Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GABY19

Re: Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:04

Mijn paard heeft sinds afgelopen week ook sneeuwzooltjes werkt echt prima. Hoefsmid heeft er ook van die kleine kalkoentjes onder gezet. Vraag me alleen af of dit permanent er onder kan blijven of dat ik ze er toch onderuit moet halen wat vinden jullie? Hij staat verder niet extreem op hakken ..

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:00

Die widia puntjes kunnen ze daar ook mee op het harde lopen? Ik heb nl een inloopstal die bestraat is. Lijkt mij nl wel een goede oplossing als het glad is.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:04

ze kunnen er behoorlijk goed mee op het harde lopen, alleen veel draven zou ik afraden, en ik heb ze er ook alleen onder als het glad is, zodra het over is haal ik ze er weer uit.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 19:47

Zag in Oostenrijk enkele ruiters te paard een heel steile berg naar beneden rijden en vroeg me af wat voor beslag zij hadden. Hadden dus idd sneeuwzooltjes en widiapuntjes. Die widiapuntjes zaten 2 voor op het ijzer en op beide takken 1. Het waren wel hele piepkleine widiapuntjes, echt niet te vergelijken met schroeven. Doordat ze per ijzer dus 4 widiapuntjes hadden, was de beenstand onveranderd volgens hen. De voet bleef gewoon vlak tov de bodem.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:08

Mijn hoefsmid heeft dus inderdaad ook 4 gaten per ijzer gemaakt, 2 voor en 2 achter, zodat stand van hoef zelfde blijft. Je hebt wel wat stiften nodig zo, maar goed, als ik het zo lees, werkt het fantastisch. Gaten kwamen hier nadat de dooi was ingezet, dus heb het nog niet kunnen proberen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 21:45

tine10 schreef:
Mijn hoefsmid heeft dus inderdaad ook 4 gaten per ijzer gemaakt, 2 voor en 2 achter, zodat stand van hoef zelfde blijft. Je hebt wel wat stiften nodig zo, maar goed, als ik het zo lees, werkt het fantastisch. Gaten kwamen hier nadat de dooi was ingezet, dus heb het nog niet kunnen proberen.

Die widiapuntjes zaten daar vast in het ijzer en waren slechts 3 a 4 mm hoog naar schatting. Doorsnede van die dingen waren denk ik 2 a 3 mm, echt niet veel meer, dus geen stiften zoals wij ze kennen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:24

Ik heb punten van 5 mm gekocht, maar moet die er uiteraard wel indraaien. Anders zou ik in periodes dat we geen vorst hebben niets met hem kunnen doen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:31

ik draai ze er ook gewoon in als het nodig is..
als je paard alleen in de wei loopt (of als er een paar maanden lang alleen maar sneeuw ligt) dan kan vaste punten ook wel, maar hier in nederland lijkt het me niet handig.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:48

Bravura schreef:
tine10 schreef:

Die widiapuntjes zaten daar vast in het ijzer en waren slechts 3 a 4 mm hoog naar schatting. Doorsnede van die dingen waren denk ik 2 a 3 mm, echt niet veel meer, dus geen stiften zoals wij ze kennen.

Die zitten bij mijn paard ook op het ijzer. 4 stuks per ijzer: 2 voorop en 2 op de takken. Ik zal proberen deze week een foto te maken zodat jullie kunnen zien hoe het eruit ziet :)
Ze hebben daar inderdaad wonderbaarlijk veel grip mee op ijs en je hebt geen gedoe met stiften of stiftgaten waarvan het schroefdraad niet meer goed is etc. Ze kunnen er gewoon mee op het harde lopen, het wordt vaak gebruikt bij tuigpaarden om de ijzers te sparen zo vertelde mijn hoefsmid :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 14:51

Graag die foto! Kan ik zeggen of ze er precies het zelfde uit zien als wat ik nu in Oostenrijk heb gezien, en wat dus de mogelijkheden in NL zijn daarmee (kennelijk kennen ze het wel hier dus op die manier).