Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jennyxx schreef:De foto zal wat schuin genomen zijn, dan lijken de spleten dicht. Dat was bij mijn paard ook zo. Mijn paard heeft ook de botaanmaak vorm, maar bij hem was er een ronde bult onder de onderste spleet te zien. Dus niet zo'n haakje zoals bij jouw paard. Heb wel eens gehoord dat dat ook kan bij spat. Ik zou er zeker nog eens naar laten kijken.
Maarre..een Tildrenkuur is toch juist ter stimulering van het kraakbeen en botaanmaak. Dus om de gewrichtspleten dicht te laten groeien, zodat ze geen pijn meer hebben. Maar als nu de gewrichtspleten nog schoon zijn, dan is dat toch niet nodig? Mijn paard heeft om die reden ook geen Tildren gehad, maar Hyaluronzuur.
haf_jessie schreef:Suus25 is je paard nohg jong? Jessie had het ook een tijdje, leek het net of knie even op slot schoot. Schijnt bij jonge paarden vaker voor te komen
antwoord schreef:A "bog spavin" (bolspat) is een zachte, soms bijna "squashy", zwelling hoger op de sprong, aan de binnenvoorkant. Bolspat kan heel groot en goed zichtbaar zijn, en jaagt eigenaren van schrik aan, maar het zijn gewoon bulten, geen kreupelheid. Een paard dat in een gat stapt kan een zachte bult krijgen op de plaats waar het weefsel licht is beschadigd, net zoals jij een bult kunt krijgen als je je enkel verrekt.
pollewops schreef:Dames na het lezen van alle laatste reacties vraag ik me af wie van jullie ook spatbeslag heeft. Bij mijn pony is linksachter spat geconstateerd. Jammer genoeg heb ik geen foto's laten maken van rechtsachter want daar liet ze helemaal geen kreupelheid op zien. Dus zover ik weet alleen linksachter. Er is dus geadviseerd om haar op spatbeslag te zetten. Nu staat ze dus alweer een paar maanden alleen linksachter op spatbeslag. Ik vraag me af of dat nu wel juist is. Wat vinden jullie daarvan. Zou het misschien niet beter zijn om beide achterbenen op spatbeslag te zetten. Dan staat ze wel beter in evenwicht. Of niet????
Sinds ze op dat beslag staat heeft ze ook hele gevoelige broekspieren. Als je er met je vingers een zacht prikje je geeft dan schiet ze met haar kont de lucht in, zeg maar.