
Of dit lekker loopt is nog maar de vraag.
Er zijn mensen met positieve ervaringen van cytek maar ook legio negatieve.
Zelf zou ik nooit aan denken om het maar te proberen terwijl er in het hele land ook heel veel klachten zijn en er ook hoefsmeden mee bezig zijn die geen opleiding gehad hebben.

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:55

CherokeeChum schreef:
knip...... Het is jammer dat dit ijzer zo gehypt word door mensen die absoluut niet weten hoe een hoef functioneert.

Wat ben ik dan een dierenbeul Boos! Heb volgens bovenstaand bericht geen verstand van het functioneren van paardenhoeven en onze paarden hebben geen ijzers nodig. Arme paarden Ach gut Wij hebben het niet zomaar geprobeerd, het is een bewuste weloverwogen keuze geweest van vijf eigenaren met zeven paarden.

* Ben blij dat ik er anders over denk
    * onze paarden heerlijk in hun lijf zitten
    * ook dagelijks lekker vrolijk en speels zijn
    * prima in balans lopen
    * geen dikke benen of andere klachten hebben na het werk

Zal dit topic niet meer volgen. Er blijven altijd voor en tegenstanders maar in dit topic heb ik het gevoel dat een goede discussie over echte voor en tegens ver weg is. Er wordt gewoon luk-raak met kreten geschoten (terecht of onterecht laat ik in het midden).

Mijn eindconclusie --> "Onze stal is zeer positief over Cytek, wij hebben een super mee-denkende hoefsmid die altijd bereid is goed te luisteren en te kijken om het paard zo optimaal mogelijk en met plezier te laten lopen"

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:01

Grethal schreef:
Mijn eindconclusie --> "Onze stal is zeer positief over Cytek, wij hebben een super mee-denkende hoefsmid die altijd bereid is goed te luisteren en te kijken om het paard zo optimaal mogelijk en met plezier te laten lopen"

Ik hoop van harte dat je over een half jaar daar nog steeds zo over denkt, en ook dat je over voldoende inzicht beschikt om te herkennen wanneer dit niet het geval zou zijn en daarop passende maatregelen te nemen............