Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:39

Hij heeft nu het logo van de vereniging van hoefsmeden als avatar :?

Ik heb slechte ervaringen met mensen die zich plotsklaps melden in topics en direct op mij afvliegen, vandaar mijn geirriteerde en argwanende reactie toen :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:43

Ik had mooie voro en na hoeven met ijzers die er +12 wkn onder lagen en na het opnieuw beslaan. Helaas kan ik de fotos niet meer bereike, het geheugen kaartje geeft mijn geen andere optie dan formateren :(

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:44

Arabesk ik doe je geen kwaad.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:47

@arabesk , je noemde mij eerder in dit topic een bepaald merk hoefschoenen , helaas krijg ik het niet terug gevonden . Maar wilde me hier graag verder in verdiepen , omdat merrie nu een ijzer onder heeft en dit echt tijdelijk moet zijn ...
Ze heeft iets aan haar hoeven ben de naam kwijt het is geen WLD , maar ze heeft oppervlakkige scheur in beide voorvoeten aan de hoorn , Het is nu zo dat die scheuren toch dieper zitten als we dachten waardoor ze in eens een gaatje in haar zool had , wel bij de witte lijn ...
ze is hier zo extreem gevoelig op nu , ze kon haast niet lopen op t bospaadje van de weide naar de stallen . Ze staat gelukkig 24/7 in het land . Maar toch !
Foto,s van het gaatje kan ik niet maken nu ijzer zit er over heen ...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:49

Je hebt drie opties die goed werken, tenminste waarvan wij vinden dat ze geschikt zijn, andere merken zijn of te lastig aan te trekken of ze schuren

Kortweg:

- easyboots epic of glove als je paard redelijk normale vorm hoeven heeft
- Smitjes op maat gemaakt als je paard rare vorm hoeven heeft
- renegades als je echt endurance wil gaan rijden oid

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:49

Koek staat sinds vandaag weer voor een aantal weken op gewone ijzers. Ze moest sowieso achter nu ook beslag omdat ze te gevoelig werd. Zodra ze op een steentje stond liep ze meteen 5 passen te hinken op 3 benen..

Omdat ze achter ook vrij kort was en er weinig was om de nagelen was hebben we gekozen voor ijzers omdat de nagels dan toch wat stabieler/ vaster blijven dan met kunststof. Ik merk namelijk dat ze met kunststof na een tijdje echt losser komen te zitten, ook als we het hulpstukje op de tang gebruiken.

Voor ook ijzers omdat anders de gewichtverdeling een beetje raar is, achter veel zwaarder dan voor.

Ze was overigens wel weer braaf met beslaan, wel even een vliegendeken omgedaan.

Als ik er aan denk maak ik morgen even foto's. Zal de richtlijnen zo even lezen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:54

Dank je arabesk , ik ga meteen even googlen :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:18

Tancreda4 schreef:
Ik had mooie voro en na hoeven met ijzers die er +12 wkn onder lagen en na het opnieuw beslaan. Helaas kan ik de fotos niet meer bereike, het geheugen kaartje geeft mijn geen andere optie dan formateren :(

Eerst weer in je camera doen, dan weer in je pc!
Dat werkte bij mij toen :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:24

FaberSmid schreef:
Zie nu pas dat u Arno8 bent, zelfde plaatje maar anderen naam.
Als je het zo bekijkt wordt er voor de belasting gewerkt.
Dat is positief dat u meer vraag krijgt, omdat u paardvriendelijk te werk gaat. Worden er zo veel paarden in elkaar gerost, om uw woorden te gebruiken?
Verschrikkelijk als de paarden angst krijgen en zich niet meer laten bekappen. Dat doet de paarden en hun hoefverzorging geen goed. En maakt het werk voor de natuurlijke bekapper of hoefsmid een stuk moeilijker.

Arno8 en ik zijn partners, vandaar hetzelfde plaatje :D

Er zijn bekappers die nogal ongedurig zijn en de neiging hebben om met de vijl te gaan slaan als het paard niet stil staat, meestal is dat niet de oplossing.

Maar de grootste ongemakken die ík ondervind zijn gewoonweg de paarden die niet goed opgevoed zijn. :(

Anyway, jij bent dus smid? En aangesloten bij de ver. v. hoefsmeden? Wat bracht jou zo naar dit topic?

En wat betreft je onderschrift http://www.geneaknowhow.net/faq/latijn/ ... -lijst.htm ik zou zeggen laten we een nieuwe naam verzinnen :D 'ferra' of 'ferro' staat voor ijzer dus dat moet er sowieso uit. :+

"Formator vestium via nova" lijkt me wel een goeie
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 08-08-09 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:30

Pfff, mara loopt weer gevoelig op asvalt...

wat kan ik daar aan doen?

(ze word natuurlijk bekapt)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:31

Peelie schreef:
Pfff, mara loopt weer gevoelig op asvalt...

wat kan ik daar aan doen?

(ze word natuurlijk bekapt)

Te weinig parameters :+ (oftewel meer info graag :D )

- welke voeding
- huisvesting
- foto's hoeven

In elk geval kun je hoefschoenen gebruiken als voorlopige oplossing. :j

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:44

Uhm, voeding:

Ze staat op het moment 24/7 in de wei. Daar heeft ze hoog gras waar ze de toppen vanaf mag eten, vanwegen de hoge waardes aan suikers in de stengel van het gras. Ze word erg snel dik. ( ze moet nu zeker 150 kilo afvallen)

Ze krijgt verder geen krachtvoer of suplementen bijgevoerd. Ik ben wel opzoek naar een geschikt suplement om haar haar dagenlijkse mineralen ed te geven.

Ik heb alleen maar foto's van de hoeven toen ze net gedaan waren en dat is zo'n 3,5 a 4 weken geleden. Dat was vlak voordat ik weg ging op vakantie.

Hij had haar extra opgevijlt voor me.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben van mening dat er de volgende keer meer van de hielen af gehaald moet worden en hier en daar de steunstel wat meer bijgewerkt moeten worden. Die beginnen wat over de zool heen te vlappen. Verder vind ik de hoeven van mijn paard er best redelijk uit zien.

Dit was weer de eerste keer bekappen nadat ze bevallen was. Toen ze drachrig was (zie: hoogzwanger) konden we haar hoeven echt niet meer bijhouden omdat ze gewoon om viel.

Ik ben benieuwd, wil je nog wat weten? geef een brul :)

Edit: En het flaky-matirial moet weg gehaald worden de volgede keer...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:59

misschien voor een millimeter wand laten zitten zodat haar zool meer de tijd krijgt aan te passen?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 00:31

zoal sik al zei. deze foto's zijn van zo'n 4 weken geleden. er zit ondertussen weer wat meer wand aan. waar zou de zool zich aan aan moeten passen volgens jou?

Daarbij zit er nog genoeg wand aan de hoef, naar mijn mening,

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:29

Citaat:
Daarbij zit er nog genoeg wand aan de hoef, naar mijn mening,

ben je hoefsmid dan???

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:38

ik weet niet welke voet de welke is, maar ik vind de hoeven behoorlijk ongelijk gevijld zo te zien?? twee zijn (naar mijn mening dan) erg kort gevijld en de twee andere zijn iets langer...
in elk geval, als ik mijn paard zo kort vijl, loopt hij ook slecht hoor. jammer voor het natuurlijk bekappen, maar mijn paard komt er niet mee weg. ik laat dus ook nog een heel klein randje hoefwand staan

edit: aan de hand van deze foto's kan ik ook niet zien of ik de hielen nog korter zou zetten. daarvoor heb je een standfoto nodig. maar het is niet zo dat je per se de steunsels helemaal weg moet vijlen. de bedoeling is dat je paard recht op zn pootjes kan staan tenslotte!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:46

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:48

ga eens wat nuttigs doen Arabesk, heb je al poep geschept bij de paarden zodat we straks meteen kunnen rijden?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:48

_O- Arabesk is hártstikke nuttig bezig hier!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:53

Op de eerste foto is trouwens een gat in de straal te zien. Is dat een diep gat? Als je er in port met een hoevenkrabber, hoe reageert het paard dan? En raakt de straal de grond?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:54

arno8 schreef:
ga eens wat nuttigs doen Arabesk, heb je al poep geschept bij de paarden zodat we straks meteen kunnen rijden?

Jij hebt zeker niks te doen op je werk, ik ben linux aan het installeren op de laptop en bestanden aan het overzetten. JOUW computerhok uitruimen en de was doen }:0 }:0 }:0

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:54

Ik meld mij ook even :)
Ik vind het natuurlijk bekappen toch wel erg interessant worden. Weet iemand toevallig een goede natuurlijke hoefsmid in de buurt van Zwolle (OV)/Meppel (DR)?
Mijn 2 paarden worden nu nog traditioneel bekapt, maar beide lopen ook altijd zeer gevoelig nadat de hoefsmid is geweest. Dit duurt ongeveer een dag of 3. Ik heb me de laatste tijd verdiept in het natuurlijke bekappen en ben hier steeds enthousiaster over geworden.

Ik zal even bij blijven lezen hier :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:56

Zat Fred Kammer niet in die hoek? Essentie van NB is trouwens wel dat je ook zelf leert bekappen zodat je tussentijds kan bijhouden. Eens in de zes a acht weken laten bekappen en vervolgens de hoeven zes weken verwaarlozen is niet óns uitgangspunt.

Dit is slechts een klein deel van het aantal NB-ers in NL hoor http://www.natuurlijkbekapper.nl/?Gecon ... _Bekappers

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:05

Um..hoeven verwaarlozen is ook niet MIJN uitgangpunt hoor :+

Bedankt voor de info!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:08

nou ja even zwart wit gesteld natuurlijk, maar bekappen en dan vervolgens zes a acht weken niets doen is niet wenselijk. Dan groeit de hoefwand weer aan en slijt op sommige plaatsen meer af dan op andere waardoor de stand verandert. Bovendien door vaker de hoef bij te werken, krijg je een sterkere hoefwand die ook nog eens sneller groeit.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/zelf.htm

Citaat:
Om sterke hoeven te krijgen en te houden moet je heel vaak de hoeven bijraspen zodat ze nooit te lang worden. De hoeven denken dan dat de ondergrond ruwer is dan hij feitelijk is en maken een harde hoefwand die aangepast is aan de ruwe ondergrond waarop de hoef denkt te leven. Dit is dé truc om hoeven te kweken die lange ritten over het asfalt aankunnen. Je moet dan echter zo regelmatig de hoeven bijraspen dat je hiervoor niet iedere keer een bekapper kan laten komen.