Rollkur filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:56

Rana schreef:
aangeschoten wild? dat ziet er minder onderbouwd uit hoor. Een discussie dat noe ik het meer. En als de ts een goed onderbouw statement had willen maken had ze beter de filmcamera mee kunnen nemen en gewoon de heedagf moeten filmen. Met deze intentie foto's manken is not done... en het heeft geen effect ook... Met name omdat het een aantal foto's betreft welke op 2 paar handen te tellen zijn.... in vergelijk tot de rest van de momenten welke goed zijn en geen moment opname is over deze plaatjes in mijn ogen niet meer te zeggen dan: onkunde, onwetendheid en amateuristisch.... jammer ts

dt zeg ik...............je an dt dort opnames ook van mij vinden.............. maar ik ben wel een eerlijke ruiter

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:06

Kijk DR Klimke heeft zeker zijn sporen verdiend, dat staat buiten alles. Echter alles blijft evolueren en maar goed ook.

Kijk je naar niveau, vroeger was ST georges het hoogste, dan is GP gekomen. Dan GP kur en dan Special.
Paarden zijn geevolueerd en gerichter gefokt, met als resultaat betere paarden.
Als ik fotos kijk van mijn moeder en haar dressuurpaard bekijk, en dat is dan 20 jaar geleden, dan zie je genoeg. Dat wil niet zeggen dat dat toen een verkeerd paard was. Hetzelfde heb ik steeds als ik bij de ponywedstrijden kijk. Zelf heb ik internationaal ponies gereden (jumping toen nog) en ook daar zie je echt veel verschil, ponies zijn nu minipaarden met alle eigenschappen van paarden. En voor de sport heb je dat nodig.

Ik ben het helemaal eens dat er meer wegen naar Rome leiden, maar die constante aanval, vaak onterecht, op rollkur en LDR ben ik beu. Als je iets wil verkeerd zien, kan je iets verkeerd zien. Dat is in alles zo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:07

sanne83 schreef:
pharagirlke schreef:
Ik noem dat ook geen rollkur :D
Dat noem ik "En nou ga jij GVD een keer op de REM want ik wil morgen nog kunnen staan!!!! -:(-" :D

Weet je, eigenlijk maakt het helemaal niet uit of dit nou rollkur is of niet.
Ik vind het niet normaal dat je een paard dat enigzins opgeleid is, nog zo "op de rem" moet trekken. Eigenlijk alleen maar erger dat je op zo'n evenement zoveel plaatjes kan maken van mensen die hun paard op de rem moeten trekken. Ik streef naar een hoog niveau van africhting, maar daar moet ik duidelijk niet voor in de dressuurring zijn :n

Als het paard psychisch niet in orde zouden zijn, moet je je afvragen waarom je daar mee wilt sporten :? Door deze paarden als psychisch niet in orde te bestempelen, maakt het voor mij alleen maar een naarder gezicht. Blijkbaar is dat een vrijbrief om er maar alles mee te doen wat je wilt :n

1. Goed afgericht of niet, het zijn paarden, levende wezens die kunnen schrikken, heet kunnen zijn, nerveus kunnen zijn enz. Er van uit gaan dat je een goed afgericht paard ten alle tijden met je zit op de rem kan krijgen is naïef en onrealistisch. ;) Als je naar een dusdanig hoog niveau van africhting wil streven moet je idd niet in de dressuur zijn, dan zou ik eerder richting een auto oid gaan... Die doen ten alle tijde wat jij vraagt ;) Wat is dat toch met mensen dat ze altijd denken dat, omdat een paard goed afgericht is, het ineens geen karakter meer mag hebben :?

2. De paarden zijn psychisch in orde. ADHD is niet "niet in orde zijn". Ouders van ADHD'ers zullen jou graag horen komen. :D Ze zijn alleen wat temperamentvoller zeg maar.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:12

bulck schreef:
Ik ben het helemaal eens dat er meer wegen naar Rome leiden, maar die constante aanval, vaak onterecht, op rollkur en LDR ben ik beu. Als je iets wil verkeerd zien, kan je iets verkeerd zien. Dat is in alles zo.

Het is helemaal niet zeker dat dat onterecht is. Misschien is het wel gewoon verkeerd :)* Al eens bij stil gestaan dat jij misschien fout bent?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:13

Kom maar op :D mijn zoon heeft ADHD, en nog een aantal meer dingen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:15

Whinnylando schreef:
Kom maar op :D mijn zoon heeft ADHD, en nog een aantal meer dingen...

Dus deze zoon zou, volgens jou sanne, niet meer mogen sporten laat staan dat hij nog dingen zou mogen leren op school?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:21

Teamsport is niet een ding wat bij autisme hoort..... _O- (sorry maar ik vind het zo nutteloos om hier over te praten, dat ik er een grap van maak hoor)

Ik ga mn paardje uit de wei halen die doet de "rolkur" vrijwillig....... voor een grassprietje..... ja ook weer een momentopname, maar met vrolijke ogen :) alhoewel ze hier meer scheel kijkt van het grassprietje :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Whinnylando op 08-06-09 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:25

Bandida schreef:
bulck schreef:

Het is helemaal niet zeker dat dat onterecht is. Misschien is het wel gewoon verkeerd :)* Al eens bij stil gestaan dat jij misschien fout bent?

Bandida, jij beleeft jouw plezier aan je paard op jouw manier, of dat een goede manier is of niet kan jij niet bepalen, laat staan zeggen of ik wel of niet goed bezig ben.
Jullie bestempelen, terecht dat enkele fotos, fout zijn, maar die hebben niet te maken met de rollkur of ldr.
Ik kan ook naar een endurance wedstrijd gaan en fotos nemen van paarden die de rug wegdrukken, slecht passend tuig hebben, en dan nemen we wat fotos van enkel de mond, die dan net ff openstaat. Dan wat zweet en zo kan je elke discipline onder de loep nemen en een filmpje plaatsen.

Whinnylando

Re: Rollkur filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:27

Het zijn meestal de voorstanders van rolkurr die over rolkur beginnen met dit soort foto's. Tot nu toe is mijn mening "dierkwellerij" als jij het rolkur wil noemen, Mij best :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:28

Voorstanders zoeken degelijke foto's van rollkur :D Ik noem het "zorgvuldig uitgeselecteerde momentopnames" :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:32

bulck schreef:
of dat een goede manier is of niet kan jij niet bepalen, laat staan zeggen of ik wel of niet goed bezig ben.

Waar doe ik dat? Ik zeg dat het filmpje aardig fout is (al is dat volgens de kenners hier geen rollkur maar een geval van geknoei) en herinnerde jou een paar post verder aan het feit dat je ivm rollkur in de toekomst misschien ongelijk blijkt te hebben. 't is een mogelijkheid.
En verder heb ik geen interesse in/oordeel over waar jij zelf mee bezig bent hoor. Het ging over een filmpje.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:43

[/quote]
Het is helemaal niet zeker dat dat onterecht is. Misschien is het wel gewoon verkeerd :)* Al eens bij stil gestaan dat jij misschien fout bent?[/quote] Hierin dus. :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:47

pharagirlke schreef:
x_Marr schreef:
Ik vind dat het dus niet waard.
Vooral omdat het gewoon onnodig is, als je zo graag wil vallen omdat je je daarna beter voelt kan je beter gaan motorcrossen, ipv ruzie te maken met een levend wezen.

En daar ben je dus kortzichtig, ik wil niet graag vallen, niemand valt graag. Maar het hoeft ook niet gemakkelijk te gaan... Dat is geen uitdaging. En ik wil leren en een uitdaging hebben. En dan heb je dus nog de groep die Lante aanhaalt, paarden die zo fantastisch gereden zijn dat, als jij er op stapt, je er met wat pech meteen weer af ligt omdat het dier denkt dat het zo wel goed is... :(:) En als ik een paar keer hard op mijn bek moet gaan om zo'n dier gereden te krijgen, dan neem ik dat voor lief, ik wens dat niet, maar ik vind dat ook niet verschrikkelijk. Da's paardrijden voor mij nu eenmaal. Als je een fjord pakt die een keer bedenkt dat ie je er af wil ga je ook hoor... ;) Als je níet wil vallen kan je beter gaan snelwandelen oid... Dan is paardrijden niet de juiste sport voor je. Je bent met een levend wezen bezig dat vnl teert op instinct. Dat houd zoveel in als dat het dier ALTIJD onvoorspelbaar en dus "onbetrouwbaar" is. Hoe braaf ook, je kan er niet van uit gaan dat ie in elke situatie braaf is. Als je daar niet mee kan leven, heb je niets op een paardenrug te zoeken. :) Dat de ene er wat beter mee kan leven dan de andere. Betekent niet dat die ene maar een gevaarlijkere sport moet zoeken. Dat betekent gewoon dat die ene een ander type paard zoekt dan de andere.

Waar jij het over hebt is geen instinct, dat is een gevecht aangaan met je paard, omdat het anders geen uitdaging is.
Wat ik zei heeft niks met vallen te maken als je paard er een keer vandoor gaat, het heeft te maken als je het gevecht aan gaat.

DAT noem ik geen paardrijden.

Daarom zeg ik, als jij zo graag een uitdaging wil kan je beter gaan motorcrossen, schaad je het paard ook niet.

Als je je paard zo wilt rijden vraag ik me ook af wat je op een paard doet, ga dan zelf een uurtje joggen met je kin op je borst, touwtje door je mond vastgeknoopt achter je hoofd. Succes ;)

En het zijn wel toevallig veel verkeerde momentopname's, en nee kiwiko, thank god zou je die niet krijgen als je foto's zou komen maken van mijn verzorgpaard.

Dit zou ook niet voor moeten komen in de top.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:48

En waarom zou je het gevecht niet aangaan als je paard je uit daagt? Ik weet niet wat voor paarden jij rijd maar als een paard even niet zoet is, kan ik me geen enkele reden bedenken om hem maar te laten doen... Dat je een mens kwa lichaam met een paard vergelijkt zou eigenlijk al reden moeten zijn voor mij om niet meer op je in te gaan, dat is nl niet echt verstandig zeg ma.

Enneh, het zijn ook een hoop paarden he? :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:49

Oeps bulck daar kan ik niks van maken, maar ik neem aan dat je wil zeggen dat ik misschien verkeerd ben? Hoe kan je verkeerd zijn als je dit soort training niet wil zien?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:50

pharagirlke schreef:
En waarom zou je het gevecht niet aangaan als je paard je uit daagt?

Omdat jij de slimste van de twee zou moeten zijn.

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:51

Wat hebben sommige er toch allemaal inhangen, het liefst gooien sommige er nog 5 bitten erbij |(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:52

Je kan niet fout zijn in het niet willen zien, je kan wel fout zijn in het of het slecht is of niet.

Bandida: Juist, als die 500kg bedenkt dat ie omhoog wil gaan omdat het hem effe niet zint met het risico dat ie daarna op zijn rug ligt, moet ik inderdaad de slimste zijn en dat voorkomen. Want als hij op zijn rug ligt, is dat voor geen van beide goed. ;) Wat is er slim aan het niet voorkomen van een ongelukje?
Als die van mij zich bedenkt dat ff rennen zonder stoppen of kijken wel leuk zou zijn, en ik vóel dat ze dat wil, dan voorkom ik dat liever door haar even er goed bij te pakken dan dat ze door alles heen dendert. Zou jij haar laten rennen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:56

pharagirlke schreef:
En waarom zou je het gevecht niet aangaan als je paard je uit daagt? Ik weet niet wat voor paarden jij rijd maar als een paard even niet zoet is, kan ik me geen enkele reden bedenken om hem maar te laten doen... Dat je een mens kwa lichaam met een paard vergelijkt zou eigenlijk al reden moeten zijn voor mij om niet meer op je in te gaan, dat is nl niet echt verstandig zeg ma.

Enneh, het zijn ook een hoop paarden he? :D

Een paard daagt je niet uit. Doet hij iets wat niet mag, dan straf je hem. Maar dat versta ik niet onder het gevecht aangaan, het gevecht aangaan zitten jij en je paard elkaar in weg weg en maak je het onnodig moeilijk. Bokt of steigert een paard zal ik eerst eens nadenken waar de fout ligt, want bij 99% ligt die fout bij de ruiter.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:22

De rollkurdiscussie lijkt erg veel op de discussie tussen rokers en niet rokers. Hoewel al lang duidelijk is dat je van roken allerlei enge ziektes kan krijgen wordt er stug doorgerookt en moeten niet rokers vooral niet zeuren. Zo zal het met LDR/rollkur ook zijn, er zijn diverse publicaties geweest die aangeven dat op deze wijze rijden niet diervriendelijk en gezond is, maar ja zo lang er prijzen worden gewonnen is men niet genegen te luisteren. Totdat de dierenbescherming eens wakker wordt en er iets aan gaat doen, maar aangezien dit Nederland is zullen we daar nog heel lang op moeten wachten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:30

wil je een antwoord geven op mijn bericht vlak boven je X_Marr?

Shangah: Met het enige kleine verschil dat rollkur niet bewezen slecht is en roken wel :D Maar da's maar een detail hoor....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:41

Ieder goed nadenkend mens die het paardenlichaam kent weet dat het een hele nare houding is voor een paard.

Welke vraag aan mij?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:42

pharagirlke schreef:
Je kan niet fout zijn in het niet willen zien, je kan wel fout zijn in het of het slecht is of niet.

Bandida: Juist, als die 500kg bedenkt dat ie omhoog wil gaan omdat het hem effe niet zint met het risico dat ie daarna op zijn rug ligt, moet ik inderdaad de slimste zijn en dat voorkomen. Want als hij op zijn rug ligt, is dat voor geen van beide goed. ;) Wat is er slim aan het niet voorkomen van een ongelukje?
Als die van mij zich bedenkt dat ff rennen zonder stoppen of kijken wel leuk zou zijn, en ik vóel dat ze dat wil, dan voorkom ik dat liever door haar even er goed bij te pakken dan dat ze door alles heen dendert. Zou jij haar laten rennen?

Er staat Bandida voor maar jij bent ook vrij om te antwoorden gezien jij het ook had over gevechten niet aan gaan.

En ik ben geen paard dus ik weet niet of het een nare houding is. Mij hebben ze altijd geleerd dat een paard een geheel ander dier is dan een mens met een bijhorend ander geraamte....... Ik weet wel dat het 500kg is waarvan toch een 300kg spieren vermoed ik... Enneh, dat als ze het echt zo k*t zouden vinden, ongeacht hun goede aard, dat menig ruiter dan al zandgehapt zou hebben :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:48

Ik geloof dat het antwoord daarop toch gewoon in mijn tekst staat. :)

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 19:48

Zo he, wat een reacties :oo
Ik ben blij dat de discussie niet uit de hand loopt :)
Na 1,5 uur bijlezen, reageer ik maar even.
Omdat het zovaak gevraagd is waarom ik dit filmpje plaats en dat ik naar het evenement ben geweest om daar alleen maar zulke foto's te maken en het op bokt te zetten..
Ik heb het filmpje op youtube gezet als actie/protest. Om mensen er bewust van te maken hoe hun voorbeelden rijden. Ik ben niet naar het evenement geweest alleen maar om daar zulke foto's te maken. Ik moet wel eerlijk bekennen dat het wel een plannetje was van te voren, maar maar zeker niet de enige reden. Ik heb daar geholpen, vrijwilligerswerk gedaan en heb ervan genoten, als ik niet bij de losrijbak stond. Een gezellige sfeer hangde er, alleen werd ik een beetje gek van al die mensen die constant: 'anky' roepen, en vragen: 'is dat anky??'
Ik moet wel lachen om die reacties van pro-rollkurders. Haha wat een argumenten. Ga paarden lekker helemaal met mensen vergelijken... en dan nog even als argument gebruiken dat salinero op die ene foto weg zou rennen en op rem getrokken moest worden.. :n Nou nee hoor, zo was dat niet, wel na constant rollkuren wilde ie er even tussen uit glippen.