Hoefkatrolontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 17:05

Ik denk dat de moeilijkheid is dat elk paard zo verschillend reageert op diverse vormen van hoefkatrol en je daarom ook niet 1 oplossing kunt geven: wel of geen ijzers, wel of niet rijden etc.
Mijn eigen ervaring is toch dat je vooral zelf goed naar je paard moet kijken en je eigen gevoel en ervaring volgen. Je mag best kritisch staan tegenover HS en DA, zij zijn ook niet alwetend en jouw paard kan net wel een vorm van HKO hebben waarvoor een andere oplossing beter geschikt is dan die zij adviseren. Ik heb zowel de DA, hoefsmid als osteopaat laten kijken en hun adviezen beluisterd. Daaruit neem ik zelf een beslissing. Voorbeeld: de DA adviseerde ijzers met zolen, terwijl ze altijd blootsvoets liep. Had mijn twijfels omdat ik sterk geloof in het bewegingsmechanisme van de hoef zelf. Twee weken op ijzers gehad, het werd zeker niet beter. Per ongeluk trapte ze er 1 af, zodat de andere er ook af moest en eigenlijk ging het vanaf toen weer beter. Conclusie: veel paarden kunnen baat hebben bij (speciale) ijzers, mijn merrie dus duidelijk (nog) niet.
Hetzelfde is met het geven van supplementen, ook dat is persoonlijk, probeer zelf uit en kijk wat verbetering lijkt te geven.
Ook de manier waarop je je paard beweging geeft, aan de hand, weidegang, onder het zadel, bepaal je zelf en je kijkt hoe je paard het beste loopt, liefst vooruit gaat en zich gelukkig voelt. Want dat laatste vind ik ook erg belangrijk. Mijn merrie wordt er nl niet gelukkig van als ze alleen maar in de wei loopt, ze wordt beetje narrig, dominant en mist duidelijk het samen iets ondernemen. daarom ben ik voorzichtig weer grondwerk gaan doen en lekker buiten stappen onder het zadel, een wereld van verschil, ze is weer helemaal blij ook al loopt ze niet helemaal soepel!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:28

mijn pony moet een maand stappen nu aan de hand om aan haar nieuwe schoenen te wennen en om de verrekte band/pees weer goed te krijgen maar ze is ook helemaal niet happy zo, hoop dat we na die maand weer lekker aan de slag kunnen... al is het maar heel weinig int begin.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:46

Ik weet sinds een paar dagen dat mijn paard hko heeft 2-3 en 4,we dachten dat hij van de zomer bevangen was en is daar voor behandeld met break over ijzers.Dat werkte echt super,maar nu weten we dat hij nooit bevangen is geweest maar dat het hko was.Dus ik heb 1 troost, hij mag in een wei staan met mals gras.Ik bel morgen de smit voor nieuwe break over ijzers, maar hoe trainen jullie je paarden? De mijne moet spieren krijgen maar hoe pak ik dat aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:54

Een goede instructeur zoeken die je kan helpen met rechtrichten en goed vezamelen (maar vooral niet duikelen!). IMO moet elke goede isntructeur dit kunnen, mijn ervaring is echter dat er blijkbaar maar weinig goede instructeurs zijn. Veel afwisselen qua oefeningen. In de bak rij ik zo'n 2 a 3x per week, meestal hooguit een half uurtje. Ik ben in het begin veel buiten gaan rijden en lange rechte stukken gedraafd. Dit is goed voor spieropbouw en niet zo belastend als cikels rijden. Ook heb ik mijn paard regelmatig met de pessoa gelongeerd op een zo groot mogelijke cirkel en evenveel op biede kanten. Zo werd haar achterhand sterker. Ik merk eigenlijk pas nu ik een goede instructeur heb, dat ze écht haar achterhand gebruikt en recht wordt.

Rust roest, dus vooral niet stil zetten, dan beter een rustig stapritje maken! Afgaan op je gevoel! Je zult niet direct 100%verbetering zien met de ijzers...maar verbeteren doet t vast wel!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:27

Het probleem is dat hij erg dun is en hij is naar de kliniek geweest 4 dagen maar ze kunnen niet vinden waarom hij zo dun is.Ik kan dus voorlopig niet rijden en hem dus alleen maar uitlaten buiten, de bak is veel te zwaar nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:33

Zet hem dan lekker op de wei, even weiderust kan ook geen kwaad. Kan ie zeg weer een beetje vol eten. Lekker veel hooi aanbieden. Misschien is longeren met de pessoa wel mogelijk in de bak? T hoeft natuurlijk ook niet gelijk, als het weer droger wordt, wordt de bak wellicht ook beter...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:38

Bij ons zijn geen weides helaas dat is allemaal erg ver weg, en ik wil hem iedere dag in de gaten houden zodat ik weet dat hij voldoende te eten krijgt.Bij ons mag maar 3 maanden per jaar je stal leeg staan en ik heb die 3 maanden al op gebruikt helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:42

Lekker veel ruwvoer geven... Op verschillende plekken in zn stal een bultje leggen. Lekker wandelen, eventueel heuveltjes op en af om zn achterhand te versterken. En als t mogelijk is, longeren met pessoa...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:00

Dat logeren ga ik van de week weer oppakken, is het een idee om slobber bij te voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:02

Als ie dat lekker vindt, kun je wel wat voeren, maar waar is ie ingevallen? Als ie ingevallen is in zn buik, dus zeg maar tussen zn ribben en zn liezen, dan heb je meer aan ruwvoer...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:05

Hij is eigenlijk overal ingevallen maar de veearts wil hem eerst 6 weken op veel ruw voer hebben kijken of dat werkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:06

Dat lijkt me logisch, ruwvoer is een goede 'vuller' de vertering daarvan duurt een stuk langer. Lekker goed ruwvoer geven!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:13

Marleen (dames excuses voor het zomaar inbreken in dit topic), volgens mij heb je ontzettend veel goede tips gehad, waar je vervolgens niets mee doet?
Hoe vaak moet er gezegd worden dat ruwvoer het belangrijkst is en je paard dus meer moet krijgen dan een plukje of 1 plakje?

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:25

Ook mijn paard heeft een HKO. in haar rechtervoorbeen.
We hebben nu nog 2 weken te gaan, maar stel dat ze weer lekker kan rijden, zou ik dan echt les moeten gaan nemen die specifiek gericht is op rechtrichten? is er dan alleen goed mee te rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:34

Iertje IMO moet elke goede instructeur je kunnen helpen met rechtrichten. Dit is de basis van het rijden.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:49

ik ga zodra ik het weer een beetje op de rails heb,
en misschien duurt dat nog wel lang,
wel iemand raadplegen die mij puur kan helpen met rechtrichten enz.

ze moet nog 2 weken rust en 2 maal daags stappen.

al is het er vandaag met dit weer niet van gekomen, baal ik van, heb elke dag nog 2 maal daags gestapt maar met dit weer is ze zo goed als niet te hanteren. dus heb ik er maar een paar minuutjes van gemaakt..

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:04

skippy1 schreef:
Iertje IMO moet elke goede instructeur je kunnen helpen met rechtrichten. Dit is de basis van het rijden.

Daar heb je gelijk in, MAAR ik heb nooit echt les gehad dat specifiek op rechtrichten gericht is. (a. omdat mijn paard elke keer kreupel was, toen ik dus nog niet wist dat ze een hoefkatrol had. b. Ik de rest van de tijd wel les heb gehad, maar nooit specifiek op rechtrichten. Voor zover ik weet, want ik weet nog niet wat er precies bedoelt wordt met rechtrichten. Ik weet wel dat het voor een paard belangrijk is.)
Mijn vraag is een beetje moeilijk uit te leggen. Haha!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:36

Marleen: leuk,eerst zegt je smid dat je paard hoefbevangen is,en dat je hem maar een plakje hooi op een dag mocht geven,nu blijkt het hko.

Wat voeren betreft,als je het eten geeft in plaats van in de zak te laten staan,zoals bij je vorige topic is gebleken,dan zal hij wel wat bijkomen.!!

[MD] Hij is moe en lusteloos

En anders ga je bij zoeken eens zoeken op usar.

Het is erg een paard met hko te hebben,En zulke paarden hebben dus extra zorgen nodig,mooi dat zoveel mensen hen die ook geven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:44

savath schreef:
Marleen: leuk,eerst zegt je smid dat je paard hoefbevangen is,en dat je hem maar een plakje hooi op een dag mocht geven,nu blijkt het hko.

Wat voeren betreft,als je het eten geeft in plaats van in de zak te laten staan,zoals bij je vorige topic is gebleken,dan zal hij wel wat bijkomen.!!

[MD] Hij is moe en lusteloos

En anders ga je bij zoeken eens zoeken op usar.

Het is erg een paard met hko te hebben,En zulke paarden hebben dus extra zorgen nodig,mooi dat zoveel mensen hen die ook geven.

Ik volg marleen_usar niet meer hoor. Hoefbevangen en nu weer HKO?

Twee totaal verschillende dingen Ziek

Júist als ze hoefbevangen zijn, moeten ze veel hooi eten. Want als je ze te snel teveel laat afvallen komen er teveel afvalstoffen kwijt die zich ophopen in de hoef én ......... juist hoefbevangenheid veroorzaken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 08:07

Ze dachten van de zomer dat hij bevangen was maar dat blijkt niet zo te zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 08:12

Omdat hij met breakover ijzers snel weer goed liep dachten ze aan bevangenheid, maar dat was toen niet zo de foto wijzen nu iets anders uit.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 08:18

Sorry maar dit is geen topic om daar over te discussieren.
Als zij zegt dat haar paard HKO heeft en hier tips wil is ze welkom.
Discussieren tussen welles en nietus kan ook via pb.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 08:35

Laulau: het is niet om te discusieren wel of niet,we willen jullie gewoon wakker schudden dat deze vrouw de gekste dingen aanhaalt om even in de aandacht te staan,bekijk haar vorige topics die ze gestart heeft,of zoek even met het woord usar op bokt.

We willen respect voor de mensen van dit topic die echt alles doen voor hun paardje,en dan vaak nog afscheid moeten nemen!!

Bij marleen gaat het om de aandacht,en hoe ze die verkijgt maakt haar niets uit,ik vind het wat beledigend voor de mensen die haar goede raad willen geven,en dan enkele dagen later is het probleem bij haar opgelost!!
Ik ga verder niet dicusieren over het wel of niet van de waarheid,doe even de moeite en bekijk de vorige topics.
Trek dan zelf je conclusies!!

ze luisterd niet naar tips!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:28

Iertje: het moet een onderdeel zijn van je lessen. En als je er specifiek naar vraagt, moet elke instructeur je helpen bij het extra erop letten. Ik heb mijn instructeur ernaar gevraagd. We hebben eerst gewerkt aan het goed rechtrichten en gaan nu langzaam verder met andere oefeningen, maar allemaal op de basis die we hebben wat rechtrichten betreft. Ik zou zeggen: zoek een goede instructeur, vraag ernaar, werk eraan en ga vandaaruit verder met je training.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:45

he,marleen ben je er weer?Gezellig!!
Ga je nu alle goede tips wel opvolgen?of je kunt natuurlijk als je het zat bent weer een nieuw topic starten,en zo blijf je bezig.....