natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:57

Ik ken ook een zeer goede hoefsmid die zich nu verdiept in anatomisch bekappen. Hij doet beide, en als het kan /mag van de eigenaar haalt hij de ijzers weg.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:12

Arabesk schreef:
Waarom zou je stoppen met roken als je er pas over 50 jaar aan dood gaat?

Ik vind dat toch niet zo'n eerlijke vergelijking. Van roken is voldoende aangetoond dat je er o.a. longkanker van kunt krijgen. Maar WAT is nou precies de schade die ijzers toebrengen? Dat het de schokken minder dempt en trillingen versterkt doorgeeft is bekend. Maar WAT betekent dat nu concreet voor het paard? Welke gezondheidsschade heeft dat tot gevolg? Want er worden heel veel paarden heel gezond oud mét ijzers.

Toen ik voor het dekentopic aan het zoeken was naar de gemiddelde leeftijd van in het wild levende paarden, kwam ik ook een heel interessant onderzoek tegen naar het voorkomen van artrose bij deze paarden. Bij wilde paarden vanaf vijf jaar werd al artrose aan de onderste gewrichten geconstateerd, en hoe ouder hoe erger! Dat komt overeen met onderzoek bij de zgn oermensen. In het wild leven is niet bepaald een pretje! Daarom vraag ik me af hoever je moet gaan met het nabootsen van natuurlijke omstandigheden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:20

de hoogfrequente trilling veroorzaken op lange termijn botwoekeringen in gewrichten

tandartsen hebben hier ook last van -> door hun tandartsboor

'vroeger' was roken ook niet schadelijk en de man die het eerste artikel publiceerde waarin hij suggereerde dat het schadelijk was werd eerst tien jaar lang uitgejauwd.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:22

In het wild lopen paarden zo'n 50 km per dag over keiharde rotsachtige ondergrond. Paarden in NL niet. Dat verklaard denk ik een deel van die artrose

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:31

Lenneke_ schreef:
In het wild lopen paarden zo'n 50 km per dag over keiharde rotsachtige ondergrond. Paarden in NL niet. Dat verklaard denk ik een deel van die artrose

Dit waren paarden uit een wilde populatie uit Nieuw Zeeland, die meer over velden zwierven dan over rotsen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:34

Arabesk schreef:
de hoogfrequente trilling veroorzaken op lange termijn botwoekeringen in gewrichten

Waar vind ik daar meer over, want juist hierover heb ik gezocht maar niks zinnigs kunnen vinden. Artrose is in feite ook niks meer en minder dan botwoekeringen in gewrichten, en komt dus ook bij jonge wilde paarden voor.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:36

AstraGirlie schreef:
Ik ken ook een zeer goede hoefsmid die zich nu verdiept in anatomisch bekappen. Hij doet beide, en als het kan /mag van de eigenaar haalt hij de ijzers weg.

Dat snap ik nu niet. Iets op 2 manieren doen.
Er is maar 1 manier en dat is een bekapping die bij dat paard hoort.
Als je achter je vak staat en dit goed beheerst switch je niet zo makkelijk...
en doe je zeker geen 2 dingen naast elkaar.

En wat een flauwekul nu weer? anatomisch bekappen......bekappen niet alle goede hoefsmeden a.h.v. de anatomie van het paard?

Het lijkt erop dat steeds meer mensen een slaatje willen slaan door het opgooien van allerlei termen die zogenaamd vernieuwend zijn en dan nog al het andere afkraken...bah...bah...
Het wordt tijd dat er in Nederland eens een wet wordt aangenomen, zoals nu in Duitsland het geval is en die is er niet voor niets gekomen.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:42

promptertje schreef:
Arabesk schreef:

Waar vind ik daar meer over, want juist hierover heb ik gezocht maar niks zinnigs kunnen vinden. Artrose is in feite ook niks meer en minder dan botwoekeringen in gewrichten, en komt dus ook bij jonge wilde paarden voor.

Hier is niets zinnigs over, want het is onzin.
Hoe kan nu een kortere trillingstijd botgroei bevorderen?

Atrose is ook het verdwijnen van het kraakbeen uit het bot, waardoor het brozer en dus ruwer wordt. Dit heeft met leeftijd en aanleg en voeding te maken en niets met ijzers of wat dan ook.

Ik vind dit soort dingen mensen voor niets bang maken.
Ijzers zijn niet slecht, anders waren er niet zoveel paarden gezond oud mee geworden en liepen ze er niet zo goed op.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:55

Hippotha schreef:
Ijzers zijn niet slecht, anders waren er niet zoveel paarden gezond oud mee geworden en liepen ze er niet zo goed op.

Het is niet zo dat alle paarden op ijzers gezond oud worden. En dat je ergens gezond oud mee wordt, betekent niet dat het dus goed is. Misschien waren die paarden wel ouder geworden zonder ijzers. Daar kan niemand iets zinnigs over zeggen.

Dat sommigen liever afwachten totdat het 100% wetenschappelijk bewezen is dat NB geen kwaadaardige methode is, kan ik ergens wel begrijpen, maar toch is het wat vreemd.

Ik zou er iig eens goed zelf over nadenken en doen wat me zelf het beste lijkt.
Dat er niemand met een eigen negatieve ervaring kan komen, is voor mij een teken aan de wand. Dat sommige hoefsmeden zo ontzettend fel tekeer gaan tegen natuurlijk bekappen zonder zelf met ook maar 1 goed voorbeeld (uit eigen ervaring) te kunnen komen, zegt mij ook wel wat. De enkele negatieve ervaringen waar ik van hoor, komen steeds weer door prutsers. Tja, je moet nu eenmaal geen prutser aan je paard laten prutsen.

Om te voorkomen dat iemand nu voor de zoveelste keer zegt: "Maar er is geen opleiding en hoe kun je controleren of iemand een prutser is?"
Er is wel een opleiding en op de website van die opleiding kun je prima zien wie er met die opleiding bezig zijn.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:01

arno8 schreef:
[
Dat er niemand met een eigen negatieve ervaring kan komen, is voor mij een teken aan de wand.
[/quote]

Ik heb zowel op bokt als op een ander forum in twee maanden nu van 4 mensen gelezen dat ze weer overgestapt zijn op ijzers, na 2-3 jaar NB te hebben gedaan. Dat ze nu toevallig niet in dit topic posten, wil niet zeggen dat ze er niet zijn!

En voor mijn sport ís er geen alternatief, met onze training op onze ondergrond moet ik ijzers. Daar valt niet tegenop te groeien qua hoeven.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:05

Het is zo jammer dat er hier op Bokt een aantal mensen zijn die alle kwalen toewijzen aan het niet natuurlijk met je paard omgaan.
Zij willen koste wat kost hun eigen denken sterker maken door al wat niet natuurlijk is af te keuren.
Daar is Bokt niet voor bedoeld.
Ik denk dat ijzers niet per definitie slecht zijn en ook blootvoets lopen zal heus niet slecht zijn.
Gewoon goed voor je paard zorgen, goed eten, beweging en de juiste verzorging en hoefverzorging.
De paarden van vroeger zijn niet meer de paarden van nu.
Behalve dan de shetlander, ijslander enz. Dus Arabesk, Arno8 en al die andere NB'ers. Val nu niet altijd meteen diegene aan die anders denken dan jullie.
Verder denk ik dat zowat alles al over natuurlijk bekappen in dit topic is gezegd dus stel ik voor om dit topic te sluiten want we vallen steeds in herhalingen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:16

Citaat:
Het is zo jammer dat er hier op Bokt een aantal mensen zijn die alle kwalen toewijzen aan het niet natuurlijk met je paard omgaan.
Zij willen koste wat kost hun eigen denken sterker maken door al wat niet natuurlijk is af te keuren.

Dat vind ik ook zo jammer want ik ben geintresseerd in beide dingen.
Ik gebruik van de tradionele manier veel maar begin ook steeds meer dingen van de andere kant te bekijken.

Maar het lijkt wel of je er ook niet tussen in mag zitten.

Een ijzer hoeft in mijn ogen niet verkeerd te zijn. Waar het vaak verkeerd gaat is
1 : een slechte hoefsmid
2 : een eigenaar die denkt dat het ijzer nog wel 2 weken langer kan...en ik denk zelfs dat hier de grootste fout zit.

Vind natuurlijk bekappen erg intressant maar ook nog erg eng om aan te beginnen.

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:19

Het is ook niet zo dat alle paarden die zonder ijzers lopen gezond oud worden, Arno...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:20

poppekontje schreef:
Daar is Bokt niet voor bedoeld.

Slapen gaan we weer. Omdat iemand een andere mening heeft wil hij 'koste wat kost zijn eigen denken sterker maken'.
Hetzelfde zou je kunnen zeggen van 'de andere kant' en het zou hetzelfde resultaat opleveren: geen bijdrage aan de discussie.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:21

oestinja schreef:
Het is ook niet zo dat alle paarden die zonder ijzers lopen gezond oud worden, Arno...

Dat klopt, waar heb ik geprobeerd die indruk te wekken?

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:37

Hier... Het is niet zo dat alle paarden op ijzers gezond oud worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:37

poppekontje schreef:
Dus Arabesk, Arno8 en al die andere NB'ers. Val nu niet altijd meteen diegene aan die anders denken dan jullie.
Verder denk ik dat zowat alles al over natuurlijk bekappen in dit topic is gezegd dus stel ik voor om dit topic te sluiten want we vallen steeds in herhalingen.

NB-ers, NA-ers en NH-ers worden dikwijls beticht van "aanvallen", "door de strot duwen", "mening opdringen" en wat al niet meer. Terwijl alle meningen en inzichten van niet-NB-ers, niet-NA-ers en niet NH-ers gewoon geaccepteerd zijn en heeft niemand moeite mee.
Dat is toch vreemd.

In iedere discussie heb je voors en tegens. En om nou telkens tegen één "groep" (om mensen maar over één hoop te gooien) te zeggen dat ze hun mond moeten houden, vind ik wel bizar.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:46

oestinja schreef:
Hier... Het is niet zo dat alle paarden op ijzers gezond oud worden.

En waar in die quote zeg ik dan iets over paarden zonder ijzers?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:01

Het zou ontzettend schelen wanneer elke deelnemer aan dit topic zich al ingelezen had in de diverse boeken en sites. Dat je niets aanneemt van een willekeurige Bokker daar kan ik inkomen, we zijn allemaal mensen nietwaar, maar neem het dan aan van mensen welke ons voorwerk hebben gedaan Pling . Voor geinteresseerden heb ik een verwijzing naar eigenlijk "verplichte" kost.

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:13

Ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat de voorstanders van NB het bijna als een crime beschouwen als je je paard op ijzers laat rondlopen. Soms vind ik dat bijna respectloos overkomen, er posten hier ook mensen die bijna hun hele leven tussen de paarden-op-ijzers hebben rondgelopen en heus wel het nodige afweten van paarden. En paardehoeven.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:18

...
On topic?

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:49

Zoals je wilt Arno. Ik kan je nog wel even een voorbeeldje geven. Mijn opa was vroeger melkrijder, dat houdt in de melk bij de boerderijen ophalen en in bussen op de wagen naar de melkfabriek brengen. Dit gebeurde twee maal per dag, de route besloeg in totaal zo'n 20 kilometer, dus ongeveer 40 kilometer per dag. Hij had altijd twee paarden voor de wagen omdat de vracht zwaar was met de volle bussen melk. Tussen het melkvervoer door werden de dieren overdag ook nog gewoon ingezet voor het overige boerenwerk. Het type paard wat hier in mijn familie voor werd gebruikt waren voornamelijk zware warmbloeden, Oldenburger types, ook wel paarden afkomstig van Ameland. In de regel haalden deze paarden onder deze toch wel zware omstandigheden de 22 wel. Maar wel op ijzers. Hoe hadden ze dit ooit zonder hoefbeslag moeten klaren? Je kunt nog zo'n fan zijn van NB, maar dan had een paard het in deze omstandigheden echt geen jaar uigehouden. Want zonder ijzers zou dit nooit hebben gekund.
En hoe denk je het aan te pakken met koetspaarden van grote stalhouderijen, paarden die alleen maar met een koets of ander soort rijtuig over de verharde wegen lopen, elke dag weer?

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:52

oestinja schreef:
Ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat de voorstanders van NB het bijna als een crime beschouwen als je je paard op ijzers laat rondlopen. Soms vind ik dat bijna respectloos overkomen, er posten hier ook mensen die bijna hun hele leven tussen de paarden-op-ijzers hebben rondgelopen en heus wel het nodige afweten van paarden. En paardehoeven.

Hier ben ik het mee eens, zo vat ik het ook op, en niet alleen hier.
Sommige onderschriften die ik ook van de naturals lees. Het komt er gewoon opneer dat ze al het traditionele maar dom en stom vinden. Ach iedereen moet maar zelf weten wat ie doet. MIjn paard staat op ijzers, word geschoren en krijgt dna 2 dekens op, loopt in allerhande beenbescherming en staat niet het hele jaar buiten. Ach en alle anderen die dat anders doen die doen dat maar , daar ga ik me niet aan storen. Volgens mij is mijn paard best gelukkig en heeft hij totaal geen last vand e ijzers, mocht dat wel zo zijn dan had mijn goed opgeleide gediplomeerde hoefsmid dat vast allang opgemerkt. Geen kwakzalvers bij mijn pony! Dat zit me nog het meeste dwars. Dat dit ongediplomeerde mensen zijn die NBers.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:53

oestinja schreef:
Zoals je wilt Arno. Ik kan je nog wel even een voorbeeldje geven. Mijn opa was vroeger melkrijder, dat houdt in de melk bij de boerderijen ophalen en in bussen op de wagen naar de melkfabriek brengen. Dit gebeurde twee maal per dag, de route besloeg in totaal zo'n 20 kilometer, dus ongeveer 40 kilometer per dag. Hij had altijd twee paarden voor de wagen omdat de vracht zwaar was met de volle bussen melk. Tussen het melkvervoer door werden de dieren overdag ook nog gewoon ingezet voor het overige boerenwerk. Het type paard wat hier in mijn familie voor werd gebruikt waren voornamelijk zware warmbloeden, Oldenburger types, ook wel paarden afkomstig van Ameland. In de regel haalden deze paarden onder deze toch wel zware omstandigheden de 22 wel. Maar wel op ijzers. Hoe hadden ze dit ooit zonder hoefbeslag moeten klaren? Je kunt nog zo'n fan zijn van NB, maar dan had een paard het in deze omstandigheden echt geen jaar uigehouden. Want zonder ijzers zou dit nooit hebben gekund.
En hoe denk je het aan te pakken met koetspaarden van grote stalhouderijen, paarden die alleen maar met een koets of ander soort rijtuig over de verharde wegen lopen, elke dag weer?

Inderdaad! Als je die blootvoets laat lopen, dat zou pas slecht zijn.

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:59

Verder zie ik toch in mijn omgeving dat eigenlijk alle paarden die intensief worden gereden of aangespannen 1. beslagen zijn en 2. daar nooit hinder van ondervinden. En dan tel ik ook de sportpaarden mee die toch wel prestaties moeten leveren dus op gezonde voeten rond moeten lopen. De ellende haal je binnen als je te lang wacht met bekappen en opnieuw beslaan maar als je het goed laat bijhouden door een goede smid, en die zijn er heus wel, kan een paard makkelijk tot op hoge leeftijd zijn werk doen op gezonde voeten. Natuurlijk lopen er ook minder goede hoefsmeden rond maar die pik je er toch zo uit mag ik aannemen. Ik wel tenminste.