[discussie] Hoefijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:19

linky schreef:
Onze "gebruiks" paarden staan ALTIJD op ijzers, nooit een probleem mee gehad...................... we hebben paarden sinds 1971.......
Maae onze fokmerries lopen NOOIT op ijzers, waarom zouden ze? Ze komen nooit uit de wei...............
Laat iedereen a.u.b. in zijn/haar waarde, GOED beslag heeft nog nooit een paard gekost maar als je het niet wilt, dan niet toch? Haha! Haha!

nog nooit? pfff ik kan er zo een paar opnoemen uit mn eigen omgeving Nagelbijten / Gniffelen

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:27

Dat snap ik niet !
Ijzers veroorzaken atrose?
Mn pony staat al zo lang ik weet op ijzers en dat is al zeker 15 jaar.
Mijn pony kan niet meer zonder ijzers lopen dus laat ik ze er lekker onder !
En ben pas nog naar de kliniek geweest voor iets, en ze kreeg zelfs een 1tje voor atrose. Terwijl mn pony 28 is
Dus dat feit gaat niet op ....

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:33

Wendy schreef:
Escardo schreef:
.

Daarnaast vind ik het wel erg jammer dat de meningen in deze topic niet worden gerespecteerd van elkaar, iedereen(en vooral de NBers) willen en drukken hun mening er door... beetje jammer vind ik..

De pot verwijt de ketel Slapen
Vind je dit zelf wel een respectvolle uitspraak?

Ja, ik vind van wel, maar dat is mijn mening...
Het enige wat ik lees is dat het ontzettend slecht is voor je paard, en zelfs als er uitleg wordt gegeven dat een paard beter loopt op ijzers en slecht loopt op voeten, wordt er nog niet normaal gereageerd.. dat vind ik jammer ja...

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:35

Helemaal mee eens Escardo ! Knipoog Ach gut

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:44

quote="Escardo"]
Wendy schreef:
Escardo schreef:
.

Daarnaast vind ik het wel erg jammer dat de meningen in deze topic niet worden gerespecteerd van elkaar, iedereen(en vooral de NBers) willen en drukken hun mening er door... beetje jammer vind ik..

De pot verwijt de ketel Slapen
Vind je dit zelf wel een respectvolle uitspraak?

Ja, ik vind van wel, maar dat is mijn mening...
Het enige wat ik lees is dat het ontzettend slecht is voor je paard, en zelfs als er uitleg wordt gegeven dat een paard beter loopt op ijzers en slecht loopt op voeten, wordt er nog niet normaal gereageerd.. dat vind ik jammer ja...
[/quote]

Ik ben het hier ook mee eens....

opala schreef:
Switchx: Ik ben benieuwd of dat verbetering geeft. Hoe kun je een paardenvoet revalideren wanneer het helemaal los van de grond wordt gehouden Clown . Een voet moet je stimuleren door bodemcontact op zachte bodem en wanneer mogelijk uitbreiden naar hardere bodem. Iets waarvan je de functie ontneemt zal aftakelen. Hoe langer je ze van de grond afhoudt, hoe minder de kans dat je paard nog zonder hulpmiddelen kunt, oftewel hoe langer de periode zal zijn dat de voet weer normaal kan functioneren.

Hoe vaak hoor je niet "mijn paard kan niet zonder ijzers". Laat het een les voor iedereen zijn. Begin er gewoonweg niet aan. Doe een bekapcursus en zorg samen met je smid dat je paard regelmatig en goed bekapt wordt.

Ik ben idd ook benieuwd of het werkt Haha! Ik ben namelijk weer niet voor die bekap cursus....mensen gaan dan zelf zitten prutsen aan de hoef wat in mijn ogen veel slechter is dan hoefijzers Vork

Mijn paard heeft een overdraaide kogel gehad,
ze stond met ijzers toen ik haar kocht meteen onderuit laten halen waarna ze dus opeens met een overdraaide kogel stond. De da dacht eerst dat ze haar pezen had afgescheurt mijn instructeur dacht zelfs dat het gebroken was. Ik kon mooi met haar naar utrecht naar de kliniek waar ze een week heeft gestaan....daarna nog een paar weken alleen maar stal rust en toen wer langzaam op bouwen. Ze kan niet zonder ijzers omdat ze anders haar hoeven/been niet goed kan afrollen waardoor ze dus last krijgt van de rest van haar been. Ik heb haar liever zonder ijzers maar dat is gewoon niet mogelijk. Haar hoeven zijn zo ondiep dat als ze zonder ijzers staat ze gewoon helemaal op de straal loopt en daarbij heb ik dan grote kans dat ze niet goed meer loopt + ernstigere gevolgen. Ik heb het vaak met verschillende hoefsmeden, een Da en instructeurs overgehad om haar op blote voeten te laten lopen...allemaal raden ze mij het af.

Ik vind niet dat je er ijzers ondermoet leggen voor de show, of als je paard op ijzers heeft gelopen en ze gaan brokkelen, dit is heel normaal i.v.m oude nagel gaten. dat gaat wel weer over maar als het om iets medisch gaat dan snap ik dat je je paard op ijzers/speciaal beslag zet.
Laatst bijgewerkt door __Esther__ op 20-08-06 20:14, in het totaal 2 keer bewerkt

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:50

@switchx: Ben het met je eens, alleen verschillen de meningen er nogal over wat nu echt een medische reden is.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:02

knolliepower schreef:
@switchx: Ben het met je eens, alleen verschillen de meningen er nogal over wat nu echt een medische reden is.

Oke..daar zijn idd de meningen over verdeeld maar ik vind een medische reden ernstige aandoeningen zoals hoefkatrol ontsteking bijvoorbeeld of als je paard zonder ijzers veel pijn heeft en niet meer kan/durft te lopen/ platvoeten. Als het paard zonder ijzers been problemen krijgt. Wat ik geen medische reden vind zijn brokkel hoeven/ snel slijten/ hoefijzers voor de show.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:09

[/quote] nog nooit? pfff ik kan er zo een paar opnoemen uit mn eigen omgeving Nagelbijten / Gniffelen[/quote]

Nou, kom maar op dan, met naam, datum en indien mogelijk telefoonnummer; bewijzen graag........................... Knipoog Knipoog Knipoog

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:16

ze zeggen dat je paard eerder atrose kan krijgen als ze op ijzers lopen, maar ze zeggen toch ook dat je kanker kan krijgen als je met links schrijft....? Natuurlijk bekappen kan idd voor veel paarden de oplossing zijn. Maar ijzers kunnen dat ook....eigenlijk een eindeloze discussie

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:28

Het is idd een eindeloze discussie.

Als ik kijk naar mijn paarden, heb ik er eentje die waarschijnlijk niet meer van haar ijzer af komt en twee die er niet op komen Knipoog.

Mijn pony heeft goede hoeven en heeft ze sowieso niet nodig. Mijn jaarling zullen we het maar niet aandoen om met ijzers in de wei rond te lopen Haha!. *LOL*

Mijn merrie is een ander verhaal, al vanaf het begin dat ik haar heb problemen met die hoeven gehad. Ik wilde haar eigenlijk ook van de ijzers af hebben, dus ijzers eraf. Ze liep heel erg gevoelig, maar dat zou wel bijtrekken. Na 2 jaar liep ze nog steeds gevoelig op het harde. Vorig jaar is ze hoefbevangen geweest doordat de nageboorte te lang erop heeft gezeten, wat het natuurlijk ook allemaal geen goed gedaan heeft. Ze is wel helemaal genezen van de bevangenheid, maar ze liep nog steeds hetzelfde als ervoor. Gevoelig dus.

Sinds een maand of twee heb ik een nieuwe smid. Hij heeft er bij haar Natural Balance ijzers onder geslagen, ze loopt als een trein! En haar hoeven scheuren en brokkelen ook niet meer zo, dus ik ben tevreden OK dan! .

Tuurlijk zou ik haar ook liever zonder ijzers hebben, want laten we eerlijk zijn, dat scheelt op jaarbasis een hoop geld Knipoog . Maar ik heb geen zin in een paard dat constant gevoelig op het harde loopt.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:09

Iedereen heeft het hier over belemmering van het hoefmechanisme en de nagelgaten etc, als kwalijke gevolgen van hoefijzers.
Maar wat ik eigenlijk zelf het slechts en meest verontrustend aan hoefijzers vind zijn de extra trillingen die het veroorzaakt in de zachte weefsels. Een metaal is nu eenmaal rigide en veert niet mee bij impact.
Ik vraag me af hoe voorstanders van hoefijzers dit argument kunnen ontkrachten? Of gaan we dan maar standaard overal siliconen zooltjes tussen steken?

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:23

Luckystory schreef:
Iedereen heeft het hier over belemmering van het hoefmechanisme en de nagelgaten etc, als kwalijke gevolgen van hoefijzers.
Maar wat ik eigenlijk zelf het slechts en meest verontrustend aan hoefijzers vind zijn de extra trillingen die het veroorzaakt in de zachte weefsels. Een metaal is nu eenmaal rigide en veert niet mee bij impact.
Ik vraag me af hoe voorstanders van hoefijzers dit argument kunnen ontkrachten? Of gaan we dan maar standaard overal siliconen zooltjes tussen steken?

Sinds wanneer brengt een lagere trillingstijd (hogere frequentie) schade aan weefsels toe? Hoe kom je hier in godsnaam bij? Echt weer zo'n hocus pocus verhaal.

En de hoef en de gewrichten dempen de schok en dit gebeurt met een ijzer nog steeds hoor! De hoef kan nog steeds voldoende uitzetten (als je smid tenminste goed kan beslaan)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:43

Luckystory schreef:

Ik gok dat dit laatste enigzins op mij slaat, omdat ik degene was die zei dat de extra trillingen - als die er al zodanig zijn - opgevangen worden door de zolen van mijn paard. Deze zolen zitten er bij mijn paard vanwege medische redenen onder. Als ik ernaast zit en je had het tegen iemand anders, sorry. Tong uitsteken

Waar komt het trillingsverhaal vandaan? En waarom zou dat schadelijk zijn? Ik geloof best dat een hoef met ijzer meer trillingen zal hebben dan blootsvoets. Alleen is het ijzer zo dik dat die trilling niet zodanig krachtig zal zijn, dat het enige schade toe zal brengen. Ook raakt het ijzer niet in een keer de grond, maar rolt het zich (samen met de hoef) af. Hierdoor is het niet een krachtstoot die doordreunt tot in z'n knieen, maar een vloeiende beweging. Zeker als je een soort breakoverbeslag hebt, rolt het ijzer goed af en geeft het weinig trilling. Ik geloof dus niet zozeer dat dit een goed tegenargument voor ijzers is. Maar mocht je iets hebben om het tegendeel te bewijzen, sta ik daar graag voor open.

Ik ben tegen ijzers "voor de sier", laat ik dit maar nog een keertje zeggen. Maar ik blijf erbij dat ijzers een hoop paarden helpen en niet slecht voor ze zijn, mits juist gebruikt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 23:11

Hippotha schreef:
Ik zal het onderzoek opzoeken, maar ik moet vanavond weg.
Het komt er dus nog aan.... Vork

Ben heel erg benieuwd wanneer het er aankomt Schijnheilig

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 23:44

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 00:01

De ziekte van Raynaud wordt veroorzaakt door apparaten die zelf trillngen voortbrengen, zoals boormachines e.d.. Eén van onze elektromonteurs lijdt daar helaas aan.

Dit kun je niet met ijzers vergelijken, die brengen zelf immers geen trillingen voort? Of je moet ijzers hebben met een aan/uit knop Knipoog. Ze brengen alleen hardere schokken over. Over de gevolgen daarvan ben ik nog niks concreets tegen gekomen, maar dat zal vast wel bestaan - als iemand dat weet hou ik me aanbevolen!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 00:19

sanne83 schreef:
en gelijk maar een duidelijke site over hoefijzers:
http://www.thenakedhoof.com.au/html/art ... hoeing.htm

Duidelijke site over hoefijzers? Meer paardnatuurlijk voor de Britten (of Amerikanen, waar de site ook vandaan komt). Als je je site the naked hoof noemt, ben je volgens mij al bevooroordeeld, maar uitgaande van het goede van de mens ben ik toch maar weer even een kijkje gaan nemen. De eerste pagina kopt meteen al met "Harmful effect of shoeing". Wellicht duidelijk, maar niet echt objectief te noemen.

Even een paar quotes van de site:

Citaat:
A barefoot horse is capable of performing all the tasks that could be expected of a horse, without requiring any kind of protection of the hoof, PROVIDED that the hoof has not been weakened or deformed by the actions of man through unnatural treatment and living conditions.

Een van de weinige dingen waar ik me in kan vinden op deze site, hoewel de formulering me weer erg tegenstaat. Maar goed, er zit een kern van waarheid in. Een gezond paard heeft geen hoefijzers nodig.

Citaat:
Professor Smedegards' publications make clear that shoeing prevents the hoof mechanism from working, if for no other reason that the horse is forced to walk unnaturally (the whole hoof impacts the ground at the same time, and the horse cannot break over naturally). A normal hoof contacts the ground first at the rear and side, then breaks over.

Hmm.....breakoverbeslag? Need I say more?

Citaat:
That a horse with such damage is still able to walk is due largely to the fact that the nerves have mostly become non-functional.

Nog zo'n aparte uitspraak van deze site. Zoals ik al zei, een Engelse paardnatuurlijk. Clown

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 00:20

In de tweede link staat een stukje over raynaud, en waarom paarden ev vergelijkbare symtomen kunnen krijgen (en hoe dat verband zou kunnen hebben met laminitis-> denk aan road-founder). Ik heb wel eens gehoord dat ook mensen die ijzer bewerken (bijv hoefsmeden..) het syndroom van raynaud kunnen krijgen, vandaar..

Ik ben zelf trouwens bezorgder over de verminderde schokdemping en de contractie van de hoef door ijzers Knipoog
(ik zou het mijn eigen gewrichten echt niet aan willen doen, lopen op ijzeren schoenen...)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 00:21

Omdat het zo'n interessant onderwerp is ben ik zelf even gaan zoeken naar dat trilingsonderzoek. Bij "Luca Bein", de man wiens onderzoek genoemd wordt in de 2e link van Sanne83, kwam ik steeds bij een wijnmaker terecht Verward Achteraf niet zo gek...

Ook kwam ik een hele interessante discussie tegen op www.horseshoes.com, waar zowel voor- als tegenstanders van ijzers komen. Het onderzoek van dhr Bein naar trillingsfrequenties van ijzers kwam hier ook nog in aan de orde, én de volgende post waarin het wijn maken gelijk verklaard wordt Haha! :

Citaat:
Hello Peter,
I spoke to Dr. Bein and his wife back in Feb or March. He is a wine maker in South Africa now afrer retiring from vet practice.
I asked about his study showing that shoes cause damaging vibes, and he said that the barefoot only crowd has taken things out of context, and that he suports proper horseshoeing. If you private message me I can get you contact info.
Welcome aboard,
Bill

Tsja.....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 00:33

Ik had die discussie ook al gevonden Haha!
Ik weet wel dat er verschillende onderzoeken zijn die gebruikt worden om totaal verschillende conclusies uit te trekken. Bijv onderzoeken van pollit worden door strasser gebruikt om de verminderde bloedtoevoer naar de hoef te bewijzen, terwijl ook een farmaceutische industrie er mee aan de haal is gegaan om een bepaald medicijn er mee te "bewijzen". Iedereen gebruikt bepaalde bevinden om er z'n eigen conclusies aan te verbinden.
Ik zeg ook niet dat er geen onderzoek moet komen, maar of iets veroorzaakt wordt door trillingen of door een verminderde schokdemping of... is waarschijnlijk nauwelijks uit te zoeken.

Ik ben trouwens benieuwd wat hij dan van de rest van zijn onderzoek vind? Hij was toch ook degene die uitgevonden had dat de schokabsorptie met 60-80% afneemt met ijzers op asfalt?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 01:05

Misschien moeten we Bill eens mailen voor zijn adres Knipoog - want ik ben daar ook allemaal heel benieuwd naar! "Helaas" vertrek ik morgen voor een week naar een gehucht in Duitsland waar ik geen internet heb, maar na die week zal ik eens verder gaan zoeken Lachen.

Oh, en nu je de naam toch noemt, wat me bij Strasser in haar boeken tegen valt is de vaagheid, in uitspraken als "een aanzienlijk aantal paarden krijgt last van....", en "het is zeer waarschijnlijk dat dit schade veroorzaakt". Wees dan want concreter denk ik dan, ik wil haar graag geloven maar het wordt zo wel erg moeilijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 08:05

Hippotha schreef:
En de hoef en de gewrichten dempen de schok en dit gebeurt met een ijzer nog steeds hoor! De hoef kan nog steeds voldoende uitzetten (als je smid tenminste goed kan beslaan)

Maar waarom zou je een gewricht zwaarder willen belasten met meer schokken?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:21

Omdat voor een aantal paarden dit het verschil maakt tussen met en zonder pijn kunnen lopen? Omdat een verkeerde hoefstand gecorrigeerd kan worden? Als de gewrichten al zoveel zwaarder worden belast met ijzer dan zonder, waar ik nog steeds niet in geloof, kan dit alsnog niet opwegen tegen de voordelen van een ijzer (zoals bijv. een regelmatig paard, een groot voordeel).

Kijk, bij een gezond paard zou ik er geen ijzers onder slaan om de simpele reden dat als je gaat sleutelen aan iets dat werkt, er een grote kans is dat je het verprutst. Maar als blijkt dat het voor het paard niet werkt om blootvoets te lopen, kan het een hele goede oplossing zijn.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:34

Als ijzers zoooooooo slecht zijn waarom hebben ze ze dan 100 jaar gelden dan al uitgevonden? En waarom bestaan er dan hoefsmeden?
Zucht........ Slapen Slapen
Er is zoveel slecht voor je paard als je na gaat denken. Clown

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:03

IJzers bestaan al wel wat langer dan 100 jaar Haha! Knipoog

Tsja, ik zie ook liever geen paard met pijn lopen. Als een ijzertje uiteindelijk dan de enige optie is zou ik het ook doen hoor. Ik ben wel bereid om het gebruik van het paard aan te passen aan de mogelijkheden. Als dat dan inhoudt dat we niet kunnen springen oid, tsja, dan doe ik dat.

De richtlijn zou voor mij in ieder geval zijn dat het welzijn van het paard voor alles gaat. Als ik voor dat welzijn iets moet doen wat eigenlijk tegen mijn principes ingaat, tsja, wat is dan belangrijker? Dat mijn paard zonder pijn leeft of mijn principes? Ik ga toch echt voor het eerste al vind ik bepaalde principes echt wel heel belangrijk.

Maar op het weitje waar mijn paard staat wil ik dan weer geen paarden met ijzers, maar dat is niet principieel maar uit praktische overwegingen Knipoog