Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pink_unicorn

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:53

SpikyBlue schreef:
Arabesk schreef:
Persoonlijk maakt het mij niet uit of je je paard TB of NB bekapt, zolang het maar regelmatig is (om de week, minstens één keer per maand)
Als het paard maar IJZERLOOS staat Knipoog

Oeeee... De grens tussen NB en TB wordt steeds vager.
Ik, de grote boze smid, zie hier een gouden handel.
Gewoon al mijn klanten bellen en afspreken dat ik om de twee weken kom. De ijzerklanten gooi ik eruit, die gaat een andere smid maar doen. Dan verkoop ik mijn bus, aambeeld, oven, boren en ijzers en ga ik op pad met mijn vijl en renettes. Relaxed! Clown
Helaas (nee, gelukkig) werkt het in de praktijk niet zo!

[quote]

jah idd wat is nou NB en TB volgens de meeste NBers hier niets.
en volgens de theorie hoort het wel degelijk anders te zijn.
Maar wat ik steeds lees is gewoon dat die paarden bekapt worden en
zelf af en toe bijgehouden worden nou sorry maar dat is zeker geen NB

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:58

Volgens mij mag je geen "commerciele" sites benoemen op bokt. En tja eerlijk is eerlijk, de meest bekende NB site verkoopt nu eenmaal ook een heleboel. Van boeken tot cursussen, van ragforken tot voedingssupplementen. En ze zijn niet de enige. (er zijn meer NB sites die dat doen, want naast bitloze zaken, is er vaak ook wel een cursus in de verkoop Clown)

Ik vind het mede daarom al logisch dat ze niet genoemd mogen worden, want het is dan toch een vorm van reclame.

Iedere andere site die wel informatie geeft, maar niets verkoopt of commercieel bezig is, mag wel genoemd worden.

Maar kan zijn dat dit niet de reden is hoor ... leek mij alleen maar logisch eigenlijk Clown

En ja als je het goed bekijkt, dan wijkt NB en TB niet zoveel van elkaar af.
Ik ken zelfs mensen die nooit van natuurlijk bekappen hebben gehoord, maar waarvan de paardenhoeven er beter uitzien dan van menig persoon die wel "echt" natuurlijk aan het bekappen is Knipoog

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:11

@ Spiky Blue

Hallo,

Ja... zo zou het moeten zijn. Weg die ijzers, weg aambeeld ! Je begint er al van te dromen..das een goed begin Pling . Ik weet ook wel dat dit voorlopig niet aan de orde is. De klanten blijven vragen om ijzers, die jij er als vakman, gewoon onder timmert. Iedereen is hier vrij in..geen probleem. Ik denk echter dat er langzamerhand de meningen over paardenhouden, aan het veranderen zijn. Steeds meer zal het dierenwelzijn belangrijker worden. Je ziet al dat er maneges zijn die paarden in groepen gaan huisvesten, niet meer scheren, niet meer beslaan etc, etc. Ik denk dat het beslaan van paarden op de lange duur zal gaan verminderen. Daar zullen de smeden van vandaag nog geen last van gaan krijgen...wees gerust. Toch kan het volgens mij geen kwaad om je te gaan verdiepen in het Natuurlijk bekappen, zodat je ook hier over kan gaan adviseren. In Amerika wordt het al veel meer toegepast dan hier. Lees de links eens op de site van ons. Daar staat een link bij die verwijst naar een bereden politiekorps in Amerika, dat op ijzerloze paarden rijdt en ook nog bitloos. Van zulke ervaringen kan je leren en misschien je vooroordelen iets laten afnemen. HG.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:53

@Adrian51: Niet om het een of ander, maar aan bekappen valt voor een goede smid meer te verdienen dan aan het leggen van ijzers. Waarom smeden er dan zo graag ijzers onder zouden willen timmeren, zoals hier zo graag wordt gesuggereerd, weet ik niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:02

@ Ikke, het zijn vaak de eigenaren die drammen om ijzers. Toen ik nog niks over NB wist, liep mijn HS te klagen dat elke dressuurruiter er maar ijzers onder wilde en dat dat helemaal niet goed is voor de hoeven.

Het is vaak omdat de buurman ook op ijzers staat, of omdat ze denken dat het noodzakelijk is om grip te hebben op gras.

Ik ga verder helemaal met adrian mee. Het gezeur van pensionstallen dat ze geen ruimte hebben voor natuurlijker paardenhouden word ik zoooo moe van. Hebben ze weleens een HIT actiefstal bezocht????

Dat is een enorme sprong voorwaarts voor het paardenwelzijn en neemt amper meer ruimte in dan een gewone pensionstal en zou voor de randstad een prima oplossing zijn.

Maar aangezien de meeste pensionklanten nogal grote ego's hebben en hun paard per se niet met paard X en Y op de wei wil hebben (vaak kunnen de paarden wel door één deur met elkaar maar de eigenaren niet en projecteren ze dit). Ze willen zelf als individu en bijzonder persoon behandeld worden en dat speelt onbewust ook mee in het kiezen voor paardinhokje.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:03

ikke schreef:
@Adrian51: Niet om het een of ander, maar aan bekappen valt voor een goede smid meer te verdienen dan aan het leggen van ijzers. Waarom smeden er dan zo graag ijzers onder zouden willen timmeren, zoals hier zo graag wordt gesuggereerd, weet ik niet.

Ik wil wel eens weten hoe het nou zit. Want dit hoor je vaker, maar dan lees ik ook weer:

CherokeeChum schreef:
Als smid moet je er 5 4kant beslaan per dag of 10 bekappen om er een normaal salaris aan over te houden per dag.

Dus wat levert (puur financieel gezien) nou het meeste op?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:15

arno8 schreef:
Dus wat levert (puur financieel gezien) nou het meeste op?

... Een manege waar er 20 of meer op een rij staan die allemaal klats boem van ijzers voorzien worden, zonder dat er echt heel erg nauwkeurig gelet wordt op het afgeleverde werk (als het dier zijn rondjes maar weer kan lopen). Boos!

Die paar klantjes links en rechts ergens op het platteland (shetje zus, ponietje zo en tig km verderop nog een oud paard bekappen), dat levert niet veel op.
Mijn oude hoefsmid (ja die van die slechte ijzers), had 4 dagen in de week "maneges" beslaan (zijn inkomen), en voor de grap deed hij dan 1 dag van de week de losse klantjes in de omgeving (waaronder dan dus dat shetje van mij). Maar dan wel in het manege-ram-bam-huppekee-tempo Huilen

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:38

Het verschil zit hem in de uren,paard rondom beslaan als het mee zit ongeveer een uur en een kwartier,je reistijd,materiaal,gereedschap
=investering.
Bekappen,ongeveer 30 min,alleen vijlen en renetten,tang gaat zo ongeveer
5 jaar mee+reistijd,geen,of nauwelijks materiaal investering.
Verhoudings gewijs per uur hetzelfde betaald,maar je moet er wel meer op een dag doen,en als je pech hebt meer reizen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:45

Een uur en een kwartier?
In mijn manege tijd (ja ben ook zo'n pennymeisje geweest die niet echt lette op hoe het paard gehouden werd, als ik er maar op mocht rijden), heb ik eens meegemaakt dat ik mijn rijpaard met een los ijzer van stal haalde. Oh breng die maar even naar de smid en zadel ondertussen maar verder op. In de tijd dat ik het paard zadelde, sloeg de smid er 4 ijzers (koud) onder.
Kwartiertje nog niet eens ... rondom beslagen !! (en trots dat die man erop was dat hij dat kon ..)

Dat bedoel ik dus met ram-bam-manege-tempo Boos!

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:56

Isapaardje schreef:
Een uur en een kwartier?
In mijn manege tijd (ja ben ook zo'n pennymeisje geweest die niet echt lette op hoe het paard gehouden werd, als ik er maar op mocht rijden), heb ik eens meegemaakt dat ik mijn rijpaard met een los ijzer van stal haalde. Oh breng die maar even naar de smid en zadel ondertussen maar verder op. In de tijd dat ik het paard zadelde, sloeg de smid er 4 ijzers (koud) onder.
Kwartiertje nog niet eens ... rondom beslagen !! (en trots dat die man erop was dat hij dat kon ..)

Dat bedoel ik dus met ram-bam-manege-tempo Boos!

betekend niet dat elke smid zo is...
mijn zus doet het liever niet,raad het klanten af.
en ze levert altijd goed werk als ze het wel doet.
maar denk dat manege hoefsmeden te veel aan het geld denken en daar
komt de slechte naam vandaan.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 01:00

Tsja,ik doe het dus op mijn manier.
Ik wil ze eerst zien lopen,voor ik ergens aan begin,en erna ook weer. Maar zo als ik al eerder schreef,my way, or the high way..
Dat soort werk doe ik dus niet aan mee.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 01:00

Ik zeg ook niet dat iedere smid dit doet Clown
Gelukkig niet zeg ... want dan zag het eruit.
Maar ze zijn er wel. En die hoefsmeden hebben meestal weer geen goed woord over voor hun "trage" collega's.

Althans dat is mijn ervaring in mijn zoektocht destijds naar een goede hoefsmid.

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 01:15

Hoi Allemaal,

Volgens mij dwalen we een beetje af. Het ging toch over Natuurlijk Bekappen en niet over de manier waarop een smid zijn brood verdient. Dat weten we toch al lang? 3 paarden in een uur bekappen is 120 euro en 1 paard in een uur beslaan 80 euro...dus..op een manege of grote stal liever bekappen, das simpel..zou ik financieel gezien ook liever doen. Maar daar gaat hier niet om... HG.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 01:19

Je moet beter lezen....Trouwens 40 euri voor voor 20 min bekapwerk?Wat een dure bekapper heb jij..

Ik vraag 25,en voor 5 extra vijl ik m' na 3weken nog een keer rond.

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:33

ikke schreef:

Dat zou in de praktijk zo zijn wanneer de eigenaar de bekapper elke week of elke twee weken laat komen voor onderhoud. De praktijk is echter dat het kleine onderhoud (mustangroll, flares enz) vaak wordt gedaan door de eigenaar zelf en dat de bekapper nog maar 4x of soms zelfs 1 of 2x per jaar komt. Het spreekt voor zich (lijkt mij dan) dat je je bekapper vaker laat komen wanneer je niet veel kijk hebt op hoeven of nog niet handig genoeg bent. Bepalen wanneer er door een prof naar de hoeven moet worden gekeken is het meest lastige van het verhaal, maar dat geldt ook voor beslagen paarden. Er is al een paar keer opgemerkt dat deze vaak te lang op het beslag blijven staan met alle gevolgen van dien en vaak is dat ook een centenkwestie of gewoon onwetendheid van de eigenaar.

Ik heb zelf een jaar geleden een paard gekregen met ernstig verwaarloosde hoeven, er zaten verticale scheuren in de toon die tot halverwege de hoef een halve centimeter breed waren. Ze zijn er nu nog niet uit terwijl ze al heel vaak bekapt is en ikzelf de druk zoveel mogelijk van de toon afhoud. Echt NIEMAND die er ook maar een opmerking van schande over maakte. Terwijl het andere paard wat bij die mensen is weggehaald ernstig overgroeide hoefijzers had, dat was met twee goeie bekapbeurten over maar dat was dan weer wel schandalig.

Groeten Edith

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:35

Adrian51 schreef:
@ Spiky Blue

Hallo,

Ja... zo zou het moeten zijn. Weg die ijzers, weg aambeeld ! Je begint er al van te dromen..das een goed begin Pling . Ik weet ook wel dat dit voorlopig niet aan de orde is. De klanten blijven vragen om ijzers, die jij er als vakman, gewoon onder timmert. Iedereen is hier vrij in..geen probleem. Ik denk echter dat er langzamerhand de meningen over paardenhouden, aan het veranderen zijn. Steeds meer zal het dierenwelzijn belangrijker worden. Je ziet al dat er maneges zijn die paarden in groepen gaan huisvesten, niet meer scheren, niet meer beslaan etc, etc. Ik denk dat het beslaan van paarden op de lange duur zal gaan verminderen. Daar zullen de smeden van vandaag nog geen last van gaan krijgen...wees gerust. Toch kan het volgens mij geen kwaad om je te gaan verdiepen in het Natuurlijk bekappen, zodat je ook hier over kan gaan adviseren. In Amerika wordt het al veel meer toegepast dan hier. Lees de links eens op de site van ons. Daar staat een link bij die verwijst naar een bereden politiekorps in Amerika, dat op ijzerloze paarden rijdt en ook nog bitloos. Van zulke ervaringen kan je leren en misschien je vooroordelen iets laten afnemen. HG.

Haha.. Nee hoor ik droom er niet van. Dromen
Wees niet bang, ik timmer niet lukraak ijzers onder een paard omdat de klant dat graag wil. Als ik een paard besla, sta ik zelf altijd achter de beslissing om dat te doen omdat ik van mening ben dat sommige paarden wel degelijk beter af zijn op ijzers. Anders zou ik niet achter mijn vak staan en mijn werk niet goed kunnen doen. Daarvoor heb ik dit vak niet gekozen.
De paarden die niet op ijzers hoeven, staan er bij mij dan ook niet op.
Adrian51, ik heb helemaal geen vooroordelen over NB zoals jij denkt, nog sterker, ik heb me er zelfs eerst in verdiept om zo mijn eigen mening te kunnen vormen voordat iemand me kon beinvloeden. Ik heb er veel over gelezen en ben zelfs samen met een collega naar een cursusdag geweest om te kijken wat ik ervan vond en om te praten en discussieren met de 'prof NBer' die daar lesgaf. Ik heb daaruit mijn conclusies getrokken en ben van mening dat sommige dingen best goed kunnen zijn, maar niet voor alle paarden! Ik vind het jammer dat veel mensen denken dat je alle paarden hetzelfde kan houden en behandelen. Bull!
Over het beslaan binnen een kwartier: knap zeg! Kan ik niet. Doe er zeker vijf kwartier over. Kijk wel gelijk het hele paard na, hoe hij beweegt en eruit ziet, alles erop en eraan. Op mijn eigen tempo en manier. Haastige spoed is zelden goed!

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:09

@Spiky Blue

..gelukkig maar, want dromen zijn bedrog !

Wees eens eerlijk...zou jij klanten met, in jouw ogen, geschikte paarden daarvoor, aanraden om Natuurlijk te gaan bekappen ?

Ja.. een ervaren bekapper kan een onbeslagen paard in ongeveer 15 minuten bekappen. Met tang de hoefwand eraf, met hoefmes de zool uitgehold, met de renet in 2 a 3 halen de straal bijgesneden en paar halen met de rasp om de wand gelijk te maken. Ik kijk niet op een paar minuten daarbij hoor !! Het is meer de strekking van het verhaal.

Als jij het doet, zoals je verteld...alleen maar lof !

HG.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:25

Adrian51 schreef:
@Spiky Blue

..gelukkig maar, want dromen zijn bedrog !

Wees eens eerlijk...zou jij klanten met, in jouw ogen, geschikte paarden daarvoor, aanraden om Natuurlijk te gaan bekappen ?

Ja.. een ervaren bekapper kan een onbeslagen paard in ongeveer 15 minuten bekappen. Met tang de hoefwand eraf, met hoefmes de zool uitgehold, met de renet in 2 a 3 halen de straal bijgesneden en paar halen met de rasp om de wand gelijk te maken. Ik kijk niet op een paar minuten daarbij hoor !! Het is meer de strekking van het verhaal.

Als jij het doet, zoals je verteld...alleen maar lof !

HG.

Er zijn inderdaad kunstenaars die in een kwartier goed werk kunnen leveren. Maar zelf zou ik er niet op vertrouwen dat je met een kunstenaar hebt te doen als je bekapper binnen een kwartier klaar is. Er zijn helaas mensen die naar een clinic van Pete Ramey gaan en dan denken: hee, die kan het snel, als ik het ook zo doe, verdien ik per dag tien keer zo veel! Tenminste, dat heb ik van mijn bekapper gehoord. Ik geloof haar, omdat ik het zelf heb meegemaakt dat mijn bekapper wel heel snel klaar was(dat was voordat ik op haar overstapte).

Zelf ben ik minimaal een uur en een kwartier bezig met een van mijn paarden. En als ik zo snel ben, geef ik mezelf een klopje op mijn schouder. Het meeste tijd ben ik nog kwijt aan kijken.

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 01:30

@ ARNO

Ik had het over TB-ers he ! Ik doe ook een uur over elk paard van mij..beetje lopen, beetje kijken, gezelligheid kent geen tijd ! Wat is er nou mooier om te zien dat je eigen paard lekker ontspannen loopt zonder ijzers ? HG.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:32

Het grote verschil zit in het regelmatig bijhouden zoals al eerder gezegd hier. Een TB-er komt met een beetje geluk iedere 6 weken bij een paard. Hij moet heel wat meer doen dan de NB-er die bij een paard komt waar nauwelijks wat aan hoeft te gebeuren.

Ik hou de hoeven van mijn pony dermate regelmatig bij dat ik nooit meer tijd kwijt ben dan 5 minuten per hoef.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:28

Isapaardje schreef:
Het grote verschil zit in het regelmatig bijhouden zoals al eerder gezegd hier. Een TB-er komt met een beetje geluk iedere 6 weken bij een paard. Hij moet heel wat meer doen dan de NB-er die bij een paard komt waar nauwelijks wat aan hoeft te gebeuren.

Ik hou de hoeven van mijn pony dermate regelmatig bij dat ik nooit meer tijd kwijt ben dan 5 minuten per hoef.

ja maar denk niet zo zeer dat dit komt omdat de hoefsmid niet vaker wil komen ik denk dat
de eigenaars te lang wachten en dat kan weer verschillende oorzaken hebben

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:41

je kan je HS toch niet om de week laten komen? Dat is wel de frequentie waarmee wij de hoeven bijvijlen... Haha!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:49

Ja, dus ?? Alleen als je aan nb doet mag je zelf vijlen?

Mijn paard staat voor op ijzers, maar achter houden we zelf bij. De smid kijkt er zo'n 2 x per jaar naar om te controleren. Tevens snijdt mijn smid nauwelijks aan de straal of zool.

En als je om de week je paard vijlt ben je toch zeker niet minimaal een uur en een kwartier kwijt ? M'n paard ziet me aankomen Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:54

Nee Craignethan, dat zegt ze niet. Er wordt door pink_unicorn aangegeven dat het aan de klant zelf ligt dat ie de hoefsmid niet vaker laat komen. Waarna Arabesk aangeeft dat dat vrijwel niet te doen is, omdat het om wekelijks bijhouden gaat.

Dus niet zoals jij het interpreteert, dat je alleen zelf mag vijlen als je aan nb doet. Pling

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:06

JoviBan schreef:
Nee Craignethan, dat zegt ze niet. Er wordt door pink_unicorn aangegeven dat het aan de klant zelf ligt dat ie de hoefsmid niet vaker laat komen. Waarna Arabesk aangeeft dat dat vrijwel niet te doen is, omdat het om wekelijks bijhouden gaat.

Dus niet zoals jij het interpreteert, dat je alleen zelf mag vijlen als je aan nb doet. Pling

Nee, het wordt niet zo gezegd, maar er wordt wèl gesuggereerd dat alleen NB-ers dat zouden doen. Alsof er niet bosjes TB-ers naar de vijl grijpen om kleine oneffenheden weg te werken.