Citaat:
Het risico van cortico-steroïden (prednison) is inderdaad hoefbevangenheid met name de wat sobere rassen zoals haflingers en fjorden e.d. Maar goed, raar dat dit een aantal maanden geleden gegeven werd en dat ie nu pas verschijnselen vertoont. Is medisch gezien niet zo 1-2-3 te verklaren.
Ik durf eerlijk gezegd geen harde uitspraken over te doen over de oorzaak. Wellicht een verstoorde dikke-darm-flora?
Ik begreep dat een verstoorde dikke-darm-flora primair de oorzaak is van de "vergiftiging" die hoefbevangenheid als gevolg heeft.
Een verstoorde flora kan door velerlei zaken veroorzaakt worden, waaronder prednison.
Heb dit inderdaad nagevraagd en daarvoor is het te lang geleden, dan zou hij eerder bevangen geraakt moeten zijn door de medicijnen. die heeft hij een half jaar geleden gekregen. Wel is bloed afgenomen om zijn lever / nier etc functies te bekijken.
Citaat:
Binnen 12 tot 24 uur op de medicijnen wilt een verkanteling van het hoefbeentje wel eens voorkomen.
Kortom, DA erbij.
Paard zal voor de rest van zijn leven erg gevoelig blijven op een eventuele 2de hoefbevangenheid-aanval. Ernstig oppassen dus en management op aanpassen.
DA is er meteen bij gehaald, hij is ook meteen op medicatie gezet. Hij heeft met het oog op gisteren toen kon hij echt niet lopen, bijna voel en constant voeten wisselde een hele grote sprong voorwaarts gemaakt. Hij loopt echt STUKKEN beter, 3 voeten zijn ook "afgekoeld" de 4de voet loopt hij nog wel slecht op. Hij staat niet in een typische bevangenhouding, alleen die ene voet ontlast hij..Het zou kunnen kijkend naar de manier van ontlasting dat er ergens ook nog een
zweer zit.
Citaat:
Verstandig lijkt me om zo snel mogelijk (liever gister dan vandaag) een goed hoefsmid erbij te halen. De hoofcare-people zijn volgens mij allen zeer betrouwbaar in dit soort moeilijke gevallen.
Van Nassau is er stellig van overtuigd dat ie hoefbevangen paarden grotendeels kan genezen, alhoewel dit (nog niet) wetenschappelijk is vastgesteld.
Mijn eigen smid, die ook de hoefkanker mee heeft genezen, heeft voor ons een plekje vrijgemaakt morgen en is hier ook erg ervaren in.
verder super bedankt voor het advies!