Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:22

randie schreef:
@ sroxx sorry dat ik de vraag hier even stel..Maar mijn paard kwam woensdag ineens heel beroerd uit stal, hartstikke bevangen..Niks veranderd in voer, beweging, hij is niet vet.. Wat zijn de mogelijkheden bij zon paard?

Ik neem aan hoefbevangen? Heeft je paard veel medicijnen gehad?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:47

Jup een paar maanden terug, voor hoefkanker die prednisolon.
En als ik zie wat dat met mensen doet...

edit: Ja hoefbevangen, 2 weken terug leek hij spierbevangen. Bloed
gecheckt was ok alleen verhoogde lactose dus flinke spierpijn. Rijden
weer rustig opgepakt, dinsdag nog gereden en woensdag kwam hij
zijn stal bijna niet meer uit..

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 13:34

Het risico van cortico-steroïden (prednison) is inderdaad hoefbevangenheid met name de wat sobere rassen zoals haflingers en fjorden e.d. Maar goed, raar dat dit een aantal maanden geleden gegeven werd en dat ie nu pas verschijnselen vertoont. Is medisch gezien niet zo 1-2-3 te verklaren.
Ik durf eerlijk gezegd geen harde uitspraken over te doen over de oorzaak. Wellicht een verstoorde dikke-darm-flora?
Ik begreep dat een verstoorde dikke-darm-flora primair de oorzaak is van de "vergiftiging" die hoefbevangenheid als gevolg heeft.
Een verstoorde flora kan door velerlei zaken veroorzaakt worden, waaronder prednison.

Binnen 12 tot 24 uur op de medicijnen wilt een verkanteling van het hoefbeentje wel eens voorkomen.
Kortom, DA erbij.
Paard zal voor de rest van zijn leven erg gevoelig blijven op een eventuele 2de hoefbevangenheid-aanval. Ernstig oppassen dus en management op aanpassen.

Verstandig lijkt me om zo snel mogelijk (liever gister dan vandaag) een goed hoefsmid erbij te halen. De hoofcare-people zijn volgens mij allen zeer betrouwbaar in dit soort moeilijke gevallen.
Van Nassau is er stellig van overtuigd dat ie hoefbevangen paarden grotendeels kan genezen, alhoewel dit (nog niet) wetenschappelijk is vastgesteld.

@ David: normaliter zou ik strak opvijlen ja, maar de hoef was erg vervormd halverwege de hoefwand... soort verzakking leek het wel i.p.v. echte flare's. Ik had tot aan de witte lijn halverwege de hoefwand moeten opvijlen zeg maar en durfde dat niet zo goed aan omdat ik zeker wilde dat ie significant verbeterde op kunststof en niet (tijdelijk) verslechterde Knipoog
Op een witte hoef is het wat moeilijker te laten zien via een foto: relief zie je niet zo goed meer dan.
Ik zal vandaag nog eens proberen wat op de foto te krijgen voor jullie.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:05

Citaat:
Het risico van cortico-steroïden (prednison) is inderdaad hoefbevangenheid met name de wat sobere rassen zoals haflingers en fjorden e.d. Maar goed, raar dat dit een aantal maanden geleden gegeven werd en dat ie nu pas verschijnselen vertoont. Is medisch gezien niet zo 1-2-3 te verklaren.
Ik durf eerlijk gezegd geen harde uitspraken over te doen over de oorzaak. Wellicht een verstoorde dikke-darm-flora?
Ik begreep dat een verstoorde dikke-darm-flora primair de oorzaak is van de "vergiftiging" die hoefbevangenheid als gevolg heeft.
Een verstoorde flora kan door velerlei zaken veroorzaakt worden, waaronder prednison.

Heb dit inderdaad nagevraagd en daarvoor is het te lang geleden, dan zou hij eerder bevangen geraakt moeten zijn door de medicijnen. die heeft hij een half jaar geleden gekregen. Wel is bloed afgenomen om zijn lever / nier etc functies te bekijken.

Citaat:
Binnen 12 tot 24 uur op de medicijnen wilt een verkanteling van het hoefbeentje wel eens voorkomen.
Kortom, DA erbij.
Paard zal voor de rest van zijn leven erg gevoelig blijven op een eventuele 2de hoefbevangenheid-aanval. Ernstig oppassen dus en management op aanpassen.
DA is er meteen bij gehaald, hij is ook meteen op medicatie gezet. Hij heeft met het oog op gisteren toen kon hij echt niet lopen, bijna voel en constant voeten wisselde een hele grote sprong voorwaarts gemaakt. Hij loopt echt STUKKEN beter, 3 voeten zijn ook "afgekoeld" de 4de voet loopt hij nog wel slecht op. Hij staat niet in een typische bevangenhouding, alleen die ene voet ontlast hij..Het zou kunnen kijkend naar de manier van ontlasting dat er ergens ook nog een
zweer zit.

Citaat:
Verstandig lijkt me om zo snel mogelijk (liever gister dan vandaag) een goed hoefsmid erbij te halen. De hoofcare-people zijn volgens mij allen zeer betrouwbaar in dit soort moeilijke gevallen.
Van Nassau is er stellig van overtuigd dat ie hoefbevangen paarden grotendeels kan genezen, alhoewel dit (nog niet) wetenschappelijk is vastgesteld.
Mijn eigen smid, die ook de hoefkanker mee heeft genezen, heeft voor ons een plekje vrijgemaakt morgen en is hier ook erg ervaren in.

verder super bedankt voor het advies!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:30

corticosteroiden kunnen inderdaad hoefbevangenheid veroorzaken(mijn paard is daar een voorbeeld van,en isabella van isapaardje ook).
Dat merk je heel snel...na vier of vijf dagen injecties treedt de hoefbevangenheid op...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:31

dit is toch zeker al 4 tot 5 maanden geleden dat hij die prednisolon kreeg Lachen

David86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:48

scoxxx hoezo heb je gekozen voor plastic hoefijzers ?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 21:33

Fotootjes van de 2 paarden die ik vandaag heb gedaan

Afbeelding
HippoFlexjes met brug

Afbeelding
Weer te eigenwijs en alle lippen eraf geknipt.
Bleek weer een onnodige actie te zijn geweest van mij. Paard 1 staat zonder lippen maar paard 2 heeft de ijzertjes met twee zijlippen.
Dat laatste is toch echt een stuk makkelijker nagelen.
Had ik bij paard 1 eveneens de 2 lippen laten staan... had het een stuk makkelijker geweest voor mij: ijzertjes verdraaien wat makkelijker tijdens het nagelen als ze liploos zijn.

Voorlip wel afgeknipt, bij beide paarden, zodat ik het ijzertje iets naar achteren kan leggen.

Afbeelding
Yes, garnituur vanaf het 3de nagelgat is me gelukt! Hyper!

Afbeelding
Moest ffkes wennen aan het nagelen. Ik had de gaten niet voorgeboord. Dan levert het kunststof-ijzer toch iets meer weerstand. Gevolg = nagels dreigen dan te vroeg naar buiten te komen als je je techniek niet aanpast.
Hier nog wat nagels in een (nog) niet rechte lijn. Irriteert me dan weer.

Paard 2 is me wel gelukt in een mooie rechte lijn.

Afbeelding
Hielen.

Afbeelding
Onderkantje.
Nog wel 4 om 4 genageld. Beter was geweest 3 om 3. Maar ik had er al 3 ingeslagen, toen ik toch nog het slipper-effect bemerkte = tijdens het lopen komt het ijzertje los van achteren.
Dat vind ik persoonlijk niet zo prettig en dus toch een 4de nageltje bijgezet.
Volgende keer de nagels ffkes anders verdelen in de rits.

Afbeelding
En toen was het 17.10 en donker. Te donker om nog echt mooie fotootjes van paard 2 haar voetjes te maken.
Bovenstaand vaag fotootje zijn de voetjes van paard 2.

Afbeelding
Ook paard 2 heeft een garnituurtje vanaf het 3de nagelgat.
Voordeel als je de twee zijlippen laat staan, dat het garnituurtje altijd wel lukt... denk ik.

Kortom HippoFlex is echt een kei-makkelijk ijzer om mee te werken indien je de juiste maat hebt.

Afbeelding
Mijn "klauwen" vol met eelt, verwondingen en kloven. Haha, indien je zonodig je eigen paarden wilt bekappen en beslaan... krijg je geen poezelige mooie meisjes-handen.

Waarom ik voor HippoFlex c.q. kunststof beslag kies?
1.) het weinige wetenschappelijk onderzoek wat er bestaat over beslag, is uitermate positief over kunststof. Met name de schokdemping, dewelke nog beter blijkt te zijn dan een blote voet;
2.) ik vraag veel van mijn paarden. Een 100-km-wedstrijd endurance maakt dat mijn paarden 8 tot 9 uren achtereen aan het draven en galopperen zijn in hoog tempo.
Daarom wil ik het beste van het beste voor hen;
3.) kunststof-beslag heeft hetzelfde stroefheid-graad als de blote voet, hetgeen mijn paarden extreem sure-footed maakt. RIM-beslag wilt op harde ondergrond nog wel eens doorglijden zeg maar.
4.) goede berichten inzake kunststof uit Duitsland en Zuid-Afrika.
5.) Kunststof-beslag is een cm dik, hetgeen maakt dat ik over grind/stenen zo groot als ganzen-eieren in volle galop door kan rijden. Zooltjes, die bij endurance-paarden zo vaak gebruikt worden, heb ik vooralsnog en derhalve niet nodig;
6.) en... mijn paarden lopen er werkelijk kei- en keigoed op. Beter dan op RIM-beslag.... op de lange afstanden op "onmogelijke" ondergrond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:36

Je zou gaan denken dat dit beslag ideaal is tijdens sneeuw op de wei?? Het ziet er wel leuk uit.

Ik zal eens foto's maken van 1 beslagen voet en eentje zonder ijzer.. Duivel , hij is een week of 3 zijn ijzer kwijt geraakt en we kunnen geen vrij krijgen om tussendoor naar de smid te gaan. Paard wordt ook niet bereden momenteel, dus hij moet het uitzingen.

Maar misschien wel leuk om het verschil in die 2 voeten nu te zien? Of niet?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 21:39

Oh ja, nog ffkes een fotootje van het paard met de misvormde hoeven dankzij 2 x 8 weken cytek.

Afbeelding
Boven het 2de nagelgat (links voor de lezer) zie je de rode vlek (= het leven) al doorschemeren. Zie de vreemde verzakking halverwege de hoef.

Afbeelding
Wel heb ik hoef bekapt symmetrisch een de kroonrand.
Mijn strategie met dit paard: gaandeweg de misvormde hoefcapsule weer recht krijgen.

Edit; oh ik zie juist op de foto over de gehele lengte het leven doorschemeren. Mmm, nog ernstiger dan ik in eerste instantie dacht. Wordt een half-jaar-projectje ben ik bang... eerdat dit paard weer mooie hoefjes heeft.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 14-11-08 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:44

het ziet er goed uit wat je doet!!

edit...mijn handen zien er ook zo uit...ik dacht dat ik de enige was...mijn dag is ook weer goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:45

Dat ziet er toch verschrikkelijk uit. Dan vraag ik mij af of zo een hoefsmid dan zelf niet ziet wat het gevolg is van zijn ijzers? Zeker een heel groot verschil bij de kroonrand en onderaan.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 21:53

Inzake misvormde hoeven als gevolg van de cytek:
Huh? Ik probeerde juist de onderrand hoefwand symmetrisch te krijgen aan de kroonrand (= haargrens). Ik dacht persoonlijk dat dit wel aardig gelukt was toch?
Die verzakking halverwege de hoef maak ik me persoonlijk wat meer zorgen over.

Ik denk... omdat het een zoolbeslag betreft... hoorn wijkt voor druk... de hoefwand droeg niet mee... dat de hoefwand inclusief witte lijn naar buiten "gedrukt" (hoorn wijkt voor druk) wordt.
Halverwege de hoef is het breekpunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:59

Hebben we een spraakverwarring Clown De hoef groeit vanuit de kroonrand en het doel is recht naar beneden. Dus het stuk nieuwe hoef wat uitgegroeid is, is gezond en als de wand recht naar beneden groeit, dan draagt hij het meest.

Zo is mij uitgelegd toen mijn paard waaiervoeten kreeg na verkeerde bekapping op verkeerde bekapping. De hoef is nu totaal anders, veel kleiner geworden, de wand recht naar beneden ipv wijd naar buiten.

Uitleggen blijft lastig. Haha!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 22:56

Ja, ik begrijp je. Haha! De waaierhoeven noemen we in NB-termen ook wel flare's.
Dat is bij het ex-cytek-probleem-paardje niet helemaal het geval.

Flare's zijn op zich vrij makkelijk weg te vijlen. Wellicht de eerste keer tot aan de witte lijn, maar de hoefcapsule met flare's krijg je op zich vrij makkelijk weer OK... zo is mijn ervaring.
Bij het ex-cytek-probleem-paardje zijn het geen klassieke flare's, maar ik vermoed een soort hoef die halverwege de hoefwand horizontaal door midden is "gebroken".
Een soort "pipo-de-clown-schoenen-hoevengroei" zeg maar, met halverwege de hoef het breekpunt: cytek geeft een verkeerde druk vanonderaf naar boven waardoor die misvormde groei.
Ik weet er anders niet zo 1-2-3 een verklaring voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:57

Haha! Haha! Haha! Ja zoiets!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 00:44

Denk je dat het echt 'leven' is wat je zo rood ziet?Zouden het niet eerder enorme bloed-uitstortingen zijn,veroorzaakt door de vervorming?
Hoe slijt-vast zijn hippoflexen op grint?Misschien interesant als ik de hoefschoenen zat ben,maar gezien de bodem hier.....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 10:55

mijn paard staat ook op kunststof (dynamix heten die dacht ik), en dat bevalt gewoon super. vorig jaar heeft hij wegens slechte hoefgroei (mn kwaliteit van de zool) bijna 3 maand erop gestaan zonder verleggen oid. de hoeven kwamen er prachtig af na die tijd, en de ijzers waren vrijwel niet versleten, ze hadden er eigenlijk zo weer onder gekund.
mijn paard heeft er ook geen last mee met uitglijden e.d., grip is goed, hij loopt er zeker op en is absoluut niet meer gevoelig. het beslag is licht van gewicht en geeft wat mee, in tegenstelling tot gewone ijzers. dit jaar heeft mijn paard ze dus weer onder gekregen en dat gaat ook gewoon weer super. de ijzertjes die hij onder heeft zijn voorzien van een hard rubberachtig profiel, je hoort de schokdemping ook gewoon als hij op het harde loopt.

ik ben over de ijzers, en over het werk van mijn smid, enorm tevreden! het streven is net als vorig jaar om de hoeven ongestoord te laten doorgroeien zodat ze wat langer kunnen worden. mijn paard had ooit hele goede hoeven maar is drie keer veel te kort bekapt, na de derde bekapping van die smid was hij drie weken goed kreupel op hardere en ongelijke ondergrond. de hoop is dat de zool goed teruggroeit met het gebruik van het ijzer, vorig jaar is dat best goed gegaan maar helaas bleef het goede resultaat dus niet. nadeel van ongestoord groeien met een ijzer is natuurlijk dat de kwaliteit van de nieuwe zool die dan groeit minder taai is dan wanneer het paard op blote voeten zou lopen, en dat maakt dat het ook gemakkelijker weer afslijt/ beschadigt. na deze ronde dus nog voorzichtiger zijn iig.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:02

geerke schreef:
verography schreef:
Laat ik toevallig gisteren foto's gemaakt te hebben van Vera's hoef voor de smid (ze heeft al een jar lang last van een scheur) en vandaag op dit topic stuiten.

Foto van haar hoef (is overigens alleen de hoef met scheur, andere hoeven is voor de smid niet zo boeiend).

De scheur zichtbaar aan de buitenkant:
http://i101.photobucket.com/albums/m48/ ... C_0261.jpg

Onder blijkt weinig aan de hand te zijn:
http://i101.photobucket.com/albums/m48/ ... C_0263.jpg

Helaas loopt ze door al het bekappen (scheur moest telkens wegbekapt worden) wel wat gevoeliger op steen en proberen steen zoveel mogelijk te vermijden met buitenrijden aangezien ze anders te snel slijten.

edit: Overigens zie je wel verschil, haar andere hoeven lopen schuin omhoog en deze recht.

ik ben bang dat deze scheur niet snel geneest ,de scheur zou vrij van dracht gemaakt moeten worden.
zolang er gewicht op rust "prikkelt" hij de hoefwand en gaat het proces (waarschijnlijk)gewoon door.
Ook zou de scheur(ren) uitgevlakt moeten worden zodat er lucht bij kan....zo word de kans op allerlei schimmels aanzienlijk kleiner.

Ik weet niet precies wat vrij van dracht gemaakt worden inhoud evenmin als uitvlakken. De smid komt regelmatig langs om het weg te vijlen maar kan telkens maar beetjes weghalen omdat ze al vrij kort loop. Helaas door het vele wegvijlen heeft deze hoef ook een andere stand aangenomen. Hoe moeten we ervoor zorgen dat er geen gewicht meer op komt te staan?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:12

Mijn ponypaardje wordt natuurlijk bekapt, ik heb niet veel fotos van zn hoeven, maar deze is wel duidelijk denk ik
Afbeelding
Ik vind het wel belangrijk dat je het laat doen door iemand met verstand van zaken en een echte opleiding, niet een cursus van een dag.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:22

Afbeelding

Dit lijkt mij geen gewone scheur,maar eerder een ernstige bacteriéele aanval.Misschien even de DA bijhalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:41

laura1986 schreef:
Mijn ponypaardje wordt natuurlijk bekapt, ik heb niet veel fotos van zn hoeven, maar deze is wel duidelijk denk ik
Afbeelding
Ik vind het wel belangrijk dat je het laat doen door iemand met verstand van zaken en een echte opleiding, niet een cursus van een dag.

Leuke hoefsmid. Haha!

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:47

Ik vind het wel een heel plakaat wat je even onder die voeten nagelt!

Heb overigens gister op m'n flikker gekregen van een smid (for god's sake niet de mijne...), dat ik mijn paard zonder ijzers heb. ("En heb je ooit wel eens aan je paard gedacht?'' zegt ie Scheve mond Alsof mijn paard geen voeten meer over houdt nu hij zonder ijzers staat...)

Zijn er hier overigens mensen die ervaring hebben met equi-librium? Vriendje van mijn paard heeft het er nu onder zitten, en de eigenaresse+smid waren er helemaal enthousiast over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:47

Ben benieuwd of kunstof beslag makkelijk afgetrapt wordt. Ik heb zo een paard dat weer eens zijn gekke 5 minuten heeft en klang weer een ijzer los of kwijt. En dan echt kwijt dat vind je niet meer terug op de wei. Boos!

Is kunststof beslag flexibeler zodat een kleine frictie het ijzer laat zitten?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 12:35

De ervaringen van kunststof in het endurance-wereldje zijn zeer goed (ander durfde ik het echt niet aan hoor toendertijd Knipoog )
Mijn ervaringen met kunststof zijn inmiddels eveneens zeer goed.

Zeker HippoFlex is een erg "flexibel" ijzertje als je het vergelijkt met een RIM-ijzertje (dynamix is wat minder flexibel).
Dit zou wellicht kunnen verklaren dat het wat minder snel afgetrapt zou kunnen worden.
Maar er zijn tal van verschillende oorzaken voor een (te) snel verlies van het ijzer.