[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sik

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:45

mijn pony krijg homeopatische druppen: osteocur
verder heb ik in haar kreupele periode (2jr) alleen gereden/ gelongeerd als ze goed liep. beweging is altyd beter dan stilstaan by spat. dus zolang ze er niet onregelmatig van lopen gewoon aan het werk blijven houden. ik heb de natuurlijk hoefbekapper nils holgersson. in de tyd dat mn pony kreupel liep heb ik haar op psatbeslag gehad (gedurende 2,5 jaar) en dat heeft ons ook ontzettend geholpen. maar een half jaar geleden hebben wy de ijzers er dus afgehaald en het natuurlyk bekappen uitgeprobeerd

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 20:18

jenny de arts belt me morgen nog terug, want ben vergeten te vragen idd van is het nou artrose(door alle zenuwen) ze mag gewoon op een heel piepklein weitje eigenlijk, maar staat gewoon lekker bij haar vriendjes. Beestje heeft genoeg mee gemaakt vind ik om haar weer ergens apart te zetten, moet ook een beetje paard kunnen zijn. Maar goed wordt ik nu verbannen uit spattopic? whaha
Heb het zelf geopend, en nu blijkt ze het niet te hebben, ook vreemd he

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:38

Hoi,
Ik had ook al een los topic geopend, maar misschien weten jullie meer....

Er is bij mij pony in beide spronggewrichten spat geconstateerd (ontkalking). Dit is niet in zo'n mate dat ze daar erge last van zou moeten hebben (rontgonlogisch) maar bij de buigproef en tijdens gewoon bewegen zie je dat ze niet goed genoeg loopt met linksachter. Nu heeft ze (2 wk geleden) een tildren -infuus gehad om het te stoppen. De DA komt vrijdag weer om te kijken. Maar wat er nu gebeurd en enkele weken geleden (voor de spat-contatering) is gebeurd, is dat ze plotseling door haar linkerachter been zakt tijdens een rustig drafje. Dit deed ze enkele weken geleden ook en dat is de reden dat ik naar de kliniek ben gegaan.
Hierbij even wat er nu is gebeurd:

De DA heeft mij het advies meegegeven na het tildren infuus om heel rustig 2 wk te longeren met veel stap en sukkeldraf en fysio oefeningen om haar bekken weer meer los te krijgen (die heeft ze vastgezet de afgelopen jaren, dus moet ze weer leren gebruiken). Meer mag ik niet doen. Dit doe ik nu dus 1,5 week en gaat heel goed, ze liep steeds beter en ontspannener. Gisteren zakte ze dus zomaar weer door haar achterbeen, uit het niets... daarna liep ze dus kreupel met linksachter.... Ik snap er niets van, hoe kan dit nou....? Op de foto's is niets te zien, ze struikelde niet, het was echt weer uit het niets. Gelukkig komt de DA morgen, maar ik was benieuwd of er mensen zijn die dit bekend voorkomt, of een idee heeft waar dit vandaan kan komen.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:14

Die van mijn heeft ook spat in allebei de sprongewrichten, en hier heeft ze ook geen last van.
Nee mij komt het niet bekend voor dat door der been zakken.

Maar wel erg, sterkte ermee.
En laat je weten wat de DA zegt?

sik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:34

to Suus25: myn pony met spat zakte ook heel vaak door haar spatbeen heen. is dus vrij 'normaal'

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:26

Evita heeft het ook wel eens, maar dan is het niet echt dat ze er doorheen zakt, maar het been komt dan even niet goed mee.

Dat is toch wel enigzins positief nieuws haf_jessie? Ik heb je hele verhaal op het haflingerforum gelezen, ik hoop voor je dat Jessie onder die 70% valt waarbij het goed komt!

Met Evita gaat het op dit moment steeds beter, het longeren heeft toch duidelijk een positief effect! Ik wil nog niet te hard juichen, want ze staat nog wel op pijnstillers. Ik heb het vorige week met de veearts ook over een tildren infuus gehad, maar moet zoiezo eerst even uitzoeken hoe dat zit met de verzekering.
In 2004 en 2005 zijn er bij Evita ook al foto's gemaakt van haar achterbeen, omdat ze toen al dezelfde kreupelheidsproblemen had. Die foto's had ik opgevraagd bij de kliniek om mee te nemen naar de Vallei (ze kwamen te laat.. maargoed Knipoog ). Maar ik zit er nu naar te kijken en zie dat er op deze foto's ook al een "haakje" waarneembaar is wat volgensmij niet helemaal normaal is. Ook is dit haakje in 2005 erger dan in 2004. De dierenartsen daar hebben naar aanleiding van de foto's nooit aan spat gedacht, ook al kwam ze zeeer slecht door de spatproef. De foto's zouden helemaal goed zijn..
Ik weet dat jullie waarschijnlijk geen dierenarts zijn Knipoog maar wat vinden jullie nou van deze foto's.. is dit normaal, of zouden ze iets over het hoofd gezien hebben? Dat zou voor mij wel een heleboel verklaren..
deze is van juli 2005:

Afbeelding

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:40

Wat ik op de foto zie is dat er tussen de gewrichten nog wel een spleetje zit, bij die van mij is dit zo goed als dicht gegroeid.
En die van mij heeft er dus geen last van.

Ik ben geen DA maar achter die spleten is het toch dichtgegroeid behalve de spleten of zie ik dat verkeerd Verward

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 12:53

Suus25 is je paard nohg jong? Jessie had het ook een tijdje, leek het net of knie even op slot schoot. Schijnt bij jonge paarden vaker voor te komen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:29

Nee haar gewrichtsspleten zijn nog helemaal mooi, deze foto is misschien wat bewogen ofzo, maar vrijdag bleek op de nieuwe rontgenfoto dat haar gewrichtsspleten nog helemaal goed zijn.
Waar het mij om gaat zijn de haakjes aan de voorkant, Evita heeft spat in de vorm van extra botaanmaak/afbraak aan de randen van haar gewrichten, maar dat haakje zie ik op deze foto dus ook al zitten..

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:28

Owh sorry

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:46

De foto zal wat schuin genomen zijn, dan lijken de spleten dicht. Dat was bij mijn paard ook zo. Mijn paard heeft ook de botaanmaak vorm, maar bij hem was er een ronde bult onder de onderste spleet te zien. Dus niet zo'n haakje zoals bij jouw paard. Heb wel eens gehoord dat dat ook kan bij spat. Ik zou er zeker nog eens naar laten kijken.

Maarre..een Tildrenkuur is toch juist ter stimulering van het kraakbeen en botaanmaak. Dus om de gewrichtspleten dicht te laten groeien, zodat ze geen pijn meer hebben. Maar als nu de gewrichtspleten nog schoon zijn, dan is dat toch niet nodig? Mijn paard heeft om die reden ook geen Tildren gehad, maar Hyaluronzuur.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:16

Geeft niet Zamero, bedankt voor het meedenken Lachen

Jennyxx schreef:
De foto zal wat schuin genomen zijn, dan lijken de spleten dicht. Dat was bij mijn paard ook zo. Mijn paard heeft ook de botaanmaak vorm, maar bij hem was er een ronde bult onder de onderste spleet te zien. Dus niet zo'n haakje zoals bij jouw paard. Heb wel eens gehoord dat dat ook kan bij spat. Ik zou er zeker nog eens naar laten kijken.

Maarre..een Tildrenkuur is toch juist ter stimulering van het kraakbeen en botaanmaak. Dus om de gewrichtspleten dicht te laten groeien, zodat ze geen pijn meer hebben. Maar als nu de gewrichtspleten nog schoon zijn, dan is dat toch niet nodig? Mijn paard heeft om die reden ook geen Tildren gehad, maar Hyaluronzuur.

Er is na deze foto nog naar gekeken. Vorige week vrijdag zijn er weer foto's gemaakt, en daar bleek ze wel degelijk spat te hebben in beide spronggewrichten, maar inderdaad in de vorm van botwoekeringen/haakjes. Deze foto is van 2005 (toen had ze al dezelfde problemen) en die veearts zei dat de foto's gewoon goed waren, maar ik betwijfel nu dus of ze er niet toen al last van heeft gehad!

Wat ik begreep van de veearts was juist dat Tildren voor haar een mogelijkheid is, omdat dat de botwoekeringen tegengaat/afbreekt? Ik weet er het fijne niet van verder.. maar ga zo wel even googlelen Lachen

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 22:25

ja dat is het rare. Jessie heeft dus botaanmaak bij de heupen, en moet ook tildren infuus, om het te stoppen. beetje verwarrend eigenlijk

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:08

Het is toch juis dat tildren is om het proces stil te zetten.
En volgens mij om het botaanmaak te bevorderen:
Boren ze toch meestal een gaatje in het bot, zodat het daardoor sneller gaat vormen?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 19:41

http://www.hethazewinkel.nl/viewarticle.asp?art=78

In de 3e alinea staat: Gelukkig is er sinds kort een nieuw geregistreerd diergeneesmiddel voor paarden verkrijgbaar (Tildren®) dat specifiek de osteoclasten (de botafbraak) remt.

Verward

Ps H_J: weet jij al of het arthrose is of iets anders (kan het eigenlijk wel iets anders zijn? botaanmaak=arthrose, toch?) waardoor ze botaanmaak heeft?

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 20:04

Tis me eigenlijk onduidelijk wat er nou precies is, die artsen zijn soms ook zo stug he.
Schijnt dat er nu toch nog een echo van die heupen gemaakt moet worden, om de spieren in beeld te brengen. Blijf alles vreemd vinden hoor, eerst spat en dan weer niet, ik weet niet meer wat ik vertrouwen moet.
heb besloten dat ik het allemaal maar moet zien.
Hoe gaat het met jouw paardje jenny?

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 11:06

Dames na het lezen van alle laatste reacties vraag ik me af wie van jullie ook spatbeslag heeft. Bij mijn pony is linksachter spat geconstateerd. Jammer genoeg heb ik geen foto's laten maken van rechtsachter want daar liet ze helemaal geen kreupelheid op zien. Dus zover ik weet alleen linksachter. Er is dus geadviseerd om haar op spatbeslag te zetten. Nu staat ze dus alweer een paar maanden alleen linksachter op spatbeslag. Ik vraag me af of dat nu wel juist is. Wat vinden jullie daarvan. Zou het misschien niet beter zijn om beide achterbenen op spatbeslag te zetten. Dan staat ze wel beter in evenwicht. Of niet????

Sinds ze op dat beslag staat heeft ze ook hele gevoelige broekspieren. Als je er met je vingers een zacht prikje je geeft dan schiet ze met haar kont de lucht in, zeg maar.

Haf_jessie, ben het helemaal met je eens. Soms zijn die artsen zo stug. Terwijl het zo lastig is om vast te stellen wat je nou wel kan en wat niet met je pony. Veel succes.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 12:05

Ik heb zojuist een onderzoekprotocol binnengekregen van een paard waar ik evt. interesse in heb.
Na het lezen hiervan ben ik zeer huiverig om uberhaupt te gaan kijken, wat gegevens:
Röntgenfoto's:
Straalbeen LV 1 RV 1
Kootgewricht LV 1 RV 1
Sesambeenderen LV 1-2 RV 1-2
Spronggewricht LV 2-3 RA 1-2
Osteochondrose: alles negatief.
Röntgenonderzoek andere onderdelen: Beide achterkogels: chipje (pijltje erbij: 'geen probleem'), rechter achterkogel: iets uitstulpsel op sesambeen.
Dit dressuurpaard wordt te koop aangeboden voor de hogere dressuursport.
Wat moet ik nu hiervan denken?

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 12:05

Het paard in kwestie zou bolspat hebben, vandaar dat ik dit in dit topic plaats.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 12:14

Volgensmij is het heel erg van het paard afhankelijk of hij wel of niet last heeft van de spat. (Bolspat, wat voor een vorm is dat? extra bot aanmaak?)

Wat de veearts bij mijn haf zei, is dat ze met haar foto's waarschijnlijk zelfs nog door een rontgenkeuring heen zou komen met een bemerking, ze heeft spat fase 2. Toch loopt ze hierdoor niet goed (al heeft dat ook met haar rug te maken) en is de spatproef bij haar gewoon echt zielig om te zien.
Voor een paard dat bedoeld is voor de hogere dresuursport zou ik persoonlijk niet zo snel gaan voor een paard dat al een 2-3 heeft op de foto.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 12:20

Ik zou voor een 2 of 3 ook niet gaan. Je weet nooit wat het wordt, maar als je die gevens al heb zou ik het niet doen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:54

bolspat is een zachte vorm en komt door overvulling van een of andere schede. Heeft dus niets met ´gewone´ spat te maken. Ik vind het geen verkeerd rapport (muv die 2-3), ik begrijp eruit dat hij ermee is goedgekeurd? Hoe oud is het paard?

Reageer morgen op de andere berichten, maar ik kan van Raimaer vooral melden dat ik vrijwel vergeten ben dat ze er last van had.

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 08:52

haf_jessie schreef:
Suus25 is je paard nohg jong? Jessie had het ook een tijdje, leek het net of knie even op slot schoot. Schijnt bij jonge paarden vaker voor te komen

Hi, het is helaas geen jonge pony meer... ze is vandaag net 19 geworden! maar de da heeft het uitgelegd! het komt doordat ze nu steeds meer haar bekken gaat gebruiken, ze dus op een andere manier gaat lopen. haar spieren moeten hier nog erg aan wennen waar door ze soms een soort elektrisch schokje krijgt door de werking van de spieren icm de gewrichten. Zodra dat gebeurt moet ik gewoon wat kalmer aan doen want dan zijn even haar spieren wat gevoeliger waardoor ze dus 1 dag of wat langer licht trekkend kan lopen....

zaterdag liep de aan de longe ook weer super! lekker ontspannen met haar hoofd naar beneden (zonder hulpmiddelen) en wel actief, ze liep zelfs al weer een beetje te "swingen"! ben dus heel blij! Ik mag er nu ook even weer 2 of 3 x per week op stappen en dan echt van achter naar voor rijden...Over 2 weken komt de da weer!

Lielle

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 08:57

antwoord schreef:
A "bog spavin" (bolspat) is een zachte, soms bijna "squashy", zwelling hoger op de sprong, aan de binnenvoorkant. Bolspat kan heel groot en goed zichtbaar zijn, en jaagt eigenaren van schrik aan, maar het zijn gewoon bulten, geen kreupelheid. Een paard dat in een gat stapt kan een zachte bult krijgen op de plaats waar het weefsel licht is beschadigd, net zoals jij een bult kunt krijgen als je je enkel verrekt.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 13:22

pollewops schreef:
Dames na het lezen van alle laatste reacties vraag ik me af wie van jullie ook spatbeslag heeft. Bij mijn pony is linksachter spat geconstateerd. Jammer genoeg heb ik geen foto's laten maken van rechtsachter want daar liet ze helemaal geen kreupelheid op zien. Dus zover ik weet alleen linksachter. Er is dus geadviseerd om haar op spatbeslag te zetten. Nu staat ze dus alweer een paar maanden alleen linksachter op spatbeslag. Ik vraag me af of dat nu wel juist is. Wat vinden jullie daarvan. Zou het misschien niet beter zijn om beide achterbenen op spatbeslag te zetten. Dan staat ze wel beter in evenwicht. Of niet????

Sinds ze op dat beslag staat heeft ze ook hele gevoelige broekspieren. Als je er met je vingers een zacht prikje je geeft dan schiet ze met haar kont de lucht in, zeg maar.

Mijn haflinger staat niet op spatbeslag, wel eventueel geadviseerd door de DA.
Maar ik heb met de hoefsmid besloten dat ze het pas echt krijgt als ze slecht gaat lopen,
want ze loop gewoon 100 % goed.

Is het niet handig om toch voor de zekerheid ook een foto van rechtsachter de laten maken.
Want mij haflinger was op geen enkel been kreupel en heb toch foto's laten maken,
en daaruit bleek toch dat ze in bijde benen spat had.
En dan weet je het zeker of ze daar wel of geen spat heeft, en kan je ook verder beoordelen over het spatbeslag Knipoog