Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qizz

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 16:33

Esther heb je er wel een topic van? Want ben er wel benieuwd naar hoor.
Je mag ook pben hoor,..

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:31

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Yes goed nieuws!!!!! Het been zag er heel goed uit!! Het gat was goed opgevuld, de vezels lagen netjes langs elkaar en waren aardig lang, de structuur was heel goed en wat het belangrijkste was, de verbinding van het checkligament met de diepe buigpees, wat bij dit soort blessures vaak een zwak punt blijft, zag er zo goed uit dat er niet eens te zien was dat het kapot was geweest. Geen littekenweefsel niks. In het check ligament zelf zaten nog wat zwakkere plekjes en het was nog verbreed. Ongeveer 1/3 dikker dan het normaal zou moeten zijn, maar ook dat was normaal.

Ze heeft de buigproef met hem gedaan en daar was hij helemaal goed op, geen pas onregelmatig, ook niet met zijn andere voorbeen. Zijn andere voorbeen heeft ze bekeken maar niet meegescand. Dat kon ik samen met zijn geblesseerde been rustig mee opbouwen. We mogen vanaf nu beginnen met draven. Ze zei beginnen met 5 minuten per keer en dat opbouwen naar 10 minuten per keer in 8 weken tijd, maar dat gaan we dus nog niet doen. Ik heb gelijk contact gehad met mijn ex stalhoudster van de revalidatiestal waar hij gestaan heeft om het resultaat te bespreken en ik begin met 2x per week (van de 4 x stappen) 1 minuut draven de eerste 2 weken, de 3e week alle 4 de keren 1 minuut draven en dan heb ik weer contact met haar en bespreken we hoe het gaat.

Dus ik ben echt mega super opgelucht nu PPFFFFOOOEEEEHHHHH.... zo dat moest er even uit!!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:34

@Esther, goh meid :(:) het is niet niks om afscheid te moeten nemen van je vriend. Tuurlijk is dat enorm emotioneel!! Hij is nog wel van jou maar je brengt hem ergens naar toe waar je hem niet meer elke dag kunt zien en dat is onwijs moeilijk. Plus is de beslissing die je genomen hebt nu defitinitief en dat is ook heel moeilijk. Maar voor hem is het het beste... daarom doe je het ook. En als je wilt mag je van mij zeker je verhaal hier kwijt, hallo!! dat is ook een deel van een peesblessure! Ik vind het knap dat je die beslissing hebt genomen en als je hier je hart uit wilt storten moet je het zeker doen!! Heel veel sterkte meid!!

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:45

Waaaw!!!! Dat is goed nieuws zeg!!! Ik weet toen ik groen licht kreeg dat ik draven bij t stappen kon voegen t ook doodeng vond...
Alleen zei de mijne toen: half uur stappen..en daarbij 2x 400 meter draven..
daarna 2x 600 meter....en toen 2x 800 meter...(stappen steeds langer uitbreiden)

Daarna mocht ik onbeperkt stappen...1600 meter draven in totaal..en 50 meter galopje
Daarna draven uitbreiden en 100 meter galopje..en dat per week met 50 meter uitbreiden..
Dit alles zolang t been goed bleef voelen..wat t ook deed!!!

Tot hij bijna 2 weekjes gelegen ineens op stal stond met zn dikke pees wees..maar niet warm..
Ook die zwelling is nu weer bijna weg..( dankzij de goede tip over de traumeel gel)
Dus mag snel weer aan de slag met opnieuw opbouwen..

Maar nogmaals...waaw wat een goed nieuws!!!!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:19

Monty wat een geweldig nieuws!! Top hoor. Rustig aan opbouwen. En dan komt het vast goed!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:59

Super nieuws Monty. :D!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:14

Ja, we gaan heel rustig opbouwen. Ik heb goeie begeleiding van de stalhoudster waar Villie gestaan heeft om de wei op te bouwen. Ik moet eigenlijk over 8 weken zitten op 10 minuten draven, maar daar tellen we toch nog wel wat weekjes bij. Ik ben al blij dat er eindelijk vooruitgang zit in het eindeloze stappen van de laatste 11 maanden. Heerlijk :D

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 19:50

Wow wat een goed nieuws Monty!!!!!!!!
Wat zul jij blij zijn. Fijn dat je goede begeleiding hebt. Lijkt me erg prettig om op iemand terug te kunnen vallen. Zo zie je maar, je geduld wordt uiteindelijk beloond.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:00

Haha ja zeg dat wel, het is fijn om eindelijk weer eens vooruitgang te zien en gewoon de bevestiging te krijgen dat ik goed bezig was. Ze zei tegen mij dat ik er goed aan gedaan had om zo lang te blijven stappen.... en dat terwijl men in februari in dezelfde kliniek tegen me zei om te gaan opbouwen met draven :? . Ik ben blij dat ik toen naar mijn eigen gevoel geluisterd heb en ben blijven stappen. Oja, de wei was ook geen enkel probleem, zolang hij zich rustig hield, dus hij blijft een uurtje of 5-6 naar buiten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:18

Zijn been is niet dik meer en ook niet meer kreupel, maar zuiver vind ik hem niet lopen, ga toch maar voor een echo of scan...en ik denk dan maar voor beide voorbenen, lijkt mij dat het toch beiden zijn...

Wat kost een echo en een scan?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:22

Volgens mij is een echo en een scan hetzelfde. Ik betaal alleen voor te scannen 100 euro per been. En dan heb ik het kreupelheidsonderzoek, sedatie, medicatie/prikje niet meegeteld. Als ik jou zo hoor zou ik zeker even gaan scannen om te kijken hoe het er van binnen uit ziet.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:24

Ik betaalde €130,- (excl voorrijkosten) voor 1 been scannen , dit was gewoon op stal niet op een kliniek dus.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:25

Ik betaalde 135 voor een scan. Geen kreupelheidsonderzoek gehad en ook geen sedatie of iets nodig gehad. Gelukkig! Was wel meer kwijt overigens omdat ze voor de zekerheid ook een foto hebben gemaakt!

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:51

Monty!!!! Wat een super nieuws zeg!!! Ben echt heel blij voor jou en je paardje!!
Geduld is een schone zaak, en nu blijkt ook nog onbetaalbaar!! Wat geweldig!!
Hou deze goede weg vast!!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 21:53

ik betaalde 130 excl btw voor de echo. waren bij jullie de herhalingsecho's nog goedkoper?
ben benieuwd wat ik voor de 2e moet betalen nl... hoop wat minder,..
Kreupelheidsonderzoek 79 excl btw

Zo zie je maar weer Monty,.. altijd je eigen gevoel volgen lijkt toch het beste te zijn.
Ook ik heb naar mn paard gekeken en zo afgeweken van het schema MET resultaat. Ook rustiger aan gedaan dan nodig.
Maar achteraf bleek het wel het beste,.. en ook nu doe ik veel minder dan mag.
Neem lekker de tijd, liever in 1x goed dan te vroeg teveel doen. En lang duurt het toch.

Wat zul jij vanavond lekker slapen Monty *\o/* *\o/* *\o/*
Laatst bijgewerkt door Qizz op 31-08-11 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:54

Bij mij is de herhalingecho €90,- ipv €130,- scheeld dus wel een hoop!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 21:55

oh dat zou fijn zijn,.. weet je wat ik zo raar vind,.. als ik bel om te vragen wat een echo kost weten ze het nooit,..

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:58

Oh raar? Bij mij is het geloof ik gewoon vaste prijs, en dan kan het bedrag nog oplopen door de voorrijkosten sedatie o.i.d.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:58

Als ik mijn paard zijn been laat scannen ben ik 45 euro kwijt en dan doet ie het thuis.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:02

Scannen is inderdaad ook goedkoper dan een echo..

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:51

€45,- euro maar . :o Zo ik wou dat ik zo weinig kwijt was. Wat is precies het verschil tussen echo en scannen?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 23:37

Ik moet de komende weken (tot ca 28/10) het stappen opbouwen van 15 tot 30 minuten, nu doe ik iedere 2 weken 5 minuten erbij op ALS het goed gaat. Maar wellicht is het beter om het aantal stapdagen uit te bouwen van 2 per week naar 3 per week en dan minder minuten? Dit vind ik lastig,..
Ik moest het zelf maar bekijken wat me het beste leek en afhankelijk van hoe het ging.

Dacht eigenlijk iedere 2 weken er 5 minuten bij met stappen, maar heb daarbij niet uitgebouwd in dagen.
Dus ik stap nu 2 dagen per week, en 28/10 ook nog 2 dagen per week, alleen langer.
(uhm snappen jullie het nog :D)?

Zouden jullie eerder meer dagen uitbouwen iedere 2 weken bijvoorbeeld een dag erbij en dan de minuten wat minder of wat zouden jullie doen, iemand hier tips over wat je het beste kunt doen?
In principe mag ik nu al om de dag stappen maar dat vind ik nog teveel, wil het rustig uitbouwen, omdat het nu goed lijkt te gaan. Been is nog wel dik, maar niet meer zo warm. En na het stappen/koelen is het nu wat dunner ;-) JIPPIEEE

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:47

Kun je niet beter steeds een rondje in de bak meer doen, ipv in een x voor 5 minuten erbij te kiezen??
In het verleden deed ik nl altijd eerst paar x in de binnenbaan omdat mijn paard niet altijd meer zadelmak was, na tijdje revalideren....
Dan begon ik bv met 2 rondjes links en 2 rondjes rechtsom.... En dat bereidde ik steeds meer uit....
Zo deed ik dat ook met draf.... Dan eerst lekker poosje stappen, linksom en echtsom, en dan drafje linksom, stappen drafje rechtsom.... Na verloop paar x 2 rondjes draf linksm en rechtsom.... Met stappen ertussen door...
Dit had ik advies van een dierenarts.... Hij zei: je merkt heel snel hoe het gaat... Maar dit werkt wel super bij mijn paard... Dit hou ik dus eigenlijk altijd wel zo aan, als ik weer wat moet opbouwen...

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 23:59

Ik mag niet in de bak, maar loop op een verhard zandpad of een verharde weg, maar ik snap wat je bedoeld. Is ook een optie inderdaad, gewoon steeds een stukje verder uitbouwen. Ik denk inderdaad ook dat je snel genoeg merkt hoe het gaat, en gaat t niet, gelijk een paar stappen terug.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 07:35

Ik zou als ik jou was eerst het aantal dagen op bouwen. Naar een dag of 4 en daarna pas het aantal minuten opbouwen. Je kan in het begin beter vaker wat korter stappen dan bv maar 2 keer per week langer. Dus zeg maar 1 week 3 x per week, dan 1 x per week 4 x per week, dan 3 weken ipv 15 minuten 20 minuten, 3 weken 25 minuten en dan pas 30 minuten. Alhoewel ik moet zeggen dat ik dat best een snelle opbouw vind naar 30 minuten.

Ik stap nu 4 -5 x per week waarvan ik 2-3x ongeveer 20 minuutjes stap en 2 x ongeveer het dubbele.