Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:Waarom zou je stoppen met roken als je er pas over 50 jaar aan dood gaat?
Lenneke_ schreef:In het wild lopen paarden zo'n 50 km per dag over keiharde rotsachtige ondergrond. Paarden in NL niet. Dat verklaard denk ik een deel van die artrose
Arabesk schreef:de hoogfrequente trilling veroorzaken op lange termijn botwoekeringen in gewrichten
AstraGirlie schreef:Ik ken ook een zeer goede hoefsmid die zich nu verdiept in anatomisch bekappen. Hij doet beide, en als het kan /mag van de eigenaar haalt hij de ijzers weg.
promptertje schreef:Arabesk schreef:de hoogfrequente trilling veroorzaken op lange termijn botwoekeringen in gewrichten
Waar vind ik daar meer over, want juist hierover heb ik gezocht maar niks zinnigs kunnen vinden. Artrose is in feite ook niks meer en minder dan botwoekeringen in gewrichten, en komt dus ook bij jonge wilde paarden voor.
Hippotha schreef:Ijzers zijn niet slecht, anders waren er niet zoveel paarden gezond oud mee geworden en liepen ze er niet zo goed op.
arno8 schreef:[
Dat er niemand met een eigen negatieve ervaring kan komen, is voor mij een teken aan de wand.
[/quote]
Citaat:Het is zo jammer dat er hier op Bokt een aantal mensen zijn die alle kwalen toewijzen aan het niet natuurlijk met je paard omgaan.
Zij willen koste wat kost hun eigen denken sterker maken door al wat niet natuurlijk is af te keuren.
poppekontje schreef:Het is zo jammer dat er hier op Bokt een aantal mensen zijn die alle kwalen toewijzen aan het niet natuurlijk met je paard omgaan.
Zij willen koste wat kost hun eigen denken sterker maken door al wat niet natuurlijk is af te keuren.
Daar is Bokt niet voor bedoeld.
oestinja schreef:Het is ook niet zo dat alle paarden die zonder ijzers lopen gezond oud worden, Arno...
poppekontje schreef:Dus Arabesk, Arno8 en al die andere NB'ers. Val nu niet altijd meteen diegene aan die anders denken dan jullie.
Verder denk ik dat zowat alles al over natuurlijk bekappen in dit topic is gezegd dus stel ik voor om dit topic te sluiten want we vallen steeds in herhalingen.
oestinja schreef:Hier... Het is niet zo dat alle paarden op ijzers gezond oud worden.
oestinja schreef:Ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat de voorstanders van NB het bijna als een crime beschouwen als je je paard op ijzers laat rondlopen. Soms vind ik dat bijna respectloos overkomen, er posten hier ook mensen die bijna hun hele leven tussen de paarden-op-ijzers hebben rondgelopen en heus wel het nodige afweten van paarden. En paardehoeven.
oestinja schreef:Zoals je wilt Arno. Ik kan je nog wel even een voorbeeldje geven. Mijn opa was vroeger melkrijder, dat houdt in de melk bij de boerderijen ophalen en in bussen op de wagen naar de melkfabriek brengen. Dit gebeurde twee maal per dag, de route besloeg in totaal zo'n 20 kilometer, dus ongeveer 40 kilometer per dag. Hij had altijd twee paarden voor de wagen omdat de vracht zwaar was met de volle bussen melk. Tussen het melkvervoer door werden de dieren overdag ook nog gewoon ingezet voor het overige boerenwerk. Het type paard wat hier in mijn familie voor werd gebruikt waren voornamelijk zware warmbloeden, Oldenburger types, ook wel paarden afkomstig van Ameland. In de regel haalden deze paarden onder deze toch wel zware omstandigheden de 22 wel. Maar wel op ijzers. Hoe hadden ze dit ooit zonder hoefbeslag moeten klaren? Je kunt nog zo'n fan zijn van NB, maar dan had een paard het in deze omstandigheden echt geen jaar uigehouden. Want zonder ijzers zou dit nooit hebben gekund.
En hoe denk je het aan te pakken met koetspaarden van grote stalhouderijen, paarden die alleen maar met een koets of ander soort rijtuig over de verharde wegen lopen, elke dag weer?