[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:39

Softijs schreef:
Nou, vandaag was de hoefsmid dus langsgekomen. Hij zei dat haar achterhoeven helemaal in orde waren en haar voorhoeven de witte lijn een heel klein beetje naar voren stak (zoiets Tong uitsteken) Hij zei dat het waarschijnlijk wel over zou gaan als we zouden wachten, dat het met de tijd zou genezen. Godzijdank wat ben ik blij Haha! Haar losse straal was gelukkig ook niets ergs. Dus nu is ze weer netjes bekapt en ik heb weer zekerheid Lachen

Denk je er wel om dat je je paard een beetje op dieet houdt?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:42

dynamiek schreef:
Softijs fijn dat jouw paardje in orde is.

3 juli komt mijn eigen smid mijn paard beslaan en kunnen we zien hoe de witte lijn is, nu kan ik namelijks niks zien door ijzer en zooltjes en gel. ben zo benieuwd.

Misschien is er (nog) wel niets te zien, duurde bij mij tot afgelopen maandag voordat je wat kon zien. Het duurt namelijk een tijdje voordat de hoef zover is doorgegroeid totdat je wat kunt zien. Bij Kylian was er een kleine verbreding van de witte lijn, ongeveer een milimeter, hoefsmid denkt niet dat het hoefbeen gekanteld is.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 14:54

Ik denk dat het sinds vandaag minder gaat met dynamiek ik voel weer hartslag in der benen, heb nu al 3 gevoelt vandaag 2x ervan voelde ik haar hartslag de 3e keer niet, gelijk weer buikpijn zal ze weer bevangen zijn? Ze loopt wel goed trouwens heb er ook niet aan het werk gehad sinds 5 dagen geleden, dus het kan niet van het rijden komen.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:40

vervelend zeg dat het nu weer niet goed gaat met dynamiek!!!
heb je iets veranderd in dr voer? weer op het land gezet ofzo?
ben wel benieuwd waar het aan ligt!

marco gaat over een paar weken op speciaal beslag, me hoefsmid zweert erbij en zegt dat het dan helemaal goed komt. hij loopt nu ook alweer helemaal goed hoor maar op de weg nog te gevoelig.
staan die van jullie ook op ijzers?

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:14

Kymalin schreef:
Softijs schreef:
Nou, vandaag was de hoefsmid dus langsgekomen. Hij zei dat haar achterhoeven helemaal in orde waren en haar voorhoeven de witte lijn een heel klein beetje naar voren stak (zoiets Tong uitsteken) Hij zei dat het waarschijnlijk wel over zou gaan als we zouden wachten, dat het met de tijd zou genezen. Godzijdank wat ben ik blij Haha! Haar losse straal was gelukkig ook niets ergs. Dus nu is ze weer netjes bekapt en ik heb weer zekerheid Lachen

Denk je er wel om dat je je paard een beetje op dieet houdt?

Doe ik Lachen
mijn pony staat niet op ijzers. Gompie strompelt nog steeds door de wei, zal ik toch weer wat pijnstillers vragen aan de DA of niet?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:59

Je zou in ieder geval even met de dierenarts kunnen bellen om te overleggen wat nou verstandig is. Bij twijfel bel ik altijd gewoon.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:03

dynamiek schreef:
Ik denk dat het sinds vandaag minder gaat met dynamiek ik voel weer hartslag in der benen, heb nu al 3 gevoelt vandaag 2x ervan voelde ik haar hartslag de 3e keer niet, gelijk weer buikpijn zal ze weer bevangen zijn? Ze loopt wel goed trouwens heb er ook niet aan het werk gehad sinds 5 dagen geleden, dus het kan niet van het rijden komen.

Bij Kylian kwam de hartslag ook nog een aantal keren terug. Advies van mijn dierenarts was bewegen! Vooral omdat hij te dik was en dus sneller met beweging zou afvallen en beweging zorgt voor een betere doorbloeding. Ik doe nog steeds na het rijden de benen een poosje afspuiten ook i.v.m. de doorbloeding.

Ik zou, als ik jou was, niet in paniek raken maar vooral op haar beweging letten. Zolang ze pijnloos loopt, toch met haar rijden, lekker rechtuit stappen en een beetje draven. En zie die hartslag maar als een teken dat je vooral niet meer moet gaan voeren en weiden dan dat je nou doet, haar stofwisseling heeft nog het nodige op te ruimen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:17

Oke gelukkig dus ik schrok alweer.

En idd ik heb er omdat ze toch goed loopt weer op der stukkie gezet met der plakkie hooi.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:24

Bij Kylian was de hartslag na 3 weken weg, na een week kwam het weer en dat heeft aangehouden tot een week of 3 4 geleden. Volgens de dierenarts was dat vaag maar hij zei ook dat alleen een hartslag in de koot/kogel geen bevangenheid is en dat ik gewoon goed z'n bewegingsapparaat in de gaten moest houden, dat was veel belangrijker. Ikzelf denk dat het gewoon de naweeen van de stofwisseling is.

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:30

de DA komt tussen 2 en 3 uur langs vandaag Lachen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:43

@Softijs;

wat zei de dierenarts?

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:34

Nou, we hadden Gompie eventjes laten draven links en rechtsom. Linksom liep ze echt heel erg regelmatig, maar rechtsom zakte ze steeds door haar linkervoorvoetje. De DA zei ook dat Gompie rechtsom haar rug vastzette, maar toen hij haar wat had gemasseerd was dat weer beter. Hij zei dat linksom ze heel soepel deed met haar rug, maar dat hij veel grotere passen verwachtte, terwijl als je aandrijft in stap ze meteen in draf valt. Het ligt gedeeltelijk aan de hoefbevangenheid zei de DA, maar hij snapte niet waarom ze dan nog steeds zo'n korte pasjes maakte. Morgen gaan we toch even nakijken of ze niks aan haar gewrichten heeft, want de DA zei dat het wel erg lang duurde. We hadden wel een groot compliment gekregen voor de gespierde billen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:38

Compliment is altijd leuk Haha! ! Heeft hij op de voeten ook nog een hoeftang gezet om te kijken of ze nog gevoelige voeten heeft?

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:59

Nee dat niet, had hij misschien wel beter kunnen doen. Maar morgen dus om 10 uur worden foto's gemaakt, om zeker te weten of het niet in de gewrichten zit. Als het nog steeds komt door de hoefbevangenheid krijgt ze waarschijnlijk speciaal beslag Lachen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:06

Misschien is het een idee om hem te vragen of hij dan ook meteen even met de hoeftang in de hoeven wil knijpen om te controleren of hij daar ook een gevoelige reactie op geeft. Zo ja dan kun je je afvragen of het zin heeft om foto's van de gewrichten te laten maken. Want vasthouden in de rug kan ook een gevolg zijn van pijnlijk lopen. Dus dat zou ik eerst willen uitsluiten voordat je foto's maakt. Is dan ook zonde van je geld, kun je je paardje beter een speciaal beslagje voor geven Knipoog

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:49

Hoi, ik zou mijn eigen ook graag willen melden hier, om verschillende ervaringen uit te wisselen.

Ik heb ook een ex-bevangen pony, een 10 jarige haflinger.
Ze is bevangen geworden na een boxrust, omdat ze was gevallen op d'r knieeen.
Helaas is ze in d'r boxrust gewoon doorgevoerd als een sportpaard, en dat is haar bijna fataal geworden.
Inmiddels 2 jaar later hebben we nog steeds last van dit voorval.
Haar leven heeft aan een zijde draadje gehangen, haar zooltje was bijna open, en ze heeft 8 weken in het gips gestaan.
Gelukkig is alles (bijna) goed gekomen, helaas heeft ze niet meer van die super uitgestrekte gangen, maar dat kan allemaal nog terug komen.
Mijn pony blijft haar leven lang op een streng dieet staan, komt niet meer op het gras, en wordt elke dag een uur getraind.
Ook zijn snoepjes en tussendoortjes zeer steng verboden.

Ik ben nog altijd bang dat het ooit weer terugkomt, ik wilde haar eerst laten dekken, maar ik ben bang dat ze na de geboorte weer bevangen raakt, aangezien ze er dan weer wat vatbaar voor zijn.

De hoefsmid v. Nassau uit Oudgastel, houd haar voeten in de gaten, en de controles doen ze in Roosendaal.

Hoe gaat dat bij jullie?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:51

Mexxuna, wat een toestand zeg. Gelukkig gaat het weer een stuk beter met je pony. Enig idee hoe het kan dat het na 2 jaar nog niet volledig in orde is? Is het hoefbeen ook gekanteld?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:29

Kinke schreef:
Mexxuna, wat een toestand zeg. Gelukkig gaat het weer een stuk beter met je pony. Enig idee hoe het kan dat het na 2 jaar nog niet volledig in orde is? Is het hoefbeen ook gekanteld?

Ja het hoefbeen was gekanteld, en bij één voet is het een wonder dat het er niet doorheen geschoten is..
Het gips heeft het doordrukken tegen gehouden.
Op zich liep ze na een jaar wel weer redelijk, maar ze kreeg een terugslag.
Als ze gekeurd zou moeten worden, zou ze ook afgekeurd worden, haar voeten zijn gewoon niet goed meer.
Nu we bij v. Nassau zijn, gaat het heel erg goed, en heeft ze zelfs geen speciaal beslag meer.
Wel blijven er knobbels uit haar hoef groeien, het heeft een enorme schade aangericht zie je wel..
Ik ben ook nog steeds zo bang dat het ooit weer fout gaat.. ik doe zo mijn best!
Het was vreselijk om je pony met 4 benen in de lucht te zien liggen, en volop aan het gillen is...

Maar gelukkig gaat het nu goed, we zijn weer wedstrijden aan het rijden, en lopen, springen en bokken gaat als een trein! Lachen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:03

maar het hoefbeen zit dus nog niet weer op de goede plek?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 22:09

Bij mijn paard is het ook 2 jaar geleden dat ze bevangen is geworden, met 2 gekantelde hoefbenen voor.
Het gaat heel erg goed met haar. Zo goed dat we haar hebben laten dekken.

Mexxuna, wat weet je van de risico's op hoefbevangenheid na de bevalling? Het aan de nageboorte blijven staan is mij bekend, maar zijn er meer risico's?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:41

Kinke schreef:
maar het hoefbeen zit dus nog niet weer op de goede plek?

Ja, zover we op de foto's zien, is het aardig naar zijn plek terug geduwd, maar 100% goed komt het natuurlijk niet meer.
Ik kan er in iedergeval weer de sport mee in, en dat had ik nooit durven dromen.

Over de drachtigheid: Het is bekend dat bij koudbloeden, haflingers, fjorden e.d. de nageboorte er vaak moeilijker af komt dan bij kwpn-ers, en als je paard al gevoelig is voor bevangenheid, is er natuurlijk een grote kans dat ze weer ziek wordt.
En ik wil dat risico niet nemen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:55

Mexxuna schreef:
Hoi, ik zou mijn eigen ook graag willen melden hier, om verschillende ervaringen uit te wisselen.

Ik heb ook een ex-bevangen pony, een 10 jarige haflinger.
Ze is bevangen geworden na een boxrust, omdat ze was gevallen op d'r knieeen.
Helaas is ze in d'r boxrust gewoon doorgevoerd als een sportpaard, en dat is haar bijna fataal geworden.
Inmiddels 2 jaar later hebben we nog steeds last van dit voorval.
Haar leven heeft aan een zijde draadje gehangen, haar zooltje was bijna open, en ze heeft 8 weken in het gips gestaan.
Gelukkig is alles (bijna) goed gekomen, helaas heeft ze niet meer van die super uitgestrekte gangen, maar dat kan allemaal nog terug komen.
Mijn pony blijft haar leven lang op een streng dieet staan, komt niet meer op het gras, en wordt elke dag een uur getraind.
Ook zijn snoepjes en tussendoortjes zeer steng verboden.

Ik ben nog altijd bang dat het ooit weer terugkomt, ik wilde haar eerst laten dekken, maar ik ben bang dat ze na de geboorte weer bevangen raakt, aangezien ze er dan weer wat vatbaar voor zijn.

De hoefsmid v. Nassau uit Oudgastel, houd haar voeten in de gaten, en de controles doen ze in Roosendaal.

Hoe gaat dat bij jullie?

Hoi Mexxuna,

Tjonge, wat een verhaal! Maar wel hoopgevend voor iedereen die nu nog met problemen kampt.

Mijn paard was in maart van dit jaar bevangen. Ondertussen rij ik ook gewoon weer wedstrijden en hij is helemaal rad. Hij staat nog steeds streng op dieet (hij was ook veel te dik maar hij veranderd langzaam maar zeker in een lekker slank ding Pling ). Daarnaast zorg ik dat hij veel beweging krijgt, hij krijgt speciaal voer van Dodson & Horrell en ik voel nog steeds iedere dag of ik een hartslag bij z'n kogel voel. Hij mag een uurtje per dag de wei in en voor de rest staat hij op zwart zand met een plakkie hooi.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:51

Mexxuna, hoe kan het dat er nog steeds 'bobbels' in de hoef ontstaan? Kan me niet voorstellen dat het komt door het hoefbeen? En na 1 tot 1 1/2 jaar is de hoef helemaal vernieuwd?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:27

Kymalin voer jij dit voer?

Mag ik eens vragen wat zon zak kost en is echt voor hoefbevangenpaarden, hoeveel geef jij per dag aan je paard?

Safe & Sound
High fibre feed for horses and ponies at risk from laminitis.

Formulated after extensive research Safe & Sound was developed to provide optimal nutrition for horses and ponies at risk from laminitis. A high fibre, low starch (less than 10%), low fructan diet, Safe & Sound provides the correct amount of calories for light work or for horses and ponies at rest.

Safe & Sound contains a combination of key ingredients to help combat some of the issues relating to laminitis:-

QLC anti-oxidants to help promote long term health and neutralise free radical activity.
MSM for its soothing properties.
Biotin to maintain hoof integrity.
Omega 3 & 6 fatty acids and linseed to promote coat condition.
Stand Free herbs blended to help support healthy hooves.
Yea-Sacc to aid digestion and promote beneficial bacteria in the hind gut.
Enriched with vitamins and bioplex minerals.

In addition Safe & Sound contains a blend of low calorie short chop fibre and a unique 'nutri-nut' which helps to maximise chewing and eating time which is essential for promoting healthy digestion as well being ideal for slowing down greedy feeders and providing occupational therapy.

Ingredients
Oatfeed, Wheat, Wheatfeed, Full Fat Soya Meal, Vegetable Oil, Full Fat Linseed, Cereal Straw, Grass Chaff, Chopped Cereal Straw, Grass, Cane Molasses, Unmolassed Sugar Beet, Limestone, Dicalcium Phosphate, Salt, Calcined Magnesite, Yea-Sacc, Fruits & Herbs

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:31

Nederlandse versie gevonden

Safe & Sound : vezelrijk voer speciaal ontworpen voor paarden en pony’s die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid

Safe & Sound is één van de vele innovatieve Dodson & Horrell producten die uniek zijn in de markt. Safe & Sound werd door wetenschappelijk en universitair onderzoek ontwikkeld om tegemoet te komen aan de noden van paarden en pony’s die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Safe & Sound is scoort op vele vlakken : stimulans voor kauwen en langere ‘eettijd’, hoog in vezels, laag in zetmeel, gesupplementeerd met vitamines, mineralen en biotine met specifieke ondersteuning van de hoefkwaliteit.

Safe & Sound is het enige product dat echt helpt bij paarden en pony’s die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid!

Analyse Verteerbare energie
Eiwit
Vet
Vezel
As
Vitamine A
Vit. D3
Vit. E

8,0 MJ/kg
8,5%
3,8%
22,0
8,8%
8.250 iu/kg
1.200 iu/kg
85mg/kg

Gebruik : voor paarden en pony’s gevoelig voor hoefbevangenheid

Verpakking & Prijs : 18kg plastic zak – 15,21 euro (13,69 euro afgehaald)