Een ijzerloos dilemma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:18

Veel over het harde lopen zorgt ook niet automatisch voor betere en harde hoeven.
De vorm van de hoef is ook belangrijk, zo heb ik zelf gemerkt.
Je moet eerst een sterke witte lijn creëren, om zo het hoefbeen mooi hoog in de hoef te krijgen en de zool hol te laten trekken. Pas dan kun je aan harde ondergrond gaan denken.

Tenminste, dit is wat ik tot nu toe zelf ervaar. Bij een paard met een platte zool loop je zo tegen gevoeligheid aan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:36

Hmm, die van mij heeft nog steeds een ietwat verbrede witte lijn. Maar loopt totáál niet gevoelig over het harde, en voor de wagen maakt hij toch flink wat kilometers over het asfalt.

Overigens, de mijne is toch écht een hiellander en is nooit bevangen geweest en heeft verder geen vreemde stand of spieraandoeningen. En loopt gewoon zuiver.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:37

Maar draagt de zool me? Is die helemaal plat? Wat is flink wat km's?
Gevoelig lopen is soms ook moeilijk te zien, heel geleidelijk aan gaat je paard wat korter lopen. Sommige mensen zien het pas als er daarna weer ijzers onder gaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:58

Zool en straal dragen mee, achterhoeven zijn al redelijk hol, voor nog niet zo. Flink aantal kms Pff, een km van 15 a 20 per keer?

Er is zelfs een keer een dierenarts met mij mee de wagen op geweest, liep toch echt zuiver :+

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:27

Maartje1990, er wordt toch nergens iets over jouw paard gezegd? Jij vraagt mij waar ik de onzin van 'vlak landen' vandaan heb.. Tja en dat er paarden zijn die toonlanden en paarden zijn die hiellanden en die niet kreupel lopen dat klopt. Er zijn ook paarden die heel scheef staan die ook niet kreupel lopen. Maar aangezien jij zegt dat een paard 'hoort te hiellanden' ben ik hier even op ingegaan. :)

Edit: ik wil niet vervelend doen, en ik weet natuurlijk niet over welke van de twee pony's je het hebt, maar áls het over je bruine pony gaat in je profiel op dat eerste filmpje voor de wagen vind ik hem niet rad gaan over het harde.